terppa kirjoitti:
E-Cruiser toisaalla arvioi "vastaavannäköisen" rakentamiskuluiksi 1500€ ja siinä on 500w moottori ilmeisen tehokkain akuin kun lauantailenkki oli likelle 100 km. Keskiverto kulkijalle poikkeustilanne jos päivässä pitää kauemmas päästä ja jos kääntöpaikassa on sähköt niin tankkaus monasti onnistuu. Maantielenkillä Velogatti pysyi sukkuloiden kannoilla ja jos matkalla on paljon mäkiä ja pysähdyksiä niin nopeammin menisi. Ei ilmaista mutta halvempi kuin sähköjopo
ja kuten Jori kirjoitti niin sähkövehkeiden hinnat laskee. Jos Suomessa sähköavusteisten myynnin osuus on 1% niin Saksassa se on 15%, tai ainakin viime kesän lehtiartikkelin mukaan, ensi keväänä luvut on varmasti isommat.
Kun täällä näköjään on mainittu...
Gatin maksimirange on 35Ah/48V akuilla noin 150km. Riippuu paljon reitin mäkisyydestä, suoravetomoottori kuluttaa ylämäissä kuin veekasi, tasaisella taas todella vähän. 40Ah mahtuu mukaan max.
35Ah 20C 6S lithium-koboltti-akkuina Hobbykingiltä maksaa tällä hetkellä posteineen kaikkineen noin 650-700 euroa. Mulla on nyt ollut niitä käytössä kymmenisen vuotta. Akkujen kestoikä täydessä kapasiteetissa on noin neljä vuotta, 300-400 sykliä. Enemmän ja pitempäänkin menee, jos ei tarvitse ulos ihan täyttä suorituskykyä. Kun niitä on hankkinut joka vuosi muutaman kappaleen, jolloin suunilleen jokaisen 16 akkukennon ikä on erilainen, niin voi pyörittää "rotaatiota", jolloin vuodessa tarvitsee uusia kennoista vain neljäsosa, 100-150 euroa.
700W lataus-systeemi kustantaa posteineen sitten noin 250 euroa. Kaksi laturia ja kaksi virtalähdettä, varmuuden tähden. Raplassa ei naurata, jos systeemi on rakennettu yhden laturin tai yhden virtalähteen varaan ja se kärähtää. Moottoripaketin hinta oli 350 euroa posteineen. Itse kotteron teko kustansi noin 600 euroa. Nuo akut kun vaativat omat erikoislaturinsa, millään autonlatureilla ei voi paikata. Gatti painaa joo, kun siinä on nyt se mopon alumiininen etuvanne takana 3mm teräspinnoilla, ja mopon eturengas takana. Pelkän renkaan paino on 4,2kg, kestää
Sisuri 620g.
Pieni idea olisi tilata taakse 65mm ns.cruiservanne, jossa pinnanreiät sijaitsevat vanteen laidoilla, eivät keskellä, jolloin se kestää paremmin sivurasitusta.
Siirtymällä takaisin cruiser-vanteeseen ja fillarinrenkaaseen Gatti kevenisi noin 5kg.
Akkukustannukset ovat siis noin 150 euroa per vuosi. Paljon vähemmällä pääsee, jos tyytyy alle 100km toimintasäteeseen. Muut kulut ovat sitten lähinnä niitä renkaita ja rattaita.