PW kirjoitti:Pojat testasivat joku aika sitten Vuoksen wakeboardrataa ekan kerran. Käännöksessä moottoritolpan päässä oli ongelmana, ett vaijeri jäi sutimaan. Onkohan tuohon muuta lääkettä ku vaijerin kiristäminen. Joku ohje oli, ett vaijerin kiristämiseen riittäs 600kg paino. Tuo vaijeri/vaijerit on kiristetty taljoilla, eikä nyt oo tietoa kuinka kireällä ne on. Oli kai tarkotus lainata semmosta "vaakaa", jolla vois mitata tuon vedon.
Ps. Se vetävä rissa on kai hiukan vinossa.
Disclaimeri: Tämä teksti on insinöörin tajunnanvirtaa. Jättäkää lukematta, jos tekee pahaa. Anteeksi. 
Jos vetävän rissan kosketuskulma on 180 astetta, eli tuleva ja lähtevä vaijeri lähtevät samaan suuntaan, helpoin homma saada vaijeri pitämään on kosketuskulman kasvattaminen. Nyt vaijeri on varastorasvoissa ja kitkakerroin aika pieni.
Juonena tuossa kosketuskulman kasvattamisessa on tuon vetävän voiman fysiikka. se menee näin: Tulevan ja lähtevän vaijerivoiman suhde on neperin luku e potenssiin kitkakerroin kertaa kosketuskulma.
https://en.wikipedia.org/wiki/Belt_friction
Helppo huomata, että potenssifunktion eksponentissa olevaa tekijää kasvattamalla saadaaan suurin vaikutus tulevan ja lähtevän vaijerin voimien suhteeseen. Se vetovoimahan on näiden samojen erotus, joten eksponentin kasvattaminen kasvattaa kitkaa paljon nopeammin kuin molempien vaijerien so. tolppavälin kiristäminen.
Purjehtiat tietävät, että kierros lisää vinssiin saa homman aika paljon kevyemmäksi. 
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma