Sivu 17/84

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 26 Touko 2014, 19:34
Kirjoittaja jviirret
Premnas kirjoitti:

Hitto miten huonoa tuuria just nyt. Pyörätohtorilta tuli bumerangina sähköpostiviesti että tilapäisesti suljettu tai mitä lie. Eli sieltä on turha yrittää hommata kampisarjaa. Todella harmi, koska siellä olisi ollut juuri oikeilla hammasluvuilla lyhytkampinen tuplasetti. Yritin googlettaa mistä muualta saisi mutta heikolta näyttää. Joko se kaatuu siihen, että kampia ei saa lyhyempänä kuin 170mm, tai sitten on aina triplarattaat tai jos ei ole niin hammasluvut on aivan liian pienet (suurimmasta 50 voisin hiukan tinkiä alaspäin koska takana riittää vielä potentiaalia, mutta ei siitä edestäkään voi ihan kauheasti pudottaa).

Teoriassa jos kammet lyhenee 170-->152, eli noin 10%, pitäisi kadensin nousta saman 10% ja tällöin pärjää edessä 10% pienemmällä hammasrattaalla. Eli 170mm kammet 50piikkisellä rattaalla antaa saman lopputuloksen kuin 152mm kammet 45piikkisellä rattaalla.
Käytännössä minulla ei kadenssi noussut juurikaan lyhemmillä kammilla, joten omalla kohdallani teoria ei tue käytäntöä.

Jukka


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 26 Touko 2014, 19:46
Kirjoittaja terppa

Mä ostin Mangoon 155mm kammet Icletalta http://www.icletta.com/shop/antrieb/ket ... hwarz.html Postit oli kympin päälle.

Kohtuullinen työkalusetti maksaa kyllä äkkiä itsensä, tai ainakin sen kanssa oppii uusia asioita :mrgreen: Mulla on tuollainen http://www.chainreactioncycles.com/fi/e ... -prod40997 X-toolsin setti jossa on lähes kaikki tarpeellinen, mm. kammen ulosvetäjä tuntuu olevan hyvä ja toimiva. Äkkiseltään jos muistelee niin vaijerileikkurit ja parempi ketjunkatkoja (tuossa satsissakin on ihan toimiva) on ne erikoistyökalut mitä muuten käytän.


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 26 Touko 2014, 20:12
Kirjoittaja PW
Stapani kirjoitti:

Tässä lyhyet kammet 50€ + postit, jos muut speksit natsaa :

http://www.raptobike.nl/components/driv ... 140mm.html
Availability: In Stock

140mm crankset for people who like to ride with short cranks.
Details:
110mm BCD
Road crankset
Square tapered
140mm length
5 arm spider

Yritin ettii tuohon sopivaa ratasta samoilta sivuilta mutt ei löydy samalla bcd:llä :? taitaa olla helpompi askarrella ite - hintaakin tulee kun rattaan joutuu erikseen ostaan.

Petri


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 26 Touko 2014, 20:32
Kirjoittaja Stapani

Tästä halvalla 38 ja 48 110 bcd rattaat, luultavasti 3x8/9 hybridistä purettu :

http://www.fillaritori.com/index.php?/t ... m74mm-bcd/


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 03 Kesä 2014, 18:47
Kirjoittaja Premnas

Noita Raptobiken kampia katselin mutta niihin pitää sitten itse koota rattaatkin. Toisaalta olisi kätevää koska sitten saisi juuri niillä hampailla kuin haluaa.

No mutta tämänpäiväiseen asiaan :evil: . Mulla ei nyt tosiaan käy flaksi noiden pyöräosien kanssa :x . Ensin oli kuhmuinen rengas, mutta lähettivät uuden koska kuvan nähtyään olivat sitä mieltä että valmistusvirhe. Tilasin pyörään uuden vaihtajan, samanlaisen muuten kuin vanhakin mutta vaan hiukan lyhyemmällä häkillä. Tänään hain postista ja hipelöin vaihtajaa. No mitäs ihmettä kun ylempi rissa ei pyöri kunnolla?? Siis alemmassa ei ole mitään pyörimisvastusta mutta ylempi ei liiku kunnolla ja pitää sellaista ääntä kuin välissä olisi hiekkaa. UUSI vaihtaja! Ei sen varmaan sellainen kuuluisi olla?


