Sivu 15/24
Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]
Lähetetty: 22 Helmi 2016, 14:26
Kirjoittaja jviirret
jooseha kirjoitti:jviirret kirjoitti:Mä lopetin kaikkien muovikalvojen käytön ensimmäisenä älypuhelin kesänä.
Mulla oli eka kosketusnäyttöinen päivän Volvon kojelaudalla näyttö alaspäin. Sen jälkeen on aina ollut suoja. Halvempi uusia kuin puhelin tai näyttö, vaikka useamminkin 
Ei kai muovinen kojelauta lasinäyttöön hinkkaa mitään
Vai oliko siinä kojelaudalla soraa/hiekkaa?
Joissakin wanhoissa älypuhelimissa näyttö oli muovia ja sehän hiertyy kuin muovikalvo, mutta ei kai sellaisia ole saanut vuosiin enää edes Kiinasta?
Jukka
Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]
Lähetetty: 22 Helmi 2016, 21:29
Kirjoittaja jooseha
jviirret kirjoitti:Ei kai muovinen kojelauta lasinäyttöön hinkkaa mitään
Vai oliko siinä kojelaudalla soraa/hiekkaa?
Kai siinä jotain paskaa oli. Hiekkaa tai jotain teollisuuden paskaa. Viiru-Volvossa on muistaakseni kumitettu tavarasyvennys.
Puhelin oli silleen huonosti suunniteltu että jos sitä piti näyttö ylöspäin, oli soittoäänen kaiutin alustaa vasten eikä ääni kuulunut 
Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]
Lähetetty: 01 Maalis 2016, 16:57
Kirjoittaja rutunen
Päivämäärä: 01.03.2016
Ajokilometrit yhteensä: 3613
Tänään löysin netistä artikkelin joka osasi muotoilla paljon paremmin sanoiksi sen, miksi olen olettanut ihmisillä olevan vaikeuksia havaita kinneriä, tai nojapyörää liikenteessä.
Aivojen pikakirjoitus
Aivoillamme on olemassa eräänlainen visuaalinen pikakirjoitus (tai välimuisti) eri objekteille. On esimerkiksi mahdollista, ettet oikeastaan näe mitään ympärilläsi juuri nyt, varsinkaan jos olet tutussa ympäristössä. Näet vain välimuistissa olevat pikakirjoitusmerkit, jotka aivosi asettavat paikoilleen säästääkseen prosessointitehoa ja huomiointikykyä.
Tämän vuoksi väsyt nopeammin ulkomailla tai jollain muulla ennestään tuntemattomalla maaperällä. Aivosi työskentelevät ylikierroksilla yrittäessään ottaa huomioon kaikki ne asiat, joita ne eivät tavallisesti näe. Tästä samasta syystä jollet odota näkeväsi moottoripyörää tai jalankulkijaa tietyllä aamuisella työmatkareitilläsi, aivosi saattavat ignoroida motoristin tai jalankulkijan, vaikka hän onkin edessäsi. Varsinkin, jos nämä eivät liiku sivuttain näkökenttääsi nähden.
Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]
Lähetetty: 01 Maalis 2016, 19:49
Kirjoittaja jori
rutunen kirjoitti:Päivämäärä: 01.03.2016
Ajokilometrit yhteensä: 3613
Tänään löysin netistä artikkelin joka osasi muotoilla paljon paremmin sanoiksi sen, miksi olen olettanut ihmisillä olevan vaikeuksia havaita kinneriä, tai nojapyörää liikenteessä.
Aivojen pikakirjoitus
Aivoillamme on olemassa eräänlainen visuaalinen pikakirjoitus (tai välimuisti) eri objekteille. On esimerkiksi mahdollista, ettet oikeastaan näe mitään ympärilläsi juuri nyt, varsinkaan jos olet tutussa ympäristössä. Näet vain välimuistissa olevat pikakirjoitusmerkit, jotka aivosi asettavat paikoilleen säästääkseen prosessointitehoa ja huomiointikykyä.
Tämän vuoksi väsyt nopeammin ulkomailla tai jollain muulla ennestään tuntemattomalla maaperällä. Aivosi työskentelevät ylikierroksilla yrittäessään ottaa huomioon kaikki ne asiat, joita ne eivät tavallisesti näe. Tästä samasta syystä jollet odota näkeväsi moottoripyörää tai jalankulkijaa tietyllä aamuisella työmatkareitilläsi, aivosi saattavat ignoroida motoristin tai jalankulkijan, vaikka hän onkin edessäsi. Varsinkin, jos nämä eivät liiku sivuttain näkökenttääsi nähden.
