Sivu 17/59
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 07 Maalis 2011, 13:29
Kirjoittaja tavasti
irakas kirjoitti:Akut on ladattu akun valmistajan suosittamilla latureilla, ja ne on ajettu siihen tilaan, että eivät ole enää pystyneet pyörttämään moottoria. Liekkö sitten menneet aivan tyhjiksi. Olen laittanut ne useimmiten heti lataukseen reissulta palattua.
Liian tyhjäksi on tainneet mennä, ja siksi kapasiteetti on on kovin vaatimaton. Seuraavien akkujen kanssa kannattaisi kai olla ainakin volttimittari jota seurailee, ja perehtyä kuinka tyhjäksi kärsii ajaa, tai olla varsinainen ohjain joka valvoo ettei akkuja pysty ajamaan liian tyhjäksi. Halpojen lyijyakkujen kanssa sikäli mukavampi, että tappio pilalle menneistä akuista on pienempi, mutta lyijyakut eivät ole kovinkaan hyviä isojen virtojen kanssa. Toki niillä varmaan pidemmälle pääsee kuin nuo nykyiset tuossa kunnossa.
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 21 Marras 2011, 18:13
Kirjoittaja PW
Vähän talviolosuhteista esimakua tänään Imatralla, lunta tuli sen verran ett just asfaltti peittyi. Kielikeskellä suuta piti välillä ajella mutkissa ja muutenkin. Lumen alla paikotellen jäätä, kerran meinasin rypästä mutt meinaamisesta ei oteta. Toistaseksi sileet kesäkumit vielä alla.
Petri
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 22 Marras 2011, 12:01
Kirjoittaja Syväri
Töihin olis tarkoitus masokistisella fiiliksellä pari kertaa polkaista vielä.. Ei välttämättä kyllä nojakilla ku ei oo tavaratilaa ja vk ei oo vielä läjässä 
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 22 Marras 2011, 13:03
Kirjoittaja mhelander
Mulla alko talvipyöräily sunnuntaina kun kävin lowracerilla ekan pyörätielenkin sitten kevään vetäsemässä.
Pakkasta oli -6 .. -8 ja vain vähän tuuleskeli. Tiet oli jää-rähmässä kun lämpötilat on nollan molemmin puolin pomppineet ja vähän on vettäkin sekaan sadellut, päällä hieman lunta ja pääosin hiekoitettu. Autotiet ihan lentokunnossa, niille ei mitään asiaa enää...
Mutta sen verran on tullut kesällä ajettua, ja 10-lehtisen vaihteiston koeajo kun oli suorittamatta kuten MP:n hiilikuituinen penkki niskatukineen siinä testaamatta, että rohkaistuin lähtemään slikseineen päivineen, laskin vaan vähän paineita kesäkeleiltä jotta pitoa saisi hieman lisää. Hyvillä lipoilla olisin saanut tuhottua molemmat hiilikuituiset osat
.
Yllättävän tasapainoista oli ajo vaikka yksi kohta lenkkiä on ei-kenenkään-huoltovastuulla ja ilman hiekoitusta, aika mellevää kun vauhtia oli 30-40 km/h ja joka polkasulla löi takapyörä vähän tyhjää
. Onneksi oli suojalasit silmillä, hiekkaa kun tuli syliin jonkun verran.
Lenkin jälkeen liimailin sitten talvituubit MP:n rattaisiin, eteen Schwalben Milano -treenigummi jossa siksak-kuvio (sliksin sijaan) ja taakse U.S.S.R talvituubi. Hiilikuituinen/lowracerin kisaratas kun omaa tuubiteipillä liimatun gummin niin siihen ei talvirentasta laiteta, ajelen tuolla samalla takarattaalla molemmilla ja vaihdan 9-10 vaihteista pakkaa pyörän mukaan. Sekin on nyt helppoa kun on tarkoitukseen oikeat työkalut
.
