Läheltä piti -tilanteita 2 kpl samalla reissulla:
Janakkalan - Turkhaudan välillä kauniisti harjun kuvetta kiemurteleva 2-kaistainen asfalttitie, jossa 0-30 sentin piennar ja siitä tosi jyrkkä pudotus juuri syväksi perattuun ojaan, ei tärinäraitoja. Lauantai-ilta 27.7.2012. Liikenne todella vähäistä, ehkä 1 auto per 3 minuuttia, mutta silti tuli mieleen, että pitäisiköhän ajaa laittomasti vasenta puolta oman hengenmenon estämiseksi.
Takana oli keltainen huomioliivi levitetty lepakonsiiviksi retkitavaroihin . Aurinkoinen ilma, mutta tie enimmäkseen varjossa auringon paistaessa harjun takaa lännestä. Ei vilkkuja tällä kertaa. Sähköavusteinen pystypyörä.
Useimmat ohittavat autot kiersivät noin 1 - 2 metrin etäisyydeltä jopa sulkuviivoja ylittäen. Kiertäminen tuntui hyvältä.
Vastaan tuli henkilöauto ja samalla takaa toinen henkilöauto. Kumpikaan ei hidastellut arviolta 50-70 km nopeudestaan, vaan ohituskohdaksi tuli pyörän paikka. Tiellä oli juuri tilaa kahdelle henkilöautolle leveyssuunnassa. Tie kaartui kohtalaisen jyrkästi oikealle. Takaatuleva henkilöauto suhahti pelottavan läheltä ohjaustankoa.
Sillä olikin vedettävänä paljon itseään leveämpi autonkuljetusperäkärry, jossa pyörät ulkonivat vielä reunojen ulkopuolelle! Tuntui, että kärrynpyörä suhahti ohjaustangon alta. Kauhuissani katsellessani kärryn pyöräuraa sekuntia myöhemmin ihmettelin, että miten ihmeessä pyörä ei törmännyt minuun.
Kuski oli ilmeisesti unohtanut, että hänellä oli jotain tosi leveää takana.
Mitä olisin voinut tehdä viisaammin? Seuraavalla kerralla en ole ehkä yhtä onnekkaana kertomassa tässä.
Sama retki joitakin minuutteja myöhemmin. Turkhaudassa kyläjuhlat talorykelmässä pienen mäen päällä, varmaan sata ihmistä parveili puolen hehtaarin alalla. 4-suuntainen pieni risteys, jossa ajoin etuajo-oikeutettua suuntaa ajotiellä etelään. Aurinko paistoi oikealta lännestä. Vauhtini noin 10-15 km/h. Vasemmalla odotti henkilöauto päästäkseen tien poikki. Yllättäen kuski lähti reippaalla vauhdilla äkkiä enkä kerinnyt ajatella muuta kuin "nyt se tulee päälle tein mitä tahansa".
Ehkä kuskin viereinen matkustaja kirkaisi, ja kuski jarrutti jääden poikittain tielle vaaksan tai parin päähän polkimestani.
Kuski oli ilmeisesti häikäistynyt auringosta ja oli sekaisin ihmisvilinästä niin, ettei nähnyt minua lainkaan.
Toivuttuani järkytyksistä siirryin tien vasempaan laitaan silläkin uhalla, että sorruin laittomuuteen. Jos kerran invapyörä max nopeudella 15 km/h rinnastetaan jalankulkijoihin ja saa siten ajaa vasenta laitaa, niin katsoin ainakin tuona päivänä paremmaksi olla invalidin asemassa omavalintaisesti enkä autoilijoiden ansiosta.