Täällä mielenkiintoinen ohjausmekanismi; http://rohorn.blogspot.fi/2006/11/my-fi ... esign.html
Nojapyörällä 100 mph ?
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 625
- Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Nojapyörällä 100 mph ?
Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com
Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman
Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 625
- Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Erilaisten polkulaitteiden ilmanvastus ja tehotarve ( ta
F-104 starfighter hävittäjän drag coefficient on 0.048 ja se on 40% isompi kuin F-106 hävittäjän...eli area ruling sääntöön vedotaan erässä lähteessä jolloin F-106:n vastus olisi 0.0288. Näissä laitteissa on kuitenkin siivet ja sivuperäsin ym.
Liitteenä LIZZIE vertailukoossa Vectorin kanssa.
Väittäisin että 5 paikkaisuus kannattaa silti..oli sitten 2-paikkaisen Vectorin vastus mitä hyväjää ( Jorilla on kyllä pointti Vectorin tandemin suhteen )..tässä on se pointti että on ukot 3 rivissä...alkaako aueta ?
Tämän otsapinta on pienempi kuin WAWin ( yksipaikkainen ) johtunee mataluudesta.
- Liitteet
-
- lizzie_vector_11_2012.jpg (56.88 KiB) Katsottu 2569 kertaa
Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com
Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman
Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 625
- Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Erilaisten polkulaitteiden ilmanvastus ja tehotarve ( ta
Syväri kirjoitti:
Eiviestretto. CdA = 0.015m2
91,55km tunnin aikana. Ratkaiskaa yhtälöstä cdTuon pienempään CdA et pääse jos laitteessa on tarkoitus polkea.. tässäkin mennään jo pää edellä ja navigoidaan peilin kautta.
Lopeta haaveilu ja aloita tekemään
En pääsekkään, mutta polkijaa kohti CdA on nyt 0.0076 m2..toki siinä joudutaan kuljettamaan viides kevyt matkustaja/pilotti muiden kustannuksella.
Mä en haaveile vaan mä suunnittelen..siinä on erittäin suuri ero.
Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com
Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman
Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert
Re: Erilaisten polkulaitteiden ilmanvastus ja tehotarve ( ta
Kai otit huomioon Jorin kuvaaman märkäpinta-alan, joka on huomattava 5 paikkaisessa ajokissasi.
Menee nyt kyllä väärään ketjuun taas
- optimistx
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 675
- Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
- Paikkakunta: Espoo
Re: Erilaisten polkulaitteiden ilmanvastus ja tehotarve ( ta
Poikkileikkauksista muutama kuva kiinnostaisi, suunnitelmasta. Esim. pyörien kohdilta. Muutama mitta siihen näkyviin, niin voidaan verrata tehtyihin ajokkeihin. Kuvittelen tähänastisen perusteella, että se on nelikulmio, jonka yläosassa kattona suora siipilevy sojottamassa suoraan sivuille. Vähän niinkuin peruspakettiauton poikkileikkaus silloin, kun katolle lastattu muutama lastulevy.
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 625
- Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Erilaisten polkulaitteiden ilmanvastus ja tehotarve ( ta
Vielä aerodynaamisempi olisi 4 paikkainen ( ilman panelia 4 pyörällä ) mutta 3:a polkijaa kohti vastus CdA olisi noussut 0.0083 m2iin.
Vector samassa mittakaavassa.
Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com
Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman
Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 625
- Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Erilaisten polkulaitteiden ilmanvastus ja tehotarve ( ta
optimistx kirjoitti:Poikkileikkauksista muutama kuva kiinnostaisi, suunnitelmasta. Esim. pyörien kohdilta. Muutama mitta siihen näkyviin, niin voidaan verrata tehtyihin ajokkeihin. Kuvittelen tähänastisen perusteella, että se on nelikulmio, jonka yläosassa kattona suora siipilevy sojottamassa suoraan sivuille. Vähän niinkuin peruspakettiauton poikkileikkaus silloin, kun katolle lastattu muutama lastulevy.
Kts yllä ! 1.8 hv panelilla vastaava mutta yläkerran pyöristykset olisivat poissa ( siis poikkileikkaus ) ! 4 paikkaisessa saisi kaikki pyörät sisään ja jättöreunan puhtaammaksi.
Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com
Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman
Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 625
- Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Erilaisten polkulaitteiden ilmanvastus ja tehotarve ( ta
Syväri kirjoitti:Kai otit huomioon Jorin kuvaaman märkäpinta-alan, joka on huomattava 5 paikkaisessa ajokissasi.
Menee nyt kyllä väärään ketjuun taas
Eipä se nyt enää niin huomattava ole pienempi ( tai vastaava ) kuin tandem vectorissa.
Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com
Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman
Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert
Re: Erilaisten polkulaitteiden ilmanvastus ja tehotarve ( ta
Lizard100 kirjoitti:Eipä se nyt enää niin huomattava ole pienempi ( tai vastaava ) kuin tandem vectorissa.
Selvä, heitä sitten mutua
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 625
- Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Nojapyörällä 100 mph ?
Ei se ole mutua..perustuu aivan kokonaan siihen miten 4 ihmistä ja pyörät pedalit on sinne saatu mahtumaan..kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Liite lisätty !
Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com
Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman
Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert
-
- Sisällöntuottaja
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
- Paikkakunta: Oulunsalo
Re: Nojapyörällä 100 mph ?
Onnistuisko liazrdilla tekasta kuva jossa on vectori tandemi ja tuo sinun luomuksesi oikeissa mitoissa.
vaikka sivukuva jos ei muuta, helpottaisi vähän kun näkisi ne "oikeassa" koossa...
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 625
- Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Nojapyörällä 100 mph ?
Mustasudenkorento kirjoitti:Onnistuisko liazrdilla tekasta kuva jossa on vectori tandemi ja tuo sinun luomuksesi oikeissa mitoissa.
vaikka sivukuva jos ei muuta, helpottaisi vähän kun näkisi ne "oikeassa" koossa...
Kyllä..se on yllä.
Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com
Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman
Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Nojapyörällä 100 mph ?
Lizard100 kirjoitti:Mustasudenkorento kirjoitti:Onnistuisko liazrdilla tekasta kuva jossa on vectori tandemi ja tuo sinun luomuksesi oikeissa mitoissa.
vaikka sivukuva jos ei muuta, helpottaisi vähän kun näkisi ne "oikeassa" koossa...Kyllä..se on yllä.
Lizard100 miksi poistit ukot kuvastasi. Minusta nuo Vectorin ukot eivät tuohon ylle mahdu ainakaan samassa anennossa. Yritin Gimpillä niitä laittaa tuohon päälle läpinäkyvänä, mutta enhän minä enää osannut. Joskus aiemmin onnistui vahingossa. Pastori pliis! Tekisitkö poliisiohjeen, miten näitä ukon, tai muiden komponenttien kuvia saa mallailtua läpinäkyvänä toisen kuvan päälle Gimpillä.
Mitä ovat nuo kuvassa näkyvät pinta-alat. Sivusiluetin pinta-alojako, vai mitä? Sivusiluetti on tietysti tyhjää parempi arvio vaipan alasta, mutta ei huomioi poikkileikkauksen muotoa, joka Vektorilla on pystyssä seisova soikio ja Liskossa enemmän neliö. Muutenkin tuon katteen muodon ja tilojen hahmottaminen helpottuisi kaaripiirroksen avulla. Kaaripiirroksesta voi sitten helpommin laskea vaipan alaa ja sovitella ukkoja kolmiulotteisena kuoren sisälle.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- optimistx
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 675
- Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
- Paikkakunta: Espoo
Re: Nojapyörällä 100 mph ?
Kiitos Lizard100. Suurensin kuvan vasenta alakulmaa.
Ensivaikutelmani on, että katson autojonossa pakettiautoa edessäni. Mutta tämän pakettiauton ilmanvastuskerroin paneleineen päivineen on ... siis paljonko tämänhetkisen laskelman mukaan? Cd ja CdA.
Entä Cadillac Eldoradon ja "crossovereiden" asemasta tyypillisten 4-5 hengen modernien täällä Suomessa yleisten pikkuautojen poikkipinta-alat ja ilmanvastuskertoimet, pari esimerkkiä parhaasta päästä? Äsken ulkona kävellessä näkyi oikein sulavannäköisiä pikkuautoja, tuulilasitkin virtaviivaisesti ilman turhaa notkahdusta, Vectorin etuosan tapaan. Miksi ja miten tämän uudenlaisen luomuksen ilmanvastuskerroin olisi olennaisesti pienempi kuin niiden? (luokkaa 0.25 - 0.30 tietääkseni).
- Liitteet
-
- Suurennos Lizard100:n kuvasta ja lisätty punanen tasopaneli. Panelin leveys?
- autonpoikkileikkaus.png (41.75 KiB) Katsottu 2536 kertaa
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Nojapyörällä 100 mph ?
optimistx kirjoitti:Äsken ulkona kävellessä näkyi oikein sulavannäköisiä pikkuautoja, tuulilasitkin virtaviivaisesti ilman turhaa notkahdusta, Vectorin etuosan tapaan. Miksi ja miten tämän uudenlaisen luomuksen ilmanvastuskerroin olisi olennaisesti pienempi kuin niiden? (luokkaa 0.25 - 0.30 tietääkseni).
Pari syytä nyt ensin. Tässä ei tarvita niin suurta jäähdytysilman sisääntottoa ja poistoa, koska huipputehokin jää aika pieneksi, eikä pidempään tuoteta kuin kilowatin tehoja, jossa tosin lämmöksi muuttuu 4 kW. Joka tapauksessa jäähdydysilman tarve jää kymmenesosaan. Pyörät ovat kapeammat ja pohja tasainen. Avattavien ikkunoiden ja peilien puuttuminen vähentää myös vastusta. Lisäksi vanaveden koko on todennäköisesti pienempi kapeamman ja matalamman rakenteen takia. Puoleen noista arvoista pääsee kohtalaisen helposti, mutta siitä eteenpäin kysytään sisua hieroa yksityiskohdat kuntoon.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma