Sivu 16/59

Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 06 Maalis 2011, 21:23
Kirjoittaja irakas
ajarmala kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:

T. Ari

ajarmala kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:

Eli vierintäkitkakerroin oli nyt entisestäänkin suurentunut - nyt se on 4,8 kertaa suurempi kuin nojakillani kesäkelillä. Tämä alkaa jo hyvin selittää, miksi talvella pakkasessa ei fillarilla oikein pääse mihinkään.

T. Ari

Joo, siksi, jos tavella haluaa ajella, tarvitaan sähköavustus! :mrgreen:

Ajelin tänään Vaajakoskelta Jyväskylään ja takaisin aurikoisessa säässä. Kilometrejä kertyi n. 20. Vaikka pakkasta oli alle 5 astetta erittäin navakka länsituuli teki illman yllättävän kylmäksi. Kun pyöräteillä oli monin paikoin sikin sokin jäätyneitä uria, olivat ajo-olosuhteet pystypyöräilijöille ja kaksipyöräisille nojakeille vaikeat. Kolmipyöräiselle sh9:lle,

Kuva

jolla olin liikkeellä, ne vain vähän täryttivät menoa. Paikoin oli ajotie kuin jäätynyttä kynnöspeltoa ja paikoin tie jo paljas jäästä. Varsinkin Jyväsjärveä kiertävä Rantaraitti oli kaupungin puoleiselta rannalata vielä tosi pahassa kunnossa.

Laitoin ehkä riittävän ison viirin sh9:ään, etteivät pääse autoilijat väittämään, etteivät huomaa matalaa ajokkia.

Näin talvikeleillä, kun joutuu käyttämään sähkömoottoria selvästi enemmän kuin kesällä, pääsen yhdellä akulla n. reilut 12 km. Jos minulla ei olisi mukana toista akkua, joutuisin Jyväskylän reissulla huhkimaan Wessmannin mäen päälle (> mäki juuri ennen Vaajakosken keskustaa) ilman sähköavustusta. Taitaisi mennä näin talvella työntöhommiksi. :|

Sakari


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 06 Maalis 2011, 21:59
Kirjoittaja PW

Imatralla on pyörätiet vielä lumen ja jään peitossa, nyt parin päivän aikana on paikotellen pinta kiillottunut tosi liukkaaksi ja saa kakspyöräsellä matalalla nojakilla mennä kielikeskellä suuta. Pahimpia on pienetkin liukkaat mäennyppylät, kun kesken mäen joutuu pysähtymään, niin liukaalla ei meinaa päästä pyörän selästä ylös.
Pari sulankelin päivääkin tuossa oli ja pyörätienpinnat alkovat paikoin pettää, silloin siirryin autotielle jossa asfaltti jo urissa oli paljaana.
Pystyssä oon kuitenkin pysynyt , ja eiköhän nuo tietkin ala vähitellen paljastua.

Petri


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 06 Maalis 2011, 22:19
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:

Näin talvikeleillä, kun joutuu käyttämään sähkömoottoria selvästi enemmän kuin kesällä, pääsen yhdellä akulla n. reilut 12 km.

No ohoh. Paljoko on keskinopeutesi näin talvella, jotain 17-18km/h? eli akku kestää n. 45min? Jos 12Ah:n akkua puretaan tyhjäksi 45minuutissa niin sehän tarkoittaa suunnilleen 18Amppeerin virtaa. Kun sen akun jännite on 24volttia niin jatkuvaksi tehoksi tulisi 324Wattia, eli paljon yli moottorin maksimi tehon. Joku ei täsmää, epäilen että akut eivät ole kunnossa tai sitten ne eivät vaan toimi tuon kummemmin edes pikku pakkasessa. Ovatko ne olleet lämpölaatikossa ajaessa?

Jukka


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 06 Maalis 2011, 22:32
Kirjoittaja PW

Hulppeen kokonen "viiri" Sakarilla, vai onks pyykin kuivatus päivä :D

Petri


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 06 Maalis 2011, 22:56
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Näin talvikeleillä, kun joutuu käyttämään sähkömoottoria selvästi enemmän kuin kesällä, pääsen yhdellä akulla n. reilut 12 km.

No ohoh. Paljoko on keskinopeutesi näin talvella, jotain 17-18km/h? eli akku kestää n. 45min? Jos 12Ah:n akkua puretaan tyhjäksi 45minuutissa niin sehän tarkoittaa suunnilleen 18Amppeerin virtaa. Kun sen akun jännite on 24volttia niin jatkuvaksi tehoksi tulisi 324Wattia, eli paljon yli moottorin maksimi tehon. Joku ei täsmää, epäilen että akut eivät ole kunnossa tai sitten ne eivät vaan toimi tuon kummemmin edes pikku pakkasessa. Ovatko ne olleet lämpölaatikossa ajaessa?

Jukka

Keskinopeutta en ole laskenut, mutta kyllä, kun on sähköavustus käytettävissä, on matkanopeus melkein jatkuvasti päälle 20 km/h. Kyllä itsekin ihmettelen, miksi ei akut kestä pitemmälle vaikka ovat kaiken aikaa lämpölaatikossa. Olen ajatellut, että talviajo on energiaa vaativampaa. niinkuin Arikin tuolla edellä osoitti.

Sakari


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 07 Maalis 2011, 05:46
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:

Keskinopeutta en ole laskenut, mutta kyllä, kun on sähköavustus käytettävissä, on matkanopeus melkein jatkuvasti päälle 20 km/h. Kyllä itsekin ihmettelen, miksi ei akut kestä pitemmälle vaikka ovat kaiken aikaa lämpölaatikossa. Olen ajatellut, että talviajo on energiaa vaativampaa. niinkuin Arikin tuolla edellä osoitti.

On toki vaativampaa, mutta jos otat moottorista vaikka koko ajan täydet 250w ja poljet(100w?) vielä lisäksi niin miten siellä yleensä kukaan voi liikkua näillä normaaleilla 100-150w polkemistehoilla? Tai, no, ei kai siellä kukaan pienirenkaisella trikellä pelkällä polkuvoimalla liikukkaan? Luulisi myös että kun akkua puretaan koko ajan täydellä virralla niin se kyllä pysyisi kesälämmöissä tuolla lämpölaatikossa, eli akun lämpötila ei selitä sitä miksi se tyhjenee niin nopeasti. Onhan moottori varmasti 250W? Näitähän on tarjolla ainaa 800w-1000w tehohin asti. 250w moottorin ei pitäisi millään kyetä tyhjentämään 12Ah 24 tai 36Voltin akkua puolessa tunnissa. Tyhjeneekö molemmat akut yhtä nopeasti?

Jukka


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 07 Maalis 2011, 07:03
Kirjoittaja Nojanalle

Entäpä jos tämä moottori jonka teoreettinen teho on 250w. Jostain materiaalista johtuen ei pysty tuottamaan tätä tehoa, vaan tuottaakseen tämän kuluttaa enenmän virtaa kuin normaali sähkömoottori.
Olen miettinyt tätä näiden halvenpien napamoottoreiden kohdalla. Voihan olla että niitä ei ole magneettisesti valittu parhaita ja tasalaatusimpia osia ja nämä ei syngronoi niitä täydellisesti.
Kohta täytyy kyllä mennä naapurin sähköinsinöörin kansa juttelemaan.
Sillä tässä vaivaa niin moni asia. Esim. mitä käämilankaa moottorissa on käytetty. Kuinka suuri on mangneettien ilmaväli käämitykseen. Sillä kaikki tämä vaikuttaa siihen mitä tämä moottori tuottaa ja kuluttaa oman sisäisen kenttien aikaan saattamiseksi. :mrgreen:
Akut kuitenkin on suojattu hyvin ja pitäisi olla paremman laatusta tavaraa. Sillä tämä ilmiö oli silloin jo näissä moottoreissa kun Sakari käytti geeliakkuja ja joiden syväpurkaatumiskyky olisi kyllä pitänyt riittää. Samanlailla nämä käyttäytyi nämä 10ah akut kuin nämä nykyiset.
Niillä ei päässyt puoltakaan siittä mitä omillani lenkeillä. Omat kesti jopa antamaan 80km matkoille täyden avun ja näissä moottoreissa joita Sakari käyttää ei toivoakaan yli 40 km matkoille kesääläkään.
Siksi miettisin enemmänkin moottorista johtuvia laarullisia heikkouksia , kuin mitään muuta. :evil:


