Sivu 15/45

Re: MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 07 Marras 2014, 12:29
Kirjoittaja PW

Ajoin 5km puhistamatonta kevaria, märkää lunta vajaa 10cm, paljon renkaan uria. Yllättävän hyvin kulki, ei vingertäny eikä sutinu.
Takarengas vaihto välillä uraa, se onkin kapeempi ja ehkä pitkä haarukka vähän antaa periks.
Hyvältä tuntuu ;)


Re: MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 07 Marras 2014, 12:38
Kirjoittaja jooseha

Tarviiko lokareita lainkaan?


Re: MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 07 Marras 2014, 14:39
Kirjoittaja PW
jooseha kirjoitti:

Tarviiko lokareita lainkaan?

Vähemmän roiskuu ku "kääntyväkeskiöisessä", takarengas on niin kaukana ett sieltä tulee vähemmän ja eturenkaasta osa ilmeisesti pysähtyy penkkiin - kyllä sieltä märimmissä paikoissa roisku, ehkä jotkut lokarit laitan - kuiva lumi saattaa pöllytä.
Takas tullessa, kerran pyllähdin kylelleni ylämäkeen pysähtyessä. Tuo takarenkaan uran haku on vähän villin tuntusta mutt ei se varsinaisesti ajoa haittaa, vääntää vaan selkänojaa. Haarukan nivel pyrki siirtymään vasempaan laitaan, ilmeisesti hakee suoraa linjaa ajossa.
Tuo aikasemmin mainitsemani, kääntönivelen vinouden kyllä huomaa ajossa - vänkää ohjausta vasemmalle hiukan. Kun teen uudet dropparit edemmäs, pitäs samalla koittaa oikasta renkaat ja ohjausnivel samaan linjaan.


Re: MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 07 Marras 2014, 14:51
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Tuo takarenkaan uran haku on vähän villin tuntusta mutt ei se varsinaisesti ajoa haittaa,

Sen mitä pythonilla ajelin niin alkoi haittaamaan kaarteissa yms. tilanteissa joissa pyörä on vähänkään kallellaan. Sama homma oli kyllä silloisessa lowracerissakin...

Jukka


Re: MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 07 Marras 2014, 15:00
Kirjoittaja PW

Pari kuvaa jarrusta ja yhes liina ja kumiköysi.


Re: MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 07 Marras 2014, 15:17
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Tuo takarenkaan uran haku on vähän villin tuntusta mutt ei se varsinaisesti ajoa haittaa,

Sen mitä pythonilla ajelin niin alkoi haittaamaan kaarteissa yms. tilanteissa joissa pyörä on vähänkään kallellaan. Sama homma oli kyllä silloisessa lowracerissakin...

Jukka

Tuohan on varmaan totta ja huomaan sen kunhan kokemusta karttuu. Taakse vois kokeilla paksumpaa ja vaikka isompaa kumia 29" esimerkiksi tai sitten ostaa ne läskit suoraan.


Re: MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 07 Marras 2014, 15:38
Kirjoittaja jooseha

Vissiin keltaisessa pythonissa? Musta näyttää jämyltä.


Re: MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 07 Marras 2014, 15:51
Kirjoittaja jviirret
jooseha kirjoitti:

Vissiin keltaisessa pythonissa?

Molemmilla, mutta mustalla ajaessa oli ajokokemusta todella vähän. Karkaili alta välillä vaikkei uria ollutkaan. Keltainen oli "uraherkkä" vaikka kuivtteli jo osaavansa ajaa.

Jukka


Re: MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 07 Marras 2014, 17:03
Kirjoittaja jooseha
jviirret kirjoitti:

Molemmilla

:shock: Kotisivusi mukaan siinä on putkikoko 15x35x2mm. Yllättävän kova vääntö sinne näköjään tulee. En olisi uskonut etenkään luntattuani putkien koot. Nyt uskon :wink:


Re: MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 07 Marras 2014, 17:13
Kirjoittaja jviirret

Ei kai se putkikoko vaikuta siihen miten rengas lähtee luiruamaan urissa? Luulen että se johtuu siitä että nuo mainitsemani pyörät olivat niin etupainoisia.

Jukka


Re: MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 07 Marras 2014, 17:35
Kirjoittaja jooseha
jviirret kirjoitti:

Ei kai se putkikoko vaikuta siihen miten rengas lähtee luiruamaan urissa? Luulen että se johtuu siitä että nuo mainitsemani pyörät olivat niin etupainoisia.

Jukka

Ei tosiaan taida vaikuttaa. Jotenkin käsitin että haarukka punoutuisi noissa :oops:


Re: MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 07 Marras 2014, 18:35
Kirjoittaja jori

Kyllä haarukan taipuma todella vaikuttaa uraherkkyyteen. Tuon joustoliikkeen jäykkyyssuuntien takia joustavalla haarukallakin on tavallaan jättö, ja jopa olkapoikkeama. Näistä syistä tuolla tavalla ripustettu pyörä ohjautuu eri tavalla riippuen haarukan kulmasta ja jopa muodosta. Varsinkin kovin pysty mutta joustava haarukka saattaa olla erittäin uraherkkä.

Minäpä teen tai teetän tästä jonkunlaisen selvityksen, opinnäytteen tai teen itse. Mielenkiintoista. :?

Hihnojen joustokerroin on erittäin progressiivinen. Ensin joustaa paljon, mutta hihnan kiristyttyä saman suuruinen voiman lisääminen ei lisää venymää enää yhtä paljon. Tästä syystä kannattaisi kokeilla hihnan takapään kiinnittämistä ylemmäs haarukkaan vaikkapa jarrunkiinnitysrautaan dropparien sijaan. Haarukan jäykkyyden kannalta poikkirivat kannattaisi hitsailla mieluummin päistään kiinni varsien väliin, kuin päälle limittäin. :roll:


Re: MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 07 Marras 2014, 18:41
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:

Hihnojen joustokerroin on erittäin progressiivinen. Ensin joustaa paljon, mutta hihnan kiristyttyä saman suuruinen voiman lisääminen ei lisää venymää enää yhtä paljon. Tästä syystä kannattaisi kokeilla hihnan takapään kiinnittämistä ylemmäs haarukkaan vaikkapa jarrunkiinnitysrautaan dropparien sijaan. Haarukan jäykkyyden kannalta poikkirivat kannattaisi hitsailla mieluummin päistään kiinni varsien väliin, kuin päälle limittäin. :roll:

Mitä tuolla hihnojen paikan muutoksella siis tavoteltaisiin?


Re: MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 07 Marras 2014, 18:43
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:
jori kirjoitti:

Hihnojen joustokerroin on erittäin progressiivinen. Ensin joustaa paljon, mutta hihnan kiristyttyä saman suuruinen voiman lisääminen ei lisää venymää enää yhtä paljon. Tästä syystä kannattaisi kokeilla hihnan takapään kiinnittämistä ylemmäs haarukkaan vaikkapa jarrunkiinnitysrautaan dropparien sijaan. Haarukan jäykkyyden kannalta poikkirivat kannattaisi hitsailla mieluummin päistään kiinni varsien väliin, kuin päälle limittäin. :roll:

Mitä tuolla hihnojen paikan muutoksella siis tavoteltaisiin?

Parempaa vääntöjäykkyyttä joustoa pienentämättä.


Re: MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 08 Marras 2014, 08:39
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:
jori kirjoitti:

Hihnojen joustokerroin on erittäin progressiivinen. Ensin joustaa paljon, mutta hihnan kiristyttyä saman suuruinen voiman lisääminen ei lisää venymää enää yhtä paljon. Tästä syystä kannattaisi kokeilla hihnan takapään kiinnittämistä ylemmäs haarukkaan vaikkapa jarrunkiinnitysrautaan dropparien sijaan. Haarukan jäykkyyden kannalta poikkirivat kannattaisi hitsailla mieluummin päistään kiinni varsien väliin, kuin päälle limittäin. :roll:

Mitä tuolla hihnojen paikan muutoksella siis tavoteltaisiin?

Parempaa vääntöjäykkyyttä joustoa pienentämättä.

Ok, sain jonkinlaisen kuvan haarukan käyttäytymisestä päähäni :mrgreen:
Nuo jarrua varten hitsatut putket laitoin haarukan kylkeen ihan vaan sen takia ett ne oli nopeet laittaa noin ja oletan ett ne ei oo lopullisella paikallaan jos ja kun kiekko ja rengas vaihtuu, ehkä jarrukin sitten levyjarruksi.
Ei tuo jarru juuri mitään jarruta, enempi psykologinen - pitää vähän kiristää, ehkä sitten vähän enempi.