Koska pyörätie on aina rakenteellisesti erotettu ajoradasta ja pyörätiellä ei yksi selitteisesti saa autoilla ajaa.
Kaikki viranomaisetkaan eivät tiedä että pyörätietä tai jalkakäytävää ei voi tehdä ajoratamerkinnällä ja liikennemerkillä, vaan tarvitaan rakenteellinen erotus Ruissalossa on tälläinen:
Helsingin Kalasatamassa Hermannin Rantatie oli vielä vähän kesken iltapäivällä.
Suunitelmasize=75[/size] kertoo miten se on hyväksytty. Toteutuuko tuo on sitten eri asia.
Pisti tuossa silmään että yhden korttelin välin kohta on suuniteltu huonosti. Siinä on toisella puolella pyörätie, jota lain mukaan pitää käyttää. Toisella puolella taas on pyöräkaista, jota ei saa toisen puolen pyörätien takia käyttää Pääsyy on tietysti huono laki, mutta suunittelija ei voi sitä muuttaa, vaan suunitelma täytyy tehdä sen mukaan.
C-C leikkauksen kohdalla pyöräkaistassa on keskikatkoviiva eli se ois kakssuuntainen. Ja tais olla korokkeella erotettu autokaistoista.
Kaikki viranomaisetkaan eivät tiedä että pyörätietä tai jalkakäytävää ei voi tehdä ajoratamerkinnällä ja liikennemerkillä, vaan tarvitaan rakenteellinen erotus Ruissalossa on tälläinen:
Enpä ole tollasta ennen nähnyt, mutta tollasesta olen haaveillut! Kun mun mielestä pyörätien ei aina tarvis olla niin massiivinen ojitettu tykkipenger, joka leventää koko väylää vähintään viidellä metrillä, pelkästään siks että meilläpäin tunnetaan vaan piennar ja pyörätie, ei mitään välimuotoja.
Piti luntata tuolta Polkupyöräwikin puolelta, mutta:
'Ajoradasta voidaan myös tiemerkinnöillä erottaa pyöräilijöille ja mopoilijoille (TLL 2 §, kohta 12) yksisuuntainen pyöräkaista.'
Jos mä nyt oikein joosehan kuvasta tulkitsen, niin vasemmalla menee vaan bussipysäkin katkoviiva eikä pyörätietä, joten tossa näyttää nyt sitten olevan kyse kaksisuuntaisesta pinta-alahäiriöstä. No mutta hyvä yritys kumminkin!
Parhaiten infra toimii, kun autot, pyöräilijät ja muut kulkijat ovat jokainen omassa tasossaan rakenteellisesti.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Tunneli ja tunneli päättyy liikennemerkit rajoittavat tien pätkän, jolla ajetaan tunnelin liikennesääntöjen mukaan.
Hmm, minä olen käynyt autokoulun vuonna 1978 Karkkilassa, eikä siellä kerrottu mitään tunnelin liikennesäännöistä. Valistakaa vanhaa, mitähän ne tunnelisäännöt oikein ovat?
Tulipalon sattuessa aja aina tunnelissa alaspäin? Onko muita sääntöjä?
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
Tunneli ja tunneli päättyy liikennemerkit rajoittavat tien pätkän, jolla ajetaan tunnelin liikennesääntöjen mukaan.
Hmm, minä olen käynyt autokoulun vuonna 1978 Karkkilassa, eikä siellä kerrottu mitään tunnelin liikennesäännöistä. Valistakaa vanhaa, mitähän ne tunnelisäännöt oikein ovat?
Tulipalon sattuessa aja aina tunnelissa alaspäin? Onko muita sääntöjä?
Onhan tuosta autokoulusta itselläkin jo aikaa, eikä Forssassa ollut tunneleita missä harjoitella. Ainakaan tunnelissa ei saa ohittaa eikä pysähtyä.
Tunnelisäännöt tulivat suomalaiseen tieliikennelakiin 2006. Ehkä siksi niistä ei puhuttu autokoulussa 70- tai 80-luvulla.
Tieliikennelaki 33b§:
"Liikennemerkillä osoitetussa tunnelissa ajoneuvoa ei saa peruuttaa eikä kääntää tulosuuntaan. Ajoneuvon saa pysäyttää ja pysäköidä vain hätätilanteessa, jolloin on pyrittävä käyttämään tähän tarkoitukseen osoitettuja alueita. Jos pysäytys pitkittyy, ajoneuvon moottori on sammutettava. Ajoneuvossa on käytettävä ajovaloja."
Tuossa on taas tuo lainkirjoittajan jännittävä erityispiirre. Kuljettajan kannalta tärkein tiedettävä asia on pykälässä viimeisenä. Jos ajoneuvossa ei ole toimivaa valoautomatiikkaa, kuljettajan pitää muistaa sytyttää oikeat ajovalot ihan itse. Katsotaan, saadaanko järjestys muutetuksi tulevaan tieliikennelakiin.
Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->
Tällä kertaa erikoinen paikallinen tapa, jota olen ehkä ennenkin ihmetellyt. Yleensä pyörällä saa varoa autoja, vaikka ne tulis kolmion takaa. Tuossa kotikadulle kääntyessäni, ajan kevaria, käännyn sivukadun risteyksessä ylittämään isompaa tietä. Suojatie kulkee vähän erikohdassa. Monesti isoa tietä ajavat autot pysähtyvät pitkän matkan päähän jotta menisin yli Miksi? Eivät he autojen anna sieltä tulla?
Tänään erityistä hämmennystä aiheutti kun tajusin tämän kohteliaan autoilijan autokoulunopettajaksi
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Tällä kertaa erikoinen paikallinen tapa, jota olen ehkä ennenkin ihmetellyt. Yleensä pyörällä saa varoa autoja, vaikka ne tulis kolmion takaa. Tuossa kotikadulle kääntyessäni, ajan kevaria, käännyn sivukadun risteyksessä ylittämään isompaa tietä. Suojatie kulkee vähän erikohdassa. Monesti isoa tietä ajavat autot pysähtyvät pitkän matkan päähän jotta menisin yli Miksi? Eivät he autojen anna sieltä tulla?
Tänään erityistä hämmennystä aiheutti kun tajusin tämän kohteliaan autoilijan autokoulunopettajaksi
Juu, samaa "muotia" Tampereellakin havaittavissa monessa risteyksessä. Kannattaa käyttää hyväksi ja kohteiaasti heilauttaa kättä väistäville autoilijoille. Jos vaikka tästä muodostuisi käytäntö ja käytännöstä viimein laki.
Sehän meillä on ollut jo kauan tavoitteena, että suojatien kaikkea liikennettä väistettäisiin kulkupeliin katsomatta. Nyt se näyttää olevan kasvamassa luonnollista tietä käytännöksi ja hyvät käytännöt voivat (joskus) muuttua laeiksi.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tällä kertaa erikoinen paikallinen tapa, jota olen ehkä ennenkin ihmetellyt. Yleensä pyörällä saa varoa autoja, vaikka ne tulis kolmion takaa. Tuossa kotikadulle kääntyessäni, ajan kevaria, käännyn sivukadun risteyksessä ylittämään isompaa tietä. Suojatie kulkee vähän erikohdassa. Monesti isoa tietä ajavat autot pysähtyvät pitkän matkan päähän jotta menisin yli Miksi? Eivät he autojen anna sieltä tulla?
Tänään erityistä hämmennystä aiheutti kun tajusin tämän kohteliaan autoilijan autokoulunopettajaksi
Juu, samaa "muotia" Tampereellakin havaittavissa monessa risteyksessä. Kannattaa käyttää hyväksi ja kohteiaasti heilauttaa kättä väistäville autoilijoille. Jos vaikka tästä muodostuisi käytäntö ja käytännöstä viimein laki.
Sehän meillä on ollut jo kauan tavoitteena, että suojatien kaikkea liikennettä väistettäisiin kulkupeliin katsomatta. Nyt se näyttää olevan kasvamassa luonnollista tietä käytännöksi ja hyvät käytännöt voivat (joskus) muuttua laeiksi.
Juu mutt ku tässä en oo suojatiellä, enkä sille menossa vaan sivukadulta kolmion takaa tulossa No ei tämä ole suuri ongelma kunhan ihmettelen maaliman menoa
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Tällä kertaa erikoinen paikallinen tapa, jota olen ehkä ennenkin ihmetellyt. Yleensä pyörällä saa varoa autoja, vaikka ne tulis kolmion takaa. Tuossa kotikadulle kääntyessäni, ajan kevaria, käännyn sivukadun risteyksessä ylittämään isompaa tietä. Suojatie kulkee vähän erikohdassa. Monesti isoa tietä ajavat autot pysähtyvät pitkän matkan päähän jotta menisin yli Miksi? Eivät he autojen anna sieltä tulla?
Tänään erityistä hämmennystä aiheutti kun tajusin tämän kohteliaan autoilijan autokoulunopettajaksi
Juu, samaa "muotia" Tampereellakin havaittavissa monessa risteyksessä. Kannattaa käyttää hyväksi ja kohteiaasti heilauttaa kättä väistäville autoilijoille. Jos vaikka tästä muodostuisi käytäntö ja käytännöstä viimein laki.
Sehän meillä on ollut jo kauan tavoitteena, että suojatien kaikkea liikennettä väistettäisiin kulkupeliin katsomatta. Nyt se näyttää olevan kasvamassa luonnollista tietä käytännöksi ja hyvät käytännöt voivat (joskus) muuttua laeiksi.
Juu mutt ku tässä en oo suojatiellä, enkä sille menossa vaan sivukadulta kolmion takaa tulossa No ei tämä ole suuri ongelma kunhan ihmettelen maaliman menoa
Kyse on silti saman ilmiön toisesta ilmenemismuodosta. Autoilijat ovat alkaneet huomaamaan pyöräilijät ja haluavat sen osoittaa. Se on hyvä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tänään erityistä hämmennystä aiheutti kun tajusin tämän kohteliaan autoilijan autokoulunopettajaksi
Itse en pidä tuollaista pysähtelyä kohteliaana. Se haittaa liikenteen yleistä sujuvuutta, kun ei toimita liikennesääntöjen mukaan eli ennalta arvattavasti
Tänään erityistä hämmennystä aiheutti kun tajusin tämän kohteliaan autoilijan autokoulunopettajaksi
Itse en pidä tuollaista pysähtelyä kohteliaana. Se haittaa liikenteen yleistä sujuvuutta, kun ei toimita liikennesääntöjen mukaan eli ennalta arvattavasti
Niin onhan se ongelma ku pitää arvata millä säännöillä millonkin
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Tänään erityistä hämmennystä aiheutti kun tajusin tämän kohteliaan autoilijan autokoulunopettajaksi
Itse en pidä tuollaista pysähtelyä kohteliaana. Se haittaa liikenteen yleistä sujuvuutta, kun ei toimita liikennesääntöjen mukaan eli ennalta arvattavasti
Niin onhan se ongelma ku pitää arvata millä säännöillä millonkin
Tottahan tuo on, että sujuvuus kärsii, mutta ei pidä katsoa lahjahevosen suuhun. Kyllä nuo pienet epäsujuvuudet sietää, kun muistaa, että tällä valmistellaan lain muuttumista paremmaksi. Tärkeintä joka tapauksessa on näyttää siltä, että on kiitollinen saamastaan kohteliaisuudesta. Näin se porukka, jonka mielestä autoilijan pitää väistää pyöräilijää lisääntyy ja lait ja käytännöt lähtevät muuttumaan pyöräily-ystävällisemmiksi.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma