Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

tavasti kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Juuri näin. Paitsi että kun kammet lyhenee niin toivottavasti myös kadenssi nousee jolloin "raskaus" lienee samalla tasolla.

Itse en oikein ole huomannut että voima vähenisi kampien lyhenemisestä (Lyhin kokeiltu taisi olla 120mm) . Toki se vääntövarsi lyhenee, mutta kyseessä on kokonaisuus. Samalla polvikulma pienenee, ja liike tulee alueelle jossa voimaa on enemmän käytetävissä. Ainakin mun mielestä, ja mikä mun fiilis on.

Esim jalkakyykyssä, isoilla painoilla voi tehdä lyhyttä kyykkyä, mutta kun pudotetaan alas, polviin 90 asteen kulma, niin ei enää niin isoilla mene.

Minä pitäisin samat hammaskoot kampien lyhentymisestä huolimatta. Toki kampien lyhentäminen nostaa maksimikadenssia, joten pelivaraa on pienentämisellekkin jos kokee että siihen on tarvetta.

Juuh, tosin tarkoitin ensisijaisesti sitä että kun hampaita on vähemmän niin nykyisiin rattaisiin verrattuna on jatkuvasti "isompi" vaihde päällä, ellei takavaihtajalla sitä kompensoi.

Quest Carbon -2015

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja jori »

Ehkä ymmärsin väärin, mutta varmistetaan kuitenkin. Edessä isompi ratas tarkoittaa isompaa välitystä ja takana pienempää. Jos eturattaat pienenevät ja takarattat säilyvät samoina, vaiheteiston välitysalue siirtyy pienemmäksi = jokaisella poljinkierroksella kuljetaan lyhyempi matka.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Kyllä, juuri noin, itse muistin sen väärinpäin äkikseltään.

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

päivämäärä: 24.08.2013
mittarilukema päivän lopussa (km): 1699

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

päivämäärä: 29.08.2013
mittarilukema päivän lopussa (km): 1707

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

päivämäärä: 30.08.2013
mittarilukema päivän lopussa (km): 1724

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

päivämäärä: 07.09.2013
mittarilukema päivän lopussa (km): 1761

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Pääsin viimeinkin lukemaan lehtiartikkelin joka minusta oli tehty. Sain huokaista helpotuksesta ja asiat olivat aika samalla tavalla siinä kuin olin selittänytkin. Yhdelle kohdalle kuitenkin repesin enkä osaa eritellä miksi.

"Harvinaisia näistä on tehnyt se, että yhä näitä tuotetaan pieniä eriä, Turunen sanoo."

Töissä on rauhallista joten kerkesin lukea aiheesta "vaikuttaako renkaan koko pinnojen rasitukseen?"

Nettikirjoittelujen perusteella koko ei vaikuta paitsi töyssyihin ajaessa. Sen sijaan maksimirengaspaineet auttavat puristamaan vannetta muotoonsa ja täten vähentää pinnojen rasitusta. Lähde.

Quest Carbon -2015

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja jviirret »

rutunen kirjoitti:

Töissä on rauhallista joten kerkesin lukea aiheesta "vaikuttaako renkaan koko pinnojen rasitukseen?"

Nettikirjoittelujen perusteella koko ei vaikuta paitsi töyssyihin ajaessa. Sen sijaan maksimirengaspaineet auttavat puristamaan vannetta muotoonsa ja täten vähentää pinnojen rasitusta. Lähde.

Ilmeisesti koski kaksipyöräisiä? Kolmipyörissä hyvinkin suuri merkitys. Koska rengas ei kallistu kurveissa joutuu se ottamaan muitakin kuin kehää vasten kohtisuoraan tulevia voimia.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja jori »

"Harvinaisia näistä on tehnyt se, että yhä näitä tuotetaan pieniä eriä, Turunen sanoo."

Osaisiko tuon täsmällisemmin sanoa. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

jviirret kirjoitti:
rutunen kirjoitti:

Töissä on rauhallista joten kerkesin lukea aiheesta "vaikuttaako renkaan koko pinnojen rasitukseen?"

Nettikirjoittelujen perusteella koko ei vaikuta paitsi töyssyihin ajaessa. Sen sijaan maksimirengaspaineet auttavat puristamaan vannetta muotoonsa ja täten vähentää pinnojen rasitusta. Lähde.

Ilmeisesti koski kaksipyöräisiä? Kolmipyörissä hyvinkin suuri merkitys. Koska rengas ei kallistu kurveissa joutuu se ottamaan muitakin kuin kehää vasten kohtisuoraan tulevia voimia.

Jukka

Jep, kaksipyöräisiä pystypyöriä koski. Kolmipyöräisissä vissiin tuo pinnan pituus vaikuttaisi paljonkin rasitukseen (pidempi->isompi vipuvarsi) vai oletinko nyt ihan oikein? Niissähän on ne renkaat kuitenkin vähän kallellaan vähentämässä rasitusta.

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

päivämäärä: 12.09.2013
mittarilukema päivän lopussa (km): 1782

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

päivämäärä: 13.09.2013
mittarilukema päivän lopussa (km): 1796 (108,9)

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

päivämäärä: 14.09.2013
mittarilukema päivän lopussa (km): 1819

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

päivämäärä: 16.09.2013
mittarilukema päivän lopussa (km): 1843 (108,5)

Vaihteiden säätö, linkki itselle muistiin.
Sama youtubesta.
Sama youtubesta, etuvaihtaja

Viimeksi muokannut rutunen, 23 Syys 2013, 01:26. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Quest Carbon -2015

Vastaa Viestiin