Kiitos kaikille! Kylläpä löytyi vaihtoehtoja!
Sakari
Kiitos kaikille! Kylläpä löytyi vaihtoehtoja!
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Nojanalle kirjoitti:http://www.symotic.com/ Täältä voit tilata. Sarja maksaa noin 70€ .Todellalaadukkaita ja kotimaisia.
Vähän on kalliita... kun rakensin noi levarikiekot niin Bike24:n hinnoilla tuli 36 pinnaa maksamaan 17,30 € eli 0,48 € kipale. Nämä ovat ohennetut 2.0/1.8, rosterin väriset ja 12 mm:n messinkinipoilla.
Paikallinen pyöräkauppias möisi 0,50 € kipale jos vaan olis pituuksia hyllyssä, lupasi kyllä tilata mutta kun muutakin tarvittiin niin yleensä päädyn tilaamaan pinnat tuolta.
Kun läjäsin hiilarivanteella 32-pinnaista takakiekkoa siihen tuli 2.0/1.8 mustat pinnat alumiininipoilla (0,72 €) ja noihin MP:n 700c kisakiekkoihin 2.0/1.5 pinnat brassinipoilla (0,74 €). Nämä kaikki on läjätty mahdollisimman keveillä osilla vaikka hiilarikiekon otin lenkkikäyttöön loppukesästä kun toimi niin hyvin.
Muutenkin suosittelen, kuten myös todelliset asiantuntijat rattaiden läjäämisen suhteen, ohennettuja pinnoja. Niillä saa kiekkoihin riittävän jännityksen, painoa säästyy ja eivät ole yhtään heikompia kuin 2.0/2.0 pinnat. Eroa nimittäin on kun rihtaa tasavahvoilla pinnattua ratasta, paljon tympeämpi saada pinnat tasatiukalle ja heitot pois.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
En kyllä löydä pinnoja bike24:n sivuilta:
http://www.bike24.de/1.php?content=12;n ... ;menu=1000
Pinna kai on saksaksi Spaiche?
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Ei noissa isoissa Saksana kaupoissa ole noin lyhyitä pinnoja. Noin yleensäkin niissä ei ole mitään pienille vanteille tarvittavaa kamaa. mhelanderin kiekot on normaalimpaa kokoa johon on pinnoissakin valinnanvaraa.
DT-swissillä näyttää olevan yhtä mallia jossa pituus riittää sulle alaspäin 166 milliin. Totahan voisi kysellä - kysellä ja kysellä - ei noita kellään ole kaupan ja ketä kauppiasta marginaali nyt oikeesti kiinnostaa. Ei ketään. Mutta teoriassa joo. http://www.dtswiss.com/Products/Compone ... mpion.aspx
EDIT: DT-Swissin edustaja on Tunturi Oy jonka yhtyeystiedot on tässä. http://tunturi.fi/yhteystiedot/
Ei löydy sitten mitään ohennettuja tieteskään.
Itse lähtisin ehken tuolle webistä ostamisen linjalle.
Naapurifoorumilla joku möi taannoin 164mm pitkiä. Tässä keskustelussa. Kantsinee kysyä. http://www.yksivaihde.net/site/foorumi/ ... hp?id=6142
http://www.ride.fi/ Hei käypä kysäsemässä pojilat , joskolöytyi hyllystä. Kun menet tänään sinne kirjaston suuntaan. Kyllä niitä luulis sieltä löytyvän , sen verran tekee BMX pyöriin noita kiekkoja.
Meikäläisen hyllystä löytyisi DT Swiss Champion -pinnoja 165 millisinä. Vahvuus 2,0 mm, ei ohennettu. Ovat odotelleet yhtä tulevaa projektia, ja ylimääräisiäkin löytyy. Laita Sakari yksityisviestiä, jos kiinnostaa.
tm kirjoitti:Meikäläisen hyllystä löytyisi DT Swiss Champion -pinnoja 165 millisinä. Vahvuus 2,0 mm, ei ohennettu. Ovat odotelleet yhtä tulevaa projektia, ja ylimääräisiäkin löytyy. Laita Sakari yksityisviestiä, jos kiinnostaa.
Kiitos! Lähetin yksiyisviestin.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
irakas kirjoitti:tm kirjoitti:Meikäläisen hyllystä löytyisi DT Swiss Champion -pinnoja 165 millisinä. Vahvuus 2,0 mm, ei ohennettu. Ovat odotelleet yhtä tulevaa projektia, ja ylimääräisiäkin löytyy. Laita Sakari yksityisviestiä, jos kiinnostaa.
Kiitos! Lähetin yksiyisviestin.
Sakari
Tilaan pinnat sinulta. Laitoin uuden yksityisviestin.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Kiitos Tepon, sain vihdoin puolat ja tuon tänä iltana tuon ne, rummun ja vanteen sinulle, Nojanalle, kansalaisopistolle pinnausta varten.
En ole malttanut perehtyä pinnaukseen, kun tuntuu jo vaikealta saada tarkalleen suoraksi pinnoja kiristämällä vähänkin kieroa vannetta.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
irakas kirjoitti:En ole malttanut perehtyä pinnaukseen, kun tuntuu jo vaikealta saada tarkalleen suoraksi pinnoja kiristämällä vähänkin kieroa vannetta.
