Mulla väheni polvivaivat huomattavasti kun vaihdoin 145mm kampiin ja sitten vielä lisää kun opettelin pyörittämään takareidellä. Mä en siis puske etureidellä kuin joskus lyhyitä aikoja mutta yleensä pyrin vetelemään noilla takareisillä ja mieluummin hetkellisissä runttauksissa käyttämään niitä takaliston lihaksia + pohkeita . Näillä olen saanut minimoitua polvivaivat. Ratareidessä ihan lopussa saattoi jotain tuntua polvissa, ei kuitenkaan pahalta ja pystyin suoriutumaan kotimatkasta täysin normaalisti. Hiljaisempi kotimatka tuntui verryttävän polvet, niin ettei niistä enää voinut sanoa että olisivat saaneet minkäänlaista rasitusta.
Kilometrikisa 2016
- Premnas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2668
- Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
- Paikkakunta: Kaarina
Re: Kilometrikisa 2016
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Re: Kilometrikisa 2016
Lyhyt vastaus on kokemukseni mukaan, että pystypyörä tai nojapyörä, polvikivut ovat säätökysymyksen lisäksi polkemistekniikkaa, etureiden voimaa ja pyöritysnopeutta vaativaa ongelmien välttämiseksi. Kivut eivät ole pakollisia kummallakaan pyöräluokalla. Nojapyörä kannustaa pitkiin suorituksiin ja siten ristiintreenaustarve punttisalilla nousee nojakilla. Tunnetaan myös nimellä kahden rintaman eteneminen. Win win. Alla perusteluita ja mittaustuloksia väitteiden tueksi.
Minulla polvessa on kulumaa ennen nojapyörän ostamista. Pystypyörällä runtatessa pienellä kadenssilla pystärillä polveen tuntuu pitkillä matkoilla kuten nojakillakin. Pyörittämällä, eli pystärin jalan alas painaminen kuten runtatessa, taakse veto kuin roskan pyyhkiminen kengän pohjasta, nosto kuin kantapäällä pakaraan potkaisu ja eteen työntö kuin munille potkaistessa vastine nojapyörässä auttaa paljon. Liian pieni pyöritysnopeus kaikilla pyörillä pyörittäenkin haittaa, mutta pyörittäessä vähemmän, koska runttaus on kampikierroksen sisällä kiihdytys/hidastussykli. Tilanne on hyötysuhdetta ja yhden liikesuunnan ainoastaan pahempi runtatessa, koska polvea tukeva etureisilihas hyytyy runtatessa nopeammin kuin kaikkia lihasryhmiä käyttäessä. Tehoa jaksaa tuottaa keskiarvona pidempään kiihdyttäessä ja kiivetessä pyörittäen kaikilla lihasryhmillä kuin runtatessa vajain sylinterein syttyessä.
Fysioterapeutti pisti minut punttitreenille etureidelle polvea suojaamaan. Kun pyöritän aiempaa paremmin ja kauemmin, triathlonpyörällä kulkee paremmin kuin koskaan. Ei polvivaivoja ja nousunopeudet ovat paljon suuremmat isommalla pyöritysnopeudella. Polvea kiusaava 70 pyöritystä minuutissa saman Wattimäärän tuottamiseksi vaatii isomman työn yhteen suuntaan jalkaa liikuttaessa kuin 90/min. Kun pienemmällä teholla useammin samaan suuntaan liike on kadenssien suhteessa kevyempää hetkittäisrasittajana polvelle, on selvää, että runtatessa varsinkin kadenssin nosto on ensiarvoisen tärkeää vajaan etureiden polvea suojaavalta vaikutukselta. Kun pyöritys vähentää lisää etureiden tehontuottotarvetta kammen pitäessä saman nopeuden koko kierroksen kuin runtatessa kammen alimmassa alennossa ja muiden lihasten jakaessa tehon tuoton vaatimaa työtä, polvi saa lokoisat oltavat suurella kadenssilla.
