Kiitokset kaikista vastauksista!
Näiden pohjalta on hyvä aloitella kokeilut, sitten kun niiden aika tulee.
4-pyöräinen Teppoën 1CV
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Väärä vuodenaika rakennella mockup pahvista, kun syksyllä usein sataa -> ei pääse testilenkille .
Tämän hetken sääennusteen mukaan ensi viikonloppuna saattaisi olla seuraavan kerran kuivempaa...
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Elmu-kelmu tai kontaktimuovi vahvistaisi kulmaliitoksia ja sulkisi pahvin reunat.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Sun pitää maalata se niin saat hiukan säänkestoa.
John Tetzin retkipatjakinneri on kasattu kontaktiliimalla. Harva kontaktiliima kuulemma pitää hyvin, mutta niitäkin on.
Kuvituskuva:
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
jooseha kirjoitti:...John Tetzin retkipatjakinneri on kasattu kontaktiliimalla. Harva kontaktiliima kuulemma pitää hyvin, mutta niitäkin on...
Kyseisen herran tuotoksia tuli taannoin kuolattua netissä, kevyitä rakenteita... Hämärästi muistan jossain korissa kokeilleen myös sulattamista saumojen tekemisessä, jos en nyt ihan väärin muista.
- tavasti
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2761
- Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
tm kirjoitti:jooseha kirjoitti:...John Tetzin retkipatjakinneri on kasattu kontaktiliimalla. Harva kontaktiliima kuulemma pitää hyvin, mutta niitäkin on...
Kyseisen herran tuotoksia tuli taannoin kuolattua netissä, kevyitä rakenteita... Hämärästi muistan jossain korissa kokeilleen myös sulattamista saumojen tekemisessä, jos en nyt ihan väärin muista.
Joo, Zotefoam on matskua jota pystyy hitsaamaan, ja sillä mun mielestä ainakin viimeisimmät tuotokset oli.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Väkästelin eilen illalla vielä tuulilasin tuohon pahvi-mockupiin. Sellainen pikaviritys yhden millin pc-levystä. Kiinnitys alareunasta teipillä koriin(toimii samalla saranana), ylhäällä ja sivuilla magneetit (vastinpintana 5 mm:n teräslanka) -> tämän päivän lyhyellä testilenkillä pysyi hyvin paikallaan -> jatkoon.
Muilta osin testiajelu ei tuottanut superlatiiveja. Pahvikori ei oikein pysynyt paikoillaan nykyisillä kiinnikkeillä, ja takarengas hinkasi sisälokariin/koriin. Uusi katon muoto sekä tuulilasi saivat aikaan sen, että melua oli kabiinissa aiempaa enemmän. No vaikutti varmasti korin huono kiinnityskin tuohon. Lopullisen korin sisäpintaan tarvinnee kuitenkin laittaa pehmeää vaahtomuovilevyä ääntä vaimentamaan.
250 watin sähköavuksen vaisuus ei sinänsä enää ihmetytä, onhan 1CV painava. Kaksivaihteisuus parantaa tilannetta, mutta automaattiasennossa vaihde ei tunnu vaihtuvan pienemmälle ylämäessä (kuorman kasvaessa), vaan kakkosvaihde pysyy itsepäisesti päällä, kunnes sähköavustus napsahtaa pois päältä, ilmeisesti virtarajan ylittyessä (?). Tai sitten akun jännite kyykkää liiaksi. Joka tapauksessa sähköt pitää napsauttaa pois päältä ja takaisin, jotta moottorin saa takaisin toimintaan. En ole vielä selvitellyt tuota sen tarkemmin. Onneksi vaihteenvalintakatkaisijassa on A(utomatic)-asennon lisäksi myös L(ow)- ja H(igh)-vaihtoehdot.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Muotoilu miellyttää silmää
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Sikahieno! Laittaa kyllä naaman virneeseen kun tota kattelee.
- Premnas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2668
- Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
- Paikkakunta: Kaarina
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
PW kirjoitti:Muotoilu miellyttää silmää
Samaa mieltä. Tuosta tulee hieno !
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Kiitokset kehuista . Itsekin olen tyytyväinen korin muotoihin. Mitä nyt tuo katto on suhteettoman korkea korin alaosaan nähden, mutta tässä käytännöllisyys (kinneristä ulos näkeminen) ajaa muodon edelle.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Katon korkeus on just hyvä Nyt se on sympaattinen sarjakuva-auto. Chopattuna se olisi agressiivinen urheiluauto.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Käytin 1CV:n vaakassa. Lukemat olivat pienoinen yllätys, en ihan noin painavaksi kuvitellut...
- 1CV ilman koria ja akkua: 59,8 kg
- kori (pahvi-mockup sis. tuulilasi): 6,6 kg
- akku: 2,5 kg
- kaikki edelliset yhteensä: 68,9 kg
- kuski: 86,2 kg
- kuski + ajokki: 155,1 kg
- painojakauma kuskin kanssa: etupyörillä 41%, takapyörillä 59%
Noilla lukemilla pääsee jo raskassarjalaisten ryhmään, ei tosin kuski .
No vanerilaatikon eli rungon painavuus oli toki tiedossa jo alussa, ja muutenkaan diy-osat eivät ole sieltä kaikkein kevyimmästä päästä. Moottoripaketti kannakkeineen 4,4 kg -> ei kevyt sekään. Rakentelun edetessä osia kertyy koko ajan lisää ja massa sen kun kasvaa. Mutta kurvaillaan tuolla tonnikeijulla nyt jonkun aikaa, sitten voi alkaa kevennellä. Niin kauan on ok kun sähkömoottori jaksaa vetää, ilman sähköapua ei ole hauskaa ylämäissä .
Moottorin puhtia parantamaan lainasin toisesta projektista jännitettä korottavan step-up -säätimen. Ebaysta ostettu kiinan tekele, joita olen saanut hajotettua jo pari kappaletta ennen tätä... Laatuvaikutelma ei parantunut nyt yhden elektrolyyttikondensaattorin paukahdettua silpuksi heti ensi sekunneilla kytkemisen jälkeen... Hain Bebekistä uuden tilalle isommalla jännitteenkestolla. Sen kanssa ei ongelmia ainakaan vielä ensimmäisellä, parin korttelin mittaisella koeajolla.
Ulostulojännitteen säädin nyt kokeeksi 44 volttiin, mikä on hieman isompi kuin 36 voltin akun maksimijännite. Isomman jännitteen lisäksi plussaa tuli siitä, että jännite pysyy vakiona myös isommalla kuormalla, eikä notkahda kuten suoraan akulta otettaessa. Moottorinohjaimen kyljessä lukee 15 ampeeria, mitatut piikit olivat koeajolla 15,5 ampeerin luokkaa. Isoimmat ottotehot olivat n. 680 wattia. Aiemmin ilman step-up-säädintä (suoraan akulta) maksimit oli luokkaa 560 wattia. Ero tuntui ajossa. Huippunopeuteen tällä ei ollut vaikutusta, moottorinohjain lopettaa "sähkötyksen" tietyllä nopeudella.
Alkaa kohtapuoleen olla aika laittaa 1CV palasiksi, maalata teräsosat etteivät liiaksi ruostu talvella, ja liimailla vanerilaatikkorungon
liitokset (ruuvien lisäksi). Samalla pitää sutaista maalia/lakkaa vanereiden sahauspintoihin, etteivät ime vettä kuin sieni.
Tämän jälkeen tekniikka uudelleen kasaan, ja varsinaista koria rakentamaan.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lueskelin aikaisempia juttuja matkailukinneri -aiheesta ja tuossa vanerilaatikossahan voi vaikka pötkötellä, jos istuimen etureunan nostaa ylös. Mitkähän mahtavat olla sen strategiset mitat jo ilmoitetun painon lisäksi. Tuolla alussa on kerrottu, että pituus on 220 cm, joka riittäisi. Mutta laatikon sisäleveys ja vapaan tilan korkeus joustinkehien alla ja vaakaan asetetun kampiakselin alla.
Edit; Huomasin, että kampiakselin pituudeksi oli ilmoitettu 45 cm, joka on laatikon leveys. Silmämääräisesti joustinkehät ovat n. 40 cm ja poljinakseli n.30 cm korkeudessa. Pienillä mittalisäyksillä mallista voisi tehdä makuupyörän, laatikkohan on muuten tyhjä kun tekniikka on sivukomeroissa.