Nojapyörällä 100 mph ?

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Täällä mielenkiintoinen ohjausmekanismi; http://rohorn.blogspot.fi/2006/11/my-fi ... esign.html

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Erilaisten polkulaitteiden ilmanvastus ja tehotarve ( ta

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

F-104 starfighter hävittäjän drag coefficient on 0.048 ja se on 40% isompi kuin F-106 hävittäjän...eli area ruling sääntöön vedotaan erässä lähteessä jolloin F-106:n vastus olisi 0.0288. Näissä laitteissa on kuitenkin siivet ja sivuperäsin ym.

Liitteenä LIZZIE vertailukoossa Vectorin kanssa.

Väittäisin että 5 paikkaisuus kannattaa silti..oli sitten 2-paikkaisen Vectorin vastus mitä hyväjää ( Jorilla on kyllä pointti Vectorin tandemin suhteen )..tässä on se pointti että on ukot 3 rivissä...alkaako aueta ?

Tämän otsapinta on pienempi kuin WAWin ( yksipaikkainen ) johtunee mataluudesta.

Liitteet
lizzie_vector_11_2012.jpg
lizzie_vector_11_2012.jpg (56.88 KiB) Katsottu 2569 kertaa

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Erilaisten polkulaitteiden ilmanvastus ja tehotarve ( ta

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Syväri kirjoitti:

Kuva
Eiviestretto. CdA = 0.015m2
91,55km tunnin aikana. Ratkaiskaa yhtälöstä cd

Tuon pienempään CdA et pääse jos laitteessa on tarkoitus polkea.. tässäkin mennään jo pää edellä ja navigoidaan peilin kautta.

Lopeta haaveilu ja aloita tekemään

En pääsekkään, mutta polkijaa kohti CdA on nyt 0.0076 m2..toki siinä joudutaan kuljettamaan viides kevyt matkustaja/pilotti muiden kustannuksella.

Mä en haaveile vaan mä suunnittelen..siinä on erittäin suuri ero.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Erilaisten polkulaitteiden ilmanvastus ja tehotarve ( ta

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Kai otit huomioon Jorin kuvaaman märkäpinta-alan, joka on huomattava 5 paikkaisessa ajokissasi.

Menee nyt kyllä väärään ketjuun taas :roll:

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Erilaisten polkulaitteiden ilmanvastus ja tehotarve ( ta

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Poikkileikkauksista muutama kuva kiinnostaisi, suunnitelmasta. Esim. pyörien kohdilta. Muutama mitta siihen näkyviin, niin voidaan verrata tehtyihin ajokkeihin. Kuvittelen tähänastisen perusteella, että se on nelikulmio, jonka yläosassa kattona suora siipilevy sojottamassa suoraan sivuille. Vähän niinkuin peruspakettiauton poikkileikkaus silloin, kun katolle lastattu muutama lastulevy.

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Erilaisten polkulaitteiden ilmanvastus ja tehotarve ( ta

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Vielä aerodynaamisempi olisi 4 paikkainen ( ilman panelia 4 pyörällä ) mutta 3:a polkijaa kohti vastus CdA olisi noussut 0.0083 m2iin.
Vector samassa mittakaavassa.

Liitteet
lizzie_vector_11_2012_speed.jpg

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Erilaisten polkulaitteiden ilmanvastus ja tehotarve ( ta

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

optimistx kirjoitti:

Poikkileikkauksista muutama kuva kiinnostaisi, suunnitelmasta. Esim. pyörien kohdilta. Muutama mitta siihen näkyviin, niin voidaan verrata tehtyihin ajokkeihin. Kuvittelen tähänastisen perusteella, että se on nelikulmio, jonka yläosassa kattona suora siipilevy sojottamassa suoraan sivuille. Vähän niinkuin peruspakettiauton poikkileikkaus silloin, kun katolle lastattu muutama lastulevy.

Kts yllä ! 1.8 hv panelilla vastaava mutta yläkerran pyöristykset olisivat poissa ( siis poikkileikkaus ) ! 4 paikkaisessa saisi kaikki pyörät sisään ja jättöreunan puhtaammaksi.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Erilaisten polkulaitteiden ilmanvastus ja tehotarve ( ta

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Syväri kirjoitti:

Kai otit huomioon Jorin kuvaaman märkäpinta-alan, joka on huomattava 5 paikkaisessa ajokissasi.

Menee nyt kyllä väärään ketjuun taas :roll:

Eipä se nyt enää niin huomattava ole pienempi ( tai vastaava ) kuin tandem vectorissa.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Erilaisten polkulaitteiden ilmanvastus ja tehotarve ( ta

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Lizard100 kirjoitti:

Eipä se nyt enää niin huomattava ole pienempi ( tai vastaava ) kuin tandem vectorissa.

Selvä, heitä sitten mutua

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Ei se ole mutua..perustuu aivan kokonaan siihen miten 4 ihmistä ja pyörät pedalit on sinne saatu mahtumaan..kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Liite lisätty !

Liitteet
lizzie-vectorTandem.jpg

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Onnistuisko liazrdilla tekasta kuva jossa on vectori tandemi ja tuo sinun luomuksesi oikeissa mitoissa.
vaikka sivukuva jos ei muuta, helpottaisi vähän kun näkisi ne "oikeassa" koossa...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Mustasudenkorento kirjoitti:

Onnistuisko liazrdilla tekasta kuva jossa on vectori tandemi ja tuo sinun luomuksesi oikeissa mitoissa.
vaikka sivukuva jos ei muuta, helpottaisi vähän kun näkisi ne "oikeassa" koossa...

Kyllä..se on yllä.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja jori »

Lizard100 kirjoitti:
Mustasudenkorento kirjoitti:

Onnistuisko liazrdilla tekasta kuva jossa on vectori tandemi ja tuo sinun luomuksesi oikeissa mitoissa.
vaikka sivukuva jos ei muuta, helpottaisi vähän kun näkisi ne "oikeassa" koossa...

Kyllä..se on yllä.

Lizard100 miksi poistit ukot kuvastasi. Minusta nuo Vectorin ukot eivät tuohon ylle mahdu ainakaan samassa anennossa. Yritin Gimpillä niitä laittaa tuohon päälle läpinäkyvänä, mutta enhän minä enää osannut. Joskus aiemmin onnistui vahingossa. Pastori pliis! Tekisitkö poliisiohjeen, miten näitä ukon, tai muiden komponenttien kuvia saa mallailtua läpinäkyvänä toisen kuvan päälle Gimpillä.

Mitä ovat nuo kuvassa näkyvät pinta-alat. Sivusiluetin pinta-alojako, vai mitä? Sivusiluetti on tietysti tyhjää parempi arvio vaipan alasta, mutta ei huomioi poikkileikkauksen muotoa, joka Vektorilla on pystyssä seisova soikio ja Liskossa enemmän neliö. Muutenkin tuon katteen muodon ja tilojen hahmottaminen helpottuisi kaaripiirroksen avulla. Kaaripiirroksesta voi sitten helpommin laskea vaipan alaa ja sovitella ukkoja kolmiulotteisena kuoren sisälle.

Liitteet
lizzie-vectorTandem.jpg
lizzie-vectorTandem.jpg (40.1 KiB) Katsottu 2539 kertaa
Lisko sivulta.JPG

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Kiitos Lizard100. Suurensin kuvan vasenta alakulmaa.
Ensivaikutelmani on, että katson autojonossa pakettiautoa edessäni. Mutta tämän pakettiauton ilmanvastuskerroin paneleineen päivineen on ... siis paljonko tämänhetkisen laskelman mukaan? Cd ja CdA.
Entä Cadillac Eldoradon ja "crossovereiden" asemasta tyypillisten 4-5 hengen modernien täällä Suomessa yleisten pikkuautojen poikkipinta-alat ja ilmanvastuskertoimet, pari esimerkkiä parhaasta päästä? Äsken ulkona kävellessä näkyi oikein sulavannäköisiä pikkuautoja, tuulilasitkin virtaviivaisesti ilman turhaa notkahdusta, Vectorin etuosan tapaan. Miksi ja miten tämän uudenlaisen luomuksen ilmanvastuskerroin olisi olennaisesti pienempi kuin niiden? (luokkaa 0.25 - 0.30 tietääkseni).

Liitteet
Suurennos Lizard100:n kuvasta ja lisätty punanen tasopaneli. Panelin leveys?
Suurennos Lizard100:n kuvasta ja lisätty punanen tasopaneli. Panelin leveys?
autonpoikkileikkaus.png (41.75 KiB) Katsottu 2536 kertaa
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja jori »

optimistx kirjoitti:

Äsken ulkona kävellessä näkyi oikein sulavannäköisiä pikkuautoja, tuulilasitkin virtaviivaisesti ilman turhaa notkahdusta, Vectorin etuosan tapaan. Miksi ja miten tämän uudenlaisen luomuksen ilmanvastuskerroin olisi olennaisesti pienempi kuin niiden? (luokkaa 0.25 - 0.30 tietääkseni).

Pari syytä nyt ensin. Tässä ei tarvita niin suurta jäähdytysilman sisääntottoa ja poistoa, koska huipputehokin jää aika pieneksi, eikä pidempään tuoteta kuin kilowatin tehoja, jossa tosin lämmöksi muuttuu 4 kW. Joka tapauksessa jäähdydysilman tarve jää kymmenesosaan. Pyörät ovat kapeammat ja pohja tasainen. Avattavien ikkunoiden ja peilien puuttuminen vähentää myös vastusta. Lisäksi vanaveden koko on todennäköisesti pienempi kapeamman ja matalamman rakenteen takia. Puoleen noista arvoista pääsee kohtalaisen helposti, mutta siitä eteenpäin kysytään sisua hieroa yksityiskohdat kuntoon.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Lukittu