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 03 Kesä 2014, 18:58
Kirjoittaja jviirret
Premnas kirjoitti:

Ei sen varmaan sellainen kuuluisi olla?

Ei todellakaan. Vois kokeilla löysätä kierroksen niitä kiristyspyörien rullia ja pyöritellä sitten. Kiristää sitten uudelleen.

Jukka


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 03 Kesä 2014, 19:11
Kirjoittaja Premnas

Laitoin jo CRC:llekin viestiä tuosta. On se nyt jo hitto..

Kokeilin löysätä ja kiristää uudelleen, sama homma. Löysättynä pyörii normaalisti mutta eihän sitä sellaseksi voi jättää..


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 04 Kesä 2014, 21:13
Kirjoittaja Premnas

CRC:ltä vastattiin onneksi kiitettävän nopeaan. Viallinen laakeri ja uusi rissa on jo matkalla.

Toukokuun toiseksi viimeisenä päivänä nojakki juhli 20t kilometrin ylitystä :D . Taas on yksi rajapyykki ylitetty ja seuraavat odottavat.

Tänä vuonna kertynyt 2979km. Hiljaista ollut mutta syytän siitä näitä teknisiä ongelmia. Ei paljoa huvita lähteä ajamaan kun koskaan ei tiedä mitä kränää juuri tänä päivänä kuuluu. Jännä sekin että jonain päivänä vaihtaja voi toimia lähes moitteetta ja yksikin päivä taas se pomppi jatkuvasti, tehden ajosta jo vaikeaa.


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 04 Kesä 2014, 21:22
Kirjoittaja jviirret
Premnas kirjoitti:

Jännä sekin että jonain päivänä vaihtaja voi toimia lähes moitteetta ja yksikin päivä taas se pomppi jatkuvasti, tehden ajosta jo vaikeaa.

Lämpötila vaikuttaa vaijerin pituuteen. Itse joudun aina kelien lämmetessä säätämään vaihdevaijeria kireämmälle. Tosin minulla on LWB-pyörissä pidemmät vaijerit kuin tadpoleissa. Säätö on muutenkin tarkkaa kuin ripulissa piereskely.

Jukka


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 04 Kesä 2014, 21:28
Kirjoittaja Premnas

Hah, viestisi loppulausahdus irrotti hyvät naurut, kiitti :mrgreen: .

Noin mie ajattelinkin että lämpötilan on pakko vaikuttaa johonkin kun ei sillä mitään omaa tahtoakaan voi olla :roll: .


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 10 Kesä 2014, 18:40
Kirjoittaja Premnas

Nyt en kyllä ymmärrä. Ajattelin että ne lähettävät vaihtajaan uuden ylärissan jos siinä kenties on laakereissa vikaa. No tänään tuli - ei rissa vaan kokonaan uusi vaihtaja :roll: ?! Siinä oli ylärissassa täysin sama juttu, ei pyöri kunnolla. No nyt mua rupesi oikeasti mietityttämään että kuuluuko sen olla kuitenkin sellainen?? Voisko joku vääntää vielä rautalangasta että kuuluuko sen ylärissan pyöriä yhtä kevyesti kuin alarissan? Mutta en tajua vieläkään että miksi ne lähetti mulle koko vaihtajan. Pakko varmaan mennä johonkin pyöräkauppaan kyselemään että "hei saanko kokeilla teidän vaihtajien rissoja että miten ne pyörii" :roll: . Ei tästä muuten saa selvyyttä. Jotenkin ajattelisi että kyllä sen täytyisi pyöriä ihan yhtä kevyesti kuin alemmankin, muuten teettää turhaa vastusta voimansiirtoon. Jos siinä on vikaa niin MIKSI ne lähetti mulle täsmälleen samanlaisen toisen viallisen, häh?!

Lisäys: jotain positiivista sentään. Tein eilen kaikkien aikojen keskinopeusennätyksen kun tuli vähän liian kiire ehtiä ajoissa töihin, 27,7kmh.


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 10 Kesä 2014, 19:34
Kirjoittaja jori
Premnas kirjoitti:

Nyt en kyllä ymmärrä. Ajattelin että ne lähettävät vaihtajaan uuden ylärissan jos siinä kenties on laakereissa vikaa. No tänään tuli - ei rissa vaan kokonaan uusi vaihtaja :roll: ?! Siinä oli ylärissassa täysin sama juttu, ei pyöri kunnolla. No nyt mua rupesi oikeasti mietityttämään että kuuluuko sen olla kuitenkin sellainen?? Voisko joku vääntää vielä rautalangasta että kuuluuko sen ylärissan pyöriä yhtä kevyesti kuin alarissan? Mutta en tajua vieläkään että miksi ne lähetti mulle koko vaihtajan. Pakko varmaan mennä johonkin pyöräkauppaan kyselemään että "hei saanko kokeilla teidän vaihtajien rissoja että miten ne pyörii" :roll: . Ei tästä muuten saa selvyyttä. Jotenkin ajattelisi että kyllä sen täytyisi pyöriä ihan yhtä kevyesti kuin alemmankin, muuten teettää turhaa vastusta voimansiirtoon. Jos siinä on vikaa niin MIKSI ne lähetti mulle täsmälleen samanlaisen toisen viallisen, häh?!

Lisäys: jotain positiivista sentään. Tein eilen kaikkien aikojen keskinopeusennätyksen kun tuli vähän liian kiire ehtiä ajoissa töihin, 27,7kmh.

Jospa se nyt sitten löytyi se ihmevika vaihteissasi.

Kyllä niiden molempien rissojen täytyy pyöriä herkästi. Taitaa olla sama vika, kuin nojanallella tässä viestissä. Sinulla ei kuitenkaan liene omaa sorvia, joten joudut hoitaman kuntoon saattamisen jotenkin toisin.


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 10 Kesä 2014, 19:52
Kirjoittaja Premnas

Niin siis nuo huonosti pyörivät rissat ovat molemmat täysin uusia, täysin uusissa vaihtajissa, käyttämättömiä. Pyörivät jo valmiiksi huonosti kun kädellä koittaa. En ole pyörään asentanut mitään vielä juuri tuon takia. Eli nyt mulla on kaksi maanantaikappaletta, enkä vaan voi ymmärtää miten tää on mahdollista. Onko Shimanolta tullut joku isompikin erä noita maanantaikappaleita. On se nyt jo ihme ettei meinaa millään saada tätä asiaa hoidetuksi. Luulisi että olisivat siellä kokeilleet toimivuuden ennen kuin lähettävät..ja mitä ihmettä mä teen kahdella vaihtajalla kun olisin tarvinnut vain ehjät rissat!

Joo ei ole sorvia enkä sitä osaisi käyttääkään. Enkä toisaalta ymmärrä että minne se välys pitäisi saada jotta pyörii. Jos rissan kiinnitysruuvia löysää 1/4 kierrosta, rissa pyörii normaalisti tai ainakin melkein. Mutta ei kai sitä ruuvia voi löysäksi jättää?


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 10 Kesä 2014, 20:16
Kirjoittaja jviirret

Kokeile laittaa siitä toisesta se herkästi pyörivä alarissa toiseen ylärissaksi. Jos pyörii sitten kevyesti on vika rissassa, jos ei niin häkki on jotenkin ahdas rissalle. Voihan sillä ajaa jonku sata metriä pultti löysällä ja hissukseen kiristellä ja toivoa että sorvautuu jouhevaksi. Bilteman pisteet nousee kohisten jos oikeista pyöräliikkeistä myydään tällaista kamaa :lol:

Jukka


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 10 Kesä 2014, 21:17
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:

Bilteman pisteet nousee kohisten jos oikeista pyöräliikkeistä myydään tällaista kamaa :lol:

Aivan, sekä Sramilla, että Shimanolla samaa vikaa uusissa vehkeissä. Liekö sama alihankkija rissoja toimittamassa. :mrgreen: