Re: Arcus II
Joku ratkaisee tuon pulttaamalla törkeästi laakeripesät runkoon. Pulttien päälle/ympärille irtoholkit rungon sisään, niin runko ei painu läjään kiristäessä.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Joku ratkaisee tuon pulttaamalla törkeästi laakeripesät runkoon. Pulttien päälle/ympärille irtoholkit rungon sisään, niin runko ei painu läjään kiristäessä.
Tarttisko tuo edes holkkeja Laippalaakeri on runkoa leveämpi, joten se tukeutuu joka tapauksessa palkin reunoihin. Toki jos ei ole järki päässä, kun kiristää pultit
Pienemmällä vaivalla siihen kyllä tekisi reikäsahalla kaksi reikää ja hitsaisi emäputken niihin. Kevyempikin olisi ja tukevampi. Itse tekisin näin, mikäli ei ole tarvetta varjella runkoa jälleenmyyntiarvoa pudottavilta muutoksilta.
jooseha kirjoitti: ↑28 Huhti 2022, 12:03Tarttisko tuo edes holkkeja
Laippalaakeri on runkoa leveämpi, joten se tukeutuu joka tapauksessa palkin reunoihin. Toki jos ei ole järki päässä, kun kiristää pultit
Pienemmällä vaivalla siihen kyllä tekisi reikäsahalla kaksi reikää ja hitsaisi emäputken niihin. Kevyempikin olisi ja tukevampi. Itse tekisin näin, mikäli ei ole tarvetta varjella runkoa jälleenmyyntiarvoa pudottavilta muutoksilta.
Entäs, jos valitsee nelipulttiset laippalaakerit, niin ei tarvitse porata pulteille reikiä rungon läpi, vaan menevät vieritse. Siis, jos mitat sattuvat sopimaan.
Olisi kiva, kun neuvoa kysyttäessä olisi kuva siitä, mihin neuvoa kysytään. Nyt pitää yrittää etsiä kuvaa raidetangon sijainnista ja mahdollisen emäputken mahdollisesta paikasta internetistä selailemalla.
Erittäin olennaista tässä on, että emäputki sijoitetaan paikkaan, jossa sen tekemä heikennys runkoon on hyväksyttävissä rajoissa, sopivassa kulmassa kuskin käännellä, paikassa, joka ei haittaa liikkumista kuskinpukille/-lta ja riittävän etäällä ja toisaalta -kaukana raidetangosta, jota tuo käyttää.
Tuohon viimeiseen on kyllä ratkaisu, jos emäputki tulee vähän kauemmas, mutta kaikkia näitä seikkoja varten tarvitaan silti kuva tai edes mielikuva geometriasta, joka tässä tapauksessa on meille Joutan nelipyörää aiemmin näkemättömille pelkkien kuvien ja kuulopuheiden varassa.
Kyllä jos on teräsrunko, mutta hieman epäilen että kyseessä on jokin keveämpi metalli, jolloin hitsaus on haastavaa. Tai ei itse hitsaus, vaan rungon ratkeaminen myöhemmin hitsin vierestä.
Terästä se on! Eikös tossa Viljamin hollkiratkaisussa tule kolme reikää?
Reikä pitää siis tehdä tuohon etuakselin etupuolelle, kun takana on toi kiristysholkki.
Mites tuo paikka pitää määritellä? Jotenkin näyttää kuvan perusteella, että raidetangot tulee liian vinoon? Toki ne tulee tuonne rungon alle ja mulle on tulossa lyhyemmät. Eli onko toi ICE:n palikka käypä ollenkaan? Säätövaraa ohjaustangossa kyllä on. Se muuten taittuu kokonaan eteen, niin kuin kuvasta vähän näkee.
Toi on kaketi lähin paikka suhteessa etuakseliin mihin sen voisi laittaa.
Säilyttää tuon olemassa olevan raidetangon, niin ei tarvi laittaa kuin yksi uusi ja pyörän alkuperäinen ohjaugeometria säilyy.
Taittuu nätisti pois edestä toi tilleri.
Vois kai se tuossa rungon päälläkin olla
Eli ei pura pyörästä mitään pois. Silloin riittää, että ohjaustangolla voi kääntää yhtä eturengasta. Toinen kääntyy alkuperäisen tangon ansiosta mukana.