Ralii kirjoitti:Dala's Ev Repair ja Nissan Leaf akunvaihto 24kw -> 30kw. Loppuhinta 2122€
Vielä kun Suomesta saisi itse auton halvalla, kuten 1500£ JDM ilman akkua taannoin Irlannissa... Meni kylläkin purettavaksi konversioharrastelijalle.
Ralii kirjoitti:Dala's Ev Repair ja Nissan Leaf akunvaihto 24kw -> 30kw. Loppuhinta 2122€
Vielä kun Suomesta saisi itse auton halvalla, kuten 1500£ JDM ilman akkua taannoin Irlannissa... Meni kylläkin purettavaksi konversioharrastelijalle.
jviirret kirjoitti:Johan se auton sisustakin alkaa haiseen minkkitarhalle kun kuvittelee paljonko ihmiseritteita, hikeä, rasvaa, hengitysilman kosteutta (takseissa kaikkea muutakin grilliruuista oksennukseen) se imee itseenä. Hetken aikaa oli vajaa 400tkm ajettu auto ja mm. turvavyöt kasvoi karvaista hometta kohdista joihin tartutaan kun vedetään kiinni ja kuskin paikan vyö myös olkapään kohdalta
Ei kai kenenkään unelma voi olla tuollaisen omistaminen
Joo, videosta voi katsoa tosiaan kuinka luotaantyöntävä voi olla puolimiljoonaa ajettu auto.
https://youtu.be/XhvJK80KlUU
Suomessa asiat yleensä ihan kivasti, oli kyseessä sitten mikä epäoikeudenmukaisuus tahansa - pitäisi vaan muistaa, että edustamme häviävän pientä osaa maailmasta:
Raskasmetallien, kaasupäästöjen ja pienhiukkasten lisäksi tulisi muistaa, että samalla kun kurvailee rengassarjan sileäksi, tulee levittäneeksi n. neliön 5mm paksuisen kumimaton silputtuna ympäristöön. Koskee myös sähköautoilua.
Pentti M Reku kirjoitti:Ralii kirjoitti:Dala's Ev Repair ja Nissan Leaf akunvaihto 24kw -> 30kw. Loppuhinta 2122€
Vielä kun Suomesta saisi itse auton halvalla, kuten 1500£ JDM ilman akkua taannoin Irlannissa... Meni kylläkin purettavaksi konversioharrastelijalle.
Joo samaa mieltä. Mä en oo Leaf fani mutta toivoisin että tämä sama "jälkimarkkina" saatais myös i3 pariin. Nyt edes Leafin akunvaihdot eivät ole kunnolla startanneet ja hinta on jo painunut aika alas.
Optima Baron | 1kw Velogatti
Saukki kirjoitti:Sähköautot yleisesti kuluttaa liikkumiseen vähemmän energiaa, kuin perinteiset polttomoottoriautot, koska sähkömoottorin hyötysuhde on huomattavasti polttomoottoria parempi.
Yhtä paljon vastaavat kuluttaa liikkumiseen energiaa. Polttomoottoriauton tehonhäviöt ovat vain näkyvämmin esillä, kun ne tapahtuvat autossa toisin kuin sähköauton
jviirret kirjoitti:Johan se auton sisustakin alkaa haiseen minkkitarhalle kun kuvittelee paljonko ihmiseritteita, hikeä, rasvaa, hengitysilman kosteutta (takseissa kaikkea muutakin grilliruuista oksennukseen) se imee itseenä. Hetken aikaa oli vajaa 400tkm ajettu auto ja mm. turvavyöt kasvoi karvaista hometta kohdista joihin tartutaan kun vedetään kiinni ja kuskin paikan vyö myös olkapään kohdalta
Ei kai kenenkään unelma voi olla tuollaisen omistaminen
Kannattaisi joskus siivota auto
Siten yli kaksi miljoonaa ajettukaan ei haise.
Siivotkoon ne jotka tommosia haluaa. Vähemmän ajetuissa riittää kun silloin tällöin imuroi ja pyyhkii pölyt.
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Mersun pakettiautoissa laatu on näköjään edelleen huoletonta Espanjan tasoa. Miten on mielestänne maalaus onnistunut?
Kyseessä 2020 vuosimallin mb vito, ajettu 2000km.
Saukki kirjoitti:Tkulutus kesäkelissä 90 km/h vauhdissa on 122 Wh/km.
Verrataan vaikka dieseliin 33% hyötysuhteella, kulutus samoissa olosuhteissa 3,6l / 100km, ei mitenkään erikoinen saavutus. Teslalla päästöt syntyvät louhiessa uraania, jalostaessa tuulimyllyyn malmia jne. Polttoainetta mäntämoottorissa käyttäen taas pakoputkesta tulee paikallisesti havaittavia haittoja hiukkassuodattimista yms huolimatta.
Alle 100wh / km töpselistä mitattuna, eli lataushäviöt huomioiden - vanhalla 90-luvun tekniikalla - päivityksenä Lexuksen ja Toyotan tuoreempia osia, kulkee kenties vielä pienemmällä sen jälkeen. Kokonaiskustannus 1/20 osa tai vähemmän uudesta Model kolmosesta?
Sähköautot tarvivat lisää sähköntutantoa. Siis lisää ydinvoimaloita. Kuinka paljon bensaa ja dieseliä palaa, kun voimaloita rakennetaan 20-vuotta? Diesel työkoneet rallattaa yötä päivää. Rakennustyöntekijät kulkevat töissä henkilöautolla. Kuinka paljon yhteensä lennellään hankkeen tiimoilta ympäri maailmaa? Kuinka paljon dieseliä palaa ydinjätteen loppusijoituspaikan tiimoilta?
Suomessa on jo kaksi ydinvoimalahanketta hyvin pitkällä liikenteen sähköistymistä odottamassa, OL3 ja Fennovoima. Ensimmäinen on rakennusaikaisen saastuttamisensa jo saastuttanut ja paljon tuolla Fennovoiman alueellakin on jo tehty.
Mut joo, ei oo niin puhdasta liikennettä kuin voisi luulla. Lähinnä energiapolitiikkaa jolla euroalue vähentää riipuvuuttaan öljyntuottajista.
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Kyllä kannatti valtion investoida Talvivaaraan, ollaan kohta melkein omavaraisia uraanin suhteen. Rikastamo vain puuttuu, voitaisiin sekin hoitaa alta pois ja pyrkiä samalla ydinasekerhoon
2750000 rekisterissä olevaa autoa kerrottuna keskimääräisellä ajosuoritteella n. 13500km vuodessa = 37125000000 km vuodessa, kerrottuna 160wh/km = 5940000000 kW/h
Mitäs tuo nyt on terawateissa? Kokonaistuotanto näytti olleen 67,5twh 2018 Googlen mukaan.
Oli miten oli, kotimaisella sähköllä kelpaisi kurvailla kohti horisonttia, öljyriippuvuus tuskin autojen käyttövoimaa vaihtamalla kokonaan poistuu.
Pentti M Reku kirjoitti:. Teslalla päästöt syntyvät louhiessa uraania, jalostaessa tuulimyllyyn malmia jne. Polttoainetta mäntämoottorissa käyttäen taas pakoputkesta tulee paikallisesti havaittavia haittoja hiukkassuodattimista yms huolimatta.
Kiinnität tässä huomiota sähkön tuotannon päästöihin, mutta et polttoaineen tuotannon ja kuljetuksen päästöihin?
Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"
"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta
Pointti oli syntypaikka, ei määrä.
Pentti M Reku kirjoitti:Kyllä kannatti valtion investoida Talvivaaraan, ollaan kohta melkein omavaraisia uraanin suhteen. Rikastamo vain puuttuu, voitaisiin sekin hoitaa alta pois ja pyrkiä samalla ydinasekerhoon
2750000 rekisterissä olevaa autoa kerrottuna keskimääräisellä ajosuoritteella n. 13500km vuodessa = 37125000000 km vuodessa, kerrottuna 160wh/km = 5940000000 kW/h
Mitäs tuo nyt on terawateissa? Kokonaistuotanto näytti olleen 67,5twh 2018 Googlen mukaan.
Googlella nopeesti 5,94twh. Tästä ei varmaan kannattane siis hirveesti meuhkata.
Optima Baron | 1kw Velogatti
jviirret kirjoitti:Siivotkoon ne jotka tommosia haluaa. Vähemmän ajetuissa riittää kun silloin tällöin imuroi ja pyyhkii pölyt.
Siivoan auton omistuksen aikana yleensä kahdesti. Vähän ostamisen jälkeen ja ennen myyntiin laittamista. Eikä siltikään auto ole tuossa kunnossa, jonka edellä kuvailit. Pesenkään ulkoa hädin tuskin kerran vuodessa.
Onhan noita "tipparelluja" kehitelty 2000-luvullakin, mutta kadonneet jonnekin konseptiarkistoihin. Esim. Vw XL1. Sondors (3-pyöräinen sähköauto) taitaa vielä elää...
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org