Sivu 16/80
Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri
Lähetetty: 07 Elo 2012, 13:18
Kirjoittaja Premnas
Oliko täällä foorumilla aihetta "melkein onnettomuus"? Yksi päivä meinasi tulla kolari muttei kuitenkaan tullut kiitos sen että oli nopeesti kädet jarrukahvoilla. Ajelin Raisiossa pienempää tietä ja sen klv:tä pitkin kun edessä oli yhdet liikennevalot ja vihreä paloi. Vastaan tuli auto ja katselin aikooko se kenties kääntyä, ja katselin myös valoja jos ne vaikka vaihtuisivat. Hupsista vaan niin oikealta risteyksestä puskan takaa tuli pikkupoika pyörällänsä just samalle kaistalle eli musta katsottuna oikeaan reunaan. Mulla oli vauhtia korkeintaan 15kmh mutta tuli silti vähän kiire jarruttaa kun se poika tosiaan tuli ihan yhtäkkiä sieltä oikealta suoraan eteen. Mitään en ehtiny muuta tehdä ku vetää liinat kii. Ei siinä ollut kuin muutama metri matkaakaan.
En edes tajunnut miten lähellä se oli kuin vasta jälkeenpäin. Olisi sille pojalle kai voinut ystävällisesti huomauttaa että jatkossa kannattaa ajaa oikeanpuoleista reunaa pitkin ihan oman turvallisuuden tähden.
Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri
Lähetetty: 07 Elo 2012, 15:59
Kirjoittaja jori
Läheltäpititapaukset ovat myös tärkeitä onnettomuusriskien kartoittamiseksi ja turvallisuuskulttuurin parantamiseksi. Jos olisit voinut luottaa siihen, että se kääntyvä auto väistää, olisit ehtinyt katsella myös sinne puskaan. Tapauksen opetus: Riittävän hitaalla tilannenopeudella ja hyvillä jarruilla voi välttää onnettomuuden. 
Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri
Lähetetty: 07 Elo 2012, 18:28
Kirjoittaja jori
Laitsen koeajo-onnettomuus (Viron voltti)
Kerroin tästä tapauksesta laveasti jo Ecotrip-retki Viroon 26.7.-29.7.2012 ketjussa. Kokoan kuitenkin linkit tähän, jotta tapaus on helpompi löytää.
Kyse oli siis "Ans ku mä kokeilen"-onnettomuudesta:
Jokaisen pyörässä on erinäisiä puutteita, joita itse ei edes huomaa puutteiksi, vaan kutsuu niitä totuttuaan ominaisuuksiksi. Nämä ominaisuudet saattavat kuitenkin aiheuttaa kokeilijalle pahankin onnettomuuden. Ans ku mä kokeilen onnettomuuksista viimeaikaisina esimerkkeinä parin viikon takainen Viron voltti ja viime viikonlopun Nokian nuljahdus.
Viron voltti aiheutui vaihteensiirtäjän virhetoiminnosta (ehkä) ja Nokian nuljahdus taittopyörän akselin putoamisesta paikoiltaan. Molemmista selvittiin onneksi pienillä asfaltti-ihottumilla ja vähäisillä materiaalivaurioilla. Viron voltissa kypärä olisi ehkä estänyt tai vähentänyt silmälasin sangan aiheuttamaa silmäkulmahaavaa, Nokian nuljahduksessa kypärä oli päässä ja asfalttikontakti nojapyörälle tyypillisesti pakaran sivussa ja kyynärvarressa. Kummassakaan ei pahoja tärähdyksiä puhumattakaan murtumista.

Tässä Viron voltin materiaalivahingot. Taittunut ja murtunut runko ja rispaantunut etukiekko: O-6p=8
Wacky voisi itse etsiä edustavan kuvan ja tehdä kuvauksen henkilövahingosta. Minä en löytänyt kuin kaukaa otettuja valokuvia, joista ei näy oikein mitään. Viikon kuluttua onnettomuudesta Nokialla oli vielä näkyvissä haalean violettia luomiväriä oikean silmän alla.
Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri
Lähetetty: 08 Elo 2012, 10:44
Kirjoittaja Premnas
jori kirjoitti:Läheltäpititapaukset ovat myös tärkeitä onnettomuusriskien kartoittamiseksi ja turvallisuuskulttuurin parantamiseksi. Jos olisit voinut luottaa siihen, että se kääntyvä auto väistää, olisit ehtinyt katsella myös sinne puskaan. Tapauksen opetus: Riittävän hitaalla tilannenopeudella ja hyvillä jarruilla voi välttää onnettomuuden. 
Siis ei se lopulta ollut kääntymässä mutta katsoin vain jos se vaikka mahdollisesti aikoo kääntyä. Noista kun ei aina tiedä, kaikki eivät edes näytä vilkkua...huomio oli siis liiaksi kiinnittynyt vasemmalle taikka suoraan eteen (en tykkää kevyen liikenteen liikennevaloista koska ne vaihtuvat sitten kerralla vihreestä punaiseksi, ärsyttävää tuijotella kun ei viittis punaisiakaan päin ajaa). Yleensä tommosissa kohdissa pyrin katsomaan myös puskien taakse jos sieltä näyttää tulevan väylä tielle jota kuljen. Risteykset ovat muutenkin sieltä ja syvältä kun pitäisi samaan aikaan tuijottaa joka suuntaan. Viritän kohta jonkun varoitustutkan pyörään lähestyvistä objekteista..
Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri
Lähetetty: 15 Elo 2012, 09:30
Kirjoittaja optimistx
Tämän päivän Helsingin Sanomien uutisoima onnettomuus lienee pystypyörän.
Samanlainen ilmeisesti takaapäin päälleajo Hyvinkään - Hikiän tiellä tapahtui muistaakseni noin vuosi sitten. Pyöräilijä kuoli, autoilija pakeni eikä ainakaan heti saatu kiinni.
Raportoin nämä tänne, kun juuri näitä reittejä ajelen kesämökille ja on tuntu, että hengenmenon riski on todella merkittävä. En sitten ole itse raportoimassa sitä, joten joku ystävällinen sielu lisännee tapahtuman aikanaan tänne.
Kun pyöräilijöitä näkee noilla pätkillä muutaman per ajopäivä ja niistä kaksi on listitty parin vuoden aikana, riskin voinee laskea. Olen vaahdonnut vasemman reunan käyttämisestä (lainmuutos tai kansalaistottelemattomuus) ja muuten Karthagokin olisi hävitettävä.
Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri
Lähetetty: 15 Elo 2012, 11:36
Kirjoittaja tavasti
jori kirjoitti:Kyse oli siis "Ans ku mä kokeilen"-onnettomuudesta:
Jokaisen pyörässä on erinäisiä puutteita, joita itse ei edes huomaa puutteiksi, vaan kutsuu niitä totuttuaan ominaisuuksiksi. Nämä ominaisuudet saattavat kuitenkin aiheuttaa kokeilijalle pahankin onnettomuuden. Ans ku mä kokeilen onnettomuuksista viimeaikaisina esimerkkeinä parin viikon takainen Viron voltti ja viime viikonlopun Nokian nuljahdus.
Viron voltti aiheutui vaihteensiirtäjän virhetoiminnosta (ehkä) ja Nokian nuljahdus taittopyörän akselin putoamisesta paikoiltaan. Molemmista selvittiin onneksi pienillä asfaltti-ihottumilla ja vähäisillä materiaalivaurioilla. Viron voltissa kypärä olisi ehkä estänyt tai vähentänyt silmälasin sangan aiheuttamaa silmäkulmahaavaa, Nokian nuljahduksessa kypärä oli päässä ja asfalttikontakti nojapyörälle tyypillisesti pakaran sivussa ja kyynärvarressa. Kummassakaan ei pahoja tärähdyksiä puhumattakaan murtumista.
Nämä molemmat onnettomuudet taitavat olla sellaisia, että eivät voi tapahtua kuin etuvetoisella, ja toinen (irtova taittopyörä) pelkällä taittuvaketjuisella etuvetoisella? Tuo Viro-mallinen voi tapahtua esim pythonilla.
Takavetoisessa jos ketju sylttää taka-akselille tulee toki pysähtyminen, mutta takapyörän lukkiutuminen ei aiheuta kovin dramaattista volttia.
Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri
Lähetetty: 15 Elo 2012, 11:58
Kirjoittaja Pastori
Voihan sen eturenkaan lukita jokin muu objekti kuin ketju. Pudottaa vaikka kännykän, juomapullon, pumpun, tekohampaat tai mielenterveyden soveliaasti.
Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri
Lähetetty: 15 Elo 2012, 12:02
Kirjoittaja jori
tavasti kirjoitti:
Nämä molemmat onnettomuudet taitavat olla sellaisia, että eivät voi tapahtua kuin etuvetoisella, ja toinen (irtova taittopyörä) pelkällä taittuvaketjuisella etuvetoisella? Tuo Viro-mallinen voi tapahtua esim pythonilla.
Takavetoisessa jos ketju sylttää taka-akselille tulee toki pysähtyminen, mutta takapyörän lukkiutuminen ei aiheuta kovin dramaattista volttia.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 26&#p22626
Tuossa linkissä käsitellään tapausta, jossa takavetoisen etupyörä jumittuu ketjun takia.
Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri
Lähetetty: 15 Elo 2012, 14:50
Kirjoittaja tavasti
jori kirjoitti:tavasti kirjoitti:
Nämä molemmat onnettomuudet taitavat olla sellaisia, että eivät voi tapahtua kuin etuvetoisella, ja toinen (irtova taittopyörä) pelkällä taittuvaketjuisella etuvetoisella? Tuo Viro-mallinen voi tapahtua esim pythonilla.
Takavetoisessa jos ketju sylttää taka-akselille tulee toki pysähtyminen, mutta takapyörän lukkiutuminen ei aiheuta kovin dramaattista volttia.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 26&#p22626
Tuossa linkissä käsitellään tapausta, jossa takavetoisen etupyörä jumittuu ketjun takia.
Joo, ketjun katkettua, mutta juuri nyt kuvatuilla tavoilla ei onnettomuus tapahdu takavetoisessa. Ja tietysti minkä tahansa pyörän kanssa tulee ongelmia jos tökkää jääkiekkomailan pinnojen väliin.
Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri
Lähetetty: 15 Elo 2012, 14:53
Kirjoittaja terppa
optimistx kirjoitti:
Kun pyöräilijöitä näkee noilla pätkillä muutaman per ajopäivä ja niistä kaksi on listitty parin vuoden aikana, riskin voinee laskea. Olen vaahdonnut vasemman reunan käyttämisestä (lainmuutos tai kansalaistottelemattomuus) ja muuten Karthagokin olisi hävitettävä.
Ikäviä nämä tapaukset on mutta... Tässä päivänä muutamana päätin tehdä mielikuvaharjoituksia kuorma-auton ratissa, että mitä tekisin jos kaikki päivän aikana ohittamani pyöräiliät olisikin vastaantulioita ja ajaisivat vasenta laitaa, sivutuskohta olisi sama mikä nyt oli ohi ajaessa. Mitäkö tekisin? vaihtaisin ammattia ihan välittömästi
olisi meinaan tullut yksi ihan refleksin omainen väistöliike vastaantulevien kaistalle toivoen ettei kukaan tule vastaan ja näitä väistöliikkeitä tulisi varmasti vuoden aikana useita kun ajan paljon syheröteitä jotka ovat lenkkipyöräilijöiden suosiossa eli oma mielipiteeni on, että lakimuutoksen tai kansalaistottelemattomuuden vuoksi liikennekuolemat lisääntyisivät. Ajan myös paljon pientareetonta maantietä pyörällä ja minulla ei vielä ole ollut ongelmaa kun on loistava laajakulmapeili, viiri ja pimeällä myös kirkas valo.

Tilastojen valossa pyöräily on turvallista ja vuosi vuodelta muuttunut turvallisemmaksi. Tutkijat varmaan tekee omaa tutkimustaan onnettomuuksien syistä mutta itsellä pistää silmään yli 65 -vuotiaiden suuri osuu kuolemaanjohtaneissa onnettomuuksissa ja syitä jos miettii niin sen ikäiset näyttäisi käyttävän vähemmän kypärää ja varmaankin osalla refleksit ja kyky hahmottaa muuta liikennettä on heikentynyt, kun pää ei enää käänny yhtä vetreästi kuin nuorena niin se peili olisi aika loistava apuväline, harvoin niitä vaan näkee pyörissä (maksavat kai niin tuhottomasti
). Toki liikenteeseen mahtuu liian monta koheltajaa, hullua, hörhöä ja/tai humalaista jotka näitä onnettomuuksia aiheuttaa ja ei voi myöskään kännykän käytön ajonaikana aiheuttamaa vaaraa väheksyä eli jos keskittyy lukemaan tekstiviestiä niin siinä saattaa sen samaan suuntaan menevän pyöräiliänkin liiskata vaikka muuten olisi hereillä ja selvinpäin.
Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri
Lähetetty: 15 Elo 2012, 15:45
Kirjoittaja PW
Paikallisessa lehdessä (Uutis-vuoksi) oli äskettäin juttu jossa todisteltiin ett pyöräily ei ole erityisen vaarallista eikä edes ilman kypärää pyöräileminen. Jotain tilastookin oli päävammoista ja jos niiden perusteella pitäs laittaa jollekin ryhmälle kypäräpakko oli se jutun mukaan humalaisetkävelijät
Tuo vasemmalla ajaminen vois olla kyllä aika ongelmallista, varsinkin jos olis mahollista ajaa kumpaa laitaa vaan. Ajat alamäkee vasenta reunaa, toinen pyörä tulee vastaan ja siihen pari erisuuntaan kulkevaa autoo, ni ongelmia tulee. Tänä kesänä tuo Imatran Kylpylälle menevä pyörätie on ollu remontissa ja autotietäkin on kavennettu muovitolpilla tietyön takia. Jostain syystä pyöräilijät ajavat siinä 60cm kaistalla joka on tolppien ja tienreunan välissä, joka miun mielestä on tietyöaluetta. Sitä kaistaa ajetaan molempiin suuntiin eli mennessä oikeeta mäkeä alas ja tullessa vasenta mäkeä ylös, Vaarallisen tuntustä touhua.
Petri
Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri
Lähetetty: 15 Elo 2012, 20:34
Kirjoittaja PW
tavasti kirjoitti:jori kirjoitti:tavasti kirjoitti:
Nämä molemmat onnettomuudet taitavat olla sellaisia, että eivät voi tapahtua kuin etuvetoisella, ja toinen (irtova taittopyörä) pelkällä taittuvaketjuisella etuvetoisella? Tuo Viro-mallinen voi tapahtua esim pythonilla.
Takavetoisessa jos ketju sylttää taka-akselille tulee toki pysähtyminen, mutta takapyörän lukkiutuminen ei aiheuta kovin dramaattista volttia.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 26&#p22626
Tuossa linkissä käsitellään tapausta, jossa takavetoisen etupyörä jumittuu ketjun takia.
Joo, ketjun katkettua, mutta juuri nyt kuvatuilla tavoilla ei onnettomuus tapahdu takavetoisessa. Ja tietysti minkä tahansa pyörän kanssa tulee ongelmia jos tökkää jääkiekkomailan pinnojen väliin.
Kai sen voi myöntää ett tässä on etuvetosen ongelma kohta, jossa olis kehittämistä. Ketjun menemisen pinnojen väliin voi estää ihan normipyörän osalla, eli suojus joka tulee rattaan ja pinnojen väliin niin ettei ketju sinne enää mahdu. Ketjun putoamisen rattaalta renkaan alle vois estää semmosilla rissoilla josta ketju ei pääse tipahtamaan. Rissan ja akselin tipahtamisen voi estää laittamalla siihen sokan
Pitäs vaan tehdä 
Petri
Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri
Lähetetty: 16 Elo 2012, 08:06
Kirjoittaja tavasti
PW kirjoitti:Kai sen voi myöntää ett tässä on etuvetosen ongelma kohta, jossa olis kehittämistä. Ketjun menemisen pinnojen väliin voi estää ihan normipyörän osalla, eli suojus joka tulee rattaan ja pinnojen väliin niin ettei ketju sinne enää mahdu.
Ennenhän semmoiset oli pyörissä, mihis ne ovat kadonneet? Ei ainakaan omissani näytä olevan.
Tosin oikein hifistit ottaa ne pois, kun painavatkin, ja ovat kuulemma rumia.
PW kirjoitti:Ketjun putoamisen rattaalta renkaan alle vois estää semmosilla rissoilla josta ketju ei pääse tipahtamaan. Rissan ja akselin tipahtamisen voi estää laittamalla siihen sokan
Pitäs vaan tehdä 
Rissasta ketju ei pääse putoamaan, jos siihen vääntää pellistä/rautalangasta lenkin joka on rissan kahta puolta, ja ketju menee siitä lenkin sisältä.
Näillä toimenpiteillä saisi nämäkin empiirisesti mahdollisiksi todetut onnettomuustyypit eliminoitua.
Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri
Lähetetty: 16 Elo 2012, 17:25
Kirjoittaja jori
tavasti kirjoitti:
Rissasta ketju ei pääse putoamaan, jos siihen vääntää pellistä/rautalangasta lenkin joka on rissan kahta puolta, ja ketju menee siitä lenkin sisältä.
Näillä toimenpiteillä saisi nämäkin empiirisesti mahdollisiksi todetut onnettomuustyypit eliminoitua.
Sokka sinne akselin toiseen päähän tarvitaan vielä. "Nokian nuljahdus" aiheutui taittopyörän akselin putoamisesta reiästään. 
Se on pienestä kiinni, mutta onneksi nojapyörä on melko turvallinen onnettomuusväline. Lähinnä kärsivät kyynärpäät ja -varret ja lonkka. Nekin vain pintavaurioita. Nojailijalla oli fiksusti Nokialla neopreenisuojat kyynärpäissään lipsahdusten varalle. Onneksi ei tarvinnut.
Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri
Lähetetty: 17 Elo 2012, 01:11
Kirjoittaja Syväri
Ensimmäinen pyllähdys nojakilla pitkään aikaan.. laskettelin alamäkeä hyvää vauhtia ja lippistä laitoin paremmin päähän niin se sitten jotenkin tippui. Vauhti pois, käännösyritys jalkaa tukena käyttäen kapealla klv:llä. Yritys.. ensin luisti lukkokenkä alta ja sitten schwalbe ultremot kun etupyörä kävi ruohikon puolella
laskeutuminen siististi vasemmalle olkapäälle/kyljelle. Ei naarmuakaan pyörässä eikä kuskissa. Onneks ei ollu vauhtia juuri yhtään.
Oli muuten pikkusen pelottava työmatka kotiinpäin, yhellä tienpätkällä ei oo valoja ollenkaan ja aina iltasin sumua. Nyt oli tavallista enemmän, näkyvyys joku 10m ja ei hemmetti kun poljin lujaa sen ihan vaan siks että samalla pätkällä bmw miehet testaa huippunopeuksia vähän väliä. Onneks ei tällä kertaa..