Kolmipyörä

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17870
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:

Hihi, näkee, että olet veneilymiehiä. Laitoit heti jollan perään (vai onko tuo pelastusvene), niin pääset poijulta rantaan. Ape hangerinkin sait. :D

"Jolla" on menossa pojan tytölle kävelypyöräksi . Ekassa viestissä on tekniset tiedot osio, olkaa hyvä :D

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14159
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Ekassa viestissä on tekniset tiedot osio, olkaa hyvä :D

Ja hieno päivitetty kuvakin. Kiitos.
"takakiekkojen väli" on perinteisemmin ilmaistuna "raideväli takana"

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Ekassa viestissä on tekniset tiedot osio, olkaa hyvä :D

Ja hieno päivitetty kuvakin. Kiitos.
"takakiekkojen väli" on perinteisemmin ilmaistuna "raideväli takana"

Hahhaa. Jätkä on niin ope että täällä tunnistetaan tää juttu :)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17870
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Piti laitta kolmipyörä taas ajokuntoon kun ope (Jori) tulee huomenna kattomaan (tarkastamaan ) :wink: . Välissä yritin viritellä yhentangon virt.ohjausta mutt palasin takas kahen tangon ohjaukseen. Jatkoin liian lyhyitä tankoja lisäämällä jatkoksi vanerin palan jonka nurkkiin pulttasin tankojen kulmanivelet. Vanerin toiseen päähän ruuvasin vanhan kännykän ohjaus sauvaksi 8) nyt miulla on kännykällä ohjattava ajokki :wink: saas nähdä mitä ope sanoo.
Ohjaus tuntuma alkaa olla " virtuaalinen" aina ei oo varma mihin menee mutt ainakin hiljemmissa vauhdeissa pystyy ohjaamaan hyvin erilaisissa käden asennoissa tuntuma on " mobiili"

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17870
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Vuoksen lenkin reilu 6km kokeilin uutta ohjausta, toimii ! Säätämistä ja kehittelyä riittää jatkossakin mutt tosi hienolta tuntuu.
Ohjussauvat tulee jalkovälistä ja kädensijat makaa vatsan päällä, riittää kun vaikka molemmin puolin yhellä sormella ohjaa hyvin pienillä liikkeillä. Ohjauksen herkkyyttä voi säätää esimerkiksi sauvojen kiinnityskohtia siirtämällä kauemmas tai lähemmäs toisiaan. Ohjaus onnistuu myös hyvin yhellä kädellä.

P1011151.JPG
P1011151.JPG (72.77 KiB) Katsottu 2112 kertaa

Sauvat kääntyy myös sivuille joten pääsen hyvin astumaan "alukseen"

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17870
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Jori kävi tarkastamassa ja koeajamassa tämän laitteen. Sain hyvät arvosanat kevättodistukseen kinnerinrakentamisessa :D
Kaikenlaisia vinkkejä tuli jatkokehittelyyn ja mielenkiintosta keskustelua "lajintoverin" kanssa.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja optimistx »

PW kirjoitti:

...
Ohjussauvat tulee jalkovälistä ja kädensijat makaa vatsan päällä, riittää kun vaikka molemmin puolin yhellä sormella ohjaa hyvin pienillä liikkeillä.
...
Petri

Mukava, kun kerrot ja kuvaat noin. Tykkään tuosta hienostelemattomasta tyylistä. Minustakin on joutuisampi kokeilla ensin helpoilla konstella ja vasta sitten, kun periaatteet on parhaiksi havaittu, voisi alkaa estetisoivat askartelut vauhtiraitoineen. Jos sittenkään, sillä eiväthän ne vauhtiraidat OIKEASTI vauhtia lisää. (mutta kukin tyylillään, on esteetikoillekin tilaa...)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Jori kävi tarkastamassa ja koeajamassa tämän laitteen. Sain hyvät arvosanat kevättodistukseen kinnerinrakentamisessa :D

Nyt jo, vaikka kurssi(kinneri) on vielä pahasti kesken :shock: :lol:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17870
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Jori kävi tarkastamassa ja koeajamassa tämän laitteen. Sain hyvät arvosanat kevättodistukseen kinnerinrakentamisessa :D

Nyt jo, vaikka kurssi(kinneri) on vielä pahasti kesken :shock: :lol:

Jukka

Välitodistuksia jakamassa 8) :wink:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17870
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Ohjaustangot siis irtoili liimauksistaan ja oli aiheuttaa ongelmia joten piti tehdä uusiksi. Tein nyt yhen sauvan ohjauksen ja laitoin tuohon kaarenkohtaan poikittaisvarren tukipisteeksi.

