Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?
Mikä tosta sit tekee ovaalin
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Mikä tosta sit tekee ovaalin
Hirven Noja kirjoitti:Mikä tosta sit tekee ovaalin
Ovaali on suomeks soikea
Petri
Näin on ja vinoneliötä sanotaan usein salmiakiksi.
PW kirjoitti:Hirven Noja kirjoitti:Mikä tosta sit tekee ovaalin
Ovaali on suomeks soikea
Eikö soikea ole se urheilukentän mallinen, vai miten se menee
Jukka
jviirret kirjoitti:PW kirjoitti:Hirven Noja kirjoitti:Mikä tosta sit tekee ovaalin
Ovaali on suomeks soikea
Eikö soikea ole se urheilukentän mallinen, vai miten se menee
Jukka
Tuo oli "vapaasuomennos" , KatoinVaanNetistä - soikio, ellipsi. Ovaali on kait just määrätyn muotoinen soikio. Hammasratas käytössä kait on kuitenkin tarkoitus helpottaa pyöritystä.
Petri
PW kirjoitti:jviirret kirjoitti:PW kirjoitti:Hirven Noja kirjoitti:Mikä tosta sit tekee ovaalin
Ovaali on suomeks soikea
Eikö soikea ole se urheilukentän mallinen, vai miten se menee
Jukka
Tuo oli "vapaasuomennos" , KatoinVaanNetistä - soikio, ellipsi. Ovaali on kait just määrätyn muotoinen soikio. Hammasratas käytössä kait on kuitenkin tarkoitus helpottaa pyöritystä.
Petri
Soikio ja ovaali ovat eri tavoilla litistettyjä ympyröitä, joista ellipsi on matemaattisesti määritetty toisen asteen käyrä.
Ellipsi on minun lempikuvioni. Sen piirtäminen käy hauskasti kahdella neulalla ja narulenkillä. Kauneimmillaan se on silloin, kun halkaisijat ovat keskenään kultaisessa leikkauksessa.
Sakari
tavasti kirjoitti:weapea kirjoitti:tarkoittaako "ovaali" ratas sitä, että poljinratas on salmiakkikuvion muotoinen
Eihän salmiakki ole ovaali.
Nelihampainen on aika lähellä.
Tässä pohdiskellut uutta maasturia suunnitellessa josko hurahtais narrow-wide tyyppiseen yhteen ovaaliin ketjurattaaseen. Semmonen löytyy nykyään myös Rotor QX1 tyyppisenä:
Samalta valmistajalta on tullut markkinoille myös REX-kampisarjat jotka ovat aika keveitä, kuulemma jäykkiä ja kalliita tietysti. Hyvää kampisarjoissa on että löytyy myös mun koiville sopivaa 172.5mm:n pituutta.
Tässä videota jonkun itse tekemästään narrow-wide rinkulasta. Kun saituus on melkein toinen luonne niin pitää ottaa joku päivä työn alle mokoman tekeminen vähän paksummasta 6000-sarjan alumiinilevystä. Nykyinen 34t & 25t 10% ovaali kaksikko alkaa olla jo aika kulunut ja talvi sekä kevään maastoilut on tullu ajettuua 11-32/34 pakalla ja 1x9 vaihteistolla, pientä en ole vielä tarvinnu lainkaan.
mhelander kirjoitti:Tässä pohdiskellut uutta maasturia suunnitellessa josko hurahtais narrow-wide tyyppiseen yhteen ovaaliin ketjurattaaseen. Semmonen löytyy nykyään myös Rotor QX1 tyyppisenä:
Samalta valmistajalta on tullut markkinoille myös REX-kampisarjat jotka ovat aika keveitä, kuulemma jäykkiä ja kalliita tietysti. Hyvää kampisarjoissa on että löytyy myös mun koiville sopivaa 172.5mm:n pituutta.
Aika kova kiima on nyt tämän QX1-rattaita tukevan REX 2.1 -kampisarjan suhteen. Jopa niin kova että olen lähestynyt Rotor:a jotta kertovat miten kyseisen rinkulan ajoituksen saa sopimaan takavetoselle nojakille. Pirun kallis mutta kevyt ja kuulemma jykevä. Eikä ole kuitua joten voisi olla pitkän tähtäimen hankinta...
mhelander kirjoitti:Nykyinen 34t & 25t 10% ovaali kaksikko alkaa olla jo aika kulunut ja talvi sekä kevään maastoilut on tullu ajettuua 11-32/34 pakalla ja 1x9 vaihteistolla, pientä en ole vielä tarvinnu lainkaan.
Etuvaihtaja vaijereineen ja vaihdekahvoineen on nyt poistettu, tarkoitus on katsoa miten hyvin ketjut pysyy keskimmäisellä rattaalla joka on jo kovasti kulunut ja vääntyillyt ja ei ole narrow-wide tyyppiä. En ehkä jaksa ottaa pyöreää 46-piikkistä pois, katsotaan jos ei muuten ala ketjut tippua.
Kun tää nyt taas nousi keskusteluun, niin kysympä pari itseä askarruttavaa kysymystä, ovaalirattaita kokeilleet vastatkoon:
Saako esim. 15% ovaalista rattaasta hyötyä ylämäkeen runnoessa suht pienellä kadenssilla? Jos ajatellaan vaikka 38T eturatasta ovaalina, niin minkä kokoista pyöreää ratasta se mielestänne vastaa kun puhutaan mäennousukyvystä?
Millaisessa asennossa ovaalin rattaan pitää olla kampeen nähden nojakissa? Netistä löytyvän laskentasoftan mukaan (jolla kai mhelander on omansa esmes tehnyt?) rattaan levein kohta pitäisi olla pystärissä 90 astetta kampea edellä, ja nojakissa ilmeisesti kammen kohdalla, onko näin käytännössä?
Ajattelin että voisin väkästellä talvella metallitöissä pari ovaaliratasta. Nykyiset pyöreät on 38T ja 48T, ajattelin että isompi ratas voisi olla 50T mutta tuota pienempää en tuosta pienentäisi koska 38 on jo karvan alle Shimanon suositusten Alfine 11:lle 22T rattaalla, enkä ole kovinkaan usein kaivannut tuosta pienempää. Ajatuksena olisi saada alapäähän hiukan lisää "mäkivaraa" tuolla ovaaliudella jolloin ratasta ei tarvitsisi pienentää.
Minkä paksuisesta (alumiini)levystä noita kannattaa tehdä ja miten rattaat kannattaa käsitellä ennen käyttöä (lämpökäsittely, pintakäsittely yms?)
Mahe kirjoitti:Millaisessa asennossa ovaalin rattaan pitää olla kampeen nähden nojakissa?
Riippuu jonkin verran myös ketjun lähtösuunnasta. Kun jalka on suorana niin ketjun pitää tulla rattaalla matalimpaan kohtaan.
Jukka
Mahe kirjoitti:Saako esim. 15% ovaalista rattaasta hyötyä ylämäkeen runnoessa suht pienellä kadenssilla? Jos ajatellaan vaikka 38T eturatasta ovaalina, niin minkä kokoista pyöreää ratasta se mielestänne vastaa kun puhutaan mäennousukyvystä?
Noin maltillisesta ovaalista ei ole kokemusta, mutta rajummin ovaalit toimii juurikin näin.
Ainakin itselle 38 @ 30% on mukavampi jyrkässä ylämäessä kuin 24 hampainen pyöreä. Siis vaikka sen ovaalin pieninkin dimensio on suurempi kuin sen pyöreän!
Mahe kirjoitti:Millaisessa asennossa ovaalin rattaan pitää olla kampeen nähden nojakissa? Netistä löytyvän laskentasoftan mukaan (jolla kai mhelander on omansa esmes tehnyt?) rattaan levein kohta pitäisi olla pystärissä 90 astetta kampea edellä, ja nojakissa ilmeisesti kammen kohdalla, onko näin käytännössä?
Tuohan riippuu siitä mihin suuntaan ketju lähtee suhteessa suorana olevaan jalkaan. Minimi-vääntö on kai suunnilleen jalka suorana, eli siinä kohdassa pitäisi vetopuolen ketjun lähteä rattaan pienimmästä halkaisijasta.
Siitä sitten asennon hienosäätö.
Mahe kirjoitti:Minkä paksuisesta (alumiini)levystä noita kannattaa tehdä ja miten rattaat kannattaa käsitellä ennen käyttöä (lämpökäsittely, pintakäsittely yms?)
3 mm alumiini, ja sitten hampaiden ohennus. En ole omalle ovaalille tehnyt yhtään mitään käsittelyä.
tavasti kirjoitti:Mahe kirjoitti:Millaisessa asennossa ovaalin rattaan pitää olla kampeen nähden nojakissa? Netistä löytyvän laskentasoftan mukaan (jolla kai mhelander on omansa esmes tehnyt?) rattaan levein kohta pitäisi olla pystärissä 90 astetta kampea edellä, ja nojakissa ilmeisesti kammen kohdalla, onko näin käytännössä?
Tuohan riippuu siitä mihin suuntaan ketju lähtee suhteessa suorana olevaan jalkaan. Minimi-vääntö on kai suunnilleen jalka suorana, eli siinä kohdassa pitäisi vetopuolen ketjun lähteä rattaan pienimmästä halkaisijasta.
Siitä sitten asennon hienosäätö.
Joo. Olen tainnut aikaisemminkin jo kirjoitella miten ovaali haetaan kohdalleen. Helpoin on hakea se koipi täysin suorassa asento, merkata pyöreään rattaaseen kohta mitaten rattaan halkaisijan verran vetopuolen ketjusta alaspäin. Tästä sitten 90 astetta on se mistä lähdetään hakemaan asentoa rattaalle, yleisin tapa on laittaa ratas viisi astetta ennakkoon (eli kääntää vastapäivään kampiin nähden) joka on mulle ollu just sopiva.
Homma on helpointa jos viitsii ekan rattaan tehdä niin että kiinnitysreikiä on niin paljon kuin mahtuu ja kehtaa porailemaan. Omani tein 144 BCD kampisarjalle 35 reijällä niin sain haettua kohdalleen helposti. Myöhemmät tein suoraan ilman säätövaroja.
tavasti kirjoitti:Mahe kirjoitti:Minkä paksuisesta (alumiini)levystä noita kannattaa tehdä ja miten rattaat kannattaa käsitellä ennen käyttöä (lämpökäsittely, pintakäsittely yms?)
3 mm alumiini, ja sitten hampaiden ohennus. En ole omalle ovaalille tehnyt yhtään mitään käsittelyä.
Mulla sama materiaali. Ensimmäiset ohensin symmetrisesti hampaiden kohdalta molemmilta puolilta mutta parhaat rattaat tuli kun ohensin poraviilalla vain toiselta puolelta ja sitten rälläkän lamelli-hionta laikalla tasoitin pykälän veks.
Kun mulla eivät tahdo nuo kestää, ainakaan maastossa, niin olen tehnyt Lidl:n kiertoilmauunilla erkaumakarkaisun kaikille ovaaleille.
Sen verran on pitänyt myöntyä että tilasin maasturiin Rotor:n QX1 12.5% ovaalin 34-piikkisen kampisarjan kaveriksi. Jos kestäis sitten paremmin, on lisäksi narrow-wide tyyppia jonka itse tekeminen olisikin jo kovempi homma vaikkei mahdoton.
Noniin, tein koululta löytyneestä 2mm alumiinipellistä ekan prototyypin. Näyttää ihan rattaalta, mutta ongelmaksi tuli, että jossain kohtaa ketjua ohjelma -> tulostus PDF:ksi -> PDF:n tulostus työpaikan printterillä on tapahtunut skaalausvirhe ja ratas on liian pieni, ketju ei mene hampaille. Virhe toistuu joka kohdassa ratasta joten kyse ei ole huonosta porauksesta, vaikka muutamassa kohdassa sekin vähäsen heittää
Nyt pitäis sitten keksiä, miten tuo plotterisoftan tuottama kuva saadaan tulostettua oikean kokoisena, kun kuva pitää käytännössä tehdä kotona windows-koneessa ja toimittaa töihin tulostettavaksi linuksista... Taidan olla pulassa
Tulostetun paperimallin koon voi kai tarkistaa mittaamalla kahden "hammasreiän" keskipisteiden etäisyyden, ja sen pitäisi olla 1/2"?
Windows on kyllä paha ongelma. Onneksi se on helppo ratkaista asentamalla Linux
Ei kai tuo ole oikeasti iso ongelma. Teet aluksi kuvan kotona ja tulostat sen töissä. Mittaat sitten tulosteesta paljonko sitä pitää skaalata. Skaalaat sen sitten kototna jollei töissä kerran onnistu. Toisella tulosteella pitäisi olla oikean kokoinen.