Re: Mango+ Kinneri
Quatrovelon "tasauspyörästö" on toteutettu vapaarattailla, samoin, kuin Jori kuvaili. Eiköhän se ole ihan toimiva ratkaisu, kun se on kaupalliseen malliin päätynyt.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Quatrovelon "tasauspyörästö" on toteutettu vapaarattailla, samoin, kuin Jori kuvaili. Eiköhän se ole ihan toimiva ratkaisu, kun se on kaupalliseen malliin päätynyt.
No tarviiko tuo ihan oikeasti mitään tasauspyörästöä? Raideleveys puolimetriä ja eturenkaat kääntyvät aika maltillisesti?
Itse kokeilisin kyllä mitä tapahtuu lukkoperällä.
Vilijami kirjoitti:No tarviiko tuo ihan oikeasti mitään tasauspyörästöä? Raideleveys puolimetriä ja eturenkaat kääntyvät aika maltillisesti?
Itse kokeilisin kyllä mitä tapahtuu lukkoperällä.
Sekin tietysti voisi toimia, mutta sitä varten tarvitaan erikoisosia. Kiinteästi akseliin kytkettäviä napoja ja paksun akselin laakereita, eikä runkokaan ainakaan yksinkertaisemmaksi muutu. Väliakseli kun tarvitsee kuitenkin oman ripustuksensa.
Ööö.. Väliakseli? Eikös ketjulinjan voi kiinteällä taka-aksilalla laittaa siihen mihin huvittaa, eli esim alkuperäiselle linjalle?
Laakeripukit runkopalkkeihin ja (ainakin toisen navan laakerit korvaa puslilla, tms keinoin välittää vedon napaan. Levjarrun kiinnitysreikiä vois kans hyödyntää momentin siirrossa..
Tarjoan yleispätevää ratkaisua -biltsun bmx takakiekkoa- niin kuin joka paikkaan.
Eli akseli 20x3 hydrauliikkaputki, laakereiksi normaalit pukkilaakerit, oikeanpuolen kiekosta akseli pois, 20mm terällä läpi ja hitsillä kiinni. Napa on rautaa. Vasemman puolen 14mm akseli hitsataan tulppahitseillä akseliputkeen kiinni. Vasemman kiekon kierrenapaan sakaralevy, jolla akselin voi lukita jäykäksi yksinkertaista sakarakytkintä käyttäen. Yksi osa pitää sorvarilla teettää, vapaaratasadapteri. Näin päästään väliakselista eroon. Ja 9-lehtisiä vapaarattaitahan on nykyään saatavissa.
http://www.atomiczombie.com/DIY%20Parts.aspx adapterin mittakuva.
Ei se väliakseli Mangossa huvikseen ole. Se on, jotta saadaan tarpeeksi pitkät välitykset. Toki sen voi pois jättää, mutta sitten jää kinnerin parhaat ominaisuudet, eli kovat vauhdit polkematta.
Ei kinnerissä ole runkopalkkeja, johon laakereita voi noin vain kiinnitellä. Keskellä on istuimen taakse asti jotain, mutta siitä eteen päin on vain nivelöityä ja ohutta kuorta.
No jättää sen väliakselin ja pakkohan siihen on joka tapauksessa jonkunlaista runkoa tehdä?
Olisiko lasten mönkkärin taka-akselista tähän projektiin? http://kauppa.motorpower.fi/varaosat-mo ... 87088.html
Noissa halvoissa mökijöissä akselin laakeripukit on takahaarukan päissä. Voisi vain rakentaa jäykemmän haarukan vakion tilalle. Ja vahvistaa haarukan laakerointia, kuten Jori jo ehdottikin.
Kiitos kaikille kommenteista. Täytyy noihin perehtyä illemmalla. Varsinkin tuo alla oleva jorin ehdotus ei oikein mulle aukea . Sen verran nätti ilma, että nyt täyttyy lähteä pyöräilemään
...
jori kirjoitti:Saisikohan sen taka-akselin laakeroitua istuinputken päihin (uusi, pidempi ja vahvempi putki tietenkin tuon alumiinisen tilalle). Siinä tulisi laakerointiväliksi niin pitkä matka, ettei välttämättä tarvitsisi kummoistakaan laakeria, vaan pelkät puslat riittäisivät. Väliakseli täytyy tietysti laakeroida takahaarukan varsiin päistään pitämän taakse meneviä ketjuvoimia. Väliakseli ei välttämättä kestä ilman keskilaakeriakaan, joten sekin täytynee tukea laakerilla välipalkkiin.
Jori varmaan tarkoitti tolla puslahommalla joustoliikkeen mahdollistamista taka-akselille. Siis tukivarsien puslia. Mut tästä tais olla tuos jäykkäperä(?). Ei puslat kyl pyörivässä akselissa pitkään vanhene, jos sitä tosiaan tarkoitti!
Tämä on edistynyt sen verran, että nyt mango on purettu osiin. Alakopassa kiinni sähköt ja pari ohjaukseen liittyvää alumiini lattaa. Yläosassa vielä kiinni peilit ja kulkuaukon reunasuoja.
Alaosan paino n. 11,12 kg ja yläosa paino 2,96 kg. Nämähän oli sitten lasikuitua.
Seuraavaksi sitten takarenkaan kopan poisto ja tarvittavat paikkaukset pohjaan.
Onkos kellään myydä mangon alkuperäistä "takaiskaria"?
Takarenkaan poisto pikku rälläkkää apuna käyttäen. Laiskuutta taas ilmassa. Olisi pitänyt hakea autosta eri työkalu. Pikkasen lasikuitu/kittipölyä ilmassa. Ehkä tuo ensikertaan haihtuu...
"Ihanite" tehdyn takarengas kotelon paino 1394grammaa ja alkuperäisen 570grammaa...
.. Pirun kiinnostava rojekti sulla! Vielä kun saisi herkutella kuvilla;)
Härski kirjoitti:.. Pirun kiinnostava rojekti sulla! Vielä kun saisi herkutella kuvilla;)
Kiitos. On niin huono valaistus taloyhtiön väestösuoja tiloissa, että kännykkä kuvien ottaminen hankalaa. Mökillä jemmassa pari loisteputki valaisinta. Aattelin nuo virittää jossain vaiheessa kattoon. Sitten ehkä saisi kuviakin jakoon...
Vähän vaiheessa tämä projekti, mutta eiköhän kevääseen valmistu... Tänään kävin rohloffin napaa ihmettelemässä. Tarkoitushan olisi laittaa napa väliakseliksi. Mukava yllätys oli, että nelipulttinen eturatas kävi pienen viilauksen jälkeen rohloffin levyjarrukiinnikkeisiin. Väliakselin paikka myös ihmettelin...