ajarmala kirjoitti:Eli tuo 5,4 m on siis radan korkeimman ja alimman pisteen välinen korkeusero. Se ylämäkihan alkoi jo siitä kaarteesta.
Oliko kenelläkään barometrista korkeusanturia mittarissaan, koska se olisi tarkempi kuin GPS?
Mulla oli Garmin Edge 500 jossa barometrinen korkeusmittari. Sen tarkkuudesta en menisi niin vannomaan, alle metrin / prosentin eroja se ei kovin selkeästi saa irti jos lähes tasamaalla, kuten Nokialla, ajetaan. Tyttärellä oli Suunto T6c mutta sitä en ole (muistanut) purkaa vielä lainkaan, siinäkin barometrinen korkeusmittaus.
Tunnin ajon kalibrointikierrokselle mittasi 2m:n nousun. Kisassa 23 kierrosta ja nousuja 72/73 m eli keskimäärin 3.13 m per kierros.
12h kalibroinnissa tuli sama 2m ja kisassa 127 kierrosta ja nousuja 302/308 m eli keskimäärin 2.38 / 2.42 m.
Molemmissa kun kestoa oli enemmän niin myös vallitseva ilmanpaine laski ja näin "absoluuttinen" korkeus trendi oli myös laskeva. Samoin tuli eroa nousujen ja laskujen luvuissa... joka on barometrisesti mitattuna tyypillistä mun harjoituslenkeilläkin jotka kestää 3-5h mutta alkavat ja päättyvät samaan paikkaan.
Ihan pers-tuntumalla sanoisin että oli sitä alamäkeä takakaarteessa ja sieltä pikkuhiljaa kiipeämistä pääsuoralle, sitten tasaisella takamutkaan josta pikkuhiljaa kiipeämään ja vähän terävämmin huoltorakennukselta "mäen" päälle enemmän kuin 2-3m. Mutta 5-5.5m saattaa jo olla liikaa.