Sivu 17/22
Re: Helsinkinojakki
Lähetetty: 28 Elo 2015, 11:28
Kirjoittaja PW
Re: Helsinkinojakki
Lähetetty: 28 Elo 2015, 12:08
Kirjoittaja PW
Re: Helsinkinojakki
Lähetetty: 28 Elo 2015, 15:43
Kirjoittaja Vilijami
Mullaki puuttuu 7 tangonpäävaihtaja. Tästähän kunnon hittituote muodostuu 
Re: Helsinkinojakki
Lähetetty: 28 Elo 2015, 20:55
Kirjoittaja PW
Vaihdoin vielä mummotangon suoraan ja siihen samat kahvat. Koeajossa toimi ainakin kohtuullisesti, eikä reidet enää ota tankoon. Ehkä joskus pitää tuunata se täydellinen tai sitten tämä alkaa tuntua täydelliseltä jokusen kilsan jälkeen.
Re: Helsinkinojakki
Lähetetty: 29 Elo 2015, 08:22
Kirjoittaja PW

- 2015-08-29 08.21.17.jpg (261.46 KiB) Katsottu 4175 kertaa
Re: Helsinkinojakki
Lähetetty: 07 Marras 2015, 13:04
Kirjoittaja PW
Sovittelin tähän tuota 2vaihteista automaatti kiekkoo mut ei mahdu 622 koko pyörimään noilla droppareilla. Olkoon sitt noin, pitää tehdä uus pyörä 622 kokoa - tai sehän on jo alotettu, täytys vaan ryhtyä.
Re: Helsinkinojakki
Lähetetty: 07 Marras 2015, 13:33
Kirjoittaja jooseha
PW kirjoitti:Sovittelin tähän tuota 2vaihteista automaatti kiekkoo mut ei mahdu 622 koko pyörimään noilla droppareilla.
Mites tuo automaatti soveltuu pythoniin? Mua ainakin hirvittää ajatus että pyörä vaihtaa itsekseen. Toki vaihtokohdan oppii ajan kanssa arvaamaan noin suunnilleen ilman nopeusmittariakin.
Re: Helsinkinojakki
Lähetetty: 07 Marras 2015, 13:37
Kirjoittaja jviirret
jooseha kirjoitti:PW kirjoitti:Sovittelin tähän tuota 2vaihteista automaatti kiekkoo mut ei mahdu 622 koko pyörimään noilla droppareilla.
Mites tuo automaatti soveltuu pythoniin? Mua ainakin hirvittää ajatus että pyörä vaihtaa itsekseen. Toki vaihtokohdan oppii ajan kanssa arvaamaan noin suunnilleen ilman nopeusmittariakin.
Vaihtaako se jos voimalla polkee? Muistikuvani on jostakin 80-luvulta että toimisi kuin muutkin rumpuvaihteet eli polkemista pitää keventää vaihtamisen ajaksi.
Jukka
Re: Helsinkinojakki
Lähetetty: 07 Marras 2015, 13:42
Kirjoittaja PW
jooseha kirjoitti:PW kirjoitti:Sovittelin tähän tuota 2vaihteista automaatti kiekkoo mut ei mahdu 622 koko pyörimään noilla droppareilla.
Mites tuo automaatti soveltuu pythoniin? Mua ainakin hirvittää ajatus että pyörä vaihtaa itsekseen. Toki vaihtokohdan oppii ajan kanssa arvaamaan noin suunnilleen ilman nopeusmittariakin.
Joo se on nyt pyyttonissa ja vaihde vaihtuu keskipakovoimalla eli riippuu kiekon pyörimis nopeudesta tai jotain sinnepäin.
Vajaavaisella pytonistin taidoilla se tuntu hankalalta kun vaihde vaihtu yhtäkkiä ja ilmottamatta.
Re: Helsinkinojakki
Lähetetty: 11 Marras 2015, 17:41
Kirjoittaja PW
Tein vahingossa js tietämättäni tästä pyörästä autostabiilin, laittamalla 3kg punnukset keulalle.. Ilman käsiä helpompi ajaa, ohjausliikkeet hitaampia mutt jotenkin vakaampi.
Pitäskö punnukset jättää paikoilleen?;)
Jos jättö negatiivinen vaikutus ei vissiin oo sama?
Re: Helsinkinojakki
Lähetetty: 11 Marras 2015, 18:02
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:
Jos jättö negatiivinen vaikutus ei vissiin oo sama?
Negatiivinen (geometrinen) jättö vaatii enemmän painoa eteen, jotta efektiivinen jättö muuttuisi positiiviseksi ja pyörä autostabiiliksi.
Ei liene tarkoituksenmukaista jättää joutavaa painoa pyörään. Sen sijaan tarpeellista painoa voi siirtää keulille. Piimätölkki ja kalakukko sinne eteen ajovalon viereen. 
Re: Helsinkinojakki
Lähetetty: 11 Marras 2015, 18:09
Kirjoittaja PW
Mietin vaan, saisko autostabiilisuudesta helpotusta pythonin ajo-opetteluun?
Re: Helsinkinojakki
Lähetetty: 11 Marras 2015, 18:19
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:Mietin vaan, saisko autostabiilisuudesta helpotusta pythonin ajo-opetteluun?
Saa toki. Onhan se toki helpompi opetella kääntämään ohjausta oikeaan suuntaan, kun pyörä tekee sen osittain jo itsekseen.
Tuota autostabiilisuutta saa pythoniin luotua myös kuskin painosta. Keventämällä takapuoltaan istuimella nousee polkimien etupyrörän etupuolella jalkoja kannatteleva voima. Jalkojen saama lisäkuorma toimii myös autostabiilisuutta lisäävänä massana siinä kuin keulakuvaksi ripustettu kalakukkokin. 
Saattaahan tuo ollakin, että etukateinvaasio muuttuu pythonisti-invaasioksi, kun pythonin ajaminen helpottuu katteen keulille tuoman lisäpainon avulla. 
Re: Helsinkinojakki
Lähetetty: 11 Marras 2015, 21:28
Kirjoittaja jooseha
Ei se mitään lisäpainoa tarvi. Ainoastaan lisää opettelua. Nätisti kulki ilman käsiäkin 
jori kirjoitti:PW kirjoitti:Mietin vaan, saisko autostabiilisuudesta helpotusta pythonin ajo-opetteluun?
Saa toki. Onhan se toki helpompi opetella kääntämään ohjausta oikeaan suuntaan, kun pyörä tekee sen osittain jo itsekseen. 
Onko tuolla vaikutusta maksiminopeuteen tai ajovakauteen yleensä? Kovasti mietityttää omassa jatkanko sitä runkoputkesta vai keulasta lyhyempiä kampia varten. Rungosta olisi helpompi, mutta jalat siirtyy silloin taaksepäin ja keula kevenee
Jäänyt muuttamatta ettei vaan mene pilalle.
Re: Helsinkinojakki
Lähetetty: 11 Marras 2015, 21:55
Kirjoittaja jori
jooseha kirjoitti:Ei se mitään lisäpainoa tarvi. Ainoastaan lisää opettelua. Nätisti kulki ilman käsiäkin 
jori kirjoitti:PW kirjoitti:Mietin vaan, saisko autostabiilisuudesta helpotusta pythonin ajo-opetteluun?
Saa toki. Onhan se toki helpompi opetella kääntämään ohjausta oikeaan suuntaan, kun pyörä tekee sen osittain jo itsekseen. 
Onko tuolla vaikutusta maksiminopeuteen tai ajovakauteen yleensä? Kovasti mietityttää omassa jatkanko sitä runkoputkesta vai keulasta lyhyempiä kampia varten. Rungosta olisi helpompi, mutta jalat siirtyy silloin taaksepäin ja keula kevenee
Jäänyt muuttamatta ettei vaan mene pilalle.
Minä jatkaisin keulasta. Onhan se tietenkin niin, että akseliväli pysyy saman mittaisena, mutta paino etupyörän etupuolella tekee ohjausgeometriasta stabiilimman. Suurempi stbiilius mahdollistaa suuremmat nopeudet, mutta samalla se tietenkin hidastaa ohjausta suuremman hitausmomentin takia, joten hitaan nopeuden käsiteltävyys ehkä huononee. Toisaalta lyhyempi akseliväli parantaa hitaan nopeuden ohjattavuutta, joten ihan varma ei voi olla ohjailukyvyn huononemisesta rungosta pidentämiseen verrattuna. Yksi on kuitenkin varmaa. Isoa muutosta mihinkään ei noin pieni ero tee, joten ihan turhaan pelkäät pilalle menemistä. Laita vain lyhyemmät kammet ja aja mukavammin. 