Re: Arcus II
Yks konsti kiristää tuo ketju, on laittaa sinne haamuratas - eli sopivan kokonen ratas ketjujen väliin.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Yks konsti kiristää tuo ketju, on laittaa sinne haamuratas - eli sopivan kokonen ratas ketjujen väliin.
On sen verran pienestä kiinni, että taidan viilata hahloa syvemmäksi. Half-lik näyttäis olevan myös liikaa.
No niin, akselin hahloa 1mm syvemmäksi ja ketjun kireys on täydellinen!
Ei kai tuolla säädöllä ole muuta merkitystä kuin navan liikuttamisella toisoketjun kiristämisen mahdollistaminen ja se tehdään aina napamutterit löysällä. Jos siis ketjun kireydestä tajuaa yhtään mitään, ei ole pienintäkään pelkoa, että vanttiruuvilla taivuttaisi akseli.
Mahtaiskohan mahtua Ei siellä ole hirveästi tilaa.
Rattaiden koon muuttaminen saattaisi myös auttaa ketjun täsmäämiseen.
Oikea ratkaisu pitemmän päälle on kuitenkin tuo nyt toteutettu säätövaran kasvatus. Se toimii vaikka tienpäällä, jos on reissussa tarvetta ketjun vaihtamiselle. On oikeastaan aika erikoista ettei siinä ole täyden linkin mittaista säätövaraa tehdasvalmiina
jooseha kirjoitti:Ei kai tuolla säädöllä ole muuta merkitystä kuin navan liikuttamisella toisoketjun kiristämisen mahdollistaminen ja se tehdään aina napamutterit löysällä. Jos siis ketjun kireydestä tajuaa yhtään mitään, ei ole pienintäkään pelkoa, että vanttiruuvilla taivuttaisi akseli.
Totta turiset, tuo väliakseli eli napa pääsee liikkumaan ylös-alas kiinnityshahloissaan, kun napamutterit löysällä... eli kiristysjärjestys eri kuin ensivilkaisulla ajattelin.
Joka tapauksessa tuolla saa näppärästi tuettua taka-akselin ketjuvoimia vastaan ilman, että sitä tarvitsee katkaista keskeltä poikki (mikä on se yleisempi toteutustapa).
Onko rattaan lukitus akseliin tosiaan vain yhdellä pienellä pultilla?
Vastaavassa paikassa M6 pultti on joskus mulla leikkautunut poikki, mutta en muista mikä oli laite.
Onhan siinä ainakin kiilaura, varmaan kiilakin, vaikkei näy. Ruuvin homma on pitää vain akselin suunta.
Systeemi on suunniteltu normaalille 8mm akselille. Ketjun pituuden kanssa tuli ongelmia vasta, kun asensin siihen moottorin, jossa on 10mm akseli. Mutta onneksi oli varaa syventää akselin hahloa.
Sähköt on nyt siirretty ICE:sta Jouta Quadroon. Kivasti sain istumaan noi akut alas taka-akselin päälle (ei toki ihan kiinni). Tulee mukavasti lisää painoa takapyörille. Käytin TerraCyclen akkutelineitä. Ne sain suoraan kiinni moottoritelineen kannakkeisiin poraamalla uudet reijät. Just ja just mahtuu takavaihtaja toimimaan. On muuten älyttömän käteviä telineitä, säätomahdollisuuksia on riittävästi eri nojakkimalleihin. Nyt pitää vaan pidentää akkujen johtoja, että ylettävät kontrolleriin. Akut oli pakko laittaa noin päin, että saa avaimella lukkoon ja ladattua paikoillaan.
EDIT, vaihdoin kontrollerin paikkaa, niin ei tarvinnut koskea johtoihin!
Tuohon akkujen päälle vielä irrotettava / sivuun kääntyvä tavarakori, niin kuljetuskykykin on kunnossa.
Tästähän taitaa tulla aikamoinen peli .
Kyllä, tavarakori on siihen tarkoitus laittaa. Luukkuahan katteeseen ei sitten loppupeleissä tarvitse tehdä, kun kankaan voi vaan nostaa alareunastaan ylös pois tieltä
Pikku 360° video. On se ketterä, kääntösäde n. 4,5 metriä. Polkimia säädin jo vähän kauemmaksi
Penkkiä tekee mieli viritellä vähän alemmas ja ohjaus muutetaan tilleriksi.
Apuja tarvitaan, ei tullut mulle vastaus illalla alkaneeseen pähkäilyyn yön aikana, niin kuin yleensä
Mulla on kaksi osaa, tiller-ohjaustanko ja ICE:n ohjauksen alaosa, johon raidetangot kiinnitetään. Joutan runko on 60mm neliöputkea, aika paksua.
Mitä muita vaihtoehtoja mulla on asentaa tuo tiller, kuin porata rungosta läpi reikä emäputkelle ja hitsata se paikalleen?
Jotenkin jos sais viriteltyä esim. 12mm pultin ja siihen ton systeemin, niin olis helpompaa. En vaan keksi miten.
Tota alapuolelle tulevaa osaa saa toki sahailla/muokata tarvittaessa. Tuossa kuvassa on ohjainkannattimen sisällä on jo yksi kuulalaakeri 12mm reiällä.
Koko homma tähtää siis siihen, että Joutan suora ohjaus ei mahdu tulevan katteen sisään, enkä tykkää suorasta muutenkaan yhtään, joten haluan tämän muutoksen tehtyä, että tuolla viitsii pidempään ajaa
Emäputki pulteilla rungonkylkeen kiinni? Eihän se ihanteellinen ole, kun raidetangot on eri mittaiset ja ohjaustangon varsin aavistuksen vinossa. Selviäisi kuitenkin runkomuutoksitta.