Panen tähän muistiin foorumilla aiemmin asiasta lausuttuja kommentteja ja käytyjä keskusteluja:
Näkeminen ja katsominen
Tämä ja seitsemän seuraavaa viestiä on juuri tuota.
Näkeminen ja havaitseminen on kaksi eri asiaa.
Näkeminen on muutakin kuin katsomista.
Tämä on niin tärkeä seikka polkupyörien turvallisuudessa, että kopioin tämä viestin Liikennepolitiikkaketjuun.
Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]
Lähetetty: 22 Maalis 2016, 18:22
Kirjoittaja rutunen
Päivämäärä: 22.03.2016
Ajokilometrit yhteensä: 3674
Questin keväthuoltoa. Vein viime viikolla etuvanteet rihdattaviksi ja nyt odottelen kiltisti milloin ne ovat valmiit. Tutkin lisäksi mahdollisia kulumia ja vaurioita ja mitään ei löytynyt. Kaikki mitä tarvitsi tehdä oli nopeusmittarin piuhan kumieristeen laittaminen takaisin paikoilleen. Theolta piti tilata edullisia kulutusosia varastoon koska Questista oli pari osaa tipahtanut matkalle ja uudet täytyy laittaa tilalle. Kuva niistä alla.
VIIKON RUOKAOHJE. Kuva "omavalmisteesta" tulee kunhan saan uuniin tuon 
Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]
Lähetetty: 22 Maalis 2016, 18:28
Kirjoittaja vph
Vesipullon korkkejako nuo on?
Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]
Lähetetty: 22 Maalis 2016, 18:32
Kirjoittaja rutunen
vph kirjoitti:Vesipullon korkkejako nuo on?
EDIT Tässä kuva Sturmey Archerin renkaan navasta, jossa korkki on pölykapselina. Kuva deletoitu 8.9.2021 koska photobucketin säännöt.
Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]
Lähetetty: 22 Maalis 2016, 20:18
Kirjoittaja vph
Erittäin selkeä kuva. Minäkin siitä tajusin että pölykapseleitahan ne.
Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]
Lähetetty: 24 Maalis 2016, 02:57
Kirjoittaja rutunen
Sain tänään vanteet kotiin ja rupesin neljä tuntia sitten todella verkkaisella tempolla putsailemaan muttereita ja laittelemaan kinneriä kasaan. Huomasin kaksi asiaa:
-Toisen renkaan laakerit joutuu pian vaihtamaan n. 3,7 tkm ajon jälkeen. Uusia tilattu.
-Vasemman puolen rengas on kulunut paljon vähemmän kuin oikean puolen. Johtopäätös: aurauskulmissa parantamisen varaa.
Uudet pölykapselit ovat vähän epäkäypäisiä. Pitää olla metsurin kourat jos meinaa saada ne nätisti paikalleen. Itsellä meni tunti yhteensä enkä silti saanut toista ehjänä kiinni.
Huomasin lisäksi ärsyttävimmän osan Questissa: nopeusmittarivaijeri menee pyöräkoteloon ja siinä kotelon reiässä on sellainen kumieriste. Se eriste luiskahtaa hyvin äkkiä kotelin puolelle eli lähtee siis irti ja sitten joutuu irroittamaan koko renkaan jos haluaa tökkiä sen takaisin paikoilleen.
Edit 04:40
VALMIS!
Melkein kuusi tuntiahan tuohon meni, mutta tuli taas opittua ja toistoa tuli.
Asiat jotka olisivat nopeuttaneet huoltoa:
-Älä koskaan nyhdä nopeusmittarin vaijeria! Siirrä sitä varovasti kotelon puolelle tai sieltä pois. Se kumieriste tuppaa lähtemään herkästi irti.
-Varmista aina alussa että jarruvaijerin suojaputken pää on siellä rumpujarrun vetokahvahärpättimen syvennyksessä. Nyt ei ollut ja se aiheutti ongelmia koko ajan kun en tajunnut miksi rengas ei mene paikoilleen ja jatkuvasti jarru hankaa.
-Varaa magneetti lähelle. Siitä on apua kun yrität nakkisormilla asetella renkaan ripustuksen keskimmäistä mutteria kierteille ja sormi lipeää.
-Pitäisi olla joku todella tylppä taltta lähellä jotta nuo varaosapölykapselit saisi paikoilleen. Ne ovat siis erilaisia kuin alkuperäiset. Paljon jäykempiä.
