jviirret kirjoitti:irakas kirjoitti:Epämukavinta (muuten erittäin mukavalla ajelulla) oli, että silmille saattoi lentää lumen seassa hiekoitushiekkaa. Pystypyöräilijöillä ei taida olla tätä ongelmaa. 
Lumen pölisy ongelma on kaikilla, vain paikka mihin se ajaessa pölisee vaihtelee.
Lunta pölisee aina kun rengas/ilma on lämpimämpi kuin alla oleva lumi. Pahinta se on silloin kun ilma lauhtuu nopeasti plussan puolelle ja maassa oleva lumi on kunnolla pakkasen puolella. Syksyn ensilumilla ongelmaa ei ole kun sekä ilma että lumi on yhtä lämmintä.
irakas kirjoitti:Olisikohan minulla liian kaponen tuo roiskeläppä?
Epäilen että sinulla on liian kapea väli kumin ja lokasuojan välissä. Siellä pitää olla lumen lisäksi tilaa ilmavirroille jotta ne ei irrota lunta kumista. Taitais olla parempi kun otat koko lokasuojan pois.
Yleensäkkin isolla renkaalla ongelma on pahempi, pienemmässä renkaassa kehällä on suurempi keskipakovoima ja lumi irtoaa siitä ennen kuin kiertyy lokasuojan väliin. Roiskeläppä vain pahentaa asiaa kun se ohjaa kumista irtoavan lumen suojan sisään ja sieltähän se sitten pölisee ympäriinsä.
Jukka
Kyllä olit Jukka oikeassa. Sain suurennettua lokasuojan etäisyyttä n. 20 mm:iin ja, kun tein tuossa päivällä 15 km lenkin, ja vaikka yöllä oli satanut liki 10 cm uutta lunta, oli palatessa näin vähän tuiskuttanut lunta etuhaarukkaan:

Myöskään ei silmille ja housuille tuiskuttanut ollenkaan. Ilma oli muuten upean aurinkoinen ja pohjoistuulta napakasti.
Kyllä täytyy sanoa, että kyllä sähköavusteinen sh9 on varsinainen talvipyörä. Kun molemmat takapyörät vetävät, puski se kevyesti kuvassa näkyvässä hangessa ja menee läpi yllättävän vaikeankin näköisistä paikoista. Hankalia paikkoja ovat alikulkutunnelien suut, kun liian iso aurauskalusto ei pääse tunneleista läpi, ja suille jää lumivalleja. Mutta kyllä niistäkin sh9 meni läpi.
Hyvän esimerkin siitä, miten alikulkutunnelit pitäisi toteuttaa on Vaajakosken eteläpuolelle vasta valmistuneen uuden moottoritien alikulkutunnelit, jotka ovat riittävän suuret ja aurauskalusto pääsee niistä hyvin läpi.
SH9:ssä on kolmet jarrut: 2 V-jarrua etupyörässä ja vasemmassa takapyörässä Nexus 7 rumpujalkajarru. Kesällä ei jarrujen suhteen ole ollut ongelmia, mutta talvella hyvässä myötämäessä on oltava tarkkana, ettei jarrutettaessa etupyörän sutiessa nojakki lähde menemään poikittain.
Sakari