Sivu 16/18

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Lähetetty: 22 Joulu 2012, 22:37
Kirjoittaja Mustasudenkorento
joonas kirjoitti:

Vasemmassa pohkeessa varmaan joku rasitusvamma. Muistan sillon ku oli lyhyemmät kammet niin viuhdoin sen kerran kramppiin ja on siitä asti ollu vähän herkkänä ja kramppiarka.

Mistä voi ostaa leveevanteisia kiekkoja :?:

Hiero sittä kinttua ja venyttele. vois olla hyvä kävästä hierojalla... jos sattuis että se on korjaillu sinne ylimääräistä rustoa paikkailleessaan sitä polkimesta saanutta kohtaa... saattais irrota sillä..

Triagle motorsilta saa 100mm asti vanteita... saa nitä varmaan muualtakin..


Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Lähetetty: 05 Tammi 2013, 17:09
Kirjoittaja joonas

Laskin tuosta lähettämästäni kuvasta ImageJ ohjelmalla suunnilleen seuraavia lukemia:

Offsetti: 0
Keulakulma: 77
Jättö: 83

Mitäs ohjelmaa, Jori, käytät noiden kulmien jne. laskemiseksi kuvasta?

Mitäköhän näistä numeroista voidaan nyt päätellä?


Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Lähetetty: 05 Tammi 2013, 17:24
Kirjoittaja jviirret
joonas kirjoitti:

Laskin tuosta lähettämästäni kuvasta ImageJ ohjelmalla suunnilleen seuraavia lukemia:

Offsetti: 0
Keulakulma: 77
Jättö: 83

Mitäköhän näistä numeroista voidaan nyt päätellä?

Etupään geometria on kohdillaan. Millään muutoksella ei merkkittävää parannusta voi saavuttaa.

Jukka


Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Lähetetty: 05 Tammi 2013, 17:51
Kirjoittaja jori
joonas kirjoitti:

Laskin tuosta lähettämästäni kuvasta ImageJ ohjelmalla suunnilleen seuraavia lukemia:

Offsetti: 0
Keulakulma: 77
Jättö: 83

Mitäs ohjelmaa, Jori, käytät noiden kulmien jne. laskemiseksi kuvasta?

Mitäköhän näistä numeroista voidaan nyt päätellä?

Jukka jo vastasikin. Geometria on kunnossa noilta osin. Jos renkaan kulku-ura on haarukan akselin tasossa ja laakereissa ei ole klappia, ei mikään muu voi tuolla ohjausgeometrialla aiheuttaa vaikeuksia, kuin ohjainkannattimen liika takapainoisuus ns. heiluri tai kokematon kuljettaja. Oletko varmistanut takapyörän laakerin, ettei ole liikaa klappia. Sekin tekee ajosta rauhatonta.

Minä käytän Gimppiä. Latasin kyllä heti tuon imageJ ohjelman. Tutustun siihen.


Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Lähetetty: 06 Tammi 2013, 16:12
Kirjoittaja joonas

ImageJ oli aika pyllystä ainakin eka käyttökokemus. Kokeilen Gimpillä ens kerralla. Gimp roks!

Päälaakerissa on jo klappia vaikka asensin jämptisti. Pitää kiristää ja toivoa parasta.

Pääsyyllinen näyttäisi olevan tuo askarreltu haarukka. Se on kiero, mutta en ole varma mihin suuntaan (ja miten fiksata).

Oon kokeillu silmällä kattoa. Rengas näyttää ajossa olevan kallellaan oikealle, mutta vasen reuna on jo lähempänä vasenta haarukan putkea kuin oikea. Vaikutas siis, että molemmat haarukan putket vinossa vasemmalle.

Helpointa olis ostaa sopiva haarukka, mutta nolla-ofsettisiä harukoita ei juuri ole markkinoilla. Miksi tuota offsettiä oikein vaalitaan jos se ei lopula ole tarpeen :?:


Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Lähetetty: 06 Tammi 2013, 18:43
Kirjoittaja jori
joonas kirjoitti:

Miksi tuota offsettiä oikein vaalitaan jos se ei lopula ole tarpeen :?:

Offsettiä tarvitaan, jotta voidaan käyttää suurempia ohjausakselin kulmia (pystyasennosta) tai pienempiä sen normaalin mittaustavan mukaan. Vino ohjausakseli stabiloi jätön toimintaa siten, ettei se vipata edestakaisin, kuten ostoskärryn pyörä joskus. Rauhoittaa siis jätön toimintaa. Vino ohjausakselin kulma aiheuttaisi 0-offsetilla liian suuren jätön, joten täytyy lisätä offsettia, ettei jättö kasva liian suureksi ja ohjaus haukkaa.


Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Lähetetty: 12 Tammi 2013, 12:22
Kirjoittaja joonas

Hmm.. Jori kirjoittaa että vino ohjausakselin kulma rauhoitaa jätön toimintaa ja aiheuttaisi 0-offsetillä liian suuren jätön. Tarkoittaako tämä nyt sitä, että kun mulla on 0-offsetti niin ohjausakselin kulma ei rauhoita jätön toimintaa tarpeeksi? Toisaalta etupään geometria tuomittiin olevan kohdillaan ja jviirret mainitsi ettei millään muutoksella voi saavuttaa merkittävää parannusta :| Nyt olen pihalla, vaikka olenkin sisällä. Vai olenko laskenut kuvasta jotain väärin :shock:

Kiristin takarenkaan laakereita ilman merkittävää menestystä.

Haarukka on propelilla ja yritän tänään sihtailla sitä sisätiloissa.

Tajusin lisäksi että takarengas voi myös olla makkaralla. Takana dropoutit on sellaiset uramalliset eli renkaan voi asentaa vinksin vonksin. Koska rungossa ainoa pystysuora taitaa olla päätuubi, niin takarenkaan sihtaaminen on lähes mahdotonta.


Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Lähetetty: 12 Tammi 2013, 13:58
Kirjoittaja Syväri

http://www.yojimg.net/bike/web_tools/trailcalc.php

Tuolla voi leikkiä kulmien kans, mä oon ehkä vihdoinki tajunnu tämän homman jotenkin :D

Trail eli jättö, ohjauskulman (maahan asti piirretyn viivan) ja renkaan kosketuspinnan välinen mitta on se tärkein kun mietitään miten pyörä käyttäytyy. Eli mitä suurempi jättö, sitä enemmän ohjausliikkeet liikuttaa pyörää sivusuunnassa kun rengas kääntyy. Tavallaan vakauttaa myös, mut voisin kuvitella että nojapyörässä polkeminen heijais enemmän. Sitte on vielä miljoona muuta tekijää mitä en oo tajunnut :oops:

Mut aiheeseen liittyen, teet siitä etuhaarukasta niin suoran muihin rungon osiin nähden ku vaan ikinä, tein kans kerran jotenki vinoon ja olihan jännä ohjattava. kakkosneloset vanteiden molemmin puolin on paras konsti :D


Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Lähetetty: 12 Tammi 2013, 19:25
Kirjoittaja jori

Joonas, sinun pyörässäsi on erinomaisen sopiva jättö, mutta tuohon jättöön nähden melko pysty ohjausakseli. Pysty ohjausakseli tekee ohjauksesta herkän. Trailcalcissa haukkausominaisuutta kuvaava mitta on Wheel Flop. Se on korkeus, jolta etukiekko putoaa vinoon (haukkaa), kun runkoa hiukankin kallistetaan. Se kuinka vinoon se menee, riippuu renkaan leveydesta ja ohjausakselin kulmasta. Vino ohjausakseli ja leveä eturengas pienentävät tuota kulmaa pysty ohjaus ja kapea rengas suurentavat. Samalla jätöllä vinommalla ohjausakselilla varustettu etupyörä haukkaa vähemmän vinoon. Sinulla on siis vähän haukkausta (flop), mutta ehkä liian vähän vaimennusta sille. Pienikin floppi kääntää paljon, koska renkaan leveys ja ohjausakselin vinous eivät vastusta sitä.

Tuo Syvärin ehdottama lankkurihtaus kannattaisi tehdä. Pahasti eri linjaa, ja vielä toistensa suhteen vinossa, rullaavat kiekot tekevät ohjauksesta rauhattoman. Siinä etu- ja takapyörät pannaan niillä kakkosnelosilla samaan linjaan puristamalla kakkosneloset liimauspuristimilla tai kierretangoilla lankut molemmin puolin renkaita. Kun kiekot ovat linjassa, ne kiristetään paikoilleen. Tuo on valmiille pyörälle vähän vaikea menetelmä, koska akselien olisi hyvä olla dropoutin pohjassa, jotta pyörä kulkisi suoraan myös renkaanvaihdon jälkeen. Dropoutit täytyy siis viilata ja sovittaa taas uudelleen, kunnes akselit ovat akselilovien pohjissa ja kiekot linjassa. Nojanallen vatupassimenetelmä on toinen menetelmä saman asian tekemiseksi.

Leiki sillä Trailcalcilla. Leikkiminen kannattaa aina. :D


Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Lähetetty: 13 Tammi 2013, 00:25
Kirjoittaja joonas

Työstin etuhaarukkaa oikein urakalla ja aika paljon vääntelin. Sihtailin muutaman metrin päästä paperiarkin reunaa käden etäisyydellä linjaimena käyttäen eturankaan emäputken kanssa suoraan edestä katsottuna. Komia lause. Ylhäältäkin koitin sihtailla mutta ekalla kerralla ei mennyt ylhäältä oikein.

Tarkistin myös että renkaat on samassa linjassa ja aika hyvin ovat. Nyt jännitän koeajoa. Kalkulaattori kun sylkäisi kiekkolötkyn arvoksi 27mm ja netti sanoi että (joku tuntematon) tietty määrä lötkyä on hyvä, ettei ohjaus olisi laiska. Kokeiluksi taitaa mennä, mutta nyt ton pitäis kyllä olla paljon parempi eli jopa kunnossa :)


Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Lähetetty: 17 Tammi 2013, 11:07
Kirjoittaja joonas

Nonni... Eka testiajo meni tyhjällä takarenkaalla ja oli merkittävä ero. Etupää ei enää vedelly. Kun takarenkaan täytti niin levottomuutta oli taas. Kun nyt sitte vaihdoin takarenkaan sisäkumin vuotavan venttiilin takia niin meni taas takarengas vähän vinksalle. Ei puolla lähelläkään niin pahasti mutta on levoton edelleen:|

Perskarvoilla oon tunnustellu kovasti. Polkiessa jos löysää otetta sarvista niin oikeen jalan polkasulla sarvet viipahtaa vasemmalle ja päin vastoin. Vapaasti lasketellessa on vakaampi, mutta vaikka isompi kääntäminen on jäykähköä niin pientä matoilua ja uimista tulee ihan helpolla.

Jotenkin nyt tuntuu, ettei tuo etupään geometria nyt kuitenkaan olis täysin OK. Siis ettei tilannetta vois auttaa lainkaan sitä muuttamalla :?:

Pieni osasyyllinen jossain tilanteissa varmasti on myös huonosti asennettu vänän vino penkki. Kiinnityksen rakentelu niin, että sitä voi säädellä ja ei ota ketjuihin ja on akseloitu jne on hankala homma :|

Takarenkaan volyymin maksimoimiseksi oon suunnitellu ostavani 32mm leveen alexrim vanteen... ei pitäs olla liian levee 2.15 tuumaselle :?: koko takakiekko pitää uusia ja voimansiirto ja kunnolliset ketjusuojat. Kaikki vaatteet rasvassa.


Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Lähetetty: 17 Tammi 2013, 19:32
Kirjoittaja jori

Analyysi viittaa ketjuvoiman aiheuttamaan kulmaliikkeeseen. Varsinkin löysän takarenkaan stabiloiva ominaisuus viittaa siihen, että takapyörä ohjaa. Löysän renkaan sortumakulma ohjauksessa on paljon suurempi.

Onko takpyörän laakeri kireällä tai voiko takapyörä liikkua ketjuvoiman takia. Runko ei ole mitenkään äärimmäisen jäykkä sivusuuntaan, joten varmasti sieltäkin tulee joustoa, mutta oikeasti epävarmuutta ohjaukseen aiheuttaa vain suurempi takapyörän kääntyminen ketjuvoiman takia. Jollaista löysä laakeri tai kiristämätön oikeanpuoleinen akselimutteri voisivat tehdä.

Jos ei vikaa löydy, tee pyörästäsi etuvetoinen lisäämällä taittopyörä emäputken kylkeen. Euhaarukkakin on jos tarpeeksi suora etuvetoiseksi.


Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Lähetetty: 23 Tammi 2013, 00:10
Kirjoittaja joonas

Etuvetouttaminen ei kyllä olisi ihan pelkkä taittopyörän hitsailu :roll:

Takapyöräteoria kuullostaa pätevältä. Ihmettelen kuitenkin miksi oikealla jalalla polkaisu viipauttaisi vasemmalle ja vasemmalla jalalla oikealle. Jos ketjuvoima kääntäisi takapyörää niin molemmissa tilanteissa pitäisi viipahtaa oikealle(?) Toisaalta jos runko/keula joustaa niin silloinhan nimenomaan vasemmalla jalalla polkaistessa keula taipuisi oikealle ja päin vastoin. Tukivoiman kohdistuessa selkänojan välityksellä takapäähän, runko vääntyisi vähän sivusuunnassa ja runko-ohjaisi :|

Takalaakeria kiristin eli sekin on ok. Takakiekko on kyllä b-laatua ja akselikin on selvästi makkaralla. Kai tämä mysteeri vielä selviää.


Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Lähetetty: 23 Tammi 2013, 11:45
Kirjoittaja jori

Oletko tarkistanut, että rungossa ei ole murtumia, joiden takia runko taipuilisi polkemisvoiman (poljin-selkänoja) tahdissa. Sinulla kun on niin lyhyet kammet, taitaisi tuo poljinvoima dominoida ketjuvoiman sijaan.

Takapyörän ja emäputken välisen väännön suhteen runkosi ei näytä kovin lujalta. Käännä pyörä ylösalaisin ja kaveri seisomaan ohjaustangon päälle, jotta etupää pysyy jäykästi pystyssä ja sitten riuska ote takapyörästä ylhäältä ja alhaalta ja katsastusmiestyyppistä rynkytystä.


Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Lähetetty: 29 Tammi 2013, 00:29
Kirjoittaja joonas

Naps. Takanavassa pamahti töydessä vauhdissa :shock:

Tuntu ajo entistä levottomammalta taas. Kun kokeilin takarengasta nii se oli selvästi lonksu. Ihmettelin et mitenkäs noin ku sitä kerran kiristelin joku aika takasin mut aattelin että sisäkumia vaihtaessa oli löystyny. Kiskasin kireelle ja muutamaa kilsaa myöhemmi napsahti. Ilmeisesti sisempi laakeripesä. Onneks pääsi lonksuteltua pikku hiljaa osan matkasta.

Alkaa mysteeri selviämään...