http://www.jyvasparkki.fi/index.php Kyllä näitä lehmä paikkoja riittää. Mutta nyt odotan kevättä ja viimestelen tätä aparaattia.
STERN 3
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
Re: STERN 3
Tuo ketjurissan suojus alko kinnostaa ku miun raptokopios rissa hivottelee reittä. Voisko Nalle kertoo vähän tarkemmin miten tuon oot tehny. Miten paksuu tavaraa ? onks se jotain erikois materiaalia ? Onks nuo molemmat rissat toisissaan kiinni ? Mikä tuo vihree tuos takana on ? Näin aluks tämmöset - niin ja millä työkaluilla tuon tekasit ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
Se vihreä siellä takana on tän ohjuririssan , niin sanottu kehikon pohja ja se laakeroitu tuon taittopyörän takana olevaan samaan akseliin. Eli se kulkee säteessä sen kansa samassa linjassa .
Tässäkuvassa näät sen yhdistävän akselin rakennetta tarkemmin takaapäin.
-
Tässä selvennystä tähän rakenteeseen lisää.
-
Tässä se on piiretty 3mm alumiini levyn päälle ja sit vaan sahattu irti seuraavast ja hiottu ja taivuteltu.
Elikä näin se vain käy , sahaa , sahaa , sahaa,
Ok, kiitos kuvat selventää paljon. Mutt mitä tuo materiaali on ? - näyttää pahvilta
tuossa sahaus vaiheessa
Petri
Petri
- mhelander
PW kirjoitti:Ok, kiitos kuvat selventää paljon. Mutt mtä tuo materiaali on ? - näyttää pahvilta
![]()
tuossa sahaus vaiheessa
Veikkaanpa että ko kuvapaperi on liimattu tai teipattu 3mm:n alumiinilevyn pintaan. Niin itse tein kun väkersin niitä ovaaleja ketjurattaita, teippasin paperin kiinni ja naputtelin porausta varten pistepuikolla reikien paikat kohdalleen.
Muuten kaikki muut teinkin sitten naarmuttamalla tai tussilla suoraan levyn pintaan...
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
-
PW kirjoitti:Ok, kiitos kuvat selventää paljon. Mutt mtä tuo materiaali on ? - näyttää pahvilta
![]()
tuossa sahaus vaiheessa
Eikös se ole sitä 3 mm alumiinilevyä, johon on liimattu piirrustuspaperi päälle.
Olen Sakarin kanssa samaa mieltä. Olet sinä nojanalle mahdottoman kärsivällinen otus. Minulla olisi tuolla menetelmällä katkennut kymmenittäin teriä ja yhdet hermot.
Millä muuten paperi liimataan levylle. Muistelen, että meillä on töissä suihkutettavaa tarraliimaa. Kävisikö se, vai pitääkö olla kovempaa liimaa?
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Pastori
- Viesti:
jori kirjoitti:Millä muuten paperi liimataan levylle. Muistelen, että meillä on töissä suihkutettavaa tarraliimaa. Kävisikö se, vai pitääkö olla kovempaa liimaa?
Kolmen ämmän tarraliima pitää.
Jotain tämmöstä paperijippoo epäilinkin. Mites nuo taivutukset alumiinilla onnistuu - väkisin vai lämmittämällä ?
Petri
Petri
-
Pastori kirjoitti:jori kirjoitti:Millä muuten paperi liimataan levylle. Muistelen, että meillä on töissä suihkutettavaa tarraliimaa. Kävisikö se, vai pitääkö olla kovempaa liimaa?
Tämmöinenkö?
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... ima-400-ml
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
-
Kannattaa levittää vesiliukoinenliima. Sillä sen voi pestä lopuksi paperin kansa viemäriin vähällä vaivalla. Levitän tuon liiman alumiinilvylle ja sitten vaan valkosta paperia päälle ,samaan tapaan kun laittas tapettia seinään.
Sitä sahaamista ei sit kannata harrastaa millä rautakaupan terillä. Siinä on tosi kusessa . Minä voin hommata teriä jos tarvitsee joku. Täytyy tietää mitä sahaa , miten vahvaa se materiaali on . Itse terät ei tukussa ole kalliita. Ne myydään 1 krossin pakkauksissa. 1 krossi on 12 tusinaa. Huomatkaa taas käytetään jossain vanhoja mitta yksikköjä , jotka ovat 12 jaollisia. Tää tähän kevennykseksi. Niin hinta 1 krossi / 23,50€ + pp-kulut.
Mitä sahaamiseen tulee , niin siinä on omat pienet niksinsä. Varsinkin kun sahaa alumiinia. Kannattaa kostuttaa leikkaavaa terää vähän syljellä välillä , niin lähtee pois sahanterästä alumiini. On siittä pirullinen metalli että tartuu terään kiini. Niinkuin viilatessa.
Käyttämääni 3mm alumiini levyyn on sahan hammasluku 3/0 , eli kolme hammasta yhdelle millille. Esimerkiksi jos sahaa rosteria ,niin käytän 1mm levyssä 4/0, tai 5/0 . Silloin terät kestää. Itse sahaaminen on vähän aikaa vievää. Tuon etunmaisen ketjusuojan sahaamiseen meni noin 10h. Eli ajallisesti ei paljon . Viimestelyyn kotikonstein, vie monta mokomaa lisää. Mutta kun aikaa on niin käytetään sitä. Kevennyksen paikka . Opettajani sanoi aikanaan. Että aikaa teillä on , niin käyttäkää sitä. Olettehan te ajan herroja.
Lehtisahan terä (hienosaha) ,terä asetetaan sahaan niin että terän leikkaus suunta on vetävään suuntaan. Siis päin vastaiseen kuin rautasahassa. Muuten se hyppyyttää leikattavaa materiaalia. Itse sahoja ,jos tosissaan haluaa ruveta harrastaan . Kannattaa olla useita eri kaarilla olevia. Helpottaa sahaamista huomattavasti . Itse sahauskaarien hinnat vaihtelee noin 9€ , useisiin kymmeniin euroihin. Tosin nen jää kyllä viellä sit perikuntien vaivoiksi aikanaan. Ne on lähes ikuisia värkejä.
Jos sahaa ohutta materiaalia , kannattaa johonkin levyyn (puu) tehdä reikä , mahdollisemman pieni ja suorittaa sahaaminen tässä reijän ympärillä. Tähän reikään kannaattaa leikata reunalta sellainen veemäinen auko . Se helpottaa kappaleen kuljettamista siihen reikään ,kun vaihtaa terän katkenneen tilalle.
Yleisin syy että terä katkee on se että pakkosyöttää sitä metalliin ja terä rupee tenpumaan liikaa. Täytyy opetella sellainen hellä ote ja pitävä siihen sahaan . Seuraavaksi kannattaa opetella käden ja silmän millin tarka hallinta. Kun ne toimii on sahaus itsessään helpoa. Tässä tämmönen pieni neuvo sahauksesta. Itse olen tätä joutunut tekeen työn puitteissa yli kolmekymmentä vuotta , kokemuksesta voin sanoo että aluksi katkoo teriä urakalla . Mutta opettelemalla metallille helläksi , niin voittaa sen sahaamalla.
Niin sen kappaleen taivuttaminen. Kun itsellä ei ole noita taivutuskoneita , niin laitan tuon kappaleen taivutuskohdan kahden suorareunasen levyn väliin ja taivutaan käsin vääntämällä siinä ja jos haluun aivan terävän kulman . Niin paukutan puuvasaralla siihen pokkausta. Tosin aivan terävää ei siihen saa.
Jos alumiini levyä haluu muotoilla kuperaksi , onnistuu sen pakottaminen vasaralla (pakotusvasara) helposti. Jonkin puulevyn päällä , tai paksun kumilevyn. Paras on vahalevy , mutta se on ammattilaisten käyttämää .
- Pastori
- Viesti:
jori kirjoitti:Pastori kirjoitti:jori kirjoitti:Millä muuten paperi liimataan levylle. Muistelen, että meillä on töissä suihkutettavaa tarraliimaa. Kävisikö se, vai pitääkö olla kovempaa liimaa?
Tämmöinenkö?
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... ima-400-ml
Jep. Tota mulla on.
- mhelander
Nojanalle kirjoitti:Kannattaa levittää vesiliukoinenliima. Sillä sen voi pestä lopuksi paperin kansa viemäriin vähällä vaivalla. Levitän tuon liiman alumiinilvylle ja sitten vaan valkosta paperia päälle ,samaan tapaan kun laittas tapettia seinään.
Kätevä tapa. Pitääpäs ottaa itsellekin jatkotouhuille...
Nojanalle kirjoitti:Itse sahaaminen on vähän aikaa vievää. Tuon etunmaisen ketjusuojan sahaamiseen meni noin 10h. Eli ajallisesti ei paljon . Viimestelyyn kotikonstein, vie monta mokomaa lisää. Mutta kun aikaa on niin käytetään sitä. Kevennyksen paikka . Opettajani sanoi aikanaan. Että aikaa teillä on , niin käyttäkää sitä. Olettehan te ajan herroja.
No huh. Vaikka tykkäänkin tarkkaa jälkeä tehdä olisin jo ottanu 10mm:n poranterän ja sähköpistosahan ja ajellu niillä perusmuodot. Viimeistely sitten poraviilalla levyn läpi.
Mun MetaPhysic:n ovaalit ketjurattaat, ei niihin yhteensä varmaan menny 10 tuntia. Jos olis ollu vakaat ja tilavammat työtilat niin vieläkin nopeemmin olis tullu.
Nojanalle kirjoitti:Niin sen kappaleen taivuttaminen. Kun itsellä ei ole noita taivutuskoneita , niin laitan tuon kappaleen taivutuskohdan kahden suorareunasen levyn väliin ja taivutaan käsin vääntämällä siinä ja jos haluun aivan terävän kulman . Niin paukutan puuvasaralla siihen pokkausta. Tosin aivan terävää ei siihen saa.
Samat menetelmät. Semmosessa "workmate" kokoontaittuvassa työpöydässä olen pokannu kaikki alumiinilevyt. Ja jos terävä kulma niin kuminuijalla ja puukalikalla, erittäin terävät niin vaihtuu kuminuija pajavasaraan.
Nojanalle kirjoitti:Jos alumiini levyä haluu muotoilla kuperaksi , onnistuu sen pakottaminen vasaralla (pakotusvasara) helposti. Jonkin puulevyn päällä , tai paksun kumilevyn. Paras on vahalevy , mutta se on ammattilaisten käyttämää .
Jonkun verran olen kokeillut mutta en kovin hyvin tuloksin. Englantilainen pyörä olis kätevä .
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
-
Tää on sellaista nyhräämistä keittiön nurkassa . Eikä noita koneita viitsi paljon kerrostalon keittiössä käytellä. Pysyy tuo naapurisopu paremmin yllä. Varsinkin kun osa talosta tekee kolmeevuoroo.
Toisaalta minulla on aikaa tehdä vanhanaikaisesti puhdetyönä kaikee kivaa . Koneella kun tekee pikasesti , niin siinä jää se tunne pois tekemisestä.
Ikäni kun on käsin tehnyt tarkaa työtä , niin tuo ajan merkitys siihen käytettyyn aikaan häviää.