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 07 Maalis 2011, 07:28
Kirjoittaja jviirret
Nojanalle kirjoitti:

Niillä ei päässyt puoltakaan siittä mitä omillani lenkeillä. Omat kesti jopa antamaan 80km matkoille täyden avun ja näissä moottoreissa joita Sakari käyttää ei toivoakaan yli 40 km matkoille kesääläkään.
Siksi miettisin enemmänkin moottorista johtuvia laarullisia heikkouksia , kuin mitään muuta. :evil:

Sinulla moottori ilmeisesti tyyppiä joka ei lataa jarrutusenergialla akkuja? Voisiko tämä ominaisuus olla se jonka vuoksi Sakarin moottorien hyötysuhde on niin huono?

Jukka


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 07 Maalis 2011, 08:16
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Keskinopeutta en ole laskenut, mutta kyllä, kun on sähköavustus käytettävissä, on matkanopeus melkein jatkuvasti päälle 20 km/h. Kyllä itsekin ihmettelen, miksi ei akut kestä pitemmälle vaikka ovat kaiken aikaa lämpölaatikossa. Olen ajatellut, että talviajo on energiaa vaativampaa. niinkuin Arikin tuolla edellä osoitti.

On toki vaativampaa, mutta jos otat moottorista vaikka koko ajan täydet 250w ja poljet(100w?) vielä lisäksi niin miten siellä yleensä kukaan voi liikkua näillä normaaleilla 100-150w polkemistehoilla? Tai, no, ei kai siellä kukaan pienirenkaisella trikellä pelkällä polkuvoimalla liikukkaan? Luulisi myös että kun akkua puretaan koko ajan täydellä virralla niin se kyllä pysyisi kesälämmöissä tuolla lämpölaatikossa, eli akun lämpötila ei selitä sitä miksi se tyhjenee niin nopeasti. Onhan moottori varmasti 250W? Näitähän on tarjolla ainaa 800w-1000w tehohin asti. 250w moottorin ei pitäisi millään kyetä tyhjentämään 12Ah 24 tai 36Voltin akkua puolessa tunnissa. Tyhjeneekö molemmat akut yhtä nopeasti?

Jukka

Kyllä moottorin valmistaja ilmoittaa tehoksi 250 wattia. Akut ovat 24 V ja 16 Ah. Molemmat tyhjenevät yhtä nopeasti. Moottorin ei pitäisi ladata akkuja vapaalla pyöriessään. Olen kytkenyt etu- ja taka-led-valot suoraan moottorin napoihin ja valot palavat, kun napamoottorin pyörä pyörii vapaalla. Tämän kytkennänhän ei pitäisi syödä kovinkaan paljon akkuvirtaa? :roll:

Kun lyijygeeliakkujen kanssa ongelma oli sama, olisiko nyt tosiaan vika moottorissa?

Sakari


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 07 Maalis 2011, 11:22
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:

Kyllä moottorin valmistaja ilmoittaa tehoksi 250 wattia. Akut ovat 24 V ja 16 Ah.

Jos tuo akku kykenisi antamaan puolet kapasiteetistaan niin moottorin pitäisi pyöriä täydellä teholla liki 0,8tuntia eli 45minuuttia. Tuskin sinä tuota 12km pätkää kokoajan ajat avustus täysteho päällä?

irakas kirjoitti:

Kun lyijygeeliakkujen kanssa ongelma oli sama, olisiko nyt tosiaan vika moottorissa?

Vika tai ominaisuus.Itse epäilen ominaisuutta. Jos tehdään hyvällä hyötysuhteella oleva moottori niin se tuskin on hyvä laturi ja päinvastoin, latausominaisuus siis heikentää moottorin hyötysuhdetta. Voihan se olla että pyörii 250w teholla mutta ottaa akusta paljon enempi, eli on hyötysuhteeltaan huono. Jos se mottori nyt satakaan wattia pistää hukkaan, eli muuttaa lämmöksi, niin luulisi kyllä että hieman päällepäinkin lämpenis. Moottori tuntuisi siis käteen lämpöisemmältä kuin runkoputki tms. ulkona oleva metalli pinta.

Jukka


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 07 Maalis 2011, 11:47
Kirjoittaja Nojanalle

Nythän olisi hyvä mahdollisuu kytkeä mittarit johtoihin ja mita todelliset ampeerit ja watit. Ihan uteliasuuttani sen voisi tehdä ja sen jälkeen kytkeä nämä samat akut minun moottoriin ja tehdä samat testit. Suorittaisimme testin ensin ilman kuormaa ja sitten puolella kuormalla ja lopuksi täydellä kuormalla. Näin pystyisimme vertaamaan todelliset erot moottoreiden kesken ja toteemaan onko käynyt niin että on vain huono tuuri ja olet saanut vialliset akut joka kerta.
Varmaan kaikkia kiinostais tämmösten testien tulos. Eiköhän toteutetta kun tiet sulaa ja saan pyörän liikenteeseen. Ehdin valmistella jonkin näköset mittalaiteet valmiiksi siihen mennessä. :shock:


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 07 Maalis 2011, 11:58
Kirjoittaja tavasti

Olisikos mahdollista että akut eivät ole kunnossa? Ladattu vääränlaisella laturilla, ajettu liian tyhjäksi kun ei ole noille kyseisille akuille sopivaa ohjainta valvomassa akun tilaa?


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 07 Maalis 2011, 12:10
Kirjoittaja jviirret
tavasti kirjoitti:

Olisikos mahdollista että akut eivät ole kunnossa. Ladattu vääränlaisella laturilla, ajettu liian tyhjäksi kun ei ole noille kyseisille akuille sopivaa ohjainta valvomassa akun tilaa.

Nuo on kyllä äärettömän tärkeitä seikkoja ja minkä tahansa laiminlyönti kyllä pilaa akun. Ethän vain koskaan ole ajanut akkuja niin tyhjäksi ettei moottori pyöri edes rengas ilmassa? tai ladannut niitä jollakin lyijyakkulaturilla?

Jukka


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 07 Maalis 2011, 12:39
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

Olisikos mahdollista että akut eivät ole kunnossa. Ladattu vääränlaisella laturilla, ajettu liian tyhjäksi kun ei ole noille kyseisille akuille sopivaa ohjainta valvomassa akun tilaa.

Nuo on kyllä äärettömän tärkeitä seikkoja ja minkä tahansa laiminlyönti kyllä pilaa akun.

Jukka

Akut on ladattu akun valmistajan suosittamilla latureilla, ja ne on ajettu siihen tilaan, että eivät ole enää pystyneet pyörttämään moottoria. Liekkö sitten menneet aivan tyhjiksi. Olen laittanut ne useimmiten heti lataukseen reissulta palattua.

On muuten huomattava sekin, että oman painon (85 kg) ja nojakin painon (~ 22 kg) lisäksi on kahden akun paino (2 x 5,5 kg) ja E-Spin- napamoottorin paino (Olikohan se 6 kg paikkeilla). Tuleehan siitä ylimääräistä painoa 17 kg, joka mäkisessä maastossa tuntuu jossakin. :roll:

Sakari


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 07 Maalis 2011, 12:54
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:

Akut on ladattu akun valmistajan suosittamilla latureilla, ja ne on ajettu siihen tilaan, että eivät ole enää pystyneet pyörttämään moottoria. Liekkö sitten menneet aivan tyhjiksi.

Ainakin liian tyhjiksi ja sitä ei akut kestä. Ei ne akkujen tilaa valvovat ohjauselektroniikat turhaan sähköpyörissä ole.

irakas kirjoitti:

On muuten huomattava sekin, että oman painon (85 kg) ja nojakin painon (~ 22 kg) lisäksi on kahden akun paino (2 x 5,5 kg) ja E-Spin- napamoottorin paino (Olikohan se 6 kg paikkeilla). Tuleehan siitä ylimääräistä painoa 17 kg, joka mäkisessä maastossa tuntuu jossakin. :roll:

ei ole kyse painosta, vaan siitä että 250W ottoteholla et saa 24V 16Ah akkuja tyhjäks alle tunnissa. Eli moottori ottaa enempi tehoa tai akkujen kapasiteetista on osa hävinnyt. Paino vaikuttaa vain siihen että kuinka kovaa ylämäessä se pyörä kulkee tuolla 250w teholla.

Jukka