Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
Itse oon tuota etuosan kallistusta säätänyt silmämääräisesti ketjulinjan perusteella, eli kun keskimmäiselle rattaalle tuleva ketju tekee mahdollisimman pienen kallistuksen. Kiitos vinkeistä.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Itse oon tuota etuosan kallistusta säätänyt silmämääräisesti ketjulinjan perusteella, eli kun keskimmäiselle rattaalle tuleva ketju tekee mahdollisimman pienen kallistuksen. Kiitos vinkeistä.
päivämäärä: 22.7.2013
mittarilukema päivän lopussa (km): 1534
päivämäärä: 28.7.2013
mittarilukema päivän lopussa (km): 1557
päivämäärä: 30.7.2013
mittarilukema päivän lopussa (km): 1576
päivämäärä: 02.08.2013
mittarilukema päivän lopussa (km): 1597
päivämäärä: 16.08.2013
mittarilukema päivän lopussa (km): 1627
30km työmatka-ajoa. Trelockin valossa paristot kestivät vuoden verran näillä minun ajamisillani.
päivämäärä: 21.08.2013
mittarilukema päivän lopussa (km): 1657
Siis voi elämä kun minä olen tyhmä! Kohta on vuoden ollut noi lukkopolkimet ja tänään sitten ykskaks tajusin niiden käytön. Olo on kuin Mariolla sienen jälkeen. Aloin vain ajattelemaan mielikuvana työntöä ja vetoa yhtä aikaa ja sitä että pitäisi jatkuvasti lepäämättä tehdä molemmilla jaloilla töitä puoliteholla, eli koko ajan yksi ojentaja ja yksi koukistaja supistuu. Tällä tavallahan lihakset jaksavat pidempään kuin jos työntäisi tuplasti lujempaa ja sitten lepuuttaisi lihasta 0,35 sekuntia / repeat.
Työmatkaan meni mennessä 43 minuuttia ja tulomatkan sieniefektin johdosta se kestikin sitten enää 36 minuuttia. Tuntuu vain niin tyhmältä nyt kun tuon olisi voinut hahmotella jo ennen sitä Juuan reissua niin olisi ollut ehkä lievästi helpompi polkea sinne ja takaisin
Jos jollekulle tuo vertaus oli vieras niin kai tämä tunne vastaa sitäkin jos yrität työntää ovea auki ja sitten kaikkesi antaneena huomaatkin että siinä lukee "vedä".
Tänään pitkästä aikaa minua tultiin jututtamaan pyörän takia ja koetin vastailla kysymyksiin mahdollisimman laajasti ja ohjasin tänne sivulle mikäli pyörät kiinnostavat vielä tuonnempanakin.
Onneksi olkoon oivalluksesta. Hehkuttele sillä nyt oikein kunnolla ja sitten ryhdy tarmokkaasti tavoittelemaan uutta oivallusta jostain toisesta aiheesta.
päivämäärä: 22.08.2013
mittarilukema päivän lopussa (km): 1686
Tänään kysyttiin suostuisinko Pielisjokiseudun haastatteluun kun heillä on ilmeisesti tulossa liikenneteema. Pyrin parhaani mukaan tuomaan esille nojakilla ajon etuja ja haittoja, sekä eritoten eroa pystypyörään, ja tarvittaessa selostan CF:n ja pystärin erot.
Jos teille tulee mieleen jotain olennaista nippelitietoa mikä on harrastuksen esilletuonnissa positiivista niin laittakaa tohon alle mitä mieleen juolahtaa.
rutunen kirjoitti:Jos teille tulee mieleen jotain olennaista nippelitietoa mikä on harrastuksen esilletuonnissa positiivista niin laittakaa tohon alle mitä mieleen juolahtaa.
Minä olen viime aikoina korostanut kyselijöille nojakin erinomaisuutta retkipyöränä. Ei tarvitse olla retkipyöräilijä pyöräretkeilläkseen nojakilla. Useana vuonna on nojapyöräily jäänyt varsin vähälle. Silti on onnistunut useamman päivän pyöräretket sadan kilometrin legeillä ja jopa pitempikin ajo Nokialla ilman mitään vaivoja, fyysisiä tai psyykkisiä vammoja.
jori kirjoitti:rutunen kirjoitti:Jos teille tulee mieleen jotain olennaista nippelitietoa mikä on harrastuksen esilletuonnissa positiivista niin laittakaa tohon alle mitä mieleen juolahtaa.
Minä olen viime aikoina korostanut kyselijöille nojakin erinomaisuutta retkipyöränä. Ei tarvitse olla retkipyöräilijä pyöräretkeilläkseen nojakilla. Useana vuonna on nojapyöräily jäänyt varsin vähälle. Silti on onnistunut useamman päivän pyöräretket sadan kilometrin legeillä ja jopa pitempikin ajo Nokialla ilman mitään vaivoja, fyysisiä tai psyykkisiä vammoja.
Oletan että tässä tapauksessa "retkipyöräilijäksi" miellettäisiin säännöllisesti pitkiä reissuja ajeleva. Meinaako toi leg/legi päivämatkaa? Vähän tuntematon termi. Hyvä pointti joka tapauksessa!
Löysin äsken lisäksi hyvältä vaikuttavat kammet, harkitsen vakavasti vaihtoa koska tänäänkin kipeytyi oikea polvi 15km ajon jälkeen, kadenssi oli noin 85. Pakko oikeasti saada toi 10mm pois kampien pituudesta, muuten hajoaa polvet.
Alla lähinnä itselle muistilistaa:
Eikös tässä tule mukana myös se keskipalikka? Nykyinen on tämä kokonaisuus, lisätietosivu
Vaihtoehto 2: XT M770, sama Shimanon sivuilla
Vielä yksi kammenpituuslaskin. Noissa tuntuu olevan koulukuntaeroja kun tulokset heittävät. Esim. toisen kaavan mukaan piti sisäsaumamitta muuttaa senteistä tuumiksi ja kertoa 5,48:lla nii sai kammen pituuden millimetreinä. Eroja tuloksissa 78cm pituudella oli 168,28mm vs 162,5 mm. Löysin mielestäni toimivan tavan mitata tarkasti sisäsauma: laita kirja nivusiin ja mittaa matka kirjan yläreunasta lattiaan. Tulos: erittäin lähellä 78cm. Pitää vielä kysyä ompelijakaverilta jeesiä kun koetan saada kerralla tarkat tiedot.
Edit pari tuntia myöhemmin
Noni! Nyt alkaa hahmottua. Laitoin vielä CRC:lle postia onko tuo uusi kampisarja heidän mielestään yhteensopiva ja sen voisi helposti vaihtaa vanhan kanssa.
Nykyinen, FC-543-SK, lisäinfo
Uusi kandidaatti, FC-M770, lisäinfo
Etuvaihtaja Tiagra triple FD-4503
BCD=täsmää
ketjulinja=täsmää
BB shell width=täsmää, 68,73mm
Hampaiden määrät: 48/36/26 -> 44/32/22 eli vähän kevyempi polkea, isoimman ja pienimmän rattaan hammasmääräerotus pysyy 22:ssa.
Säädin lisäksi klosseja niin, että lukkokengät tulevat ns. leveämpään poljenta-asentoon. Testailen tuota leveämpää asentoa CRC-vastausta odotellessa.
rutunen kirjoitti:Hampaiden määrät: 48/36/26 -> 44/32/22 eli vähän raskaampi polkea,
kröhöm, vähän kevyempi polkea. Mun mielestä on vähän turhan kevyet tämä tyyliseen nojakkiin, huippunopeus laskee ja kevyeen päähän tulee "turhia" vaihteita.
Jukka
jviirret kirjoitti:rutunen kirjoitti:Hampaiden määrät: 48/36/26 -> 44/32/22 eli vähän raskaampi polkea,
kröhöm, vähän kevyempi polkea. Mun mielestä on vähän turhan kevyet tämä tyyliseen nojakkiin, huippunopeus laskee ja kevyeen päähän tulee "turhia" vaihteita.
Juuri näin. Paitsi että kun kammet lyhenee niin toivottavasti myös kadenssi nousee jolloin "raskaus" lienee samalla tasolla.
Tuossa näyttäisi olevan keskiölaakerointikin mukana (bottom bracket: included).
mhelander kirjoitti:Juuri näin. Paitsi että kun kammet lyhenee niin toivottavasti myös kadenssi nousee jolloin "raskaus" lienee samalla tasolla.
Itse en oikein ole huomannut että voima vähenisi kampien lyhenemisestä (Lyhin kokeiltu taisi olla 120mm) . Toki se vääntövarsi lyhenee, mutta kyseessä on kokonaisuus. Samalla polvikulma pienenee, ja liike tulee alueelle jossa voimaa on enemmän käytetävissä. Ainakin mun mielestä, ja mikä mun fiilis on.
Esim jalkakyykyssä, isoilla painoilla voi tehdä lyhyttä kyykkyä, mutta kun pudotetaan alas, polviin 90 asteen kulma, niin ei enää niin isoilla mene.
Minä pitäisin samat hammaskoot kampien lyhentymisestä huolimatta. Toki kampien lyhentäminen nostaa maksimikadenssia, joten pelivaraa on pienentämisellekkin jos kokee että siihen on tarvetta.