Toivotan molemmille kinneri vuokraajille antoisia kilsoja. Toivon myös ett menee muutakin ku pikkurilli
Petri
Toivotan molemmille kinneri vuokraajille antoisia kilsoja. Toivon myös ett menee muutakin ku pikkurilli
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Hahhah . No juu, koeajotilanteessa keskityin lähinnä ohjaamiseen tai siihen että kinneri menis suoraan..kun sen ohjaus on paljon herkempi kuin oman scorpparin. Vauhdista ei voinu puhuakaan
..
Mutta itse asiaan: hitto mikä päivä. Kävin kuitenkin näyttämässä pyörähuollossa tuota ja joo, kyllä se korvake kuitenkin oli vääntynyt. Lisäksi vaihtajan pulttikiinnitykseen on kulunut välystä. Täytyy kokeilla ensin uutta korvaketta (joka täytyy tietty tilata ensin..senkin olis voinut tilata varastoon valmiiksi, voi pöljä) ja jos ei siltikään auta niin taitaa olla vaihtaja entinen. Lisäksi uuteen takarenkaaseen oli heijastinraidan kohdalle ilmaantunut kuhmu. Voisko päivä enää huonommin alk- eikun loppua. Ja just nyt kun pitäisi tällä viikolla ajaa joka päivä. Taas tulee vaihteeksi sellanen olo että tarvisi olla se toinen pyörä niin ei roikkuisi yhden varassa jos jotain hajoaa.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Premnas kirjoitti:Taas tulee vaihteeksi sellanen olo että tarvisi olla se toinen pyörä niin ei roikkuisi yhden varassa jos jotain hajoaa.
Itse totesin jo aikaa sitten toisen pyörän tarpeelliseksi ja nyt niitä on kaksi. Suosittelen lämpimästi.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
Kinneri-innostus nousee taas, vaikka mietin kyllä miten mahdun sinne sisään. Viimeksi kun koeajoin niin tuntui olevan vaikeeta saada polvet mahtumaan katteen alle ja sitten toinen ongelma oli se ettei meinannut eteensä nähdä. Sen siitä saa kun on pitkät jalat ja lyhyt selkä..mihin sen aukonsuojuksen saa ajon aikana jemmattua jos se ei mahdu olemaan omassa paikassaan kun polvet ottavat siihen kiinni?
Olen huomannut että nyt kun mies on punnitsemassa millaisen kaksipyöräisen nojakin ostaa niin munkin alkaa tehdä sellasta mieli . Tässähän tarvitaan tätä menoa oma talli pyörille.
Kohta pitäisi lähteä vaihtamaan vaihtajan korvaketta ja tsekkaamaan vaijeri samalla.
Korvake vaihdettu ja laiska kun olin, truuttasin silikoniöljyä kuoreen vaihtajakahvan päästä. Ei toivottua tulosta, edelleen pomppii. Kyllä mä nyt mietin että onko vaihtaja ottanut niin paljon osumaa et koko häkki tai systeemi jotenkin vääntynyt.
Mietin myös että pitäisikö siihen saada lyhyemmällä häkillä vaihtaja. Joitakin keskusteluja lukeneena on selvinnyt että jotkut käyttää 3 ratasta edessä ja 9 takana ongelmitta myös keskipitkän häkin kanssa. Mulla on tällä hetkellä pitkähäkkinen vaihtaja mutta se lähestulkoon raapii maata varsinkin nyt kun vaihdoin renkaat kapeammiksi, niissä väheni korkeuttakin samalla. Tällä hetkellä edessä on pienin 30 ja suurin 50, sitä keskimmäistä en muista. Takana 11-34. Vai pitääkö alkaa harkita eturattaiden vaihtoa tuplaksi triplan sijaan.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Lyhyempi häkki rajoittaa vain kuinka montaa noista kaikista vaihteista voit käyttää koska se kiristää vain tietyn määrän hampaita. 50-30 tarkoittaa että häkin pitää hoitaa edessä 20 hammasta. Takana 11-34 tarkoittaa että 23 hammasta pitäisi hoitua jos haluaa kaikkia vaihteita käyttää, yhteensä 43 hammasta. Keskipitkän häkin kapasiteetti on n. 37 hammasta (sramin ilmoittamana) eli jos hankit lyhyemmällä häkillä olevan joudut uhraamaan pienimmän eturattaa raskaampia vaihteita tai isoimman eturattaa kevyimpiä vaihteita tai näiden kahden yhdistemää. Uhrattujen vaihteiden määrä riippuu siitä kuinka monen hampaan kiristys vajaus sulla on ja ketjun mitoituksesta.
