Hienoa suunnittelua ja varmasti on hyvä tulossa. Itsella seuraavaksi pyörii mielessä kolmipyörän rakentaminen. Tuli mieleeni että maavaraa ei tarvita paljon (7 cm ?) ja keskiötäkin voi nostaa. Miksi ei suoraa putkea alakautta niin ei tarvitsisi sivukautta kuljetella. Kommentti/kysymys on varmasti ns. tyhmä...
Ei oo tyhmiä kysymyksiä. Noita normi deltoja, runkoputki keskellä on tehty ennenkin, niitä saa kaupasta. Niissä joutuu pidentämään taka-akselia tai tekemään väliakselin, ett saa vedon takapyörälle.
Tässä runko sivulla mallissa, tarkotus oli kait tehdä pyörä, johon on helppo mennä istumaan, liikuntarajotteisenkin.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Hienoa suunnittelua ja varmasti on hyvä tulossa. Itsella seuraavaksi pyörii mielessä kolmipyörän rakentaminen. Tuli mieleeni että maavaraa ei tarvita paljon (7 cm ?) ja keskiötäkin voi nostaa. Miksi ei suoraa putkea alakautta niin ei tarvitsisi sivukautta kuljetella. Kommentti/kysymys on varmasti ns. tyhmä...
Ei oo tyhmiä kysymyksiä. Noita normi deltoja, runkoputki keskellä on tehty ennenkin, niitä saa kaupasta. Niissä joutuu pidentämään taka-akselia tai tekemään väliakselin, ett saa vedon takapyörälle.
Tässä runko sivulla mallissa, tarkotus oli kait tehdä pyörä, johon on helppo mennä istumaan, liikuntarajotteisenkin.
Samalla vältytään tekemästä väliakselia ja voidaan halutessa laskea istuinkorkeus miten matalaksi tahansa, mikä väliakselillisessa on hankalampaa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
MIkä vika siinä taivutetussa tangossa on? Kuvittelis että enemmän klappia tämmöseen vivustoon tulee kun niveliä on enemän. Toki se pitää tehdä kohtuu paksuseinäisestä putkesta ettei jousta, mutta ei sitä joustoa tässä vipusysteemissäkään kait kaivata?
Markus Heikkilä - Pyörät: Specbike Technics Comfort tadpole trike / DFXL kinneri / Tern Link D7i taittopyörä / vm -74 Peltirunko-Jopo
MIkä vika siinä taivutetussa tangossa on? Kuvittelis että enemmän klappia tämmöseen vivustoon tulee kun niveliä on enemän. Toki se pitää tehdä kohtuu paksuseinäisestä putkesta ettei jousta, mutta ei sitä joustoa tässä vipusysteemissäkään kait kaivata?
Jos nivelinä käyttää tällaisia nivelvarsia http://www.kentso.fi/fi/group/nivelvarret/0170 ei kai klappia tule. Olen tullut ohjaavan etupyörän väpätykselle niin allergiseksi velomobiili SH18:n yhteydessä, että pyrin siitä kaikin keinoin pääsemään eroon.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Edit.
Ongelma ratkaistiin jo siellä ketjussa. Väpätys johtui painavasta etukiekosta ja pystystä emäputken kulmasta.
jori kirjoitti:
irakas kirjoitti:
Olen nyt kokeillut erilaisia ohjausvaijerin asetuksia, ja on osoittautunut, että pienikin jousto vaijerissa aihettaa suuremmissa nopeuksissa aikamoisen väpätyksen korille.
Tuo on ns. wobling ilmiö. Se johtuu rungon vääntöjoustosta ja liian pystystä ohjausakselista, jotka yhdessä aiheuttavat värähtelyn. Kyse on erittäin herkästä ilmiöstä, jota voidaan vaimentaa monella tavalla:
Ohjausakselin vinontaminen ja haarukkaan lisää offsettia niin, että jättö ei nouse liian korkeaksi, mutta ohjausakselin vinous saa renkaan kosketuskohdan siirtymään ohjaussuuntaan ja etupyörän painon hiukan vastustamaan kääntymistä. Leveämpi eturengas tekee samaa, tai vähän vähemmän painetta eturenkaassa tai keskeltä kuluneempi rengas, jolloin kääntäminen siirtää kosketuspistettä enemmän. Kannattaa siis valita kulunein rengas eteen. Eturenkaan kuorma parantaa myös tilannetta. eli painavia matkatavaroita kannattaa sijoittaa eteen.
Tien aiheuttaman ohjausherätteen vaikutusta voidaan pienentää lisäämällä ohjausakselin hitautta, joka tässä ajoneuvossa on erityisen pieni ohjaustangon puuttumisen takia. Ilmeisesti tiukalle vedetty ohjausvaijeri toimii tällaisena hitauspainona. Löysällä vaijerilla joustoa koko vaijerin liikuttamiseksi woblaavan ohjauksen mukana on liian paljon. Moottoripyörissä hitausmassat lisätään tangon päihin. Painot eivät kuitenkaan polkupyörässä ole suositeltavia niiden haitallisten ylämäkivaikutusten takia.
Ilmiö on herkkä, joten ihan kelvollinen korjaus saattaisi olla rengaskorjausten lisäksi pelkästään ohjauslaakerin kiristäminen hieman liian kireälle tai korvaaminen muoviholkilla. Asiallinen korjaus olisi tietenkin ohjausiskunvaimennin, joita käytetään moottoripyörissä nykyisin hyvin yleisesti. Sinulla taitaa sellainen ollakin, joten kokeilu ei liene mikään ongelma.
Joo, kyllä tämä Sakarin pyörien väpätysongelma on johtunut nimenomaan liian pystystä ohjauskulmasta. Herkkä lajihan tuo on, mutta ei siitä painajaista kannata itselleen kehittää. Pitkä- ja kevytkeulaisiin kannattaa kuitenkin laittaa selvästi loivempi kulma kuin lyhyisiin raskaskeulaisiin.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Joo, kyllä tämä Sakarin pyörien väpätysongelma on johtunut nimenomaan liian pystystä ohjauskulmasta. Herkkä lajihan tuo on, mutta ei siitä painajaista kannata itselleen kehittää. Pitkä- ja kevytkeulaisiin kannattaa kuitenkin laittaa selvästi loivempi kulma kuin lyhyisiin raskaskeulaisiin.
SH18:ssa rajoittaa kori rajoituksen loivemman kulman tekemiseksi, mutta, jos laittaisi rälläkän laulamaan ja asentaisi emäputken taaksepäin ja loivemmaksi, ehkä ongelma korjautuisi. SH18:aan voisi myös laittaa taakse jousituksen iskareilla SH31:n tapaan.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Joo, kyllä tämä Sakarin pyörien väpätysongelma on johtunut nimenomaan liian pystystä ohjauskulmasta. Herkkä lajihan tuo on, mutta ei siitä painajaista kannata itselleen kehittää. Pitkä- ja kevytkeulaisiin kannattaa kuitenkin laittaa selvästi loivempi kulma kuin lyhyisiin raskaskeulaisiin.
SH18:ssa rajoittaa kori rajoituksen loivemman kulman tekemiseksi, mutta, jos laittaisi rälläkän laulamaan ja asentaisi emäputken taaksepäin ja loivemmaksi, ehkä ongelma korjautuisi. SH18:aan voisi myös laittaa taakse jousituksen iskareilla SH31:n tapaan.
Ohjausgeometriaa pitää aina ajatella kokonaisuutena. Kulmaa muuttamalla muuttuu jättö, jollei haarukkaa muokkaa vastaavasti. Kokemuksen perusteella loivalla eli lähempänä vaakasuoraa olevalla kulmalla tarvitaan vähemmän jättöä. Lienee myös niin että lähes pystysuoralla kulmalla pitää olla vastaavasti enemmän jättöä kuin "normaalilla" 70 asteen kulmalla. Tätä on tarkoitus kokeilla käytännössä: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 30#p117870
Aikoinaan täältä foorumilta tulleen vihjeen mukaan asensin SH18:aan tällaisen ohjausvaijerin kiristäjän,
Vaijerin jousi.jpg (108.72 KiB) Katsottu 5403 kertaa
mutta otin sen nyt pois ja kiristin vaijerin tiukalle. Myös kiristin etupyörän ohjausakselin ja tuntuupa tehtyjen koeajojen perusteella, että ainakin toistaiseksi näyttävät nämä konstit tepsivän. Ei ainakaan vielä ole woblausta esiintynyt. Tosin ei suurempiin nopeuksiin näillä keleillä pääse.
Olen päättänyt ottaa pois punaiset osat korista. Ne jotenkin ärsyttivät. Tässä kuva kuvankäsittelyn avulla tehdystä suunnitelmasta. Punaiset osat on helppo ottaa pois, kun ovat kontaktimuovia.
Liitteet
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Mulla oli tuollainen jousi kun vaijerin pituus ohjauksen ääriasenoissa oli eri kuin ohjaus keskiasennossa. Tiukalle kiristettynä se olisi vain vääntänyt jotakin mutkalle.
Molemmissa deltoissa on ollut väpätystaipumusta, mutta alkanut yleensä vasta 20-25km/h nopeudessa. Molemmissa oli vakio etuhaarukka vakio pystypyörän kulmalla.
Molemmissa deltoissa on ollut väpätystaipumusta, mutta alkanut yleensä vasta 20-25km/h nopeudessa. Molemmissa oli vakio etuhaarukka vakio pystypyörän kulmalla.
LWB tadpole ja Twisteri pitkällä tillerillä väpättivät reilusti alkaen just tuosta 20-25km/h nopeudesta.
Flevo jätön nollauksella ja Papan jopo eivät väpättäneet millään.
Siis loiva ohjausakselin kulma ja olematon jättö tekevät ohjauksesta etupainoisen, jolloin se on stabiili.
Kolmipyöräiskäytössä suuri jättö vaan pahentaa tuota väpätystä, koska ohjausakselin linja on koko ajan "mäen" laella tipahtamassa sieltä pois. Kun ohjaus kääntyy ja tipahdus tapahtuu, niin jättö yrittää korjata tilanteen ja meillä on itsetehostava jousiheiluri valmis. Takapainoinen ohjaus pahentaa tätä wobblausta vielä lisää.
Kuvan ohjaustankojen päät ovat yhtä kaukana renkaan navasta.
Hieno on Sakarin kinneri, ei voi ku kateellisena ihailla ku ei oo ite saanu aikaseksi
Onko Sakarilla minkäänlaista mutua siitä, onko tuosta katteesta ilmanvastushyötyä? Mietin kun siinä ei oo pohjaa, voiko se silti helpottaa menoa?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Hieno on Sakarin kinneri, ei voi ku kateellisena ihailla ku ei oo ite saanu aikaseksi
Onko Sakarilla minkäänlaista mutua siitä, onko tuosta katteesta ilmanvastushyötyä? Mietin kun siinä ei oo pohjaa, voiko se silti helpottaa menoa?
Kyllä sitä on vaikea sanoa, menee kyllä mudun puolelle. Kun on kokeillut oikeita sutjakkaita täysin katettuja velomobiileja, on niissä meno paljon keveämpää. Johtuu kyllä myös jousituksestakin.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason