irakas kirjoitti:TKorho kirjoitti:Tietysti yksi mainostettu ominaisuus sähköavussa on juuri liikkeellelähdön helppous ja nopeus!
Mutta ihan ymmärrettävä mekanismi, hyvä että sait selville ja kiitos että toit sen tänne.
Onko jo testidataa vaikuttaako se kilometrimääriin ja kuinka paljon?
Millä tavalla siinä ESpin2:ssa on moottorin kontrolli? Liipasin? Painonappi? Kaasukahva?
Jouduin jättämään laitteiston Keravalle, koska siihen piti tehdä uusi piirilevy. Minkähänlaista testidataa kaipaat?
Moottorin kontrolli tapahtuu tällaisen ohjaustankoon sijoitettavan kontrolliboxin avulla:

Vasemmalla olevasta vivusta (Drive) käynnistetään moottori hetkelliseen ja Cruise-vivusta jatkuvaan toimintaan. Virtaa säätävää kaasukahvaa ei ole.
Sakari
Sain Keravalta laitteiston korjattuna ja asian mukaisesti koottuna. Asensin sen SH19:ään, moottorin takapyörään http://farm9.staticflickr.com/8003/7388 ... 92118e.jpg Ei kuitenkaan vielä kuvassa.
Jouduin asentamaan poljintunnistimet takapyörän pinnoihin, kun johto oli sen verran lyhyt, ettei se yltänyt vääntiöön. Johtoa en ruvennut nyt jatkamaan, kun se vaatisi tietyntyyppisesti suojatun johdon, muuten se ei toimi. Asennus on siis laiton, mutta toimiva. Niinkuin tuolla jossain aiemmin olen maininnut akkujen kesto lisääntyy, kun moottori käynnistyy vasta, kun pyörä on vauhdissa. Liikeelle lähtö on nyt työläämpää. Aina pitää liikenteessä varautua siihen, että pysähtyessä, on riittävän pieni vaihde päällä uutta liikkeelle lähtöä varten ja sitä on vaikea muistaa, kun muuten ajaminen on tosi mukavaa.
Olen tehnyt useampia n. 30 km lenkkejä ja väliin aika paljonkin moottoria käyttäen. Kertaakaan vielä ei ole virta loppunut. Akun varausvaloja on kolme ja aina on lenkin lopussa jäänyt ainakin kaksi valoa palaamaan. Keskinopeus on viime aikoina ollut 21 km/h, kun se aikaisemmin ilman moottoria oli n. 15 km/h luokkaa. Nousunopeus sähköavusteisesti Wessmannin mäessä on n. 16 km/h, kun se ilman moottoria oli n. 6,5 km/h. Maksiminopeus Wessmannin mäessä on tällä hetkellä 52 km/h ja siis tietenkin ilman moottoria.
Maksimi kilometrimääriä en ole vielä päässyt kokeileen oireilevan polveni takia.
Sähköavusteisissa laitteissa on aina varauduttava yllätyksiin. Lähdin tänään trimmaamaan hankkimieni soirojen avulla SH19:n kiekkojen samantasoisuutta, kun se oli jäänyt tekemättä viime renkaiden vaihdon jälkeen. Kun homma oli tehty, kokeilin toimiiko sähkölaitteet, mutta eipä moottorista kuulunut inahdustakaan. Harmittelin kovasti, että pitääkö taas laitteet laittaa Keravalle. Kun en muuta keksinyt, päästin takapyörän ruuvit vähän irti, ja siinä vaiheessa huomasin, että pyörän suunnan muuttuessa poljintunnistinmagneetti oli jäänyt liian kauas tunnisimesta. Kun etäisyyttä pienensin, lähti homma heti pelittään. Helpotuksen huokaus oli aika syvä! 
Sakari