Kurkkaus pyörään paljasti seuraavaa: 9 takaratasta 11piikkinen raskain, isoin eturatas on 52 piikkinen. Niin sitä ei osaa kovaa ponnistaessa arvioida kadenssia oikein. Tuntui kauhean pieneltä kadenssi ja raskaalta polkeminen Kristinebergiä alas suurimmalla välityksellä. Ähky aina, kun sinne asti ehtii, joten koivista ei saa maksimitehoja irti siellä.
Takavaihtaja putoaisi täällä kanttarihelvetissä liian alas, jos ei vaihtaisi matalaan malliin käyttäessä 406 takavaihtajaa. Mun tuurilla. Olin katsonut väärin eturattaiden suojan purettavuuden. Ei auta polkimen irrotus. Varmuudella näen, mitkä kolmesta osasta ovat irrotettavissa ilman hajottamista vasta, kun ruuvaan keskimmäisen irti menosuuntaan katsoen vasemmanpuoleisesta. Vasemmanpuoleinen taitaa olla kiinni runkoputkessa kiinteästi ja oikea osa kampikeskiössä. Jos oikeanpuoleinen osa on irrotettava ilman rikkomista, osan edessä on oikea kampi, joka on irrotettava. Voi häslinki näyttää siltä, että eturattaiden siivous ei paljon helpotu ja pyörä kevenny niin paljon kuin toivoin.
Ikävä havainto on 406 kiekkojen huono saatavuus moderneille rataspakoille, joten tulevissa designeissä on itse rakentamisen varassa, jos ei muutaman katastrofiarvostelun saaneen SRAMin kiekon tai laadultaan tuntemattomien White xxl.fi nettikaupausta ainoastaan tai Taylor-madelta hanki. Ongelmien esiintyessä huono homma, joten suosin mieluummin standardikokoja, joita saa helpommin. Siis 559 ja 622. Joista molemmat ovat ongelma kolmipyöräisissä. Sen ajan murheita.
Kun ei näkynyt kiinnityspistettä kuin lokarille ja sekin on niin lähellä 50-559 omppua, että ei siihen mene mikään jarru, on tuurin kauppaa, saako 50-406 ompun kanssa ängettyä jarrua paikalle. Kun 50 mm on takarenkaan maksimileveys pyörätelineessä ja hintaa 20/20 kokeilulle häslingin ja epävarmuustekijöiden kanssa, erehdyn mieluummin iskunvaimennusasioissa turvallisuuden puolelle ja tyydyn 20/26 muotoon. Ei tarvitse ostaa uutta leveää 406 ulkokumia, jarrua, vaijeria ja kahvaa kiekon lisäksi.
Pistän siis kokeeksi tilaukseen Taylor-maden etukiekon levyjarrukiinnityspisteillä.
Toisella pyörärintamalla kauppakassimaantiepyöräni jarruttaa mielestäni tosi onnettomasti tri pyörään verrattuna kahvojen puristusvoiman suuren tarpeen ja jarrutusmatkan puolesta. Luulen alkuperäisen palasetin olevan kiinni pyörässä, eli yli-ikäisestä laitteesta on kyse. Kokeeksi ostin uudet palat ja laitan ne eteen. Kypärä päähän jo pihatestissä, kun ensin vaikutti yksinkertaiselta, mutta hemmetin Brown, kun osasi pelotella viiden sijainnin optimointitarpeella.
Lisäys tiedä optimoinneista, mutta TEC parempi kaksivärinen aallottain muotoiltu jarrupalapari kahdesta vaihtoehdosta pysäyttää pelkkää etujarrua käyttämällä lyhyemmässä matkassa kuin vanhat palat päällä molemmilla renkailla. 1,5 km kiihdytystä ja jarrutusta sisäänajoksi Linnanmäki mukaanlukien, joten vauhtiakin oli.