Kolmipyörä

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17870
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Ohjauksessa nyt siis kahden sauvan "virtuaaliohjaus" , tänään kun ajelin aamulla töihin ja sauvoja taas irtoili huolimatta lemmareista niin porasin noihin reiät ja laitoin sokat. Josko nyt kestäs.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17870
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Sen verran vieraskoreutta ett maalasin penkin Riistaveen reissua varten :)
Pyörästä kun otin kaikki kiekot, etuhaarukan ja penkin irti ni mahtu hyvin pieneen farmariseattiin sisälle ja kakspyöränen vielä seuraksi. Ei mene montaa minuuttia purkamiseen eikä kasaamiseen.
Koeajajia riitti tälle pyörälle, useampi uskaltaa kokeilla kun kakspyöränen pelottaa jopa pitkäaikasia nojakisteja kun on niin matala.
Lauantaina ajoin tällä 60km lenkin joka taitaa olla pisin päivämatka, keskari oli vaatimaton 19km/h ja kauheesti kovempaa ei olis päässytkään. Vertailuksi edellisen päivän 115km lenkki 24km/h keskarilla.
Ajotavaksi on muotoutunut: oikealla kädellä ohjaan ja vasemmalla vaihdan. Jotenkin tuntuu jopa vakaammalta ohjata yhdellä kädellä, ilmeisesti koska ohjaus on niin herkkä.
Kovasti tuli ohjeita ja mielipiteitä jatkokehittelyyn, parhaat käytän törkeesti hyväkseni ilman korvausta:wink:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Täytyy kyllä PW myöntää että tämä 3pyörä oli eritttäin inspiroiva laite..
Käsittämättömän toimiva konsepti.

toivottavasti jaksat ja viitsit jatkokehittää kyseistä kapistusta on se sen verta retee peli. 8)

Livenä käsittämättömän matala. :D

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17870
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Mustasudenkorento kirjoitti:

Täytyy kyllä PW myöntää että tämä 3pyörä oli eritttäin inspiroiva laite..
Käsittämättömän toimiva konsepti.

toivottavasti jaksat ja viitsit jatkokehittää kyseistä kapistusta on se sen verta retee peli. 8)

Livenä käsittämättömän matala. :D

Kyllähän tää reissu vahvisti omia ajatuksia ja sai intoa jatkokehittelyyn. Mukava kun muutkin tykkäs laitteessa olevan potentiaalia.
Taidan tällä lähtee viroon :D
Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17870
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Nexus 8 alkanut kettuilla eli rutista keskivaihteilla. Semmonen tuntuma ett rutisis ku vaihtaa pienempään päin 5, 4, ja 3 vaihteella mutt ei toiseen suuntaan vaihtaessa.
Keltaset säätöpisteet tarkistin, jotka pitäs olla 4 vaihteella kohallaan - oisko millin ero ollut, vaikuttaako noin pieni heitto ? Kaikki vaihteet kuitenkin löytyy.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Perhana kun en nyt erota sun kuvasta miten se vaijeri siellä kulkee :)

Samaa pulmaa oli mulla.Vitonen ei pysynyt olleskaan päällä. Suurin todennäköisyys ongelmille on se että vaijeri ei kulje hyvin ja se ei ole tirimmissä:

  • Tsekkaa että se vaijeri on mahdollisimman lyhyt (joutavat osat pois ja mahdollisimman lyhyt matka vaihtajasta sinne napaan) ja siinä ei ole yhtään joutavaa mutkaa - ne mutkta mitä on täytyy olla loivia. Kun vaijeri kihnaa siellä kuoressaan, tulee kuvaamiasi ongelmia.

Kuva

  • Tarkasta että se vaijerin pää on oikean mittainen = kuoren päätystopparista siihen mutterin reunaan tulee olla matkaa 101mm.

Kuva

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ainakin 7-vaihteiset ovat vaijerin takertelulle paljon herkempiä värkkeijä kuin esim. 3vaihteiset. Niissä vaijerin voima välitetään rummun sisälle kiertämällä, kun kolmivaihteisissa se menee tapin sisään ulos liikkeellä. Vaijeria vetävä jousivoima on 7-vaihteisissa paljon heikompi kuin kolmi- ja ketjuvaihteisissa. Taitaa olla sama systeemi noissa 8vaihteisissakin? mun mielestä niiden myynti ja käyttö ulkona pitäisi kuluttajasuojalain nojalla kieltää.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14159
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Nexus 8 alkanut kettuilla eli rutista keskivaihteilla. Semmonen tuntuma ett rutisis ku vaihtaa pienempään päin 5, 4, ja 3 vaihteella mutt ei toiseen suuntaan vaihtaessa.
Keltaset säätöpisteet tarkistin, jotka pitäs olla 4 vaihteella kohallaan - oisko millin ero ollut, vaikuttaako noin pieni heitto ? Kaikki vaihteet kuitenkin löytyy.

Vaijerin huono kulku siinä varmasti on syynä. Pastori ja jviirret tuossa antoivatkin ohjeet.

Keltaiset olivat ainakin ennen vaihdemekanismin kokoamismerkit ja säätömerkit punaiset. Voihan se olla, että ovat muuttaneet väriä. Ei sitä milliäkään kannata siiten jättää, vaikkei se suoranaisesti vaikuttaisikaan. Jarrukahvan vaijerikuoren päätyruuvista vaan pyörittelet kohdalleen, niin ei tarvitse miettiä vaikuttaako milli.

Nexus 8 vaihteet on tahdistettu siten, että vaihteen vaihtaminen vapauttaa vedon niin hetkellisesti, että se pääsee putoamaan uudelle vaihteelle vaikkei polkemista lopetakaan. Kyllähän tuokin aikaa myöten kuraantuu ja jäykistyy, vaikkei sinulla pitäisi vielä olla sen aika. Alas päin vaihtaminen on autossakin se vaikeampi laji, joten suosittelen, että hölläät polkemista vähän enemmän kuin tähän saakka alas vaihtaessasi.

jviirret kirjoitti:

mun mielestä niiden myynti ja käyttö ulkona pitäisi kuluttajasuojalain nojalla kieltää.

Minulla on tuossa vieressä kaksi purettua Nexus 7 napaa. Molemmissa ruostevaurio. :( Kävin eilen hakemassa purkuosia vitosella Laukkaselta. En ole vielä sovittanut paikoilleen. Laukkanen oli muuttanut vastapäiseen Wurthin taloon yläpihan puolelle, kun talo purettiin alta. Uusikin toimitila on kattoon asti täynnä fillaritavaraa. :)

Mitähän varten Shimanon vaihdenavoissa ei ole rasvanippaa. Siitä kun ruuttaisi ylimäärin vähän liian pehmeää rasvaa, niin huuhtelisi samalla jarrutuksessa muodostuvan metallimuhjun, veden ja ruosteen pois. Millainenhan nippa Rohlofissa on? Näyttää Nexus 7 olevan teräksinen säppipyörä aina lieriömäisellä kohdalla. Pitäisi porata olakkeen kohdalle. Eihän sellaista saa tiiviisti istumaan millään. :(

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14159
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Nexus 8 alkanut kettuilla eli rutista keskivaihteilla. Semmonen tuntuma ett rutisis ku vaihtaa pienempään päin 5, 4, ja 3 vaihteella mutt ei toiseen suuntaan vaihtaessa.
Keltaset säätöpisteet tarkistin, jotka pitäs olla 4 vaihteella kohallaan - oisko millin ero ollut, vaikuttaako noin pieni heitto ? Kaikki vaihteet kuitenkin löytyy.

Vaijerin huono kulku siinä varmasti on syynä. Pastori ja jviirret tuossa antoivatkin ohjeet.

Keltaiset olivat ainakin ennen vaihdemekanismin kokoamismerkit ja säätömerkit punaiset. Voihan se olla, että ovat muuttaneet väriä. Ei sitä milliäkään kannata siiten jättää, vaikkei se suoranaisesti vaikuttaisikaan. Jarrukahvan vaijerikuoren päätyruuvista vaan pyörittelet kohdalleen, niin ei tarvitse miettiä vaikuttaako milli.

Nexus 8 vaihteet on tahdistettu siten, että vaihteen vaihtaminen vapauttaa vedon niin hetkellisesti, että se pääsee putoamaan uudelle vaihteelle vaikkei polkemista lopetakaan. Kyllähän tuokin aikaa myöten kuraantuu ja jäykistyy, vaikkei sinulla pitäisi vielä olla sen aika. Alas päin vaihtaminen on autossakin se vaikeampi laji, joten suosittelen, että hölläät polkemista vähän enemmän kuin tähän saakka alas vaihtaessasi.

jviirret kirjoitti:

mun mielestä niiden myynti ja käyttö ulkona pitäisi kuluttajasuojalain nojalla kieltää.

Minulla on tuossa vieressä kaksi purettua Nexus 7 napaa. Molemmissa ruostevaurio. :( Kävin eilen hakemassa purkuosia vitosella Laukkaselta. En ole vielä sovittanut paikoilleen. Laukkanen oli muuttanut vastapäiseen Wurthin taloon yläpihan puolelle, kun talo purettiin alta. Uusikin toimitila on kattoon asti täynnä fillaritavaraa. :)

Mitähän varten Shimanon vaihdenavoissa ei ole rasvanippaa. Siitä kun ruuttaisi ylimäärin vähän liian pehmeää rasvaa, niin huuhtelisi samalla jarrutuksessa muodostuvan metallimuhjun, veden ja ruosteen pois. Millainenhan nippa Rohlofissa on? Näyttää Nexus 7 olevan teräksinen säppipyörä aina lieriömäisellä kohdalla. Pitäisi porata olakkeen kohdalle. Eihän sellaista saa tiiviisti istumaan millään. :(

Viimeksi muokannut jori, 25 Heinä 2012, 12:58. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Näiden Nexsussien peri synti. Päästää vetet ja lian sisään . Mikään ei pelaa pitkään. Parhaat kestää yhden talven. Paras on vaan pysyä kolmivaihteisissa , tai siirtyä ulkovaihteellisiin. Onko kellään kokemusta tästä Alfiinasta , onko yhtään parempi. :mrgreen: :mrgreen:

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4060
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Selvästi suunniteltu hajoamaan jotta varaosia sekä uusia saadaan myytyä sopivalla tahdilla :D

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17870
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Laitoin ne pilkut kohilleen ja tuntu ett ongelma hävis. Miulla ei oo huonoja kokemuksia nexuksesta, pystypyörässä on semmonen 7 ja ei sille koskaan oo mitään tehty. Kesät talvet ulkona, ajoa tosin ei paljoo = toiminut ihan hyvin.
Pari romuista löytynyttä napaa oon joskus avannu enkä sieltä mitään ruostetta löytäny

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Nojanalle kirjoitti:

Näiden Nexsussien peri synti. Päästää vetet ja lian sisään . Mikään ei pelaa pitkään. Parhaat kestää yhden talven. Paras on vaan pysyä kolmivaihteisissa , tai siirtyä ulkovaihteellisiin. Onko kellään kokemusta tästä Alfiinasta , onko yhtään parempi. :mrgreen: :mrgreen:

Oli suunnitelmassa tälle vuodelle, mutta taloustilanne esti :p

uudemmassa Alfinessahan on Rohloffin kaltainen öljynvaihtosysteemi. Vanhemmassa ei, raportit kuiteskin väittävät Nexusta paremmaksi.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17870
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Vaihdoin oikeen takakiekon tähän, lainasin PW1:stä. Kapeempi rengas ja painetta n.8bar. Näyttää heti urheiluvehkeeltä :D ja tilaa tuli "istuma-aukkoon" lisää. Semmonen perstuntuma ett joustoa penkkiin alko heti kaivata.
Aikasemmin oon ollu sitä mieltä ett tätä ei saa nurin mutt Nokialla leikittiin sen verran ett parikertaa sain kurvissa renkaan irtoomaan maasta.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17870
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Nysse kampi sitt hajos, minkä kestävyyttä Jori jo ehti epäillä Viron reissulla :? Tän päivän ajossa jossain 40km kohalla alko kampi hakata oikeaan runkoon ja sitä yritin potkia vasemmalle koska aikasemminkin oli samankaltasta liukumis ilmiöö ollu. Kunnes honasin ett kampi on vinossa ja osottautu ett on halennu hitsisauman vierestä. Kuva kertonee enempi ku ...

P1011286.JPG
P1011286.JPG (77.07 KiB) Katsottu 2204 kertaa
P1011285.JPG
P1011285.JPG (55.01 KiB) Katsottu 2204 kertaa

Viisaammat kertonevat oliko hitsaus liian huono, materiaali liian heikko vai ? Olisko auttant jos kampiputken päät olis tulpattu ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin