Re: Fatbike-nojakki
Onko tuo etupyörän "haukkaus" oikeesti läskipyörien ongelma? Omassa mbb-läskistä on vissiin vahingossa jääny tuo ominaisuus pois Olis kiva tietyst tietää mihin se jäi?
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Onko tuo etupyörän "haukkaus" oikeesti läskipyörien ongelma? Omassa mbb-läskistä on vissiin vahingossa jääny tuo ominaisuus pois Olis kiva tietyst tietää mihin se jäi?
PW kirjoitti:Onko tuo etupyörän "haukkaus" oikeesti läskipyörien ongelma? Omassa mbb-läskistä on vissiin vahingossa jääny tuo ominaisuus pois
Olis kiva tietyst tietää mihin se jäi?
Jalat ei oo nii herkät huomaamaan tällaisia...
Jukka
PW kirjoitti:Onko tuo etupyörän "haukkaus" oikeesti läskipyörien ongelma? Omassa mbb-läskistä on vissiin vahingossa jääny tuo ominaisuus pois
Olis kiva tietyst tietää mihin se jäi?
Riippuu toki renkaista, eroja löytyy. Mbb:ssä jalat rauhoittaa tilannetta, käsin ohjattavassa tuntuu herkemmin. Ja ohjausgeometria vaikuttaa myös.
tm kirjoitti:PW kirjoitti:Onko tuo etupyörän "haukkaus" oikeesti läskipyörien ongelma? Omassa mbb-läskistä on vissiin vahingossa jääny tuo ominaisuus pois
Olis kiva tietyst tietää mihin se jäi?
Riippuu toki renkaista, eroja löytyy. Mbb:ssä jalat rauhoittaa tilannetta, käsin ohjattavassa tuntuu herkemmin. Ja ohjausgeometria vaikuttaa myös.
Niin, miusta tässä omassa on eroa siihen vastaavaan, minkä tein Terpalle (tuon haukkauksen suhteen).
Aloin vielä päivän päätteeksi sovitella täysikokoisia läskikiekkoja (559-vanne) Mastodonttiin.
Pidin etukäteen "varmana" tietona, ettei leveä nastagummi (Dillinger 5) sopisi 507-etuhaarukkaan, vaan niinpä kuitenkin sopi .
Niukin naukin mutta kuitenkin, kuravaraa jäi ruhtinaallisesti n. 5 mm .
Takahaarukassa tilaa oli paremmin, olihan se 559-kiekolle mitoitettukin.
Jos tuon leveän etuhaarukan kanssa pystyn noin muuten elämään, niin vähän kapoisempi etugummi olisi parempi tuossa.
Mutta testaillaan nyt ensin, miltä Mastodontti ylipäätään tuntuu noilla isoilla kiekoilla.
Kohta saattaa olla 24" (507) kiekot kaupan... .
PW kirjoitti:Onko tuo etupyörän "haukkaus" oikeesti läskipyörien ongelma? Omassa mbb-läskistä on vissiin vahingossa jääny tuo ominaisuus pois
Olis kiva tietyst tietää mihin se jäi?
Kuvat ei oo ihan suoraan sivusta, mutta parhaalla arvauksella terpalla on noin tuplajättö verrattuna petteriin.
Pienestä se on kiinni, Tepon pyöränkin jättökin "samassa haarukassa"? Silmäämäräsesti arvaisin. Tietyst siinä on muita eroja mbb-pyöriin verrattuna esim painopiste.
Zoomattuna näkee vähän selvemmin, noin lukemat: terppa 80mm ja petteri 40mm. Runkoputken paksuuteen vertasin.
Hienosti suunniteltu ja toteutettu projekti. Viimeistelyjälki on komiaa.
Omasta kokemuksestani nojaläskin kanssa vietyistä kilometreistä pohdin tässä että
oletko tarkoituksella jättänyt sähköt pois tästä projektista. Läskipyörä kun on musta se
kaveri, joissa niitä sähköjä todella arvostaa vaikka muuten luomusta enemmän tykkäisikin.
Suurin merkitys tähän leveän renkaan haukkaustaipumukseen on emäputken kulmalla. Tämä vaikuttaa jättöön ja sitä kautta wheel floppiin, joka yhdessä leveän renkaan aiheuttaman suuren vierintävastuspisteen sirtymän takia tehostaa etupyörän ohjausliikettä kääntämissuuntaan, varsinkin kun pyörä on tuohon suuntaan jo valmiiksi kallellaan.
Parhaiten tätä taipumusta vähentää pystympi ohjauskulma, joka pienentää wheel floppia vaikka jättöä olisi enemmänkin.
Hmm, sanat eivät riitä kertomaan, kun kyse on geometriasta, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Turhaa vaatimattomuutta, sillä Jorin sanallinen selvityshän oli loistava.
Mikä tässä kummastuttaa on se että tän fillarin ohjauskulma ja jättö vaikuttaisivat silmämääräisesti olevan hyvinkin maltilliset. Esim jos vertaa monesti esillä olleeseen jätön nyrkkisääntöön 1.5 - 2 kertaa renkaan leveys, niin tässä ei olla likikään ylitetty sitä. Toki nyt on kyseessä äärimmäinen rengasleveys, johon tollaiset yleistykset pätee huonisti.
Mä veikkaan et pienellä ajoharjoittelulla haukkailutunne pienenee kummasti..
.. Sellainen tuli mieleen et mitenkähän tuntumaa muuttais jos eturenkaan painopistettä siirtäisi [vaikkapa aluksi ihan ylimääräisellä painolla] etupainoisemmaksi? Etäohjauksen painopisteen paikaa muuttamalla etupainoiseksi sen vaikutus ohjaukseen tulee aina välysten ja joustojen verran myöhässä, niin sillä ei varmaan saa yhtä hyvää vaikutusta aikaiseksi.
Leveällä renkaalla ei päde tuo perusnyrkkisääntö ollenkaan. Esim. Petrin petterissä on kovin etupainoinen ohjaus ja jättö puoli kertaa renkaan leveys ja kuulostaa toimivan hyvin.
Mietin tuota jorin teoriaa, niin totta kai leveällä renkaalla pitää olla mahdollisimman pysty ohjausakselin kulma, jottei renkaan maakosketuspiste siirry käännöksessä sivuun ohjausakselilinjasta. 80-90 lukujen taitteen W124 mersussa tuon huomaa hyvin parkkipaikkapyörittelyssä. Hiljaisessa nopeudessa ohjaus haukkaa selvästi kääntökulman puolivälin lähentyessä ja tuossa mallissa on autoksi varsin kovasti olkatapin takakallistusta.
kristiansalikoski kirjoitti:...Omasta kokemuksestani nojaläskin kanssa vietyistä kilometreistä pohdin tässä että
oletko tarkoituksella jättänyt sähköt pois tästä projektista. Läskipyörä kun on musta se
kaveri, joissa niitä sähköjä todella arvostaa vaikka muuten luomusta enemmän tykkäisikin.
Itse olen (vielä) pitänyt sen linjan, että omissa arkikulkuvälineissä (työ-/kaupassa käynti-/yms.matkat) saa olla sähköt, mutta muissa ei. Ans kattoo koska tuosta lipeän... .
Samaa mieltä olen, että läskigummeilla varustettuihin kulkupeleihin sähköt kyllä sopii kuin nenä päähän... Tarvisi siis varmaan ottaa tämäkin työmatka-ajoon .
Rakas päiväkirja,
Ei ollut tänään Tepon päivä.
Vaikka uusien asioiden kokeminen onkin yleensä mielenkiintoista, niin ei niiden aina soisi omalle kohdalle osuvan.
Esimerkiksi:
No onneksi fillarin sai nopeasti pihalle ja penkin sammuteltua lumella.
Jotkut sanovat, etteivät päivääkään vaihtaisi pois... minä vaihtaisin tämän. Tai ehken sittenkään, sillä tulihan tänään jotain opittua, ja toivottavasti tämän muistaa jatkossakin ja välttyy samoilta asioilta.
Ja kiitos Nojailijalle, joka lupautui tämän kaiken jälkeen antamaan viimeisen itsellään olleen samanmallisen penkin minulle käyttöön ensi viikon lauantain nojapyöräcupin avajaisiin Turussa. Siihen asti tarvii koeajot suorittaa vähemmän sopivalla kaupallisella penkillä.
Tekevälle sattuu . Jos ei ikinä joatain , niin ei ole ollut tekemässä mitään . Itsellä meni viimeksi Kojakki puhki , kun en viitsynyt vannetta irroittaa pikku räkäisyn takia .
Kaikki tää on vain inhimillistä ja minkäs teet . Onneksi tuho ei ollut suurempaa.