Muutokset:
-Eturenkaat rihdattu 3674km kohdalla (3,7 tkm). Karsikon pyörähuolto on jumalainen pulju.
-Oikean renkaan aurausta lisätty yksi kierros. Minulla ei ole superhifivehkeitä aurauskulmien täydelliseen toteamiseen joten testataan renkaiden kulumisella. Se Velomobiel.nl -työkalu kyllä on, mutta senkin tarkkuus on rajattu.
Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]
Lähetetty: 25 Maalis 2016, 01:54
Kirjoittaja rutunen
Päivämäärä: 24.03.2016
Ajokilometrit yhteensä: 3700
Tämän päivän iltalenkki päättyi sangen odottamattomalla tavalla. Minusta tehtiin rikosilmoitus fyysisestä väkivallasta ja seksuaalisesta kajoamisesta tai jotain tuohon suuntaan. Istuin tuolloin pysähtyneessä kinnerissä suojatien edessä.
Yhtäkkiä takajousi meni pohjaan ja kinneri kallistui taaksepäin. Katsoin taaksepäin ja smurffihatun päällä oli humalainen nainen (joka myönsi juoneensa). Säikähdin ja tönäisin hänet siitä pois mahdollisimman äkkiä jotta pienimmän mahdollisen haitan periaatteella ei tule monen tonnin runko/katevaurioita. Ei tullut onneksi. Hän koki tilanteen hieman toisin.
P.S. Hyvää pääsiäistä kaikille!
Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]
Lähetetty: 25 Maalis 2016, 09:09
Kirjoittaja PW
rutunen kirjoitti:Päivämäärä: 24.03.2016
Ajokilometrit yhteensä: 3700
Tämän päivän iltalenkki päättyi sangen odottamattomalla tavalla. Minusta tehtiin rikosilmoitus fyysisestä väkivallasta ja seksuaalisesta kajoamisesta tai jotain tuohon suuntaan. Istuin tuolloin pysähtyneessä kinnerissä suojatien edessä.
Siis oikeestiko? 
Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]
Lähetetty: 25 Maalis 2016, 09:41
Kirjoittaja jviirret
Eikä yhtään silminnäkijää? Sana sanaa vastaan oikeuteen, varattomalla on valtion tuella vara viedä juttu kuinka pitkälle haluaa. Suomi on oikeusvaltio 
Jukka
Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]
Lähetetty: 25 Maalis 2016, 11:02
Kirjoittaja jori
Tämä tapaus kuuluisi ilman muuta tuonne primitiivreaktioketjuun. Olen aiemminkin huomannut, että naisten primitiivreaktio kinneriin on vastustamaton halu ratsastaa sillä. Koska kyse on primitiivisestä reaktiosta, jossa järki tulee vasta jälkijunassa. He eivät voi käsittää, etteivät voi –edes vähän ja leikisti. Ja kun kuitenkin näin tekevät, ovat väärin tehneet nimen omaan he, eikä se heitä pois häätävä. Koska tähän liittyy heidän tunneassosiaatiossaan seksuaalisia mielikuvia, projisoivat he häätäjän motiivitkin sellaisiksi.
Hämmentävää, miten voimakkaita nämä atavistiset tunneassosiaatiot ovat ja miten kummallisia tapahtumaketjuja aikaansaavat. Täysin vieraaseen tilanteeseen ei voi reagoida järjellä, vaan se on tehtävä tunteella. SIlloin altistutaan tällaiselle järjettömyydelle. 

Kuvan nainen ei liity tapahtumaan.
Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]
Lähetetty: 25 Maalis 2016, 11:08
Kirjoittaja Premnas
Siis voi hyvänen aika
. Soittivatko poliisit sulle vai mistä sait tietää että tuollanen on tehty? Vai ilmoittiko se humalassa oleva nainen sulle suoraan tekevänsä rikosilmoituksen? Järjetöntä...
Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]
Lähetetty: 25 Maalis 2016, 12:19
Kirjoittaja rutunen
Premnas kirjoitti:Siis voi hyvänen aika
. Soittivatko poliisit sulle vai mistä sait tietää että tuollanen on tehty? Vai ilmoittiko se humalassa oleva nainen sulle suoraan tekevänsä rikosilmoituksen? Järjetöntä...
Partio oli siinä lähellä niin kävi ilmoittamassa ja sitten minua tultiin jututtamaan. Siitä tiedän.