Kysymys kuuluukin kumpia käytät useammin vai onko ne suurin piirtein yhtä usein käytössä? Itse yleensä uhraan pienimmän rattaa raskaampia vaihteita koska korvaavat löytyy kuitenkin keskimmäisen rattaan piiristä ja pienimmän eturattaa käyttö rasittaa ketjua eniten ja vaihtenvaihto alueelle ei kovin helposti aiheuta pysyvää vauriota kunhan ei tee sitä jatkuvasti.
Tämän mukaan ketju pitää mitoittaa niin ettet voi käyttää ihan kaikkia vaihdeyhdistemiä pyörästäsi ja sitten sun on hyvä muistaa olla vaihtamatta niille kauheesti koska riippuen mitoituksesta se vaurioittaa häkkiä tai sen kiristävää jousta.
Ketjun mitoitus:
Vaihteita pois vain pienimmältä rattaalta edessä, etuna tämä aiheuttaa hyvin hitaasti vauriota pyörälle jos erehtyy käyttämään vaihteita joita ei pitäisi
Vaihteita pois vain suurimmalta rattaalta edestä, etuna vähiten puuttuvia vaihteita
Molemmilta puuttuu suunnilleen yhtä monta vaihdetta, molempien yllämainittujen hyödyt sekä haitat
Toivottavasti tästä saat jotain hyödyllistä tietoa
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
Premnas kirjoitti:Kinneri-innostus nousee taas, vaikka mietin kyllä miten mahdun sinne sisään. Viimeksi kun koeajoin niin tuntui olevan vaikeeta saada polvet mahtumaan katteen alle ja sitten toinen ongelma oli se ettei meinannut eteensä nähdä. Sen siitä saa kun on pitkät jalat ja lyhyt selkä
Olen huomannut että nyt kun mies on punnitsemassa millaisen kaksipyöräisen nojakin ostaa niin munkin alkaa tehdä sellasta mieli
. Tässähän tarvitaan tätä menoa oma talli pyörille.
Pitkiin jalkoihin auttaa se, että ruuvaa keskiön kauemmaksi eteen puomiin kiinni ja vaihtaa lyhyemmät kammet. Silloin eivät polvet ota enää katteeseen kiinni. Tämä kannattaa tehdä jo ajokkia tilatessa.
Omana kommettinani voin kaksipyöräisistä sanoa sen, että niillä on tosi hauskaa ajaa, kun niitä voi kallistella mutkissa. Mitä matalampi, sitä enemmän pitää kallistaa.... mutta myös, sitä vaikeampaa on opetella ajamaan. Toisaalta taas, liikennevaloihin pysähtyessä joutuu irrottamaan kengät polkimista, jottei kaadu.
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
Hmm..
Siis nykyisellä ajolla käytän edestä kaikkein eniten keskimmäistä ja suurinta. 30-hampaista pienintä ratasta käytän aika harvoin. Lähinnä se onkin tarkoitettu hitaaseen ajoon ja talvella kun tarvitsee pienempää välitystä. Mutta kesäkelillä tuo pienin eturatas on yleensä täysin käyttämättä...takaata sen sijaan tulee käytettyä aika tasaisesti kaikkia, no reunimmaiset pari raskainta välitystä 8. ja 9. -rattaat eivät ole niin kovassa käytössä, kuten eivät toisaalta 1. ja 2. eli sisemmät rattaat eivät ole kovin kovassa käytössä. Mitähän johtopäätöksiä tästä pitäisi vetää? Triplarattaat edessä turhat, kahdellakin pärjäisi? Mieluummin säätää ketjun pituus isojen rattaiden mukaan ettei käy niin että onkin liian kireä ja vetää vaihtajan häkin hajalle? Koskaan en käytä yhdistelmää pieni edessä, pieni takana. Välillä tulee syyllistyttyä käyttämään suurta edessä ja suurta takana (siis en kuitenkaan laita että olis 1. tai 2. suurinta takana mutta kuitenkin), kun on vaan pieni hidastuskohta ja kohtahan sitä taas pääsee kiihdyttämään vauhtia eikä jaksa vaihtaa edestä ratasta . Tuon ketjun mitoituksen jostain luinkin että isoimpien rattaiden kautta ja ilman vaihtajaa + 2 linkkiä niin sitten pitäisi olla sopiva?
Tuota kinnerin säätöä - jos olisin ostamassa niin totta kai nuo pitäisi säätää ihan kohdilleen. Mietin vaan sitä vuokrausasiaa että mitenköhän hyvin niissä voi säätää sen juuri sopivaksi? Penkki ylös ja jalat alas . Harmi kun pitääkin olla tällanen pätkäselkäinen pitkäjalkainen pätkä
. Ei sovi mihinkään. Reputkin on tehty pitempiselkäisille niin "lanne"vyö onkin vyötäröllä, ei lanteilla.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Premnas kirjoitti:Tuota kinnerin säätöä - jos olisin ostamassa niin totta kai nuo pitäisi säätää ihan kohdilleen. Mietin vaan sitä vuokrausasiaa että mitenköhän hyvin niissä voi säätää sen juuri sopivaksi? Penkki ylös ja jalat alas
. Harmi kun pitääkin olla tällanen pätkäselkäinen pitkäjalkainen pätkä
. Ei sovi mihinkään. Reputkin on tehty pitempiselkäisille niin "lanne"vyö onkin vyötäröllä, ei lanteilla.
Kinnerit on louonnostaan niin, että pää on aika korkealla ja jalat alhaalla, jotta katteen yli yleensäkään näkee jotain. Silti varsin pienetkin lapsetkin ovat noilla ajelleet, joskin polkimille ulottumisessa on ollut ongelmia. Kyllä kinneristä ulos näkee lyhytselkäinenkin aikuisen kokoinen.
Sinun lienee parempi ostaa pienempi reppu. Reppu kun ei juuri välitä, miten pitkien jalkojen päällä sitä kannetaan. Vain selkä ratkaisee.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Hmm, ehkä sitä ei sitten vaan oltu säädetty tarpeeksi.
Katselin juuri Deore XT vaihtajia, oma vanha on mallia RD-M771 pitkällä häkillä. Saman vaihtajan lyhyempihäkkisen kapasiteetti on 33T kun pitkän on 45T. Mitäköhän se sitten käytännössä tarkoittaa, jos itellä tällä hetkellä 43T niin pystyykö tuohon edes laittamaan lyhyempihäkkistä? Miten sen pystyy laskemaan että kuinka paljon tuolta pienemmästä päästä katoaisi vaihteita, meneekö niitä paljonkin? Esim. jos käyttää edestä keskiratasta ja takaa pienempiä rattaita niin onko se sitten tuolla 33T kapasiteetilla jo liikaa, eikä vaihtaja pysty kiristämään ketjua tarpeeksi?
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Premnas kirjoitti:Saman vaihtajan lyhyempihäkkisen kapasiteetti on 33T kun pitkän on 45T. Mitäköhän se sitten käytännössä tarkoittaa, jos itellä tällä hetkellä 43T niin pystyykö tuohon edes laittamaan lyhyempihäkkistä? Miten sen pystyy laskemaan että kuinka paljon tuolta pienemmästä päästä katoaisi vaihteita, meneekö niitä paljonkin? Esim. jos käyttää edestä keskiratasta ja takaa pienempiä rattaita niin onko se sitten tuolla 33T kapasiteetilla jo liikaa, eikä vaihtaja pysty kiristämään ketjua tarpeeksi?
Wacky selitti jo periaatteen. Selvität mitkä rattaat ovat pakassa ja etulehdet jo tiedätkin. Siitä sitten summaamaan pakan eri vaihteiden ja etulehtien erotuksia...
Homman juoni on, kuten Wacky kertoikin, päättää kummassa päässä pakkaa on tärkeää että vaihteet löytyy jos takavaihtajan kapasiteetti ei riitä pieni-pieni ja iso-iso vaihteille. Jos edessä on kolme lehtiä niin lähes varmasti voi sanoa että keskimmäisellä lehdellä pelaa kaikki pakan vaihteet. Jos on pienimmällä edessä niin vaihteita suurimmasta päästä jää pois koska vaihtaja ei pysty enää kiristämään ketjua. Ja jos suurimmalla etulehdellä niin vaihteita pienimmästä päästä jää pois ja tässä on riski särkeä vaihtaja.
Itse jouduin pohtimaan näitä kun virittelin MetaPhysic:n maastoajoon, takavaihtajan kapasiteetti tuli käytettyä tasan ja ketjun pituuden suhteen oli ongelmaa saada se juuri sopivaksi yhdessä vaihtajan B-ruuvin säädön kanssa. Koska vaihteiden välitykset olivat pitkähköt maastoon viritin ketjun ja vaihtajan säädöt niin että 34-piikkisellä edessä pelaa koko pakka ja 50-piikkisellä ei tarvi pienimmän vaihteen (=suurimman rissan pakassa) toimia, vaikka siinä on riski, isolla edessä tuli ajettua vain kaikkein vauhdikkaimmissa paikoissa joten ei ollut ongelma.
Tällä hetkellä maasturissa on edelleen 3-lehteä edessä, 11-32 tai -34 pakka takana ja lyhythäkkinen (27-piikkiä kapasiteetti). Ketjun mitta on sellainen että keskimmäisellä 34-piikkisellä pelaa kaikki vaihteet ja kunnolla. Iso 46-piikkinen ei ole ollut eikä tule käyttöön. 25-piikkinen on ihan hätävaralla ja sillä pelaa pakan pienet vaihteet muttei isot koska ketjun kiristysvara ei vaihtajassa riitä.
Tuon riskin hallinta on helpompaa jos on vaihdekahvat joista näkee mikä vaihde on päällä ja pystyy keskittymään asiaan ajaessaan.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Tässä nyt tuli selattua noita kampisarjojakin, kun olen miettinyt tosissaan pitäskö vaihtaa sittenkin lyhyemmät kammet. Nykyisellä ajolla tuntuu noita polvivaivoja olevan vähän väliä. Koko pohdinnasta ja ongelmasta pääsisi, jos vaihtaisi eteen 38-48 kampisarjan 152mm kammilla (pyörätohtorilla tuota näytti olevan). 48 olisi todella lähellä nykyistä raskainta välitystä ja 38 olisi hampaan verran vähemmän kuin mitä nykyinen keskiratas. Kun pakka pysyisi samana niin uudella yhdistelmällä vaihtajan kapasiteetiksi tarvittaisiin 33T, jolloin ei tarttis sumplia yhtään mitään. No, talviajossa kyllä saattaisi kärsiä ajoittain mukavuus mutta toisaalta niin huonoja kelejä ei esim. tänä talvena ollut lainkaan. Varmaan myös lyhyemmät kammet auttaisivat siinä eteenpäin puskemisessa ettei tarvisi voimalla vääntää.
No toinen seikka sitten on kokonaan se millä taidolla tuon vaihdon teen . Tai ylipäätään miten taloudellisesti järkevää tää mun touhu ylipäätään on kun nykyinen kampisarja tuskin on vielä loppuun kulunut. Mutta toisaalta nuo polvivaivat huolestuttaa enempi kuin mikään rahallinen järkevyys. Mutta kun tätä kampihommaa en voi sälyttää enää pyörähuollon harteille kun niillä on nyt niin kauhea kiire ja joutuisin kuitenkin tilaamaan itse nuo lyhyemmät kammet kun niillä ei ole valikoimissa. Mulla ei ole kyllä hajuakaan esim. keskiölaakerista, nyt siinä on joku hollowtech-hommeli vissiin niin jos pyörätohtorilta tilaisi tuon uuden kampisarjan, varmaan keskiölaakeri menisi uusiksi? Vai olisko vaan helpompi tilatakin koko systeemi kerralla.
Nykyisistä vaihdekahvoista ei näe millä rattaalla kulloinkin on. Voi siitä asennosta tietty jotain päätellä, jos on ihan pystyssä on silloin kevyin ratas takana.
Muokkausta: pistin nyt kaiken uhalla tilaukseen nykyisen kanssa samanlaisen vaihtajan paitsi lyhyemmän. Joudun siihen asti ajamaan tuon rämäpomppijan kera kun varapyörää ei ole enkä viitti mitään pyörää kierrätyskeskuksestakaan hakea siksi aikaa. Mulla on kyllä vahva veikkaus että koko vaihtaja on vääntynyt liikaa ja liian monta kertaa, mutta onko ihmekään kun se on tapaillut oksia, risuja ja mitäs kaikkea . Oikeastaan lienee kai ihme että se on kestänyt tähän asti. Jos ei vaihtajan vaihto auta pomppimiseen niin eihän siinä ole enää muita vaihtoehtoja kuin vaijerinkuoren jumitus tai sitten nuo ketjut ja pakka on liian kuluneita (vaikka eivät kyllä näytä siltä).
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Premnas kirjoitti:No toinen seikka sitten on kokonaan se millä taidolla tuon vaihdon teen
. Tai ylipäätään miten taloudellisesti järkevää tää mun touhu ylipäätään on kun nykyinen kampisarja tuskin on vielä loppuun kulunut. Mutta toisaalta nuo polvivaivat huolestuttaa enempi kuin mikään rahallinen järkevyys. Mutta kun tätä kampihommaa en voi sälyttää enää pyörähuollon harteille kun niillä on nyt niin kauhea kiire ja joutuisin kuitenkin tilaamaan itse nuo lyhyemmät kammet kun niillä ei ole valikoimissa. Mulla ei ole kyllä hajuakaan esim. keskiölaakerista, nyt siinä on joku hollowtech-hommeli vissiin niin jos pyörätohtorilta tilaisi tuon uuden kampisarjan, varmaan keskiölaakeri menisi uusiksi? Vai olisko vaan helpompi tilatakin koko systeemi kerralla.
Keskiölaakeri saattaa tulla pkampisarjan mukana (vaikka ei haluaisi), Shimanoissa näin usein on.
Keskiölaakerin asennuksen voi katsoa youtubesta. Mielelläänhän se pitäisi asentaa momenttiavaimella niin tulee oikea kireys. Lisäksi tarvitset sopivan "avaimen" (jota siis momenttiavaimella väännetään). Itse hankin tämmöisen työkalusarjan jossa nuo tärkeimmät "erikoistyökalut" pyörhuoltoon löytyy.
Kehuttu kirja aiheeseen on tämä (englanniksi).
ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )
Premnas kirjoitti:Jos ei vaihtajan vaihto auta pomppimiseen niin eihän siinä ole enää muita vaihtoehtoja kuin vaijerinkuoren jumitus tai sitten nuo ketjut ja pakka on liian kuluneita (vaikka eivät kyllä näytä siltä).
Ketjun ja pakan kuluminen ei voi olla syynä jos vaihtajaa/vaijeria säätämällä saa kaikki vaihteet hyppimättömiksi. Vaijerin lisäksi syyllistäisin vipua, siis jos ei vaihtajan vaihdolla korjaannu.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Niinhän noita työkaluja sitten tarvii, ja olisi varmaan syytä asennuksessa käyttää oikeanlaista rasvaa eikä aseöljyä . Kuinkahan paljon vähemmillä ärräpäillä sitä pääsisi kun hommaisi kerralla kaikkiin yleisiin töihin sopivat työkalut. Ei tarvisi tapella ja säätää. Eli taitaa myös kunnon työkalut mennä tilaukseen.
Hitto miten huonoa tuuria just nyt. Pyörätohtorilta tuli bumerangina sähköpostiviesti että tilapäisesti suljettu tai mitä lie. Eli sieltä on turha yrittää hommata kampisarjaa. Todella harmi, koska siellä olisi ollut juuri oikeilla hammasluvuilla lyhytkampinen tuplasetti. Yritin googlettaa mistä muualta saisi mutta heikolta näyttää. Joko se kaatuu siihen, että kampia ei saa lyhyempänä kuin 170mm, tai sitten on aina triplarattaat tai jos ei ole niin hammasluvut on aivan liian pienet (suurimmasta 50 voisin hiukan tinkiä alaspäin koska takana riittää vielä potentiaalia, mutta ei siitä edestäkään voi ihan kauheasti pudottaa).
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Tässä lyhyet kammet 50€ + postit, jos muut speksit natsaa :
http://www.raptobike.nl/components/driv ... 140mm.html
Availability: In Stock
140mm crankset for people who like to ride with short cranks.
Details:
110mm BCD
Road crankset
Square tapered
140mm length
5 arm spider
Tapani
Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"