46 ja 18 sekä vetävä kiekko 559 32mm renkaalla tekee etenemäksi 4,68m per taaki. Melko sopiva välitys yleiseen ruisailuun.
46/180,663,14=4,68m per taaki
46 ja 18 sekä vetävä kiekko 559 32mm renkaalla tekee etenemäksi 4,68m per taaki. Melko sopiva välitys yleiseen ruisailuun.
46/180,663,14=4,68m per taaki
Nojapyörä männöö bujubuju...
Bujubuju kirjoitti:Pyöräilyn avantgarde elää Nojapyöräfoorumin kaltaisissa pienryhmissä!
Ai niin, milloin paat tulemaan sen Kuopioon?
Käyn Saksassa 27.4.-1.5.2016.
Haluutko sen ennen lähtöäsi, vai vapun jälkeen? Jälkimmäisessä tapauksessa voisin vappukruisailla sillä täällä
Pientä laittoo viel on, hiomista ja hitsauspaikkailua - penkin takatukeen palikka, ennen ku arvaan lähettää mutt varmaan ens viikolla onnistus.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Nämä polkimet tuntu yhden päivän ajelun perusteella aika hyviksi jos ei haluu lukkopolkimia käyttää. Nuo pienet tapit polkimen pinnalla pitää kengän aika hyvin paikoillaan, eikä tartte kannatella jalkoja kauheesti. Riippuu varmaan myös kengän pohjasta.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
ajarmala kirjoitti:Miksi pitäisi sotkea kammen pituus näin yksinkertaiseen asiaan?
Tarvittava vääntömomentti on ihan sama riippumatta kampien pituudesta, kun fillarin nopeus on sama.
Polkemiseen tarvittava voima on tietenkin kääntäen verrannollinen kampien pituuteen. Mutta pitää aina muistaa, että polkupyörää ei ajeta voimalla vaan teholla. Teho on vääntömomentti kertaa kulmanopeus.
Ja vääntömomentti on voima kertaa voimanvarsi. Siksi se pitää sotkea.
Mäki nousee helpommin 200mm kammilla kuin 100mm kammilla, jos välitys on sama.
PW kirjoitti:Nämä polkimet tuntu yhden päivän ajelun perusteella aika hyviksi jos ei haluu lukkopolkimia käyttää. Nuo pienet tapit polkimen pinnalla pitää kengän aika hyvin paikoillaan, eikä tartte kannatella jalkoja kauheesti. Riippuu varmaan myös kengän pohjasta.
Samaa mieltä. Mulla on talvipyörässä ja yksipyöräisessä(oli) hyvin paljon saman tyyppiset.
En tiedä mistä johtuu, mutta pito kengän pohjaa vasten tuntuu olevan suurempi kuin lukkopolkimien lukottomalla puolella.
Nuo PW:n polkimet taitaa tosin olla jotku kalliimmat kun näyttää että on (vaihdettavilla???) teräspiikeillä?
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Punaiset polkimet on malliltaan DMR V8, 528 grammaa.
Vilijami kirjoitti:ajarmala kirjoitti:Miksi pitäisi sotkea kammen pituus näin yksinkertaiseen asiaan?
Tarvittava vääntömomentti on ihan sama riippumatta kampien pituudesta, kun fillarin nopeus on sama.
Polkemiseen tarvittava voima on tietenkin kääntäen verrannollinen kampien pituuteen. Mutta pitää aina muistaa, että polkupyörää ei ajeta voimalla vaan teholla. Teho on vääntömomentti kertaa kulmanopeus.Ja vääntömomentti on voima kertaa voimanvarsi. Siksi se pitää sotkea.
Mäki nousee helpommin 200mm kammilla kuin 100mm kammilla, jos välitys on sama.
Vika lause pitää kutinsa vain ceteris paribus tilanteessa. Anatomisia eroja on, kuten ketjussa aiemmin on mainittu, joten pelkät fysiikan lait eivät kerro koko totuutta. Terveydellistä merkitystä voi olla joillekin paljonkin pitkillä kammilla jänteitä venyttäessä. Vammautuneille tuplana. 171 cm pitkänä 160 mm kammilla lievästä polven kulumasta kärsivänä välitykset ovat liian isot yläpäässä, kun pahaa tekee kadenssin puute täydellä teholla pisimmällä välityksellä alamäessä. Ei ole konetta...
Vilijami kirjoitti:ajarmala kirjoitti:Miksi pitäisi sotkea kammen pituus näin yksinkertaiseen asiaan?
Tarvittava vääntömomentti on ihan sama riippumatta kampien pituudesta, kun fillarin nopeus on sama.
Polkemiseen tarvittava voima on tietenkin kääntäen verrannollinen kampien pituuteen. Mutta pitää aina muistaa, että polkupyörää ei ajeta voimalla vaan teholla. Teho on vääntömomentti kertaa kulmanopeus.Ja vääntömomentti on voima kertaa voimanvarsi. Siksi se pitää sotkea.
Mäki nousee helpommin 200mm kammilla kuin 100mm kammilla, jos välitys on sama.
Kirjoitin eilen saman sisältöisen viestin, kuin Ari, mutta sössin sen katoamaan ennen lähettämistä. Täydentäisin vielä Arin viestiä:
Lyhyillä kammilla jo muutaman vuoden ajettuani olen tullut siihen tulokseen, ettei pyörän välityssuhdetta tarvitse muuttaa kun vaihtaa lyhempiin kampiin. Lyhyillä kammilla jalat ovat suorempana ja kestävät suurempia voimia, mutta helposti voi käyttää korkeampia kadensseja jos haluaa, sillä se on lyhyillä kammilla onnistuu korkeatkin pyöritysnopeudet. Mikään pakko se ei silti ole, vaan lyhyillä voi ajaa aivan samoilla vaihteilla kuin pitkilläkin.
Jos tuo Gain ratio olisi totta ja järkevä tapa ilmaista pyörän välityssuhde, olisin minä ajanut viime vuodet huomaamattani 52% väärällä välityksellä. Niin paljon välityssuhde muuttuu, kun vaihdetaan 175 kammet 115-mittaisiin.
Mäki nousee aivan yhtä hyvin 100-millisilläkin kammilla, kunhan välitys vastaa edes tolkullista kadenssia. Jos pitää puhua maksimimomentista, on välitys aivan liian suuri.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
PW kirjoitti:Haluutko sen ennen lähtöäsi, vai vapun jälkeen? Jälkimmäisessä tapauksessa voisin vappukruisailla sillä täällä
![]()
Pientä laittoo viel on, hiomista ja hitsauspaikkailua - penkin takatukeen palikka, ennen ku arvaan lähettää mutt varmaan ens viikolla onnistus.
Vapun jälkeen on hyvä, koska muuten menee reissuun lähtö vaikeaksi ! Vapun jälkeen on sitten aikaa rauhassa maalata runko ja laittaa se kuivumaan.
Nojapyörä männöö bujubuju...
jori kirjoitti:Jos tuo Gain ratio olisi totta ja järkevä tapa ilmaista pyörän välityssuhde, olisin minä ajanut viime vuodet huomaamattani 52% väärällä välityksellä. Niin paljon välityssuhde muuttuu, kun vaihdetaan 175 kammet 115-mittaisiin.
Mäki nousee aivan yhtä hyvin 100-millisilläkin kammilla, kunhan välitys vastaa edes tolkullista kadenssia. Jos pitää puhua maksimimomentista, on välitys aivan liian suuri.
Itselleni tuo Gain ratio on totta. Mäki ei -ainakaan minulla- nouse samaan malliin 100mm kammilla. Kampien lyhentyessä olen joutunut keventämään välitystä.
No ehkä se on eri asia terveellä, ku tämmöisellä puolitoistajalkaisella
Tässäpä flättipolkimet!
Kevyet!
http://www.xpedo.com/products/pedals/platform/144/spry
Tällaisilla ajan pitkin polkuja ja työmatkoja:
http://ns-bikes.com/aerial,146,pl.htm
En ole käyttänyt lukkopolkimia enää vuosiin.
Nojapyörä männöö bujubuju...
jviirret kirjoitti:En tiedä mistä johtuu, mutta pito kengän pohjaa vasten tuntuu olevan suurempi kuin lukkopolkimien lukottomalla puolella.
Nuo PW:n polkimet taitaa tosin olla jotku kalliimmat kun näyttää että on (vaihdettavilla???) teräspiikeillä?Jukka
Noissa polkimissa piikkien yhteenlaskettu pinta-ala on pienempi kuin lukkopolkimien lukottomalla puolella. Pinta-alan ollessa pienempi piikkien kenganpohjaan uppoamiseen tarvittava pintapaine saadaan jo kevyelläkin painamisella.
Bujubuju kirjoitti:Minulla on jo kotona odottamassa huippukevyt fixitanko (kapea).
Millanen on fiksitanko?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:Bujubuju kirjoitti:Minulla on jo kotona odottamassa huippukevyt fixitanko (kapea).
Millanen on fiksitanko?
Lyhyt aivan suora, tai kippurasarvitangosta sahaamalla tehty kapea bullhorn.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
jori kirjoitti:PW kirjoitti:Bujubuju kirjoitti:Minulla on jo kotona odottamassa huippukevyt fixitanko (kapea).
Millanen on fiksitanko?
Lyhyt aivan suora, tai kippurasarvitangosta sahaamalla tehty kapea bullhorn.
Miun Automaatti-MBB:ssä on siis fiksitanko.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.