Ekassa viestissä on tekniset tiedot osio, olkaa hyvä
Ja hieno päivitetty kuvakin. Kiitos.
"takakiekkojen väli" on perinteisemmin ilmaistuna "raideväli takana"
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Piti laitta kolmipyörä taas ajokuntoon kun ope (Jori) tulee huomenna kattomaan (tarkastamaan ) . Välissä yritin viritellä yhentangon virt.ohjausta mutt palasin takas kahen tangon ohjaukseen. Jatkoin liian lyhyitä tankoja lisäämällä jatkoksi vanerin palan jonka nurkkiin pulttasin tankojen kulmanivelet. Vanerin toiseen päähän ruuvasin vanhan kännykän ohjaus sauvaksi nyt miulla on kännykällä ohjattava ajokki saas nähdä mitä ope sanoo.
Ohjaus tuntuma alkaa olla " virtuaalinen" aina ei oo varma mihin menee mutt ainakin hiljemmissa vauhdeissa pystyy ohjaamaan hyvin erilaisissa käden asennoissa tuntuma on " mobiili"
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Vuoksen lenkin reilu 6km kokeilin uutta ohjausta, toimii ! Säätämistä ja kehittelyä riittää jatkossakin mutt tosi hienolta tuntuu.
Ohjussauvat tulee jalkovälistä ja kädensijat makaa vatsan päällä, riittää kun vaikka molemmin puolin yhellä sormella ohjaa hyvin pienillä liikkeillä. Ohjauksen herkkyyttä voi säätää esimerkiksi sauvojen kiinnityskohtia siirtämällä kauemmas tai lähemmäs toisiaan. Ohjaus onnistuu myös hyvin yhellä kädellä.
P1011151.JPG (72.77 KiB) Katsottu 2112 kertaa
Sauvat kääntyy myös sivuille joten pääsen hyvin astumaan "alukseen"
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Jori kävi tarkastamassa ja koeajamassa tämän laitteen. Sain hyvät arvosanat kevättodistukseen kinnerinrakentamisessa
Kaikenlaisia vinkkejä tuli jatkokehittelyyn ja mielenkiintosta keskustelua "lajintoverin" kanssa.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
...
Ohjussauvat tulee jalkovälistä ja kädensijat makaa vatsan päällä, riittää kun vaikka molemmin puolin yhellä sormella ohjaa hyvin pienillä liikkeillä.
...
Petri
Mukava, kun kerrot ja kuvaat noin. Tykkään tuosta hienostelemattomasta tyylistä. Minustakin on joutuisampi kokeilla ensin helpoilla konstella ja vasta sitten, kun periaatteet on parhaiksi havaittu, voisi alkaa estetisoivat askartelut vauhtiraitoineen. Jos sittenkään, sillä eiväthän ne vauhtiraidat OIKEASTI vauhtia lisää. (mutta kukin tyylillään, on esteetikoillekin tilaa...)
Ohjaustangot siis irtoili liimauksistaan ja oli aiheuttaa ongelmia joten piti tehdä uusiksi. Tein nyt yhen sauvan ohjauksen ja laitoin tuohon kaarenkohtaan poikittaisvarren tukipisteeksi.
P1011165.JPG (76.76 KiB) Katsottu 2044 kertaa
Sisään astuminen vaikeutui edelliseen versioon mutt helpompi ku kakspitkää sauvaa ja poikittainen kädensija. Kannattas varmaan katkasta tuo pitkätanko kaarenkohdalta niin sen sais taitettua syrjään pois noustessa. Mutta testailen nyt tätä mallia ensteks.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Ei tarvint kauaa testailla, aika huono Yhellä sauvalla voi ohjata mutt se on työläämpää ja vaikeempaa ku kahella joka tuntu lähes "langattomalta" . Lisäksi etkiekko alkaa väpättää vähänkään kovemmassa vauhissa "kahvikuppineuroosi" tyyliin. Kaks sauvasessa samaa ilmiöö jos oli lappia jossain. Ehkä tuon vapinan saa pois niveliä parantamalla mutt ei tästä taida hyvää tulla näin.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Jorille kerroin ajatuksesta: jos tekis tästä mallistasemmosen version joka olis tehty paremmista tarpeista niin tekisin sen alusinkitystä neliöputkesta koska sillon runkoa ei tartteis maalata ja kun sitä ei katteen alta kuitenkaan näy, se ei myöskään ole ulkonäkökysymys.
Jori epäili ett vaikka hitsaisin ruostumattomalla puikolla, siitä vierestä alkaa ruostua. Piti oikeen tarkistella tuota PW1:sen takahaarukkaa, eikä sieltä ruostetta saumoista löydy eikä sauman vierestä. Siinä on siis alusinkttyyn putken puolikkaaseen hitsattu ruostumatonta tai hapokasta levyä.
Sinänsä ehdotus tehdä runko alumiinista ei ole huono myöskään, tartteis vaan alumiinin hitsaus vehkeet ja sen hitsaustaito.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Jorille kerroin ajatuksesta: jos tekis tästä mallistasemmosen version joka olis tehty paremmista tarpeista niin tekisin sen alusinkitystä neliöputkesta koska sillon runkoa ei tartteis maalata ja kun sitä ei katteen alta kuitenkaan näy, se ei myöskään ole ulkonäkökysymys.
Eipä se maalauskaan ole iso homma kun ei tarvi niin hirveän hienoa pintaa tehdä. Oma hommansa hankkia sinkittyjä osia runkoon, dropoutteja, vaijerin kiinnikkeitä, jarrutappeja, emäputki... Siinä on yllättävän paljo pikkunippeliä kiinni.
Jos siihen sinkityksen haluaa niin hitsaa mustasta ja kuumasinkitsee sen sitte. Pikainen googletus antoi sinkityksen hinnaksi 0,5-1,5e/kg( http://www.helonkuumasinkitys.fi/yritys.html ) eli 10kg kehikon sinkitys pienlisineenkää ei voi montaa kymppiä maksaa. Tuo hinta kun lasketaan sinkittävän kappaleen painon mukaan.
Kävin paikallisessa Kosken Metallissa "hypistelemässä" alumiini putkia. Tekevät kaiken näköstä tarviketta alumiinineliöputkesta ( esim 30302mm ) , lauteiden runkoja, kalusteita, suksitelineitä ym.
Taivuttavat jopa 90 asteen kulmaan mutt jyrkissä kulmissa putki menee lommolleen, kylläkin ihan siististi. Ei oikeen osannu sanoa mitään alumiinin tyypistä, muuta ku ett on jotenkin pehmeempää jotta kestää taivutukset.
Saattas tuotakin kokeilla kolmipyörän runkoon.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Ei meinaa onnistuu ohjauksen "parantaminen" mitenkään kaikki versiot joita olen kokeillut tuo "vahingossa syntyneen jälkeen on huonompia Ei kait auta ku tehdä samanlainen paremmilla kiinnityksillä.
Vahingossa nuo takakiekotkin tuli laitettua oikein, Jorin mittausten mukaan 1,5 mm aurausta
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.