Sivu 16/16

Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2012

Lähetetty: 19 Elo 2012, 13:13
Kirjoittaja optimistx
TMS kirjoitti:
optimistx kirjoitti:

Nokian radassa on vain yksi 4 m korkea mäki (200 m ylös ja 200 m alas)

Onko tämä muuten arvio, vai onko niiden pihistelijöiden mittaama rataprofiili saatu selville?

Löysin netistä monia erilaisia avainsanoja kokeilemalla profiilikuvan, jonka merkitsin kotikoneen kirjanmerkiksi. Nyt kesämökillä en kohtuullisella yrittämisellä löydä sitä uudestaan. Voin yrittää viikon sisällä kotoa heittää tiedon tänne, ellei joku muu ehtinyt sitä ennen.

Profiili vaikutti huolellisesti tehdyltä. 200 m oli karkea silmämääräinen arvio, kun mäen alku ja loppu ovat vähän tulkintakysymyksiä käytännössä.


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2012

Lähetetty: 20 Elo 2012, 03:11
Kirjoittaja ajarmala
TMS kirjoitti:
optimistx kirjoitti:

Nokian radassa on vain yksi 4 m korkea mäki (200 m ylös ja 200 m alas)

Onko tämä muuten arvio, vai onko niiden pihistelijöiden mittaama rataprofiili saatu selville?

Tunnin ajon 17 kierrokseni perusteella laskin: "GPS:ää ei oikeastaan ole tarkoitettu korkeuden mittaamiseen, mutta 17 kierroksen korkeuserojen keskiarvoksi tulee 5,4 m eli olisiko se mäki ollut noin korkea."

Eli tuo 5,4 m on siis radan korkeimman ja alimman pisteen välinen korkeusero. Se ylämäkihan alkoi jo siitä kaarteesta.

Oliko kenelläkään barometrista korkeusanturia mittarissaan, koska se olisi tarkempi kuin GPS?

T. Ari


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2012

Lähetetty: 20 Elo 2012, 08:37
Kirjoittaja mhelander
ajarmala kirjoitti:

Eli tuo 5,4 m on siis radan korkeimman ja alimman pisteen välinen korkeusero. Se ylämäkihan alkoi jo siitä kaarteesta.

Oliko kenelläkään barometrista korkeusanturia mittarissaan, koska se olisi tarkempi kuin GPS?

Mulla oli Garmin Edge 500 jossa barometrinen korkeusmittari. Sen tarkkuudesta en menisi niin vannomaan, alle metrin / prosentin eroja se ei kovin selkeästi saa irti jos lähes tasamaalla, kuten Nokialla, ajetaan. Tyttärellä oli Suunto T6c mutta sitä en ole (muistanut) purkaa vielä lainkaan, siinäkin barometrinen korkeusmittaus.

Tunnin ajon kalibrointikierrokselle mittasi 2m:n nousun. Kisassa 23 kierrosta ja nousuja 72/73 m eli keskimäärin 3.13 m per kierros.

12h kalibroinnissa tuli sama 2m ja kisassa 127 kierrosta ja nousuja 302/308 m eli keskimäärin 2.38 / 2.42 m.

Molemmissa kun kestoa oli enemmän niin myös vallitseva ilmanpaine laski ja näin "absoluuttinen" korkeus trendi oli myös laskeva. Samoin tuli eroa nousujen ja laskujen luvuissa... joka on barometrisesti mitattuna tyypillistä mun harjoituslenkeilläkin jotka kestää 3-5h mutta alkavat ja päättyvät samaan paikkaan.

Ihan pers-tuntumalla sanoisin että oli sitä alamäkeä takakaarteessa ja sieltä pikkuhiljaa kiipeämistä pääsuoralle, sitten tasaisella takamutkaan josta pikkuhiljaa kiipeämään ja vähän terävämmin huoltorakennukselta "mäen" päälle enemmän kuin 2-3m. Mutta 5-5.5m saattaa jo olla liikaa.


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2012

Lähetetty: 20 Elo 2012, 10:49
Kirjoittaja jori

http://fmmc.kapsi.fi/pics/profile-l-b.jpg
En tiedä milloin tämä käyrä on päivitetty, mutta joka vuosi tuo viimeinen kuoppa hiukan syvenee.


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2012

Lähetetty: 20 Elo 2012, 21:13
Kirjoittaja jupet
Nojanalle kirjoitti:

Ensivuonna voisi järjestää tämmösen kisan Lauantain ohjelmaan. :mrgreen:

Mulla jäi mieleen se hase vai mikälie ketjuwesseli ydistelmä letka-ajo.
Siinä olis tyyliä koittaa samaa käärmepyörillä 8)


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2012

Lähetetty: 24 Elo 2012, 11:28
Kirjoittaja TMS

Vertailun vuoksi laitan linkin Hollannissa Lelystadissa ajettujen Cycle Vision 2012 kisojen tuloksiin http://wedstrijden.ligfiets.net/agenda/ ... 3?id1=2827

Tässä itse tapahtumasivut: http://en.ligfiets.net/commissie/cyclevision.html

Tuo taitaa tapahtumana olla aika samankaltainen kuin nämä meidän kisat, porukkaa vaan hieman enemmän. Jonkinlainen suljettu rata oli heilläkin ja muun muassa tunnin ja kolmen tunnin ajot. Lisäksi jotain muita matkoja ja esim kiihdytyskisat :D Osa matkoista ajettiin ilmeisesti jollain reilun mutkaisella radalla jossa rata rajoitti jo ainakin kolmipyöräisten vauhteja.

Tunnin ajossa menty 67,5 km, joten on meillä täällä vähän kirittävää noihin vauhteihin :wink: (Paitsi Ollilla tietysti :D )


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2012

Lähetetty: 28 Elo 2012, 11:00
Kirjoittaja TMS

Tuossa muuten WISIL forumilta löytynyt hyvä kuva tuollaisesta viritetystä Questista jolla parhaat ajat oli ajettu tuolla CycleVisionissa (tämä kuva Ymten pyörästä on tosin vuodelta 2011, mutta tuskin isoja eroja on tämänvuotiseen):


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2012

Lähetetty: 28 Elo 2012, 12:43
Kirjoittaja mhelander
TMS kirjoitti:

Tunnin ajossa menty 67,5 km, joten on meillä täällä vähän kirittävää noihin vauhteihin :wink: (Paitsi Ollilla tietysti :D )

No onhan tuohon muillakin saumaa, kysehän on vaan paljonko myllyssä on jerkkua ja kuinka hyvin kattaminen onnistuu. Esimerkiksi Terolle vinkiksi:

Kuva

Tuohon kun saa ilmanvaihdon pelittämään tunnin ajaksi niin pitäisi 200m:n vauhdilla saada tunti pyristeltyä...


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2012

Lähetetty: 28 Elo 2012, 13:18
Kirjoittaja TMS
mhelander kirjoitti:

No onhan tuohon muillakin saumaa, kysehän on vaan paljonko myllyssä on jerkkua ja kuinka hyvin kattaminen onnistuu.

Joo toki tulevina vuosina, tämän vuoden kisakalustolla ja kuskien kunnolla ainoastaan Olli olisi voinut mennä tuota kovempaa jos olisi saanut kunnolla ajettua ilman mittariongelmia.

Tulevaisuudessa odotan ainakin Nojailijan Conen valmistuttua vastaavia ja kovempiakin vauhteja. Ja onhan noita vauhtipyöräprojekteja nyt useampikin käynnissä, saa vaan nähdä minkä vuoden kisoihin valmistuvat... :D


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2012

Lähetetty: 28 Elo 2012, 13:39
Kirjoittaja optimistx

Onpa mielenkiintoinen linkki tuo mhelanderin antama.

Näköjään tuon keskustelusivuston säikeen lopussa on jo koeajotuloksiakin, aivan uunituoreita:
http://wisil.recumbents.com/forums/topi ... ichpage=13

Merkillepantavaa, että polvia varten on tehty reiät, jotta saataisiin otsapinta-ala pienemmäksi (ainakin etuosasta). Näköjään ensimmäisten rentojen(?) koeajojen tulokset ovat aika lohdullisia meikäläisen haaveisiin: noin 109 wattia antoi keskinopeudeksi 28.5 mailia tunnissa noin puolen tunnin ajossa = 46 km/h. Siis noin mopon huippunopeutta 100 watilla. Puolen kwh:n akku riittäisi 5 tunniksi, eli noin 220 km, tasaisella. Nojailija eli Tero tarvitsi ilman katetta melkein 300 wattia samaan. Sanokaa sitten, auttaako kate vai eikö auta ;)

Pisti aamulla silmään jostain maininta, että jossain oli pistetty renkaisiin silikonia vierintävastuksen pienentämiseksi. Jos semmoista olisi tässäkin, eipä sittenkään liene maantiekäyttöön semmoinen temppu ja lukujen yhteyteen annos suolaa. Jätetään liukastusaineet kammarin puolelle.


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2012

Lähetetty: 04 Marras 2012, 10:45
Kirjoittaja Lizard100
mhelander kirjoitti:
TMS kirjoitti:

Tunnin ajossa menty 67,5 km, joten on meillä täällä vähän kirittävää noihin vauhteihin :wink: (Paitsi Ollilla tietysti :D )

No onhan tuohon muillakin saumaa, kysehän on vaan paljonko myllyssä on jerkkua ja kuinka hyvin kattaminen onnistuu. Esimerkiksi Terolle vinkiksi:

Kuva

Tuohon kun saa ilmanvaihdon pelittämään tunnin ajaksi niin pitäisi 200m:n vauhdilla saada tunti pyristeltyä...

Miten näihin yleensä tehdään ilmanotto kuljettajalle..näin jossakin suukappaleen ?


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2012

Lähetetty: 04 Marras 2012, 11:52
Kirjoittaja Syväri

Pieni reikä keskelle keulaa josta vaikka imurinletku naamalle. Tai sitten visiirin alle reikä, pysyy paremmin lasit auki.


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2012

Lähetetty: 04 Marras 2012, 12:56
Kirjoittaja jviirret
Syväri kirjoitti:

Pieni reikä keskelle keulaa josta vaikka imurinletku naamalle. Tai sitten visiirin alle reikä, pysyy paremmin lasit auki.

Lisäksi tietenkin poistoilmalle reitti, "pulloon ei voi puhaltaa"

Jukka


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2012

Lähetetty: 04 Marras 2012, 13:31
Kirjoittaja Lizard100
jviirret kirjoitti:
Syväri kirjoitti:

Pieni reikä keskelle keulaa josta vaikka imurinletku naamalle. Tai sitten visiirin alle reikä, pysyy paremmin lasit auki.

Lisäksi tietenkin poistoilmalle reitti, "pulloon ei voi puhaltaa"

Jukka

Niin tämä on tärkeä pointti..itse ajattelin laittaa 5 paikkaiseen taakse alipaineella toimivan ulostuloreiän ( aiheuttaa imupyörteen perässä ) johon flekti ...ottaa akusta hiukan virtaa ( jos tarvitaan ) ..ja sisäänoton etupyöräpyöräkotelon sisältä ( saa aina kuivaa ilmaa ).