Muoks: ja lowraceriin heitin (tai paremminkin taistelin, "tuhoutumaton" rengasrautakin särkyi) Maxxis DTH 451-gummin, siinä kun on vähän pitokuviota. Saa nähdä miten pitää ja rullaa verrattuna 28mm:n Durano-sliksiin.
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 22 Marras 2011, 18:21
Kirjoittaja terppa
Syväri kirjoitti:Töihin olis tarkoitus masokistisella fiiliksellä pari kertaa polkaista vielä.. Ei välttämättä kyllä nojakilla ku ei oo tavaratilaa ja vk ei oo vielä läjässä 
Monena yönä on ollut yritys hyvä kymmenen mutta on sitten herätystä tullut puolituntia siirrettyä... ihme väsyttäjäinen ollut
pari kertaa vaa tässä kuussa työmatkaa fillarilla vaikka on sliksikelejäkin ollut, jos huomenna laittaisi nastarenkaan eteen niin ei ole tarkkaa sen lämpömittarin kanssa, taakse taidan nastat laittaa vasta sitten kun talvi tulee oikeasti tänne eteläänkin.
Auton olen tankannut viimeksi reilut 2 kk sitten (ennätys lajissaan), että on sitä kumminkin pyörä vähän kulkenut.
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 25 Marras 2011, 18:12
Kirjoittaja Premnas
Haluaisin vielä harrastaa työmatkapyöräilyä niin kauan kun täälläpäin ei ole lunta tai muuten huonot ajo-olosuhteet. Nyt on vaan ongelmaksi noussut vaihdevaijereiden jäätyminen. Tangonpäävivut kun ovat suoraan ylöspäin niin antavat suoran tien vaijerikuoreen ja sinnehän se kosteus ja vesi menevät. Onko kellään mitään kätevää kikkakolmosta jolla estää moinen, vai pitääkö nyt alkaa harkita koko vaihdesysteemin vaihtoa että sais muunlaiset vaihdevivut? Ei siinäkään ole mitään mieltä joka halvatun kerta kuivatella kuoria. Nytten kun on vielä semmonen plusmiinusnollakeli, sitä saisi tehdä jatkuvasti. Jarruihin hommasin scorpionin valmistajalta kätevät suojatulpat ja kaikkien sadekelien jälkeen pakkasen tultua en huomaa mitään eroa, eli ei jähmety. Kunpa keksisi noihin tangonpäävipuihin saman! Ei siitä mitään tuu jos molemmat vaihtajat vetää jäähän. 
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 25 Marras 2011, 18:30
Kirjoittaja jviirret
Ensimmäiset hiekoitukset tälle talvea. Vai pitäisikö sanoa soratus? Sen verran karkeaa kamaa on tällä hiekottajalla ollut koneessa. Raekoko 5-20mm silmämääräisesti arvioiden. Varmaankin viime keväänä jostakin lakaistu talteen ja mukaan tullut karkeampaa tavaraa? Melko epämiellyttävää täristellä tuollaisella pinnalla.
Jukka
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 25 Marras 2011, 23:00
Kirjoittaja jori
Ota valokuv(i)a siitä sorasta mittatikun kanssa ja lähetä kaupungin liikennevirastoon tai paikalliseen lehteen ja pyydä tekemään juttu tappajasorasta ja muusta piittaamattomuudesta kevyen liikenteen väylien kunnossapidossa. Vain valittamalla puutteista voit saada parempaa.
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 26 Marras 2011, 04:50
Kirjoittaja Nojanalle
Tappajasepeli on juuri oikea sana. Minun kausi päättyy viimeistään tämän P:n levittämiseen tielle. Miksi se pitää olla niin H:n isokokoista. Eihän se enään minkään kengän, eikä renkaan alla pitoo paranna. Nuljahtelee ja rikkoo pohjat ja renkaat. Taitaa olla tie insinöörejen kosto kevyeelle liikenteelle.
Kun se on siinä kulkuväylällä hetken niin todennäköisesti se on kulkeutunut tien sivuille ja kulkiat ovat luoneet oman uran siihen. 
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 26 Marras 2011, 07:01
Kirjoittaja jviirret
Itseasiassa täällä on asiasta ollut oikein lehtijuttukin, mutta ei meille tulevissa lehdissä joten jutun tarkemmasta sisällöstä en tiedä.
Jukka
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 26 Marras 2011, 13:03
Kirjoittaja ivie
Premnas kirjoitti:Haluaisin vielä harrastaa työmatkapyöräilyä niin kauan kun täälläpäin ei ole lunta tai muuten huonot ajo-olosuhteet. Nyt on vaan ongelmaksi noussut vaihdevaijereiden jäätyminen. Tangonpäävivut kun ovat suoraan ylöspäin niin antavat suoran tien vaijerikuoreen ja sinnehän se kosteus ja vesi menevät. Onko kellään mitään kätevää kikkakolmosta jolla estää moinen, vai pitääkö nyt alkaa harkita koko vaihdesysteemin vaihtoa että sais muunlaiset vaihdevivut? Ei siinäkään ole mitään mieltä joka halvatun kerta kuivatella kuoria. Nytten kun on vielä semmonen plusmiinusnollakeli, sitä saisi tehdä jatkuvasti. Jarruihin hommasin scorpionin valmistajalta kätevät suojatulpat ja kaikkien sadekelien jälkeen pakkasen tultua en huomaa mitään eroa, eli ei jähmety. Kunpa keksisi noihin tangonpäävipuihin saman! Ei siitä mitään tuu jos molemmat vaihtajat vetää jäähän. 
Sama vaiva. Kiinnostava tuo suojatulppajuttu, en ollut kuullutkaan. Asennusohje (ftp://ftp.hpvelotechnik.com/anleitungen ... tung_d.pdf) antaa aika monimutkaisen vaikutelman, mutta ehkä se todellisuudessa on helppo ja nopea asentaa. Ainakin tuo olisi helpompi ja halvempi kokeilu kuin siirtyä hydraulisiin levyjarruihin, mitä olen ehtinyt harkita.
Fillarihuoltaja ehdotti joskus käyttämään 5 mm suojakuorta vaihdevaijerissa ja 4 mm vaijeria, niin vaijeri ei ehkä hyydy kuoreensa oitis, jos sinne pääsee tippa vettä. En ole kokeillut.
Muistan lukeneeni Gore Tex -vaihdevaijereista/kuorista, joiden pitäisi taklata tämä ongelma. Nopeasti googlaten löysin linkiksi http://www.rideoncables.com/en_us/. Mikähän olisi kätevä ostospaikka...
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 26 Marras 2011, 21:53
Kirjoittaja terppa
ivie kirjoitti:Premnas kirjoitti:Haluaisin vielä harrastaa työmatkapyöräilyä niin kauan kun täälläpäin ei ole lunta tai muuten huonot ajo-olosuhteet. Nyt on vaan ongelmaksi noussut vaihdevaijereiden jäätyminen. Tangonpäävivut kun ovat suoraan ylöspäin niin antavat suoran tien vaijerikuoreen ja sinnehän se kosteus ja vesi menevät. Onko kellään mitään kätevää kikkakolmosta jolla estää moinen, vai pitääkö nyt alkaa harkita koko vaihdesysteemin vaihtoa että sais muunlaiset vaihdevivut? Ei siinäkään ole mitään mieltä joka halvatun kerta kuivatella kuoria. Nytten kun on vielä semmonen plusmiinusnollakeli, sitä saisi tehdä jatkuvasti. Jarruihin hommasin scorpionin valmistajalta kätevät suojatulpat ja kaikkien sadekelien jälkeen pakkasen tultua en huomaa mitään eroa, eli ei jähmety. Kunpa keksisi noihin tangonpäävipuihin saman! Ei siitä mitään tuu jos molemmat vaihtajat vetää jäähän. 
Sama vaiva. Kiinnostava tuo suojatulppajuttu, en ollut kuullutkaan. Asennusohje (ftp://ftp.hpvelotechnik.com/anleitungen ... tung_d.pdf) antaa aika monimutkaisen vaikutelman, mutta ehkä se todellisuudessa on helppo ja nopea asentaa. Ainakin tuo olisi helpompi ja halvempi kokeilu kuin siirtyä hydraulisiin levyjarruihin, mitä olen ehtinyt harkita.
Fillarihuoltaja ehdotti joskus käyttämään 5 mm suojakuorta vaihdevaijerissa ja 4 mm vaijeria, niin vaijeri ei ehkä hyydy kuoreensa oitis, jos sinne pääsee tippa vettä. En ole kokeillut.
Muistan lukeneeni Gore Tex -vaihdevaijereista/kuorista, joiden pitäisi taklata tämä ongelma. Nopeasti googlaten löysin linkiksi http://www.rideoncables.com/en_us/. Mikähän olisi kätevä ostospaikka...
Mä laitoin yhteen vaijeriin "silikonikuoren" (olisiko ollut biltemasta?) eli vaijerinkuoren molempiin päihin tuli pääteholkki jonka alle pieni silikoonityyny, sen sovitus on niin tiukka, että ei helpolla vesi mene kuoren sisään. Käsittääkseni silikonin ansiosta ei saa/tarvitse rasvata vaijeria. Käyttökokemuksia minulla ei vielä ole pakkasista mutta on ainakin halpa kokeilla...
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 26 Marras 2011, 22:11
Kirjoittaja Nojanalle
Mitä pienempi on rako sitä enenevässä määrin sinne imeytyy vettä, tämä kuuluisa kapilaari ilmiö pitää siittä huolta. Toinen että jos väljä tuo kuoren ja vaijerin väli , niin eikö se luista siellä paremmin. Poikani joka vinkuttaa näitä rossipyöriä , niin sano että talvella hän laittaa huolossa nuo vaijerit jarrunesteeseen likoomaan ja uittaa vaijerin kuorensisään teollisuus teflonia spraittipullosta. Kestää kuulemma koko talven mönkiä pitkin näreitä , sen suuremmitta ongelmitta. 
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 26 Marras 2011, 22:35
Kirjoittaja terppa
Nojanalle kirjoitti:Mitä pienempi on rako sitä enenevässä määrin sinne imeytyy vettä, tämä kuuluisa kapilaari ilmiö pitää siittä huolta. Toinen että jos väljä tuo kuoren ja vaijerin väli , niin eikö se luista siellä paremmin. Poikani joka vinkuttaa näitä rossipyöriä , niin sano että talvella hän laittaa huolossa nuo vaijerit jarrunesteeseen likoomaan ja uittaa vaijerin kuorensisään teollisuus teflonia spraittipullosta. Kestää kuulemma koko talven mönkiä pitkin näreitä , sen suuremmitta ongelmitta. 
Musta tuntui, että se silikonityyny on samalla vähän kuin tiivisterenkaana, ettei kuoren sisään mene mitään ylimääräistä, muuten kuoren mitoitus lienee "normaali".
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 28 Marras 2011, 22:04
Kirjoittaja Velonautti
Lauantaina 26.11.2011 oli vielä mainio keli ajaa kinnerillä töihin,mutta sunnuntaina kun sit piti ajaa kotiin(1vrk työ) yöllä oli hieman tullut lunta
ja alkoi sataa räntää/lunta lisää pakkasta -1 astetta.Ongelmia oli.Renkaina edessä täysin sliksit Schwalbe Duranot(201.1) ja takarengas Schwalbe Kojak(201.35)Pääsin talvipyöräilyn makuun.Suurimmat ylämäet piti työntää kun renkaissa ei yhtään pitoa,jauhasi vaan sutia.Kinnerissä näköjään kun takapiä lyö
sivusuunnassa rajummin sutia koko ajopeli on poikittain maantiellä.Kerran kävi näin.Onneksi oli tuuria, että ei ollut rekka kohdillaan silloin.
Kieli keskellä suuta ajelin kotiin ilman kolaria.Nastaa alle tai sittenkin taitaa kinneri olla kesäajokki.