Sivu 17/39
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
Lähetetty: 23 Elo 2013, 13:51
Kirjoittaja rutunen
tavasti kirjoitti:mhelander kirjoitti:Juuri näin. Paitsi että kun kammet lyhenee niin toivottavasti myös kadenssi nousee jolloin "raskaus" lienee samalla tasolla.
Itse en oikein ole huomannut että voima vähenisi kampien lyhenemisestä (Lyhin kokeiltu taisi olla 120mm) . Toki se vääntövarsi lyhenee, mutta kyseessä on kokonaisuus. Samalla polvikulma pienenee, ja liike tulee alueelle jossa voimaa on enemmän käytetävissä. Ainakin mun mielestä, ja mikä mun fiilis on.
Esim jalkakyykyssä, isoilla painoilla voi tehdä lyhyttä kyykkyä, mutta kun pudotetaan alas, polviin 90 asteen kulma, niin ei enää niin isoilla mene.
Minä pitäisin samat hammaskoot kampien lyhentymisestä huolimatta. Toki kampien lyhentäminen nostaa maksimikadenssia, joten pelivaraa on pienentämisellekkin jos kokee että siihen on tarvetta.
Juuh, tosin tarkoitin ensisijaisesti sitä että kun hampaita on vähemmän niin nykyisiin rattaisiin verrattuna on jatkuvasti "isompi" vaihde päällä, ellei takavaihtajalla sitä kompensoi.
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
Lähetetty: 23 Elo 2013, 14:07
Kirjoittaja jori
Ehkä ymmärsin väärin, mutta varmistetaan kuitenkin. Edessä isompi ratas tarkoittaa isompaa välitystä ja takana pienempää. Jos eturattaat pienenevät ja takarattat säilyvät samoina, vaiheteiston välitysalue siirtyy pienemmäksi = jokaisella poljinkierroksella kuljetaan lyhyempi matka.
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
Lähetetty: 23 Elo 2013, 14:28
Kirjoittaja rutunen
Kyllä, juuri noin, itse muistin sen väärinpäin äkikseltään.
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
Lähetetty: 25 Elo 2013, 11:57
Kirjoittaja rutunen
päivämäärä: 24.08.2013
mittarilukema päivän lopussa (km): 1699
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
Lähetetty: 30 Elo 2013, 01:17
Kirjoittaja rutunen
päivämäärä: 29.08.2013
mittarilukema päivän lopussa (km): 1707
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
Lähetetty: 31 Elo 2013, 14:52
Kirjoittaja rutunen
päivämäärä: 30.08.2013
mittarilukema päivän lopussa (km): 1724
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
Lähetetty: 08 Syys 2013, 18:57
Kirjoittaja rutunen
päivämäärä: 07.09.2013
mittarilukema päivän lopussa (km): 1761
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
Lähetetty: 11 Syys 2013, 16:50
Kirjoittaja rutunen
Pääsin viimeinkin lukemaan lehtiartikkelin joka minusta oli tehty. Sain huokaista helpotuksesta ja asiat olivat aika samalla tavalla siinä kuin olin selittänytkin. Yhdelle kohdalle kuitenkin repesin enkä osaa eritellä miksi.
"Harvinaisia näistä on tehnyt se, että yhä näitä tuotetaan pieniä eriä, Turunen sanoo."
Töissä on rauhallista joten kerkesin lukea aiheesta "vaikuttaako renkaan koko pinnojen rasitukseen?"
Nettikirjoittelujen perusteella koko ei vaikuta paitsi töyssyihin ajaessa. Sen sijaan maksimirengaspaineet auttavat puristamaan vannetta muotoonsa ja täten vähentää pinnojen rasitusta. Lähde.
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
Lähetetty: 11 Syys 2013, 18:18
Kirjoittaja jviirret
rutunen kirjoitti:Töissä on rauhallista joten kerkesin lukea aiheesta "vaikuttaako renkaan koko pinnojen rasitukseen?"
Nettikirjoittelujen perusteella koko ei vaikuta paitsi töyssyihin ajaessa. Sen sijaan maksimirengaspaineet auttavat puristamaan vannetta muotoonsa ja täten vähentää pinnojen rasitusta. Lähde.
Ilmeisesti koski kaksipyöräisiä? Kolmipyörissä hyvinkin suuri merkitys. Koska rengas ei kallistu kurveissa joutuu se ottamaan muitakin kuin kehää vasten kohtisuoraan tulevia voimia.
Jukka
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
Lähetetty: 11 Syys 2013, 20:29
Kirjoittaja jori
"Harvinaisia näistä on tehnyt se, että yhä näitä tuotetaan pieniä eriä, Turunen sanoo."
Osaisiko tuon täsmällisemmin sanoa. 
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
Lähetetty: 11 Syys 2013, 23:13
Kirjoittaja rutunen
jviirret kirjoitti:rutunen kirjoitti:Töissä on rauhallista joten kerkesin lukea aiheesta "vaikuttaako renkaan koko pinnojen rasitukseen?"
Nettikirjoittelujen perusteella koko ei vaikuta paitsi töyssyihin ajaessa. Sen sijaan maksimirengaspaineet auttavat puristamaan vannetta muotoonsa ja täten vähentää pinnojen rasitusta. Lähde.
Ilmeisesti koski kaksipyöräisiä? Kolmipyörissä hyvinkin suuri merkitys. Koska rengas ei kallistu kurveissa joutuu se ottamaan muitakin kuin kehää vasten kohtisuoraan tulevia voimia.
Jukka
Jep, kaksipyöräisiä pystypyöriä koski. Kolmipyöräisissä vissiin tuo pinnan pituus vaikuttaisi paljonkin rasitukseen (pidempi->isompi vipuvarsi) vai oletinko nyt ihan oikein? Niissähän on ne renkaat kuitenkin vähän kallellaan vähentämässä rasitusta.
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
Lähetetty: 13 Syys 2013, 00:05
Kirjoittaja rutunen
päivämäärä: 12.09.2013
mittarilukema päivän lopussa (km): 1782
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
Lähetetty: 14 Syys 2013, 01:56
Kirjoittaja rutunen
päivämäärä: 13.09.2013
mittarilukema päivän lopussa (km): 1796 (108,9)
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
Lähetetty: 14 Syys 2013, 20:41
Kirjoittaja rutunen
päivämäärä: 14.09.2013
mittarilukema päivän lopussa (km): 1819
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
Lähetetty: 16 Syys 2013, 16:18
Kirjoittaja rutunen