jori kirjoitti:Renkaan vierintävastukseen vaikuttaa eniten renkaan painuma. Mitä suurempi painuma, sitä enemmän vastusta. Kapea rengas painuu enemmän kuin leveä samalla paineella, mutta kapea kestää enemmän painetta. Renkaan rungon painumaa voi vertailla kertomalla renkaan (mitatun) leveyden renkaan kyljestä löytyvällä maksimipaineella. Suurimmilla paineilla nämä pitävät hyvin paikkansa. Mitä suurempi tuo tulo on, sitä paremmin rengas rullaa.
Niin, mutta painuma mitä vasten, ja millaisen kitkan painuma muodostaa ja mihin ?
jori kirjoitti:Sileäpintainen rengas vierii paremmin kuin kahrhea ja sileästä löytää helpommin läpäisyä aloitelleet kivet. Sileä rengas on kuitenkin kelvoton vetävänä pyöränä savella tai lumessa. Kolmipyörässä ohjaavana menee kyllä.
No se. Mutta pintakuviointi yhdessä kumimateriaalin kanssa vaikuttaa paljonko yhdistelmästä tulee todellista kitkaa, siis vierintäkitkaa. Eri asia on kitka vetosuuntaan tai sivusuuntaan.
jori kirjoitti:Itse käytän mieluummin leveämpiä renkaita, kunhan kestävät painetta...
Vertailuluku siis 51 x 4,5 =229,5 ja 37 x 6,3 =233. Täysillä paineilla rullaavat siis vähän huonommin kuin nuo Michelinit.
Lisäsin tämän "Jorikertoimen" laskennan omaan 15% painumataulukkoon ja sen mukaan mun maastorenkaat on paskimmat ikinä rullaamaan. 57-milliset maasturissa ovat edessä 50 ja takana 99 arvoiset, noh ne onkin nappularenkaat ja ei rullaa mihinkään. 50-milliset sliksit on vain 60 ja 112. Niillä pärjään rullatessa pystäreille joissa on 23-25 -milliset maantiesliksit.
jori kirjoitti:Paksut renkaat ovat siitä ohuita mukavammat, että paine putoaa hitaammin ja vaikka vähän putoaisikin, renkaalla pystyy vielä ajamaan. Kapean renkaan kantavuus katoaa melko nopeasti, kun paine vähänkin pienenee. Toisaalta kapeat renkaat ovat kevyemmät. Ei aivan tuon leveyden suhteessa, mutta lähes. 25 mm rengas painaa siis noin puolet 50 mm renkaasta.
Toki näin. Mutta maastorenkaissa homman juoni on että jotta sitä pitoa saadaan aikaiseksi on tavoite ajaa niin alhaisilla paineilla kuin mahdollista, etenkin huonoilla tai puuttuvilla joustovaroilla olevilla pyörillä. Tämä asettaa renkaan kuvion ja rungon rakenteelle erityisiä vaatimuksia, kuten myös vanteelle kun tubeless:na käytetään.
Painokaan ei ihan mene tuossa suhteessa. Jos halutaan tehdä kunnollinen yhtälö niin pelkkä paine * leveys ei riitä, siihen pitää saada mukaan myös renkaan paino. Se kun vaikuttaa renkaan rakenteeseen ja sen runkon potentiaaliin omata alhainen vierintävastus.
Vertailun vuoksi Furious Fred 50-559 painaa Schwalben mukaan 315g ja 50-622 360g, kertoimet siis 60 ja 112. Mun Thunder Burt:t paino 54-559 370g ja 54-622 435g, kertoimet 54 ja 104.
Mulla on maantierenkaita 19, 22, 23 ja 24-millisiä 622-koossa ja 23, 25 ja 28-millisiä 451-koossa. Lowracerin Ultremo ZX 23-451 edessä ja Conti Podium 19-622 tuubi takana kertoimet 181 ja 125. Isopyöräisten 22&24-milliset Conti Attack&Force 147 ja 148, 19-milliset Conti Podium tuubit 143 ja 152. Silti perstuntuma on että isot pyörät ja kumit rullaa paremmin kuin lowraceri, paitsi alamäessä jossa lowracer on ylivoimainen.
Kaiken tämän jaarrittelun summa on että rengasasiat ei ole lainkaan yksinkertaisia. Minut on yllättänyt leveiden renkaiden edut ja etenkin hyvät vierintäominaisuudet. Ja se että kapeat maantierenkaat voivat myös olla kohtuu mukavat oikeilla paineilla, siis muilla kuin maksimipaineilla.