Sivu 17/76
Re: Renkaat
Lähetetty: 17 Huhti 2014, 15:03
Kirjoittaja mhelander
Premnas kirjoitti:Meneekö taittuvarenkainen samalle vanteelle kuin reunalangallinen?
Kyllä menee. AInakin on mennyt mun 20"/451 ja 28"/622 avovainteille...
Premnas kirjoitti:Onko kukaan Kojakeilla ajanut muuten saanut ajokkiaan märällä kelillä vesiliirtoon?
Kuten Jori tuossa totesikin niin kesällä pitää kyllä nähdä vaivaa että saa pyöränsä vesiliirtoon. On märkäpidossa silti eroa, Tufon S3 tuubirenkaat on olleet liukkaita märällä asfaltilla ja sateella. Schwalbe Durano (edessä, 28-451) ei juurikaan ja Continental:n Black Chili pintaiset GP4000S avot ja Podium tuubit ei eroa ajettavuudessa onko kuivaa vai märkää.
Mutta, näin keväällä jos lämpötila on nollan paikkeilla ja ajaa jäiseen kohtaan tai vielä pahempi, märälle jäälle, on pidossa huomattava ero. Silloin sliksi on "vesiliirrossa" suurin piirtein heti mutta ainakin Marathon GreenGuard ei tiennyt liukkaasta juurikaan mitään. Kunhan ei tehnyt äkkiliikkeitä.
Re: Renkaat
Lähetetty: 17 Huhti 2014, 15:08
Kirjoittaja mhelander
Premnas kirjoitti:Mulla ei ole ollut ongelmaa noiden 406 kanssa vanteelle saamisessa, vaikka onkin reunalangalliset. Pitääkö se paikkansa että isompi rengas on vaikeempi saada vanteelle? Ainakin miehen pystärissä olevat kapeemmat ja isommat renkaat näyttää menevän tiukemmin ja joutuu ähräämään niiden kanssa eli eivät noin vain plopsahda paikoilleen.
No joo, mulla on kahdet 451-vanteet. Molempiin on tosi tiukassa saada vanteelle ja pois reunalangallinen Schwalbe Durano 28-451 rengas, vaatii saippuaa ja kestävät muovisen rengasraudat. Lähes mahdoton vaihtaa sisuria tien poskessa
.
Samoille vanteille menee helposti Maxxis DTH rengas, sekin reunalangallinen, että Schwalbe Ultremo ZX 23-451 taittuvakylkinen.
28" vanteille näyttää että mitä jäykempi rengas on, siis reunalangallinen ja/tai nastarengas, voi sen vanteelle laitto ja poisto olla vaikeaa. Homman juoni on siinä että renkaan reunat pitää saada vanteen keskelle uraan jotta nousee sitten vanteen reunan yli. Myös noi Conti TopContact II Winter -renkaat on ilman saippuaa aika kimurantit, saippuan kanssa menee helposti, kumi kun on erittäin pitävää myös vannetta vasten tulevilla pinnoilla
.
Premnas kirjoitti:Onko tuolla taittuvalla jotain muitakin etuja reunalangalliseen verrattuna, siis sen lisäksi että se tietty taittuu kasaan ja on varmaan helpompi kuljettaa mukana?
Yleensä taittuvat ovat keveämpiä. Ja ainakin mulla olevista renkaista rungoltaan elastisempia ja siten niillä on tyypillisesti vähemmän vierintävastusta.
Re: Renkaat
Lähetetty: 01 Touko 2014, 12:26
Kirjoittaja TJT
Maanantai lenkillä alkoi oikea etupyörä pomputtamaan. Renkaina uudenkarheat Durano Plussat. Ensimmäinen ajatus oli, että rengas on puhki, mutta olikin tällainen:

Vähän aikaa piti ihmetellä mitä tehdä, koska ei ollut mukana uutta ulkokumia. Laskin paineet alas, pullistuma hävisi ja pystyin ajamaan rauhallisesti kotiin. Kotona uusi ulkokumi tilalle ja kuva pullistuneen renkan sisältä:

Sisäkumi on ehjä, paineina olen käyttänyt suositeltua 6-8 bar.
Onkohan valmistusviallinen vai itseaiheutettu ?
Pitänee käydä näyttämässä Schwalben maahantuojalle, josta renkaat ostinkin.
Timo
Re: Renkaat
Lähetetty: 01 Touko 2014, 14:09
Kirjoittaja Premnas
^ Oho, mites tuo noin. Herätti epäilykset omista uusista renkaista kun niissä on sisäpuolella tällasta ihmeen raitaa, ihan kuin sisäpuoli olisi mennyt rypyille. Onko tuo normaalia vai pitääkö munkin valittaa jonnekin? Voiko noi rypyt alkaa pullistella jossain vaiheessa, uskaltaako noita nyt ollenkaan laittaa alle? Kahdessa tilatussa renkaassa noita ryppyjä oli, yhdessä taas ei ollut.
Re: Renkaat
Lähetetty: 01 Touko 2014, 14:11
Kirjoittaja jori
TJT kirjoitti:Maanantai lenkilläni alkoi oikea etupyörä pomputtamaan. Renkaina uudenkarheat Durano Plussat. Ensimmäinen ajatus oli, että rengas on puhki, mutta olikin tälläinen:
Kudosvaurio. Älä ainakaan tunnusta käyttäneesi liikaa painetta.
Toisaalta, kun tuo on paikallinen, viitaisi se valmistusvirheeseen. Kudoksessa on ollut tuossa kohdassa heikko kohta, rako tai jotain.
Re: Renkaat
Lähetetty: 01 Touko 2014, 14:13
Kirjoittaja jori
Premnas kirjoitti:^ Oho, mites tuo noin. Herätti epäilykset omista uusista renkaista kun niissä on sisäpuolella tällasta ihmeen raitaa, ihan kuin sisäpuoli olisi mennyt rypyille.
Kuvasta ei näy oikein mitään, mutta arvaan, että tarkoitat renkaan sisämuotin pieniä harjanteita, jotka näkyvät urina renkaan sisällä. Kuuluvat sinne. Ei kun kovaa ajoa.
ED. Korjasin kuvaa.
Nuo ovat sisämuotin ryppyjen, ei tarkoituksellisten urien, aiheuttamia. Ovat tavallaan valmistusvirhe, mutta lienevät vaarattomia.
Re: Renkaat
Lähetetty: 01 Touko 2014, 14:14
Kirjoittaja Nojanalle
Ihan selvä valmistusvirhe. Kumi seos ei ole kiini goortikankaassa. 
Re: Renkaat
Lähetetty: 01 Touko 2014, 14:21
Kirjoittaja jori
Kaverilla vaikeuksia 24" renkaan kanssa. Korjaa vanhaa pyörää, johon ei saanut sopimaan 54-507 -kokoista rengasta. Pyysin mittaamaan vanhan renkaan sisämitan. Oli kuulemma 536-538 mm. Vanne lienee 540 mm asennushalkaisijaltaan. Tuolle ei kai sitten löydy muita, kuin pyörätuolin renkaita, vai kuinka. Jos on kyseessä käyttöpyörä, lienee parasta puolata 507-vanne tai jos haarukkaan sopii, jopa 559 tuon 540 tilalle, vai onko parenpia ehdotuksia?
Re: Renkaat
Lähetetty: 01 Touko 2014, 14:25
Kirjoittaja Premnas
jori kirjoitti:Premnas kirjoitti:^ Oho, mites tuo noin. Herätti epäilykset omista uusista renkaista kun niissä on sisäpuolella tällasta ihmeen raitaa, ihan kuin sisäpuoli olisi mennyt rypyille.
Kuvasta ei näy oikein mitään, mutta arvaan, että tarkoitat renkaan sisämuotin pieniä harjanteita, jotka näkyvät urina renkaan sisällä. Kuuluvat sinne. Ei kun kovaa ajoa.
Niin siis ne rannut (ovat vinottain, epämääräisen kokoisia, tuntuvat sormella eli ovat koholla) vaan pisti miettimään siksi koska kaikissa ei ole eikä niitä ennen ole renkaissa ollut vaan renkaiden sisäpinta on ollut täysin sileä.
Onhan tuo kuva aika tumma mutta ite näen näytöltä ihan selkeästi että siinä on epäsäännöllisiä rantukohoumia.
Muoks. toiseen kertaan: joo nyt ne näkyvät paremmin tuossa vaalennetussa kuvassa. Laitoin kuitenkin CRC:lle jo kyselyä. En lähe vaihtamaan jossei niistä mitään haittaa ole, mutta jos ne alkaakin pullistella niin kyllä siitä on aikamoista haittaa??
Re: Renkaat
Lähetetty: 02 Touko 2014, 07:17
Kirjoittaja Wacky
Kuten jori jo sanoi ne kuuluu sinne eikä niistä ole mitään haittaa. Ne ei ala pullistelee eli renkaat alle ja menoksi.
Re: Renkaat
Lähetetty: 02 Touko 2014, 08:04
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:Kaverilla vaikeuksia 24" renkaan kanssa. Korjaa vanhaa pyörää, johon ei saanut sopimaan 54-507 -kokoista rengasta. Pyysin mittaamaan vanhan renkaan sisämitan. Oli kuulemma 536-538 mm. Vanne lienee 540 mm asennushalkaisijaltaan. Tuolle ei kai sitten löydy muita, kuin pyörätuolin renkaita, vai kuinka.
Varmasti löytyy, oli 24" nuorisopyörästandardi ennen nykyistä 507:aa. Mullakin oli pythonin eturenkaana tuollainen. Googleen hakusana "37-540" niin pomppii tuloksia silmille:
http://www.sjscycles.co.uk/kenda-k143-r ... prod20849/
http://www.idealo.co.uk/compare/2225452 ... 7-540.html
Jopa suomesta:
http://www.pt-kauppa.fi/paallysrengas-2 ... -plus.html
http://www.clasohlson.com/fi/Polkupy%C3 ... r315027002
http://www.vekastore.fi/fillari24/mitro ... m-104.html
Jukka
Re: Renkaat
Lähetetty: 02 Touko 2014, 09:26
Kirjoittaja jori
Näyttää tosiaan olevan pyörätuolikoko. Yhtä leveää rengasta löytyy kai, aika monessa paikassa tämä on tuotevalikoimassa, mutta loppu. Kolmella kympillä ulkomailta tilaamalla saisi tällaisen. Ehkä.

Re: Renkaat
Lähetetty: 02 Touko 2014, 12:24
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:jviirret kirjoitti:jori kirjoitti:Kaverilla vaikeuksia 24" renkaan kanssa. Korjaa vanhaa pyörää, johon ei saanut sopimaan 54-507 -kokoista rengasta. Pyysin mittaamaan vanhan renkaan sisämitan. Oli kuulemma 536-538 mm. Vanne lienee 540 mm asennushalkaisijaltaan. Tuolle ei kai sitten löydy muita, kuin pyörätuolin renkaita, vai kuinka.
Varmasti löytyy, oli 24" nuorisopyörästandardi ennen nykyistä 507:aa. Mullakin oli pythonin eturenkaana tuollainen.
Näyttää tosiaan olevan pyörätuolikoko. Yhtä leveää rengasta löytyy kai, aika monessa paikassa tämä on tuotevalikoimassa, mutta loppu. Kolmella kympillä ulkomailta tilaamalla saisi tällaisen. Ehkä.
Leveä kumi varmasti vaikea/mahdoton löytää. Polkupyöristä hävisi kun maastopyörämuoti paksuine kumeineen tuli ja 507 korvasi tämän 540:n. Sama kuin 26":ssa, 559 korvasi 590:n, mutta siellä elää rinnalla vielä 584 "pikku mummiskan" renkaana.
Jukka
Re: Renkaat
Lähetetty: 02 Touko 2014, 16:25
Kirjoittaja terppa
jori kirjoitti:Kaverilla vaikeuksia 24" renkaan kanssa. Korjaa vanhaa pyörää, johon ei saanut sopimaan 54-507 -kokoista rengasta. Pyysin mittaamaan vanhan renkaan sisämitan. Oli kuulemma 536-538 mm. Vanne lienee 540 mm asennushalkaisijaltaan. Tuolle ei kai sitten löydy muita, kuin pyörätuolin renkaita, vai kuinka. Jos on kyseessä käyttöpyörä, lienee parasta puolata 507-vanne tai jos haarukkaan sopii, jopa 559 tuon 540 tilalle, vai onko parenpia ehdotuksia?
Pyörätohtorilla on ainakin 37-540 kokoa 15€/kpl, myös jotain välikokoja muutamaa milliä pienempänä ja ohjeissa teksti, että kannattaa soittaa ja kysyä kun netissä on vaan osa mitä löytyy hyllystä.
Re: Renkaat
Lähetetty: 07 Touko 2014, 18:12
Kirjoittaja Premnas
Sainpas aikaiseksi vaihtaa nuo kapeammat renkaat alle. Herranjestas miten pieniltä ne uudet renkaat näyttävät! Melkoinen ero kun vertaa vanhoihin. Jotenkin ajattelin että leveys luonnollisesti muuttuu mutta nuo on korkeussuuntaankin ihan eri luokkaa
. Lokarit näyttävät noille renkaille ihan ylimitoitetuilta
. Pikkasen olivat tiukemmat saada vanteelle mutta kyllä ne sinne lopulta plopsahti.
Voin vaan kuvitella vielä et miten nuo vaikuttaa ajoon. Töyssyjä lienee parempi varoa enemmän kuin vanhoilla.