Vilijami kirjoitti:
Joo, tiedän ilmanvastuksen vaikutuksen, mutta kiihdytys kuluttaa kuitenkin huomattavan määrän energiaa. Verrataanpa vaikka portaiden kävelyä ylös alas vastaan tasamaalla kävely. Vaikka portaiden nousussa varastoituu liike-energiaa joka hyödynnetään alaspäin tullessa, niin silti se on raskaampaa kuin tasaisella kävely. Vai?
Nyt ei puhuta kävelystä eikä portaiden noususta tai laskeutumisesta, eikä tehosta, jota tuo "olla raskaampaa" tarkoittaa, vaan kiihdytykseen käytetystä energiasta. Toki tuo portaissa varastoituva potentiaalienergiakin on samaa energiaa, mutta kävely on mekanismina aivan toinen kuin pyörillä liikkuva ajoneuvo. Juuri siksi pyörällä pääsee saman matkan vähemmällä energialla kuin kävellen, vaikka mukana joutuu kuljettamaan vielä pyöränkin. Alamäkeen kävely on raskasta, pyöräily ei.
Kiihdytykseen käytetty energia varastoituu nopeudeksi, josta se sitten kuluu aivan saman vastusmekanismin kautta kuin tasaisessa vauhdissakin. Se, että kiihdytyksessä täytyy käyttää enemmän tehoa, ei kerro mitään siitä, että siihen menisi enemmän energiaa taitettua matkaa kohti.
Polttomoottoriajoneuvojen polttoaineenpihistyskisoissa ajoneuvoja nimenomaan kiihdytellään lähes maksimiteholla ja tätä nopeusenergiaa sitten rullaamalla kulutetaan. Kiihdyttelymenetelmällä kisoissa pärjää, ei tasaisella ajamisella. Polttomoottorin hyötysuhde on parhaimmillaan, kun kaasu on pohjassa. Vajaakaasulla hyötysuhde huononee.
Tässä mielessä sähköajoneuvo poikkeaa polttomoottriajoneuvosta. Sähköauton hyötysuhde riippuu moottoriin syötetystä virrasta ja huononee sitä mukaa kun virta kasvaa. Siksi sähköajoneuvolla tulee hyvä energiatalous ajamalla tasaisesti. Sähköajoneuvossa nuo hyötysuhde-erot ovat kuitenkin paljon pienemmät kuin polttomoottorissa, ellei aivan idioottimaisesti niitä käytetä.