Käytännön esimerkki nojailun vahvistamista lihaksista, pyörittämisen tehostumisesta uusien lihasten aktivoituessa maan vetovoiman viedessä eri suuntaan, seuranneen kasvaneen kadenssin ja opitusta pyörittämisen puhtaudesta on ensimmäisen nojakauden nousunopeudet ja polvivaivat. Tri pyörä Helsingissä Linnanmäen alempi puolikas maksimiteholla nousi kauden alusta loppuun 24,7 muistaakseni 26,7. Nojapyörä alkua en muista, mutta alle tri pyörän ja lopuksi 27,2. Aerodynamiikkaetu näkyi jo noissa vauhdeissa. Talven yli punttia ja erona viime vuoden penkistä ajamiseen peffa hieman irti penkistä tri pyörällä, kuten Mark Cavenshin sprintissä 30,7. Kadenssi tuntuu suuremmalta ja vaihde on. Nojakki kesken tuunauksen, joten kilsoja vähän ja ei nojapyöräspesifistä treeniä, joten kunnosta ja tehoista sekä nopeudesta ei hajua.
Polvi ei juuri vaivaa tri pyörällä ja mäet nousevat helpommin sekä nopeammin kuin ennen. Maratonmäki, olisiko viralliselta nimeltään Mätäkivenmäki, on täällä päin raju nousu muihin alueen mäkiin verrattuna. GPS ei mittaa tarkasti korkeutta ja Sports Tracker app kännykässä väitti 400 m mäkeen 35 m nousua. Alkupuoli tri pyörällä 16 päälle ja yläpää 14,7. Viime vuonna 13 ja 11 pienellä kadenssilla runtaten pyörityksen sijaan polvet kipuillen. Polvi ei pottuillut nyt ja syke 140-150 ja keuhkot eivät olleet räjähdyspisteessä kuten viime vuonna sydämen kaahatessa 170 pahemmalla puolella. Lisäksi tri pyörä on hitu painavampi nyt isompien renkaiden ja pehmusteiden ansiosta.
Re: Kilometrikisa 2016
Omat pystypyörä kilometrit kesäkuun jälkeen kilometrikisassa 5652,7km. Vähäsen helpottaa, että nyt alkoi kahden viikon loma, jonka jälkeen 2 päivää töitä ja sitten lomaa elokuun ensimmäisen viikon loppuun.
Vielä kaikki päivät yli 50km ja suurin osa edelleen läskillä.
Huomenna saa pyörän mukaan sukulaisjuhliin ja Lohjalta pääsee sitten iltapäivästä katselemaan vieraita maisemia, suurin piirtein Lohjalta ehkä kohti Inkoa ja sieltä rannikon lähellä muutaman päivän kiertelyä turun suuntaan ja ehkä yö ruissalossa ja keskiviikko-torstai kotiin, saa taas vähän uusia maisemia ja kilometrejä
Re: Kilometrikisa 2016
Toukokuussa karvan yli 500, kesäkuussa ali, joten vasta nyt nelinumeroisten kerhoon ja takaisin onnelliseen 13. sijaan.
Re: Kilometrikisa 2016
Kävin katsomassa kilometrejä kirjatessa työpaikkajoukkueen tietoja tällä hetkellä. Näillä kilsoilla olisin siellä satasen yli keskiarvon ja sen joukkueen 44 polkijasta ilmeisesti noin kymmenes.
Olipa mukava LowRide, kilometritkin lisääntyivät juuri odotetulla tavalla.
Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Kilometrikisa 2016
Tuolla taisinkin kirjoittaa viimeisen kommentin Köyhän miehen Vendetta MBB ketjuun, olisin kuudentena muuten ja tarkoitus oli ajaa "helposti" kärkikolmikkoon tässä heinäkuun aikana mutta toisin kävi.
Nyt kilsojen kartutus jatkuu toistaiseksi vain maasturilla ja ehkä MP:llä jos jaksan etuvetosen osat siirtää siihen. Joka tapauksessa uuden etuvetosen rakentamisen vetkutteluun tulee loppu pian. Osatkin kun on jo vuoden odotelleet inspiraatiota joka taisi nyt tulla vähän niin kuin pakon edessä.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Re: Kilometrikisa 2016
Saahan tandemilla ajosta molemmat kirjata kilsansa, saahan?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Kilometrikisa 2016
mhelander kirjoitti:Tuolla taisinkin kirjoittaa viimeisen kommentin Köyhän miehen Vendetta MBB ketjuun, olisin kuudentena muuten ja tarkoitus oli ajaa "helposti" kärkikolmikkoon tässä heinäkuun aikana mutta toisin kävi.
Nyt kilsojen kartutus jatkuu toistaiseksi vain maasturilla ja ehkä MP:llä jos jaksan etuvetosen osat siirtää siihen. Joka tapauksessa uuden etuvetosen rakentamisen vetkutteluun tulee loppu pian. Osatkin kun on jo vuoden odotelleet inspiraatiota joka taisi nyt tulla vähän niin kuin pakon edessä.
Hyvä ettei pahemmin sattunut.
Re: Kilometrikisa 2016
Pyöräilypäiviä 9. Toukokuu 186 km, kesäkuu 70 km ja tänään heinäkuun avaus 7km. Loma alkaa parin viikon. Ehkä silloin innostuu taas polkemaan...
-Janne-
Heijaa heijaa heijaa kerho ...
Re: Kilometrikisa 2016
PW kirjoitti:Saahan tandemilla ajosta molemmat kirjata kilsansa, saahan?
Tietysti.
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Kilometrikisa 2016
Baskeri kirjoitti:Hyvä ettei pahemmin sattunut.
Hullulla on tuuria... ja ehkä runsas talviajo liukkailla auttoi jotakin, silti kyljelleen mentiin kengät lukkopolkimissa... ehkä taisin oikealla kädellä vähän ottaa vastaan penkalla kun yksi sormi oli sitten illalla jäykkänä.
Noitahan sattuu mutta harvemmin oikeasti reippaasta vauhdista ja maantiellä. Eivät minua lannista ja kuin taikaiskusta jokusen viikon pitkospuille selällään kaatumisesta kipeytynyt selkä ei enää tunnu juuri miltään... kohta kehtaa lähteä maastoonkin paukuttamaan entiseen tahtiin .
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Re: Kilometrikisa 2016
Baskeri kirjoitti:PW kirjoitti:Saahan tandemilla ajosta molemmat kirjata kilsansa, saahan?
Tietysti.
Mietin samaa hehe ja eikö kaikki ole sallittua, mikä ei ole erikseen kiellettyä, joten kirjoihin vain täysimääräisenä molempien matka.
- Premnas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2668
- Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
- Paikkakunta: Kaarina
Re: Kilometrikisa 2016
Järjellä ajateltuna tietysti molemmat saavat kirjata kilometrinsä koska ovat polkeneet, vaikkakin samaa pyörää. Ei kai se rasitus kuitenkaan mihinkään häviä, ellei sitten tee niin että on kokonaan polkematta ja antaa toisen tehdä kaiken työn ?
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Re: Kilometrikisa 2016
Harmittavan huonosti on nyt kilsoja itselle kertynyt. Kaikenlaista touhua ja säätila sitten
sotkenut kun olis ollut aikaa päästä tielle. Tänään kävin Inkapyörällä Vt 20 ajamassa n. 70 km.
Tein sopparin itseni kanssa että isommalle etulehdelle ei nosteta. Tuossa 30 kmh asti
pääsee pienellä. Hyvä soppari on ollut. Kiusaus kaahata poistui. Penkin säädöt n. 30 asteessa.
Jos olen oikein ymmärtänyt 26- 34 astetta on säätövaraa tuolla versiolla.
Totutellaan tuolla nyt ajamaan. Tuossa polkimien ja penkin ero 17 cm. Tuntuu hyvältä sekin.
Onnex kesää paljon jäljellä
Jouni
Re: Kilometrikisa 2016
Rupean törkeäksi ja kirjaan motorisoidusti vastusta lisäävän Veloreality trainerin kilsat. No useinko ajatte Tour De France etappien osia, paitsi yksi lucky dog? Ja kisaatte Hiski Kanervaa vastaan? No tulokset arvaatte, mutta eikö se johtunut kalustosta, kun hän ajoi omalla pyörällään ja mä hikisellä Bianchilla (jonka voimansiirto on liukkaampi reilusti kuin yhdenkään ajamani pyörän).