Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
https://www.horze.fi/osat-ja-lisaevarus ... lwEALw_wcB Itse vaihtaisin nuo paremmin suojattuihin laakereihin . Nuo pelti pölysuojatut , ei niitä parhaita ole.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
https://www.horze.fi/osat-ja-lisaevarus ... lwEALw_wcB Itse vaihtaisin nuo paremmin suojattuihin laakereihin . Nuo pelti pölysuojatut , ei niitä parhaita ole.
MM kirjoitti:Laakereiden uusiminen, nyt kun ne ovat esillä, on varmaan järkevää. Mutta agronet keskustelupalstalla on paljonkin puhetta maatalouskoneiden vaikeasti vaihdettavien laakereiden iän jatkamisesta. Esim. Dremelillä pikkiriikkinen reikä peltiin ja siitä injektioneulalla notkeaa rasvaa ( ei Tummelia) sisään. Reikä tukkoon liimamassalla yms.
Haku esim: "suojattujen laakereiden voitelu".
Nuukana miehenä vaihdoin vain sen laakerin, joka takelteli pyörittäessä siihenkin tuli laitettua perintömiljoonalootasta löytynyt, ilmeisesti käytetty laakeri.
Nyt on paketti jo kasassa ja akku latautumassa
Jännä kuulla rupeaako sähkö riittämään paremmin.
MM kirjoitti:Jännä kuulla rupeaako sähkö riittämään paremmin.
Joo, vielä ei tiedä - 2,5 km kävin Vuoksenvartta ajamassa. Kauheest ei oo vertailutuloksia, eikä talviajoa varmaan voi suoraan verrata kesätestiin. Sutiikin tuo moottorilla vetävä pyörä edessä paljon enemmän ku kesällä. Pitäs varmaan värkätä eteen jonkinlainen tarakan tapanen jos sinne sijottas akun ja kauppakassit vois saada pitoa hivenen enempi.
Piru ku siel on kylmä tuuli, Vuoksen rannalla
PW kirjoitti:MM kirjoitti:Jännä kuulla rupeaako sähkö riittämään paremmin.
Joo, vielä ei tiedä - 2,5 km kävin Vuoksenvartta ajamassa. Kauheest ei oo vertailutuloksia, eikä talviajoa varmaan voi suoraan verrata kesätestiin. Sutiikin tuo moottorilla vetävä pyörä edessä paljon enemmän ku kesällä. Pitäs varmaan värkätä eteen jonkinlainen tarakan tapanen jos sinne sijottas akun ja kauppakassit vois saada pitoa hivenen enempi.
Piru ku siel on kylmä tuuli, Vuoksen rannalla
Nyt taitaa olla ensimmäisiä oikeasti talviselta näyttäviä pakkaspäiviä –ainakin täällä Tampereella. Aurinko paistaa jo korkeimmillaan 12,5 ° ja pysyttelee ylhäällä horisontin yläpuolella jo 8 tuntia. Valokuvauksellinen keli. Kun tuo tuuli hetkeksikin tyyntyy, Näsijärvi jäätyy saman tien. Lahdenpohjukat, johon ei tuuli ota, ovat jo jäässä ja vesi vain 0,1 astetta plussalla.
Jos tuossa on vielä tuo stemmi tallella, se "tarakka voisi olla pelkkä ohjaustanko, jonka käännät kahvat ylöspäin ja laitat kauppakassit roikkumaan sarviin.
Tavallisen tarakankin siihen voisi varmaan sovittaa.
Hyvä idea, perinteisestihän kauppakassit on kuletettu tangon sarvissa
https://www.biltema.fi/vapaa-aika/pyora ... 2000042357 Laita siihen eteen tällänen kori . Helpo laittaa ostokset ja tarvittaessa lisäpainot .
Jep, noita koreja on varmaan jemmassa jos laittas yhen molemmin puolin.
Tuo jorin ohjaustankoidea ok mut tankoa pitää muokata paljon, tai tehdä ite - ottaa normitanko jalkoihin kiinni.
Käväsin kaupassa ja kyllä siitä virta loppuu 8km kohdilla tai tehot kuitenkin. Vauhti pienenee alle kävelyvauhdin. Akkukapasiteettia varmaan tartteis lisää tai siis uuden akun.
Hasella on tällainen tarakka eteen. Tuon teet kätevästi itsekin.
Onko lyijyakun sähkö jotenkin erilaista ettei sitä voisi käyttää. Ampeeritunnin hinta pyöräakuissa on suolainen.
Deltassa kulkisi vaikka 60 Ah:n auton käynnistysakku, joka halvimmillaan on 40 €n luokkaa.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/moo ... 2000019520 Itse aikanaan käytin Nazcassa geeliakkuja . Kyllä ne paino , mutta niiden syväpurkautumisen sieto on taas hyvä . Eikä ole vaaraa , vaika joutuvat kaatuessa kyljelleen .
Kuinkas tuo pitäs sitten kytkee, tommoseen kaks napaseen akkuun kun moottorilta tulee ilmeisesti usiampi piuha?
Veneen akkuja vois tietyst kokeilla kun ne on tyhjänpanttina näin talvella.
PW kirjoitti:Kuinkas tuo pitäs sitten kytkee, tommoseen kaks napaseen akkuun kun moottorilta tulee ilmeisesti usiampi piuha?
Et sä halua akkua suoraan moottoriin kytkeä. Silloinhan moottori kävisi koko ajan kunnes akku olisi tyhjä. Kyllä sinne pitää ohjaus kytkeä väliin
MM kirjoitti:Onko lyijyakun sähkö jotenkin erilaista ettei sitä voisi käyttää. Ampeeritunnin hinta pyöräakuissa on suolainen.
Deltassa kulkisi vaikka 60 Ah:n auton käynnistysakku, joka halvimmillaan on 40 €n luokkaa.
Normaali lyijyakku on 12 volttinen, kun taas sähköfillareiden akut ovat tyypillisesti isommalla jännitteellä. Samasta syystä fillarin akuissa on ampeeritunnissa enemmän energiaa. Lisäksi käynnistysakkua ei voi purkaa tyhjäksi vaurioittamatta sitä.
Voi niitä silti käyttää. Jännitteen saa oikeaksi useammalla sarjaan kytketyllä akulla.
Joo, en aikonu jättää ohjaussysteemiä välistä pois, joka tapauksessa nykyisen akun liittimessä on enemmän ku kaks "napaa". Jos haluais käyttää lyijyakkuja, miten ne johdot pitäs kytkeä?
No ehkä järkevämpää ostaa pyörään tarkotettu akku.
MM kirjoitti:Onko lyijyakun sähkö jotenkin erilaista ettei sitä voisi käyttää. Ampeeritunnin hinta pyöräakuissa on suolainen.
Deltassa kulkisi vaikka 60 Ah:n auton käynnistysakku, joka halvimmillaan on 40 €n luokkaa.
Yks hyvä syy olla käyttämättä on paino ja toinen vielä parempi et hintaero kapenee huomattavasti kun otat huomioon lataus kerrat jotka on lyijyakuissa karkeasti 50% litiumakuista