Vähän päivitystä uuteen kauteen.
DF 272 sai uudet kammet, keskiörattaat ja ohjausgeometrian. Joskus taisin sanoa, että mun velo on uutta mallia, mutta kyllä tää on vielä sitä vanhaa versiota kapeampine pyöräkoteloineen. Kuukautta myöhemmin keväällä 2020 alkoi tehtaalta tulla niitä uusia. Siksi ohjauskin oli vanhaa mallia kiinteällä tangolla.
Kammet on nyt senttiä lyhyemmät eli 150mm. Pitkäjalkaisena (koipea 95cm kropasta) tuntuu nyt kehä loksahtavan kohdalleen. Uudet keskiörattaat on 53/33, joten muutama hammas on kummassakin alkuperäiseen verrattuna vähemmän. Lopetan polkemisen muutenkin yli 65km/h:n nopeuksissa, joten harvemmille välityksille ei ollut tarvetta. Samalla tulee käytettyä pienempiä takarattaita enemmän, joilla voimalinja tuntuu herkemmältä.
Uuteen ohjausgeometriaan tuli osat ICbikestä jo talvella. Ei alkuperäinen ohjaus mitenkään huono ollut, mutta sivutuuliherkkyyttä pystyi kuulemma vähentämään uudella. Asennus sujui kuin Ikean pirttisängyn kokoaminen; eka kerta on hidas ja koko ajan pelkää mokaavansa jotain. Esim poraa uudet reijät väärään paikkaan tai muuta sellaista. Uusi, pitempi kulmalevy ja lisänivel etumaiseen tukeen menivät paikoilleen, samoin vaihdoin kaikkiin paikkoihin uudet lukkomutterit.
Onneksi aurauskulmien säätö on DF:ssä kohtuu helppoa. Uudesta etutuesta säädetään pyörä pituussuunnassa keskelle pyöräaukkoa ja takimmaisesta tuesta aurauskulma, uuden kulmalevyn johdosta niveltä kierretään neljä kierrosta ulospäin. Se on siinä. Linkistä https://sandiway.arizona.edu/df/steering/ löytyy hyvä kuvaus homman tekemiselle, samalla kopioin aurauskulmien määrityslaitteen. Sen tekeminen aluprofiilista ja kierretangosta on helppoa.
Tuntumat tuunauksen jälkeen: välitykset sopii nyt mun poljinrytmiin paremmin ja pienempi pyörityskehä vähentää koipien väsymistä kesken matkan. Vauhti tuntuu kasvaneen... Ohjaus on vähän jäykempi kuin ennen. Kyllä puuskainen sivutuuli edelleen tekee temppujaan, mutta ehkä entistä vähemmän. Kääntösäde kasvoi hieman, joten pariin otteeseen tutuissa mutkissa oli tien leveys loppua kesken. Tämä vaati lisää totuttelua. En tosin vaihtaisi entiseen ohjaukseen sillä pyöräntuenta tuntuu nyt jostain syystä myös tukevammalta.
Ehkä vielä ruokahalun kasvaessa, taittopyörät vaihtuvat Tcyclen hienoihin (kalliisiin) rulliin ja paluupuolelle myös tulee pyörä, hampaatonta mallia. Kun tähän rupeaa, niin jäljelle jäävät ketjuputket saattaavat vaihtua em, puljun tuotteisiin nekin. Mutta nyt jatkuu polkeminen ja keväästä nautiskelu 