PW kirjoitti:jviirret kirjoitti:Mikään mun selkävaivoista ei oo koskaan muuttuneet parempaan suuntaan nojapyöräilemällä. Mun pyörät on tosin pystympiä ja siksi epätasaisuudet hakkaa pahemmin.
Kickbikellä potkuttelu on ollut ylivoimaisesti parhaiten kuntouttavaa liikuntaa, mutta eipä sitäkään talvella uskalla varauksetta ehdottaa varsinkin jos on vielä murtumiakin...
Jukka
Ei tuo nojailu varmaankaan oo juuri selkää vahvistanu mutt ei myöskään heikentäny - mielestäni vähän kipeelläkin selällä voi nojailla.
Nuo nikaman murtumat on vanhoja, eikä ne oo liikkumista haitannu - tuon onnettomuuden jälkeen oon huomannu ett selkä väsyy pitemmän pystyssä olon aikana, varsinkin jos kantelee jotain. Rankaa on vaikee saada loppu päivästä suoraksi.
Semmonen tuntuma ett vaikka joskus vihloo selkää, kunnossa olevilla lihaksilla pystyy pitämään selän kasassa, eikä tipahda polvilleen niinku joskus on käyny.
Minullakin on viime vuodet ollut aivan samat oireet, vaikkei mitään erityistä onnettomuuttakaan –vanhenemisen lisäksi– ole ollut. Hölmön kiertyneen työasennon ja telkkarin ja sohvan sijainnin takia olen saanut ruotooni lievän oikeakätisen kierteen. Se oireilee vasemman pakaran ja sen yläpuolisen selkälihan (ulkofile) kipeäksi. Kuukausi sitten, kun olin vaihtanut auton renkaita tai muuta rehkimistä tehneenä selkä oli erityisen kipeänä, piti lapioida neljä tuntia sadevesiviemäriojaa umpeen. Pelkäsin etukäteen, että selkä menee aivan jumiin, enkä sängystä ylös pääse seruraavana päivänä. Mitä vielä, selkä oli paremmassa kunnossa kuin vuosiin.
Kaverille oli fyssari neuvonut kiertoja keppijumppana. Lapioiminenhan oli juuri sitä. Se sisälsi hirmu määrän kiertoja painavan lapion kanssa käytännössä niin kauan, kun vain lapio kädessä pysyi. Sen jälkeen olen tehnyt kiertoja, kuormalla ja ilman. Ja istuinutkin muistaessani selkä vasenkätisellä kierteellä. Selkä on ollut paljon parempi. Jos tätä ei tee säännöllisesti, kipeytyy selkä ja tulee vaikeuksia oikaista ruoto.
Nuo lekurit ovat aina niin pirun varovaisia ja kieltävät kaiken –myös parantavan liikunnan.
Tuki ja liikuntaelimien viat kuitenkin paranevat vain kuormittamalla niitä; pehmeät kudokset vähällä voimalla ja paljolla toistolla ja luut kovilla kuormilla, hypyillä ja iskuilla. Käytännössä sen, minkä kivultaan voi tehdä, kannattaa tehdä. Helposti luulee, ettei nojapyöräily liikuta ruotoa, mutta kun tarkkaiet ajoasi, huomaat, miten lantio kiertyy moneen suuntaan yläselän ollessa tuettuna selkänojaan.