Sivu 15/21

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Lähetetty: 09 Helmi 2024, 10:28
Kirjoittaja Härski
tm kirjoitti: 08 Helmi 2024, 22:41

Teleskooppiputkien väliin tulevan liukupalikan jyrsintä polyamidista (nylonista):
Kuva

Mitäs touhua tälläinen on! Eikös olisi muodinmukaista tämäkin tätänykyä nojafoorumilla pyöräyttää sorvissa! 😁

Loistavan videon tosiaan jori linkkasi kantikkaiden kappaleiden valmistamisesta sorvissa ja katsoin sitä haltioissani. Olisis hauska prokkis joskus joutavilla eläkepäivillä tehdä ittekkin sellainen laite.

Tätä kirjoittaessa tulikin mieleen konsti jolla sorvissa saisi vielä kantikkaisiin kappaleisiiin tehtyä kiertoakin, kuin itämaisissa pilvenpiirtäjissä konsanaan.

Toivottavasti tämän prokkiksen rattiakselista ei senrään sellaista tule. :D


Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Lähetetty: 09 Helmi 2024, 10:44
Kirjoittaja jori
Härski kirjoitti: 09 Helmi 2024, 10:28

Mitäs touhua tälläinen on! Eikös olisi muodinmukaista tämäkin tätänykyä nojafoorumilla pyöräyttää sorvissa! 😁

Loistavan videon tosiaan jori linkkasi kantikkaiden kappaleiden valmistamisesta sorvissa ja katsoin sitä haltioissani. Olisis hauska prokkis joskus joutavilla eläkepäivillä tehdä ittekkin sellainen laite.

Tätä kirjoittaessa tulikin mieleen konsti jolla sorvissa saisi vielä kantikkaisiin kappaleisiiin tehtyä kiertoakin, kuin itämaisissa pilvenpiirtäjissä konsanaan.

Toivottavasti tämän prokkiksen rattiakselista ei senrään sellaista tule. :D

Tässä Härskille lisää ihasteltavaa. Video havainnollistaa hienosti, miten nuo monikulmaiset muodot syntyvät. Tällä videolla apuakseli pyörii karan kanssa samaan suuntaan. Kun välityssuhdetta vaihdetaan ja vaihdellaan terien leikkuiden määriä, saadaan hienoja koristekuvioita, jotka voisivat syvempinä olla myös vääntöä välittäviä "spoorauksia", tai muita torxeja. :D


Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Lähetetty: 11 Helmi 2024, 22:50
Kirjoittaja tm

Ei mennyt viikonloppu ihan nappiin tämän projektin osalta: 3d-tulostin alkoi renttuilemaan, jäi ohjauksen liukuosat tulostamatta.
No ohjausakselin yläosa/ohjainkannatin-yhdistelmä tuli kuitenkin valmiiksi. Hieman alumiinin hitsailuakin vaihteeksi.

Teleskooppi-ohjausakselin todellinen liikevara on vielä hämärän peitossa: jarruletkujen pituus tullee olemaan se ensimmäinen rajoittava tekijä.

Nyt kun saisi vielä ohjausakselin ulkoputken päähän tulevat liukuosat tehtyä, niin ohjaus olisi valmis.
Tämän jälkeen vuorossa jarrusatuloiden korvakkeet taka-akselille.
Sitten voimansiirron kimppuun, ensimmäisen koeajon siintäessä jo horisontissa tuon jälkeen.

1_ohjainkannatin_ennen_halkaisua.jpg
1_ohjainkannatin_ennen_halkaisua.jpg (180.56 KiB) Katsottu 2791 kertaa
2_ohjaustangon_kiinnitys.jpg
2_ohjaustangon_kiinnitys.jpg (156.63 KiB) Katsottu 2791 kertaa
3_etukuva.jpg
3_etukuva.jpg (117.81 KiB) Katsottu 2791 kertaa
4_sivukuva.jpg
4_sivukuva.jpg (168.44 KiB) Katsottu 2791 kertaa
5_ohjausakseli_lyhyenä.jpg
5_ohjausakseli_lyhyenä.jpg (281.24 KiB) Katsottu 2791 kertaa
6_ohjausakseli_pitkänä.jpg
6_ohjausakseli_pitkänä.jpg (279.11 KiB) Katsottu 2791 kertaa

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Lähetetty: 12 Helmi 2024, 11:07
Kirjoittaja jori

Tulipa siisti. Mistä löysit halkaisijaltaan ja seinämältään noin sopivat putket ja vielä noin nätit klemmarit.
Kuva


Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Lähetetty: 12 Helmi 2024, 12:42
Kirjoittaja Vilijami

Tuo tangon kiinnitys on kyllä hieno. Pitää muistaa tämä tulevissa projekteissa.


Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Lähetetty: 12 Helmi 2024, 13:50
Kirjoittaja Wacky

Klemmarit on satulaputken pantoja. Niitä saa kolmea vakiohalkaisijaa


Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Lähetetty: 12 Helmi 2024, 14:32
Kirjoittaja tm

Klemmarit tosiaan satulatolpan/putken pantoja, kuten Wacky sanoi. Putken joutui sorvaamaan pyörötangosta, ei ollut valmiina.


Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Lähetetty: 12 Helmi 2024, 17:24
Kirjoittaja Polkumies

Hyvä ratkaisu. Minulla on MBB:ssä samanlainen mutta rautakauppaversio:

ohjaustangon kiinnitys.jpg

halkaistu putki oli muistaakseni sisämitaltaan millin liian pientä, ja venytin sitä vasaralla. Ei tarvittu sorvia :)


Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Lähetetty: 12 Helmi 2024, 17:52
Kirjoittaja PW

Juu, ei millin takia kannata sorvii hommata 8)
Narusta lisä pisteet :mrgreen:


Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Lähetetty: 12 Helmi 2024, 19:15
Kirjoittaja tm

Se on hyvä, että näitä toteutuksia löytyy erilaisia, ja ne tuodaan esille -> on vaihtoehtoja rakenteluideoita etsiville.

Saattoi olla Cruzbike, mistä alunperin itse apinoin tuon idean tai ajatuksen. Käytin tällaista samanlaista myös Mastodontissa.


Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Lähetetty: 12 Helmi 2024, 22:24
Kirjoittaja tm

Loppui kärsivällisyys ja tein quick-and-dirty -ratkaisun: laitoin ohjausakselin ulkoputken ala/etupäähän pätkän 30x30x2 mm neliöputkea. Kiinteän päähän putkien väliin jämptit pelliliuskat ja vasaralla naputellen putkenpätkä paikalleen. Pysyy.

Liukupäähän leikkasin muovilevystä palaset liukupinnoiksi. Klappia jäi jonkun verran: jos häiritsee liikaa, niin pitää tunkea väliin vielä vähän täytettä, esim. suikaleita oluttölkistä.
Kuva


Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Lähetetty: 12 Helmi 2024, 22:25
Kirjoittaja tm

Kuva


Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Lähetetty: 13 Helmi 2024, 21:12
Kirjoittaja tm

Levyjarrukorvakkeiden muotoilu taka-akselille alkanut, materiaalina 40x4 mm teräslatta:

Kuva


Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Lähetetty: 13 Helmi 2024, 21:40
Kirjoittaja Vilijami

Mistä löytyy tuollainen maltti? Itse olisin jo käynyt jarruttomalla koeajolla :wink:


Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Lähetetty: 13 Helmi 2024, 22:24
Kirjoittaja tm

Ei tuolla lumessa eteenpäin pääse polkematta, ellei sitten varta vasten lähde alamäkeä laskettelemaan, joka taas ei houkuta ilman minkäänlaista jarrua. Vauhtia pitää kuitenkin vähän saada, että ohjauksesta saa jonkinlaista tuntumaa.

Jarrukorvakkeet oli listalla seuraavana siksi, että niiden paikalleenhitsausta varten tarvii purkaa takapäästä kaikki irto-osat pois. Helpompi homma kun voimansiirron osia ei ole vielä ruuvaillut liikoja kiinni.

Voimansiirron kanssa ensimmäinen homma on takavaihtajan korvake: jos sopivaa teräskorvaketta ei nurkista löydy, niin tarvii väkerrellä sellainen.
Sitten ketjun taittopyörät runkoputkeen penkin alle.

Tämän jälkeen ollaankin sitten jo huomattavan lähellä koeajoa :-).