Muuttuuko tuo mitenkään, jos "kiekko" ei ole kiinni pyörässä?
kääntyväkeskiöistä yrittämään
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Noiden prikkojen tarkoitus on lukita akseli niin että se ei pääse liikkumaan missään ajon vaiheessa. Jos akseli liikkuu niin vaihteiden säätö ei voi olla kohillaan . Yleensä jarrutettaessa tuo säätö menee paikoiltaan tämän vuoksi . Loppujen lopuksi sillä mihin suuntaan tuo säätövaijeri lähtee ei ole merkitystä . Sen määrää just nämä prikat . Kunhan eivät ota ketjuun kiini. Itselläni on muistaakseni sininen ja vihreen värinen prikka sarja. Nykyään sen värin koori on muuttunut . Mutta kyllähyvästä pyöräliikkeestä tilaavat oikeanlaiset.
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Joo, kyllä mäkin noiden prikkojen kannalla olen. Vaijerin pitää vain tehdä lenkki eteenpäin. En tiedä saako sellaisia prikkoja millä saisi vaijerin lähtemään taaksepäin. Ehkä jos prikan laittaa väärinpäin? Vaatii kyllä pitkät dropoutit...
-Janne-
Heijaa heijaa heijaa kerho ...
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
eemeli kirjoitti:Muuttuuko tuo mitenkään, jos "kiekko" ei ole kiinni pyörässä?
Juu, sillon se palauttaa. Kun rattaan puoleisen mutterin jättää löysälle palauttaa myös. Kumma ku se Vaasassa pelitti
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Mahtuisko sinne dropouttien sisäpuolelle ihan normi 10mm prikkaa? Jos siellä jokin hankaa niin tuolla saisi pienen välyksen aikaseksi...
-Janne-
Heijaa heijaa heijaa kerho ...
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
eemeli kirjoitti:Mahtuisko sinne dropouttien sisäpuolelle ihan normi 10mm prikkaa? Jos siellä jokin hankaa niin tuolla saisi pienen välyksen aikaseksi...
Pittää koittaa tuotakin. Mennee nyt pitemmänkaavan mukaan laitoin nuo pyörähtämisen estävät prikat mutt ei vaikutusta
Jatkan harjotusta
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Ei tunnu auttavan prikat ulkona eikä sisäpuolella
Ihmettelin vähän kun nuo pystärin rotaatioprikat kävi tuohon, Vaijerin ohjauspalikka pyörähti oikeaan asentoonsa vaikka prikat oli paikoillaan - onkos tuo normaalia? Kuvittelin ett ne prikat estää tuonkin pyörähtämisen ja siksi ne pitää olla just oikeella kulmalla:
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Meneekö ne prikkojen sivussa olevat tapit akselin hahloon. Jos ei niin eipä ne paljon auta. Hahlossa ne estää niitä pyörähtämästä.
Tämä akseli jolla tuo homma on kiini ei saa pyörähtää . Seuraava pikku tarkistus , tuo härpäke joka siirtää vaihteita , oletko lukinnut pisteet oikein . Ettei se pääse vapapaana siellä liikkumaan . Jos otit tuon rattaan puolen laakereiden kiristysmutterit irti , niin ovatko ne nyt kireellä samalla tavalla.
Eihän tuo siirtomekanismi ota kiini haarukkaan ja näin rajota sen vapaata liikettä. Ei tässä nyt muuta keksi .
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Kyllähän sen paikoillaan pitäisi pysyä... Aika paha miettiä vikaa näin netinvälityksellä .
-Janne-
Heijaa heijaa heijaa kerho ...
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Joo, kyllä ne prikanhahlot oli urassaan - silti vaihtaja pyörähti akselilla. Joko se on väärin laitettu tai sitt se ei käy tuohon napaan - ei ole sen alkuperäinen vaan varmaan vanhempaa mallia.
No nöyrryin ja otin toisesta navasta tuon vaihtajaosaston, vähän erilainen muovi/metalli yhdistelmä - edellinen lukkopalikkaa lukuunottamatta kokonaan metallia. Nyt toimii!
Käänsin myös tuon kumirinkulan takaisin "väärinpäin" kun näytti siltä ett "jousivaikutusta" uusi vaihtaja ei tartte.
Ehkä vähän opin taas nexuksen sielunelämästä, ihan vähän
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
MBBkö muka vaikee saada pysymään pystyssä huollon aikana Lötyi pyörälle hyvä asento tuon viimesen korjaussession aikana. Korjaajallekin ergonominen.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Aikamoista ääntä pitää jalkajarru, ei oikeen uskalla äkkijarrutuksia tehdä. Tuntuu ett hajoo kokonapa. Onkohan Nexus tiensäpäässä, vai voiko/pitääkö noille jotain tehdä?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
PW kirjoitti:Aikamoista ääntä pitää jalkajarru, ei oikeen uskalla äkkijarrutuksia tehdä. Tuntuu ett hajoo kokonapa. Onkohan Nexus tiensäpäässä, vai voiko/pitääkö noille jotain tehdä?
Uskoisin, että kuumat kelit kuormittavat ja tavallisen mummon ajoa kovemmalle joutuu jarru sinun käytössäsi.
Pitää purkaa ja rasvata ainakin jarrukappa kuumankestävällä rasvalla. En nyt muista, mistä sitä aikanaan sain, mutta se oli punaista -punaviinin väristä- löysää vaseliinia. Lakkasi laulamasta tandemin jarru, eikä enää leikannut kiinni ja pyöräyttänyt jarrukampea dropparin ympäri rullalle, kuten niin monasti aiemmin.
Nexus 7 purkenee yhtenä könttinä ja rasvauksen voi tehdä purkamatta osia irti köntistä.
Lainaan valmiin tekstin fillarifoorumilta:
Seiskan sisäkalut poistetaan aukaisemalla vasemmalta puolelta ne kaksi mutteria 17 ja 22 millinen, ja sen jälkeen jarruvarsi plus suojus /vasen pyörälaakeri irtoaa vetämällä. Sit loput tippuu melkein itsestään ulos oikealta puolelta.
Katso kokoonpanokuva
Esim Vanha ruostuvasta Nexus seiskasta SG-7C15.
Navan kuoren päällä on navan tyyppinumero. Muistaakseni SG-7C22 tyypistä eteenpäin navat ovat hiukan vähemmän ruostuvaa laatua. Sisäkalut muuten aika samanlaiset.
http://techdocs.shimano.com/media/techd ... 646688.pdf
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Vastahan tuon purin ja rasvasin
(Muok) Niin vähän kuulostaa tyhmältä ohje "rasvaa jarrut", miten ne voi pitää rasvattuna?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
PW kirjoitti:Vastahan tuon purin ja rasvasin
![]()
(Muok) Niin vähän kuulostaa tyhmältä ohje "rasvaa jarrut", miten ne voi pitää rasvattuna?
Mitä vaseliinia laitoit?
Nimenomaan rasvan kuumankestävyydestä on tässä kysymys. Tavallinen vaseliini menee jarrupilloilla niin ohueksi, että kuivuu pois. Näissä kuumankestävissä on erittäin paljon EP (extreme pressure) lisäaineita, jotka pinnoittavat jarrupinnat aineilla, jotka estävät kiinnileikkautumisen, vaikka rasva pinnalta väliaikaisesti katoaisikin.
Jos laitat öljyä voiteluksi, niin viimeinen voitelu huuhteluöljyn valumisen jälkeen nimenomaan vaihteistoöljyllä, sillä vaihteistoöljyt sisätltävät runsaasti näitä EP-lisäaineita.
Sheldon Brown sanoo näin:
Relubrication using oil and waterproof grease is highly recommended to keep water out of the mechanism. Coaster-brake hubs, however, cannot be oil lubricated; they must be lubricated with a special high-temperature grease. Do not lubricate the cassette joint (cable attachment parts) -- see advice below.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma