Sivu 16/22

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Lähetetty: 15 Tammi 2016, 12:59
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

No saavutetaan tehorajalla se, ettei pyöräteille tule "panssarivaunuja". Parempi olisi kuitenkin määritellä polkupyörälle maksimi paino :roll:

Mikäs panssarivaunussa on vikana. Jos se kykenee ajelemaan pyörätiellä haittaamatta polkupyöräilyä, tai kevarilla haittaamatta pyöräilyä ja kävelyä, niin mikäs siinä. Ei sitä kategorisesti kannata kieltää. Pidetään kiinni periaatteesta, eikä ruveta tarkentamaan turhilla lisämääräyksillä.

No milläs tämä pyöräilyn haittaaminen muulla voitaisiin estää? Mua vähän pelottaisi muiden lasten puolesta jos joku pieni lapsi kulkisi kouluun sähkökäyttöisellä mopoautolla johon olisi lisätty polkimet. Vaikka ei ajaisikaan kuin alamäissä yli 25km/h.
Helpompi jos vain kielletään pyöräteiltä kaikki raskaat ajoneuvot, olipa niissä polkimet tai ei. Tehorajoitus tekee tämän, tai ainakaan tuollaisen 250w/400kg sähköajoneuvon värkkääminen ei ole mielekästä.

Pelottamista ja säikähtämistä ei saa laskea ongelmaksi, jollei haluta säännöskaaosta. Haittaaminen on kielletty ja jos pelottamisella on konkreettiset perusteensa, milloin se aiheuttaa oikeasti vaaratilanteita, joita muut kulkijat joutuvat paikkailemaan väistämällä, on se oikea haitta, eikä pelkkää pelottamista.

Tämä "pieni lapsi"-argumentti on kestämätön, sillä vastuu on vanhemmilla. Ei kaikkia tolloja varten pidä tehdä lakiin erillistä pykälää. Pääsääntö on haittaamaton ajo. Jos ei onnistu, rikkoo lakia. Sitä paitsi laissa taitaa olla määräys moottoriajoneuvon kuljettamisen alaikärajasta, joka on 15 vuotta.

Se, miksi puolustan tätä ajoneuvon määrittelemättömyyttä, ovat ne mahdollisuudet, joita tämä tuottaisi haja-asutusalueella. Kaikkialle ei tarvitsisi tehdä virallista ajorataa kaikkine kalliine vaatimuksineen, jos pyörätietä voisi käyttää äärimmäistä varovaisuutta noudattaen myös autolla. Mitä suuremmalla ajoneuvolla liikut, sitä suuremman vastuun saat mahdollisesta onnettomuudesta.

Haja-asutusalueella nämä kv-väylät ovat niin harvaan liikennöityjä, että on tuhlausta rakentaa useita teitä kaikkialle. Tällainen autolle sallittu alle 25 km/h pyörätie mahdollistaisi monta hyvää liikennejärjestelyä ja opettaisi lisäksi autoilijoille nöyryyttä pyöräilijöitä kohtaan, joita he siis kategorisesti olisivat velvollisia väistämään pyörätiellä. Tiukka reviiriajattelu kun nyt vaan ei ole taloudellisesti tai edes topologisesti mahdollinen vaihtoehto.


Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Lähetetty: 15 Tammi 2016, 13:08
Kirjoittaja E-Cruiser
Syväri kirjoitti:

Ohjaustankoon sopii käsikaasu. Saa nähdä avustaako moottori järkevällä kadenssialueella vai meneekö tallomiseksi. Onneksi on vapaaratas kampien puolella niin menee ilman sähköäkin.. yllättävän kevyt setti, ehkä noin 7-8kg lisää painoa akkuineen.

Tuollainen linkin 750W BBS02-ko sulla on? Siinä todennäköisesti avustaa kaasuvipu ilman rajoitinta, useissa kiteissä on näin. Rajoitin koskee vain poljinanturin signaalia monissa kiteissä.
Viimeaikaisesta laista olemme tosin saaneet ymmärtää, että vaarallinen asia on nimen omaan polkeminen, joten ongelmaa ei taida olla. :mrgreen:
Tuossa taitaa olla se ohjelmointi vähän vaikeampaa kuin näissä toisissa kiteissä. Näissä se on tosi helppoa, kunhan ottaa vain kartan ja periaatteen haltuun.
Hirveän hiljainen systeemihän tuo on käsittääkseni verrattuna muihin keskiövetoihin. Ja tosiaan voi polkea kevyesti ilman avustusta.


Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Lähetetty: 15 Tammi 2016, 15:14
Kirjoittaja jori

Tuohan näyttää hyvältä vehkeeltä. Asentaminen helppoa keskiökasetin tilalle ja alennusvaihteet tehty kuten pitää. Jos siinä on kunnollinen vapaakytkin niin että kampiakseli pyörii vapaasti, vaikka moottori seisoo, tuo näyttää erinomaiselta rakenteelta kovatehoisemmalle polkuavustukselle.
Kuva
Kuva
Kuva


Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Lähetetty: 15 Tammi 2016, 16:06
Kirjoittaja E-Cruiser
jori kirjoitti:

Tuohan näyttää hyvältä vehkeeltä. Asentaminen helppoa keskiökasetin tilalle ja alennusvaihteet tehty kuten pitää. Jos siinä on kunnollinen vapaakytkin niin että kampiakseli pyörii vapaasti, vaikka moottori seisoo, tuo näyttää erinomaiselta rakenteelta kovatehoisemmalle polkuavustukselle.

No jaa...puolensa ja puolensa. Kevyt polkeminen ja hyvä mäennousukyky ovat tuossa ne hyvät puolet. Alhaisempi paino, joka on alhaalla keskellä jos kyseessä on pystäri. Omaan kinneriin en tuota uskaltaisi laittaa, jalkavoimalla on jo ketjulinja ja keskiöpylväs riittävän kovilla. Maastokäytössä nuo ovat suosittuja. Noin yleisesti ottaen napamoottorin asennus on helpompaa, ja suoravedossahan ei alennusvaihteita ole. Kyllä tuollaista olisi ihan mielenkiintoista kokeilla.
Meitä yli 250W-kuskejahan alkaa olla tällä palstalla jo itse asiassa huomattava enemmistö! :)

E-Cruiser
Ajou
JEF-40
Syväri
Sakari
Vilijami

250W:

Terppa
Mahe (jos muistan oikein, Joensuusta)


Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Lähetetty: 15 Tammi 2016, 16:57
Kirjoittaja jooseha

Näyttävät pirulaiset poistaneet lakiuudistuksen myötä L-luokan ajoneuvojen määritelmät. Tilalla on ainoastaan viittaus eu-sääntöön. Lakia pitäisi osata noudattaa, mutta sitä ei saa maan virallisella kielellä :evil:

jori kirjoitti:

Se, miksi puolustan tätä ajoneuvon määrittelemättömyyttä, ovat ne mahdollisuudet, joita tämä tuottaisi haja-asutusalueella. Kaikkialle ei tarvitsisi tehdä virallista ajorataa kaikkine kalliine vaatimuksineen, jos pyörätietä voisi käyttää äärimmäistä varovaisuutta noudattaen myös autolla. Mitä suuremmalla ajoneuvolla liikut, sitä suuremman vastuun saat mahdollisesta onnettomuudesta.

Tälläisiin tilanteisiin on jo pihakatu. Käytännössä ihmisten oma harkintakyky ei kuitenkaan riitä ajamaan järkevästi. Tuossa ohi menevällä pihakadulla loppui kaahailut vasta, kun tie katkaistiin paalutuksella. Ei siinä kukaan aja vieläkään kahtakymppiä, mutta eipä enää ajeta sokeaa mutkaa kuuttakymppiä sivuluisussa :shock:


Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Lähetetty: 15 Tammi 2016, 17:30
Kirjoittaja jori
jooseha kirjoitti:

Näyttävät pirulaiset poistaneet lakiuudistuksen myötä L-luokan ajoneuvojen määritelmät. Tilalla on ainoastaan viittaus eu-sääntöön. Lakia pitäisi osata noudattaa, mutta sitä ei saa maan virallisella kielellä :evil:

jori kirjoitti:

Se, miksi puolustan tätä ajoneuvon määrittelemättömyyttä, ovat ne mahdollisuudet, joita tämä tuottaisi haja-asutusalueella. Kaikkialle ei tarvitsisi tehdä virallista ajorataa kaikkine kalliine vaatimuksineen, jos pyörätietä voisi käyttää äärimmäistä varovaisuutta noudattaen myös autolla. Mitä suuremmalla ajoneuvolla liikut, sitä suuremman vastuun saat mahdollisesta onnettomuudesta.

Tälläisiin tilanteisiin on jo pihakatu. Käytännössä ihmisten oma harkintakyky ei kuitenkaan riitä ajamaan järkevästi. Tuossa ohi menevällä pihakadulla loppui kaahailut vasta, kun tie katkaistiin paalutuksella. Ei siinä kukaan aja vieläkään kahtakymppiä, mutta eipä enää ajeta sokeaa mutkaa kuuttakymppiä sivuluisussa :shock:

Autoilijat eivät tosiaan osaa noudattaa kunnioittaa kevyttä liikennettä ja hidastaa liikennöintinopeutta, ellei suoraa tietä rikota shikaaneilla tai töyssyillä.

Alueen nopeusrajoitus on kaksikymmentä kilometriä tunnissa, minkä toteutumisen varmistamiseksi kadulle on yleensä rakennettu erityyppisiä kavennuksia, korotuksia ja esimerkiksi penkkejä ja istutuksia.

Pihakatu poikkeaa myös sääntöjensä suhteen siten, että pihakadulla autoilijan ei tarvitse väistää pyöräilijää. (Taas sama pyöräilijänalistamisperinne 200 vuoden takaa.) Tämä pitäisi muuttaa, jotta pihakadun idea toimisi oikein ja sitä voisi käyttää edellä kuvailemaani käyttöön. Nimi on kuitenkin väärä tielle, joka kulkee peltojen läpi.

Pihakatu on sallittu sekä jalankulku- että ajoneuvoliikenteelle, kuitenkin niin, että jalankulkijoilla on esteetön liikkumisoikeus kaikilla sen alueilla ja ajoneuvojen kuljettajilla on väistämisvelvollisuus heihin nähden.


Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Lähetetty: 15 Tammi 2016, 17:33
Kirjoittaja PW

Pihakadun nimi vois maaseudulla olla suojatie :mrgreen: kalliiks tulis sekin ja menis pirusti valkosta maalia :mrgreen:


Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Lähetetty: 15 Tammi 2016, 17:55
Kirjoittaja jooseha

Mistä nuo Jorin lainaukset on? Ei ainakaan laista vaikka sisältö onkin sama :?


Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Lähetetty: 15 Tammi 2016, 20:20
Kirjoittaja Puusilmä

Kertokaa viisaat insinöörit ja tietäjät. Onko tämän firman tuotteista mihinkään?

Houkutteleva tuote: http://www.keskiuudenmaanelektroniikka. ... 134/170647


Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Lähetetty: 15 Tammi 2016, 20:28
Kirjoittaja PW
Puusilmä kirjoitti:

Kertokaa viisaat insinöörit ja tietäjät. Onko tämän firman tuotteista mihinkään?

Houkutteleva tuote: http://www.keskiuudenmaanelektroniikka. ... 134/170647

Sakarihan on tuon firman tuotteita käyttänyt monessa pyörässään.


Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Lähetetty: 15 Tammi 2016, 20:59
Kirjoittaja E-Cruiser
Puusilmä kirjoitti:

Kertokaa viisaat insinöörit ja tietäjät. Onko tämän firman tuotteista mihinkään?

Houkutteleva tuote: http://www.keskiuudenmaanelektroniikka. ... 134/170647

Varmaan ihan toimivia, mutta eivät todellakaan sieltä edullisimmasta päästä, edes Suomen mittakaavassa. Chrystalyten mottejahan nuo ovat.
2kw on tarpeettoman paljon, jollei sitten ole tarkoitus rekisteröidä mopoksi ja ajaa liikenteessä, tai rakentaa monttupyörää.


Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Lähetetty: 15 Tammi 2016, 21:01
Kirjoittaja Puusilmä
PW kirjoitti:
Puusilmä kirjoitti:

Kertokaa viisaat insinöörit ja tietäjät. Onko tämän firman tuotteista mihinkään?

Houkutteleva tuote: http://www.keskiuudenmaanelektroniikka. ... 134/170647

Sakarihan on tuon firman tuotteita käyttänyt monessa pyörässään.

En oikein hahmota, sopiiko tuo paketti myös etupyöräksi. Tuntuu, että valmistajat eivät ymmärrä vääntää tuote-esittelyitä rautalangasta ja kuvatkin ovat osalla valmistajista olemattomia. Usein esittelytekstit ovat myös täysin ristiriitaisia ja paikoin selvästi virheellisiä. :evil: Ja esimerkiksi GreenCyclen sivuilla eivät tuote- tai ostovalinta nappulat reagoi lainkaan painallukseen Safari-selaimessa. On tainnut pojilla jäädä sivuston testaaminen pahasti kesken.... :shock: Ei taida myynti vetää... :twisted: ... kun ei saa ostosta siirrettyä ostoskoriin.


Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Lähetetty: 15 Tammi 2016, 21:05
Kirjoittaja PW

Keskiuudenmaan elektroniikkka tulkinnut uutta lakia eri tavalla tai ainakin unohtaa mainita ett 1000w moottori polkupyörään asennettuna tarttee vakuutuksen.


Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Lähetetty: 15 Tammi 2016, 21:06
Kirjoittaja E-Cruiser
Puusilmä kirjoitti:

En oikein hahmota, sopiiko tuo paketti myös etupyöräksi. Tuntuu, että valmistajat eivät ymmärrä vääntää tuote-esittelyitä rautalangasta ja kuvatkin ovat osalla valmistajista olemattomia. Usein esittelytekstit ovat myös täysin ristiriitaisia ja paikoin selvästi virheellisiä. :evil: Ja esimerkiksi GreenCyclen sivuilla eivät tuote tai ostovalinta nappulat reagoi lainkaan painallukseen Safari-selaimessa. On tainnut pojilla jäädä sivuston testaaminen pahasti kesken.... :shock: Ei taida myynti vetää... :twisted: ... kun ei saa ostosta siirrettyä ostoskoriin.

No etupyörään se ei kyllä sovi. 2kw on siihen aivan liikaa. Ei mikään haarukka oikein kestä ja vaarallinen ajaa kun etupää ruopii.


Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Lähetetty: 15 Tammi 2016, 21:11
Kirjoittaja Puusilmä
E-Cruiser kirjoitti:
Puusilmä kirjoitti:

En oikein hahmota, sopiiko tuo paketti myös etupyöräksi. Tuntuu, että valmistajat eivät ymmärrä vääntää tuote-esittelyitä rautalangasta ja kuvatkin ovat osalla valmistajista olemattomia. Usein esittelytekstit ovat myös täysin ristiriitaisia ja paikoin selvästi virheellisiä. :evil: Ja esimerkiksi GreenCyclen sivuilla eivät tuote tai ostovalinta nappulat reagoi lainkaan painallukseen Safari-selaimessa. On tainnut pojilla jäädä sivuston testaaminen pahasti kesken.... :shock: Ei taida myynti vetää... :twisted: ... kun ei saa ostosta siirrettyä ostoskoriin.

No etupyörään se ei kyllä sovi. 2kw on siihen aivan liikaa. Ei mikään haarukka oikein kestä ja vaarallinen ajaa kun etupää ruopii.

Mietin vaan, kun ei pinnat takana kestä ilman moottoriakaan, mutta eteen siis varmaan 500W voisi piisata...

Ymmärrän kyllä myyjien ajatuksen, että aina voi ottaa yhteyttä ja kysyä, mutta todellisuudessa ainakin itselläni tuotteiden valinta perustuu yleensä asialliseen ja riittävän tiedon tarjoavaan nettisivuun. Jos on 5 vaihtoehtoa, niin ainakin 3 niistä tippuu pois huonojen sivujen vuoksi ja kahteen voisin sitten oikeasti ottaa yhteyttä ja kysyä tarkennuksia. Nyt ei vaan löydy ainoatakaan selkeästi Puusilmälle sopivaa valmistajaa... :D