Re: Kolmelle pyörälle - SpecBike tadpole - DIY kangaskate
https://www.bikester.fi/tarjoukset/polk ... 69397.html Kannattaa mielummin ostaa . Voi löytyy paikallisistakin liikkeistä .
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
https://www.bikester.fi/tarjoukset/polk ... 69397.html Kannattaa mielummin ostaa . Voi löytyy paikallisistakin liikkeistä .
Nojanalle kirjoitti:https://www.bikester.fi/tarjoukset/polk ... 69397.html Kannattaa mielummin ostaa . Voi löytyy paikallisistakin liikkeistä .
Fillariosaan laitoin sähköpostia Wackyn suosituksesta. https://fillariosa.verkkokauppaan.fi
Helppohan näitä on CAD:ssa piirrellä. Toteutus onkin sitten toista. Kuva on tosiaan vain hahmotelma. Penkin taakse on tosin tarkoitus toteuttaa vain tuollainen "rättiverho" -tyyppinen osuus, jonka saa tarvittaessa sivulaukkuja varten auki. Vihreässä mitassa on 403mm, joten ihan mittakaavassa se ei ole. Lisätilaa tarvitaan kammille vai lyhennetäänkö - siis kampia?
Koita mallintaa tuohon kuvaan myös kuski. Nuin korkealla keskiöllä varpaat-polvi-silmä-tie-linja on aika tarkalle tehtävä.
Vilijami kirjoitti:Koita mallintaa tuohon kuvaan myös kuski. Nuin korkealla keskiöllä varpaat-polvi-silmä-tie-linja on aika tarkalle tehtävä.
Tästä tulee autonominen kinneri. CAD:stä loppuu muste piirtimestä, kun koittaa mahaa piirtää kuskin mukaan.
janx kirjoitti:Helppohan näitä on CAD:ssa piirrellä. Toteutus onkin sitten toista. Kuva on tosiaan vain hahmotelma.
Penkin taakse on tosin tarkoitus toteuttaa vain tuollainen "rättiverho" -tyyppinen osuus, jonka saa tarvittaessa sivulaukkuja varten auki. Vihreässä mitassa on 403mm, joten ihan mittakaavassa se ei ole. Lisätilaa tarvitaan kammille vai lyhennetäänkö - siis kampia?
Katehahmotelma draft 17102019.JPG
Perhana, kiekkokokoristiriita pisti silmään ja mittailin kuvasta kokoja, ennen kuin sitten luin edes kommentin loppuun. Yllättävän pienen mittakaavaero pistää silmään.
Noissa mittauksissani selvisi, että kammet ovat 165 mm.
Kannattaa piirtää kengät kiinni noihin polkimiin. Tulee muuten helposti liian ahdas kate tuolta edestä.
Skaalasin kuvaa kampien pituuden mukaan ja lisäsin kuskin, jonka pituus on 1700mm. Lisäksi neonvihreät apuviivat mitoilla 152 ja 120mm. Tosin pitää muistaa, että tähän on tulossa mahdollisesti keskiömoottori, jossa kammet taitaa olla 170mm. Takananapamoottorikin on tähän sopivana, mutta se ei ollut alunperin suunnitelmissa. Penkin kiinnike on tulossa ensimmäiseen reikään rungossa, jotta penkin saa mahdollisimman makaavaksi, joten jalat tulevat vielä tuosta kuvasta eteenpäin.
Hei! taitaa kengän kärki ottaa kattoon, jos klossi on taka-asennossa. piirrä oikeankokoinen kenkä pystyyn polkimelle niin näet tilantarpeen
Kenkä (250mm) on oikeassa koossa, joten kate on liian pieni. Kuski on mittojen mukaan piirretty. Ahdasta on tuollakin kuorella.
Vilijami kirjoitti:Koita mallintaa tuohon kuvaan myös kuski. Nuin korkealla keskiöllä varpaat-polvi-silmä-tie-linja on aika tarkalle tehtävä.
Kieltämättä. Vaikka olisi lyhyetkin (120mm) kammet, tämä seikka voi tuhota koko projektin. Vaikuttaa aika todennäköiseltä, että suunnittelemani keskiömoottorin kammet eivät missään järkevässä katteessa mahdu pyörimään.
Voi yhden kerran..
Jos ei etees näe nii sit vaan päätä ylös ja varpaita alas! Ja sellainen koriin kenkien väliin muotoiltu Uuma tekee ihmeitä näkökentälle, vaikka tuo 2d kuva äkkiseltään näyttäisikin siltä että kori edessä peittää näkyvyyden..
Edit.. Sitä paitsi hyvinhän tuosta näkee vaikka mitään uumaa olisikaan ja koria kasvattaisi riittäväksi. Sen verran pystylle näyttää nojakulma.
Tarkoitus on siis siirtää penkkiä vielä eteenpäin 40mm kuvan mukaisesta kohdasta, jolloin kammet vaan nousevat entistä ylemmäksi, koska kuten edellä sanoin, niin penkki halutaan mahdollisimman makaavaan asentoon.
No sit ei auta muu kuin pudottaa keskiötä, keinolla millä hyvänsä..
Härski kirjoitti:No sit ei auta muu kuin pudottaa keskiötä, keinolla millä hyvänsä..
Siinäkin on omat haasteensa etujoustonkin takia.
Edit: Mikäli ketjulinja antaa myöden, voisi tosiaan etupuomia taivuttaa alaspäin.
janx kirjoitti:Vaikuttaa aika todennäköiseltä, että suunnittelemani keskiömoottorin kammet eivät missään järkevässä katteessa mahdu pyörimään.
Hyvin mahtuvat pyörimään. Jos keskiön korkeus on kiinnitetty ja koppa ei ole läpinäkyvä, mahdollisimman makaava penkki on luonnollisesti niin pystyssä että kuski näkee eteensä
Pyörän suunnittelu on erilaisten kompromissien hakemista. Yhden asian liika korostaminen johtaa surkeaan kokonaisuuteen.
Suunniteltua talvikäyttöä ajatellen tuo penkin eteen työntäminen huonontaa ominaisuuksia. Se siirtää painopistettä eteenpäin, joka taas vähentää vetopitoa.
janx kirjoitti:Mä en osaa käyttää sorvia.
No, jos sorvi on käytettävissä, niin nyt on hyvä tilaisuus opetella. Ei sitä kukaan syntyessään osaa käyttää