P1011165.JPG
P1011165.JPG (76.76 KiB) Katsottu 2044 kertaa

Sisään astuminen vaikeutui edelliseen versioon mutt helpompi ku kakspitkää sauvaa ja poikittainen kädensija. Kannattas varmaan katkasta tuo pitkätanko kaarenkohdalta niin sen sais taitettua syrjään pois noustessa. Mutta testailen nyt tätä mallia ensteks.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17870
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Ei tarvint kauaa testailla, aika huono :? Yhellä sauvalla voi ohjata mutt se on työläämpää ja vaikeempaa ku kahella joka tuntu lähes "langattomalta" . Lisäksi etkiekko alkaa väpättää vähänkään kovemmassa vauhissa "kahvikuppineuroosi" tyyliin. Kaks sauvasessa samaa ilmiöö jos oli lappia jossain. Ehkä tuon vapinan saa pois niveliä parantamalla mutt ei tästä taida hyvää tulla näin.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17870
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Jorille kerroin ajatuksesta: jos tekis tästä mallistasemmosen version joka olis tehty paremmista tarpeista niin tekisin sen alusinkitystä neliöputkesta koska sillon runkoa ei tartteis maalata ja kun sitä ei katteen alta kuitenkaan näy, se ei myöskään ole ulkonäkökysymys.
Jori epäili ett vaikka hitsaisin ruostumattomalla puikolla, siitä vierestä alkaa ruostua. Piti oikeen tarkistella tuota PW1:sen takahaarukkaa, eikä sieltä ruostetta saumoista löydy eikä sauman vierestä. Siinä on siis alusinkttyyn putken puolikkaaseen hitsattu ruostumatonta tai hapokasta levyä.
Sinänsä ehdotus tehdä runko alumiinista ei ole huono myöskään, tartteis vaan alumiinin hitsaus vehkeet ja sen hitsaustaito.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Jorille kerroin ajatuksesta: jos tekis tästä mallistasemmosen version joka olis tehty paremmista tarpeista niin tekisin sen alusinkitystä neliöputkesta koska sillon runkoa ei tartteis maalata ja kun sitä ei katteen alta kuitenkaan näy, se ei myöskään ole ulkonäkökysymys.

Eipä se maalauskaan ole iso homma kun ei tarvi niin hirveän hienoa pintaa tehdä. Oma hommansa hankkia sinkittyjä osia runkoon, dropoutteja, vaijerin kiinnikkeitä, jarrutappeja, emäputki... Siinä on yllättävän paljo pikkunippeliä kiinni.
Jos siihen sinkityksen haluaa niin hitsaa mustasta ja kuumasinkitsee sen sitte. Pikainen googletus antoi sinkityksen hinnaksi 0,5-1,5e/kg( http://www.helonkuumasinkitys.fi/yritys.html ) eli 10kg kehikon sinkitys pienlisineenkää ei voi montaa kymppiä maksaa. Tuo hinta kun lasketaan sinkittävän kappaleen painon mukaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17870
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Kävin paikallisessa Kosken Metallissa "hypistelemässä" alumiini putkia. Tekevät kaiken näköstä tarviketta alumiinineliöputkesta ( esim 30302mm ) , lauteiden runkoja, kalusteita, suksitelineitä ym.
Taivuttavat jopa 90 asteen kulmaan mutt jyrkissä kulmissa putki menee lommolleen, kylläkin ihan siististi. Ei oikeen osannu sanoa mitään alumiinin tyypistä, muuta ku ett on jotenkin pehmeempää jotta kestää taivutukset.
Saattas tuotakin kokeilla kolmipyörän runkoon.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17870
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Ei meinaa onnistuu ohjauksen "parantaminen" mitenkään :? kaikki versiot joita olen kokeillut tuo "vahingossa syntyneen jälkeen on huonompia :( Ei kait auta ku tehdä samanlainen paremmilla kiinnityksillä.
Vahingossa nuo takakiekotkin tuli laitettua oikein, Jorin mittausten mukaan 1,5 mm aurausta :D

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin