Sivu 16/69

Re: Autoilu

Lähetetty: 20 Loka 2020, 14:36
Kirjoittaja Pentti M Reku
Ralii kirjoitti:

Dala's Ev Repair ja Nissan Leaf akunvaihto 24kw -> 30kw. Loppuhinta 2122€

Vielä kun Suomesta saisi itse auton halvalla, kuten 1500£ JDM ilman akkua taannoin Irlannissa... Meni kylläkin purettavaksi konversioharrastelijalle.


Re: Autoilu

Lähetetty: 20 Loka 2020, 14:58
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti:

Johan se auton sisustakin alkaa haiseen minkkitarhalle kun kuvittelee paljonko ihmiseritteita, hikeä, rasvaa, hengitysilman kosteutta (takseissa kaikkea muutakin grilliruuista oksennukseen) se imee itseenä. Hetken aikaa oli vajaa 400tkm ajettu auto ja mm. turvavyöt kasvoi karvaista hometta kohdista joihin tartutaan kun vedetään kiinni ja kuskin paikan vyö myös olkapään kohdalta :lol: Ei kai kenenkään unelma voi olla tuollaisen omistaminen :roll:

Joo, videosta voi katsoa tosiaan kuinka luotaantyöntävä voi olla puolimiljoonaa ajettu auto.
https://youtu.be/XhvJK80KlUU


Re: Autoilu

Lähetetty: 20 Loka 2020, 15:48
Kirjoittaja Pentti M Reku

Suomessa asiat yleensä ihan kivasti, oli kyseessä sitten mikä epäoikeudenmukaisuus tahansa - pitäisi vaan muistaa, että edustamme häviävän pientä osaa maailmasta:

Kuva

Raskasmetallien, kaasupäästöjen ja pienhiukkasten lisäksi tulisi muistaa, että samalla kun kurvailee rengassarjan sileäksi, tulee levittäneeksi n. neliön 5mm paksuisen kumimaton silputtuna ympäristöön. Koskee myös sähköautoilua.


Re: Autoilu

Lähetetty: 20 Loka 2020, 16:10
Kirjoittaja Ralii
Pentti M Reku kirjoitti:
Ralii kirjoitti:

Dala's Ev Repair ja Nissan Leaf akunvaihto 24kw -> 30kw. Loppuhinta 2122€

Vielä kun Suomesta saisi itse auton halvalla, kuten 1500£ JDM ilman akkua taannoin Irlannissa... Meni kylläkin purettavaksi konversioharrastelijalle.

Joo samaa mieltä. Mä en oo Leaf fani mutta toivoisin että tämä sama "jälkimarkkina" saatais myös i3 pariin. Nyt edes Leafin akunvaihdot eivät ole kunnolla startanneet ja hinta on jo painunut aika alas.


Re: Autoilu

Lähetetty: 20 Loka 2020, 16:59
Kirjoittaja jooseha
Saukki kirjoitti:

Sähköautot yleisesti kuluttaa liikkumiseen vähemmän energiaa, kuin perinteiset polttomoottoriautot, koska sähkömoottorin hyötysuhde on huomattavasti polttomoottoria parempi.

Yhtä paljon vastaavat kuluttaa liikkumiseen energiaa. Polttomoottoriauton tehonhäviöt ovat vain näkyvämmin esillä, kun ne tapahtuvat autossa toisin kuin sähköauton :wink:

jviirret kirjoitti:

Johan se auton sisustakin alkaa haiseen minkkitarhalle kun kuvittelee paljonko ihmiseritteita, hikeä, rasvaa, hengitysilman kosteutta (takseissa kaikkea muutakin grilliruuista oksennukseen) se imee itseenä. Hetken aikaa oli vajaa 400tkm ajettu auto ja mm. turvavyöt kasvoi karvaista hometta kohdista joihin tartutaan kun vedetään kiinni ja kuskin paikan vyö myös olkapään kohdalta :lol: Ei kai kenenkään unelma voi olla tuollaisen omistaminen :roll:

:shock:
Kannattaisi joskus siivota auto :roll:
Siten yli kaksi miljoonaa ajettukaan ei haise.


Re: Autoilu

Lähetetty: 20 Loka 2020, 17:07
Kirjoittaja jviirret

Siivotkoon ne jotka tommosia haluaa. Vähemmän ajetuissa riittää kun silloin tällöin imuroi ja pyyhkii pölyt.


Re: Autoilu

Lähetetty: 20 Loka 2020, 17:23
Kirjoittaja Vilijami

Mersun pakettiautoissa laatu on näköjään edelleen huoletonta Espanjan tasoa. Miten on mielestänne maalaus onnistunut? :evil:
Kyseessä 2020 vuosimallin mb vito, ajettu 2000km.


Re: Autoilu

Lähetetty: 20 Loka 2020, 17:39
Kirjoittaja Pentti M Reku
Saukki kirjoitti:

Tkulutus kesäkelissä 90 km/h vauhdissa on 122 Wh/km.

Verrataan vaikka dieseliin 33% hyötysuhteella, kulutus samoissa olosuhteissa 3,6l / 100km, ei mitenkään erikoinen saavutus. Teslalla päästöt syntyvät louhiessa uraania, jalostaessa tuulimyllyyn malmia jne. Polttoainetta mäntämoottorissa käyttäen taas pakoputkesta tulee paikallisesti havaittavia haittoja hiukkassuodattimista yms huolimatta.

Kuva

Alle 100wh / km töpselistä mitattuna, eli lataushäviöt huomioiden - vanhalla 90-luvun tekniikalla - päivityksenä Lexuksen ja Toyotan tuoreempia osia, kulkee kenties vielä pienemmällä sen jälkeen. Kokonaiskustannus 1/20 osa tai vähemmän uudesta Model kolmosesta? :lol:


Re: Autoilu

Lähetetty: 20 Loka 2020, 18:08
Kirjoittaja Vilijami

Sähköautot tarvivat lisää sähköntutantoa. Siis lisää ydinvoimaloita. Kuinka paljon bensaa ja dieseliä palaa, kun voimaloita rakennetaan 20-vuotta? Diesel työkoneet rallattaa yötä päivää. Rakennustyöntekijät kulkevat töissä henkilöautolla. Kuinka paljon yhteensä lennellään hankkeen tiimoilta ympäri maailmaa? Kuinka paljon dieseliä palaa ydinjätteen loppusijoituspaikan tiimoilta?


Re: Autoilu

Lähetetty: 20 Loka 2020, 18:28
Kirjoittaja jviirret

Suomessa on jo kaksi ydinvoimalahanketta hyvin pitkällä liikenteen sähköistymistä odottamassa, OL3 ja Fennovoima. Ensimmäinen on rakennusaikaisen saastuttamisensa jo saastuttanut ja paljon tuolla Fennovoiman alueellakin on jo tehty.

Mut joo, ei oo niin puhdasta liikennettä kuin voisi luulla. Lähinnä energiapolitiikkaa jolla euroalue vähentää riipuvuuttaan öljyntuottajista.


Re: Autoilu

Lähetetty: 20 Loka 2020, 18:58
Kirjoittaja Pentti M Reku

Kyllä kannatti valtion investoida Talvivaaraan, ollaan kohta melkein omavaraisia uraanin suhteen. Rikastamo vain puuttuu, voitaisiin sekin hoitaa alta pois ja pyrkiä samalla ydinasekerhoon :roll:

2750000 rekisterissä olevaa autoa kerrottuna keskimääräisellä ajosuoritteella n. 13500km vuodessa = 37125000000 km vuodessa, kerrottuna 160wh/km = 5940000000 kW/h

Mitäs tuo nyt on terawateissa? Kokonaistuotanto näytti olleen 67,5twh 2018 Googlen mukaan.

Oli miten oli, kotimaisella sähköllä kelpaisi kurvailla kohti horisonttia, öljyriippuvuus tuskin autojen käyttövoimaa vaihtamalla kokonaan poistuu.


Re: Autoilu

Lähetetty: 20 Loka 2020, 19:11
Kirjoittaja Saukki
Pentti M Reku kirjoitti:

. Teslalla päästöt syntyvät louhiessa uraania, jalostaessa tuulimyllyyn malmia jne. Polttoainetta mäntämoottorissa käyttäen taas pakoputkesta tulee paikallisesti havaittavia haittoja hiukkassuodattimista yms huolimatta.

Kiinnität tässä huomiota sähkön tuotannon päästöihin, mutta et polttoaineen tuotannon ja kuljetuksen päästöihin?


Re: Autoilu

Lähetetty: 20 Loka 2020, 19:15
Kirjoittaja Pentti M Reku

Pointti oli syntypaikka, ei määrä.


Re: Autoilu

Lähetetty: 20 Loka 2020, 19:17
Kirjoittaja Ralii
Pentti M Reku kirjoitti:

Kyllä kannatti valtion investoida Talvivaaraan, ollaan kohta melkein omavaraisia uraanin suhteen. Rikastamo vain puuttuu, voitaisiin sekin hoitaa alta pois ja pyrkiä samalla ydinasekerhoon :roll:

2750000 rekisterissä olevaa autoa kerrottuna keskimääräisellä ajosuoritteella n. 13500km vuodessa = 37125000000 km vuodessa, kerrottuna 160wh/km = 5940000000 kW/h

Mitäs tuo nyt on terawateissa? Kokonaistuotanto näytti olleen 67,5twh 2018 Googlen mukaan.

Googlella nopeesti 5,94twh. Tästä ei varmaan kannattane siis hirveesti meuhkata. :mrgreen:


Re: Autoilu

Lähetetty: 20 Loka 2020, 19:44
Kirjoittaja janx
jviirret kirjoitti:

Siivotkoon ne jotka tommosia haluaa. Vähemmän ajetuissa riittää kun silloin tällöin imuroi ja pyyhkii pölyt.

Siivoan auton omistuksen aikana yleensä kahdesti. Vähän ostamisen jälkeen ja ennen myyntiin laittamista. Eikä siltikään auto ole tuossa kunnossa, jonka edellä kuvailit. Pesenkään ulkoa hädin tuskin kerran vuodessa.

Onhan noita "tipparelluja" kehitelty 2000-luvullakin, mutta kadonneet jonnekin konseptiarkistoihin. Esim. Vw XL1. Sondors (3-pyöräinen sähköauto) taitaa vielä elää...