jori kirjoitti:...
Pari syytä nyt ensin. Tässä ei tarvita niin suurta jäähdytysilman sisääntottoa ja poistoa, koska huipputehokin jää aika pieneksi, eikä pidempään tuoteta kuin kilowatin tehoja, jossa tosin lämmöksi muuttuu 4 kW. Joka tapauksessa jäähdydysilman tarve jää kymmenesosaan. Pyörät ovat kapeammat ja pohja tasainen. Avattavien ikkunoiden ja peilien puuttuminen vähentää myös vastusta. Lisäksi vanaveden koko on todennäköisesti pienempi kapeamman ja matalamman rakenteen takia. Puoleen noista arvoista pääsee kohtalaisen helposti, mutta siitä eteenpäin kysytään sisua hieroa yksityiskohdat kuntoon.
Enpä tullut ajatelleeksi tuota jäähdytysilma-asiaa, kun arvelin sen tuntuvan lähinnä poikkileikkauspinta-alan suurentumisena eikä muussa.
Vanavettä en vielä ymmärrä. Jos se on pienemmällä pienempi, niin eihän sen pitäisi vaikuttaa silloin Cd:hen. Eikös Cd esim. pisaramuodolle ole likimain riippumaton sen koosta kohtalaisilla koon muutoksilla? (Reynoldsin luku kai kuitenkin jossain vaiheessa astuu mukaan).
Pyörien kapeuden tajuan, jos tosiaan 400- 500 kg:n kokonaismassaan kapeat pyörät riittävät. Tasainen pohja, joo, kai se nykyautoissakin on aika putki- ja aukkoviidakko yms, vaikka aerodynamiikkaan kiinnitetään huomiota.