Tuo on juuri se syy, miksi monet pelkäävät puolaustöitä. Ei niitä kiekkoja pinnoja kiristämällä suoraksi saakaan. Ensin pitää vanne oikoa ja sitten kiristää suoraksi. Yhden pinnan kiristämisen vaikutus on niin monimutkainen tapahtuma, ettei sen aiheuttama jännitysjakauma ole helposti hahmotettavissa, jos jännityseroa on vähänkään enemmän. Jos puolattavana on kunnollinen SUORA ontelovanne, ei kiekon rihtaaminen suoraksi ole kummoinenkaan homma. Huonot kokemukset vaurioituneiden löysien teräksisten ja alumiinisten avovanteiden ajoilta vain ovat aiheuttaneet traumoja. Rohkeutta Sakari. Jää vaikka katsomaan, miten nojanalle tekee sen.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
jori kirjoitti:irakas kirjoitti:En ole malttanut perehtyä pinnaukseen, kun tuntuu jo vaikealta saada tarkalleen suoraksi pinnoja kiristämällä vähänkin kieroa vannetta.
Tuo on juuri se syy, miksi monet pelkäävät puolaustöitä. Ei niitä kiekkoja pinnoja kiristämällä suoraksi saakaan. Ensin pitää vanne oikoa ja sitten kiristää suoraksi. Yhden pinnan kiristämisen vaikutus on niin monimutkainen tapahtuma, ettei sen aiheuttama jännitysjakauma ole helposti hahmotettavissa, jos jännityseroa on vähänkään enemmän. Jos puolattavana on kunnollinen SUORA ontelovanne, ei kiekon rihtaaminen suoraksi ole kummoinenkaan homma. Huonot kokemukset vaurioituneiden löysien teräksisten ja alumiinisten avovanteiden ajoilta vain ovat aiheuttaneet traumoja. Rohkeutta Sakari. Jää vaikka katsomaan, miten nojanalle tekee sen.
Juuri näin. Itse uskoin tehneeni "täydelliset" kiekot MP:hen mutta yhdistelmä kovaa talviajoa ja levyjarru edessä rattaassa jonka pinnojen kireys ei ollut riittävä aiheutti uudelleen rihtaamisen. Tein eturattaan ensin ja oli ensimmäinen offset-puolaus levyjarrun takia. Takaratas on parempi.
Homma vaatii että pinnat kiristetään ensin yhtä "syvälle" per puoli, sitten yhtä tiukalle per puoli. Sitten vasta aletaan hakemaan heittoja vähemmäksi, kuitenkin niin että pinnojen kireys per puoli pidetään silti samana. Tähän kuluikin vähän aikaa että oppi offset-puolatun eri puolten kireydet ottamaan huomioon oikein.
Pitää aina kun tasakireyttä hakee kiertää täysi kierros per puoli, sitten toinen jne jne. Kunnes ovat yhtä kireällä. Ja vasta sitten alkaa tarkistelemaan heittoja ja onko vanne keskellä napaa. Näin toimien ei pystyheittoa tule ja sivuheitot on lopulta helppo korjata kuten vanteen keskittäminen navan suhteen.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Kiitos hyvistä neuvoista! Saa nähdä riittääkö minulla aikaa ja kärsivällisyyttä pinnaamiseen.
Sain melkoisen väännön jälkeen asennettua ja toimimaan E-SPIN2-systeemin SH18:aan.
Jostain syystä http://kuetron.fi/ toimitti minulle asennuskaavion http://kuetron.fi/Espin2kytkenta.jpg, kasan johtoja, koteloita, piirilevyjä, akun ja laturin. Normaalilähetyksessä kytkennät on suoritettu. Aika homma oli saada johdot ja juotokset toimimaan ja mahtumaan pieniin koteloihin, kun en ole varsinainen sähkömies...
Mitenkähän velomobiiliajat ovat ratkaisseet suuntamerkin antamisen. Tuli yht´äkkiä esille ensimmäisellä pitemmällä koeajolla, kun kädet ovat syvällä korin uumenissa ja olisi pitänyt näyttää merkkiä. Täytynee laittaa sivuvilkut. Olisikohan jollain tietoa, mistä kannattaisi hankkia vai tehdäkö itse.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Taitaa taas olla kaksipiipuinen juttu. Polkupyörään ei käsittääkseni ole virallisesti hyöksytty käyttää suuntavilkuja. Mutta järkevä sanoo että pakko se pitää käntyminenkin pystyä osoittaan. Hae biltemasta ja tarvitset releen ja katkaisimen . Sellainen voisi olla hyvä joka tulee ohjaustangon päähän moottoripyörässä. Saat samalla näkyvyyden molempiinsuuntiin.
Mie huomasin saman tuossa kolmipyörön testausvaiheessa vaikka ei koppaakaan vielä kun on 26"rengas kyljessä kiinni ei helposti saa kättä esiin suuntamerkin antoa varten. En lakia tunne, kielletäänkö vilkut oikeesti jossain. Sen verran kuitenkin täälläkin ollu näistä lakipykälistä puhetta ett siellä on sen tapanen lause ku: "Soveltuvin osin noudatetaan" . Eli haluaisinpa nähdä sen poliisin joka sakottaa siitä ett velomobiilissa on vilkut.
Oliko Sakarilla nyt mitään yhteenvetoa noista sähköavuista, mitä ei missään tapauksessa kannata ostaa tai mitä suosittelet ? Montaako ja mitä kaikkia merkkejä oot käyttäny ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.