Loistavan videon tosiaan jori linkkasi kantikkaiden kappaleiden valmistamisesta sorvissa ja katsoin sitä haltioissani. Olisis hauska prokkis joskus joutavilla eläkepäivillä tehdä ittekkin sellainen laite.
Tätä kirjoittaessa tulikin mieleen konsti jolla sorvissa saisi vielä kantikkaisiin kappaleisiiin tehtyä kiertoakin, kuin itämaisissa pilvenpiirtäjissä konsanaan.
Toivottavasti tämän prokkiksen rattiakselista ei senrään sellaista tule.
Loistavan videon tosiaan jori linkkasi kantikkaiden kappaleiden valmistamisesta sorvissa ja katsoin sitä haltioissani. Olisis hauska prokkis joskus joutavilla eläkepäivillä tehdä ittekkin sellainen laite.
Tätä kirjoittaessa tulikin mieleen konsti jolla sorvissa saisi vielä kantikkaisiin kappaleisiiin tehtyä kiertoakin, kuin itämaisissa pilvenpiirtäjissä konsanaan.
Toivottavasti tämän prokkiksen rattiakselista ei senrään sellaista tule.
Tässä Härskille lisää ihasteltavaa. Video havainnollistaa hienosti, miten nuo monikulmaiset muodot syntyvät. Tällä videolla apuakseli pyörii karan kanssa samaan suuntaan. Kun välityssuhdetta vaihdetaan ja vaihdellaan terien leikkuiden määriä, saadaan hienoja koristekuvioita, jotka voisivat syvempinä olla myös vääntöä välittäviä "spoorauksia", tai muita torxeja.
Ei mennyt viikonloppu ihan nappiin tämän projektin osalta: 3d-tulostin alkoi renttuilemaan, jäi ohjauksen liukuosat tulostamatta.
No ohjausakselin yläosa/ohjainkannatin-yhdistelmä tuli kuitenkin valmiiksi. Hieman alumiinin hitsailuakin vaihteeksi.
Teleskooppi-ohjausakselin todellinen liikevara on vielä hämärän peitossa: jarruletkujen pituus tullee olemaan se ensimmäinen rajoittava tekijä.
Nyt kun saisi vielä ohjausakselin ulkoputken päähän tulevat liukuosat tehtyä, niin ohjaus olisi valmis.
Tämän jälkeen vuorossa jarrusatuloiden korvakkeet taka-akselille.
Sitten voimansiirron kimppuun, ensimmäisen koeajon siintäessä jo horisontissa tuon jälkeen.
1_ohjainkannatin_ennen_halkaisua.jpg (180.56 KiB) Katsottu 2791 kertaa
2_ohjaustangon_kiinnitys.jpg (156.63 KiB) Katsottu 2791 kertaa
3_etukuva.jpg (117.81 KiB) Katsottu 2791 kertaa
4_sivukuva.jpg (168.44 KiB) Katsottu 2791 kertaa
5_ohjausakseli_lyhyenä.jpg (281.24 KiB) Katsottu 2791 kertaa
6_ohjausakseli_pitkänä.jpg (279.11 KiB) Katsottu 2791 kertaa
Loppui kärsivällisyys ja tein quick-and-dirty -ratkaisun: laitoin ohjausakselin ulkoputken ala/etupäähän pätkän 30x30x2 mm neliöputkea. Kiinteän päähän putkien väliin jämptit pelliliuskat ja vasaralla naputellen putkenpätkä paikalleen. Pysyy.
Liukupäähän leikkasin muovilevystä palaset liukupinnoiksi. Klappia jäi jonkun verran: jos häiritsee liikaa, niin pitää tunkea väliin vielä vähän täytettä, esim. suikaleita oluttölkistä.
Ei tuolla lumessa eteenpäin pääse polkematta, ellei sitten varta vasten lähde alamäkeä laskettelemaan, joka taas ei houkuta ilman minkäänlaista jarrua. Vauhtia pitää kuitenkin vähän saada, että ohjauksesta saa jonkinlaista tuntumaa.
Jarrukorvakkeet oli listalla seuraavana siksi, että niiden paikalleenhitsausta varten tarvii purkaa takapäästä kaikki irto-osat pois. Helpompi homma kun voimansiirron osia ei ole vielä ruuvaillut liikoja kiinni.
Voimansiirron kanssa ensimmäinen homma on takavaihtajan korvake: jos sopivaa teräskorvaketta ei nurkista löydy, niin tarvii väkerrellä sellainen.
Sitten ketjun taittopyörät runkoputkeen penkin alle.
Tämän jälkeen ollaankin sitten jo huomattavan lähellä koeajoa .