Sivu 18/56
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 23 Kesä 2016, 00:51
Kirjoittaja vph
Pyöräilijät ovat meillä todennäköisesti eniten lakia rikkova tienkäyttäjäryhmä. Ajellaan..blaablaa....erittäin suurella nopeuserolla jalankulkijoihin verrattuna, Tervo paaluttaa.
No jaa, autothan ajaa vielä suuremmalla nopeuserolla jalankulkijoihin verrattuna. Ja pyöriin verrattuna myös.
Mutta eipä silti, kyllä toi meininki kevyen liikenteen väylillä on välillä ihan kreisiä. Jengi vetää työmatkatempoa munat vaahdossa ja aivoissa vain yksi ajatus, "en saatana jarruta". Pari viikkoa sitten Suomessa käydessäni kävelin iltapäivällä työmatka-aikaan Pasilan liepeillä kevyen liikenteen väylällä, jossa oli oma kaista meille kävelijöille ja oma kaista pyöräilijöille. Pyöräkaistalla sattui ajelemaan perheitä ja muita heikompia hissunkissun, niin eikä mitä, temporyhmät veti puikkelehtien todellakin "suurella nopeuserolla" jalankulkijoiden kaistalla kävelijöistä ohi, kahta puolta - olihan heillä tempo menossa ja voitto ilmeisesti häämötti jo nurkan takana. Harmitti ja hävetti olla itsekin pyöräilijä, mutta onneksi olin naamioitunut jalankulkijaksi.
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 23 Kesä 2016, 01:07
Kirjoittaja jori
vph kirjoitti:Harmitti ja hävetti olla itsekin pyöräilijä,
Valitettavan usein nykyisin toistuva tunne minullakin. 
Ehkä tuo kuitenkin viimein sataa järjen voiton laariin. Tulee riittävästi hälyä nostavia onnettomuuksia ja pyörätielle määrätään nopeusrajoitus, mikä myöhemmin johtaa siihen, että pyöräilijät saavat oikeuden käyttää oman valintansa mukaan myös ajorataa, milloin nopeus on kevytväylälle liian kova. 
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 23 Kesä 2016, 07:15
Kirjoittaja PW
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 23 Kesä 2016, 07:44
Kirjoittaja Stapani
"Pyöräilijät ovat meillä todennäköisesti eniten lakia rikkova tienkäyttäjäryhmä. Ajellaan..blaablaa....erittäin suurella nopeuserolla jalankulkijoihin verrattuna, Tervo paaluttaa."
Vakaasti olen sitä mieltä, että eniten lakia rikkoo autoilijat.
Vai eikö ylinopeutta enää lasketa rikkomukseksi?
Onhan jo esim. 30 alueella 31 ajaminen ylinopeutta.
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 23 Kesä 2016, 07:49
Kirjoittaja PW
Stapani kirjoitti:"Pyöräilijät ovat meillä todennäköisesti eniten lakia rikkova tienkäyttäjäryhmä. Ajellaan..blaablaa....erittäin suurella nopeuserolla jalankulkijoihin verrattuna, Tervo paaluttaa."
Vakaasti olen sitä mieltä, että eniten lakia rikkoo autoilijat.
Vai eikö ylinopeutta enää lasketa rikkomukseksi?
Onhan jo esim. 30 alueella 31 ajaminen ylinopeutta.
Joo, just oli Varkaudesta juttu, peltipoliisi piti ottaa pois käytöstä kun poliisi ei kerennyt käsitellä kaikkia kuvia
Kamera oli ollut pidemmän aikaa poissa käytöstä ja sana oli levinny - kaikki ajo ylinopeutta 
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 23 Kesä 2016, 07:52
Kirjoittaja vaaka
Tempolijoita ja haahuilijoita on hirveä määrä täällä, paitsi en ole nähnyt vielä jalankulkijoiden väylällä tempoilua. Autot on jänniä. Sama risteys Ullanlinnassa vetää sekoja puoleensa, kun eri kerroilla suojatiellä autot tulevat samaan aikaan ja menevät ensin. Eilen neljä autoa molemmista suunnista kääntyen 
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 23 Kesä 2016, 08:07
Kirjoittaja jori
Stapani kirjoitti:"Pyöräilijät ovat meillä todennäköisesti eniten lakia rikkova tienkäyttäjäryhmä. Ajellaan..blaablaa....erittäin suurella nopeuserolla jalankulkijoihin verrattuna, Tervo paaluttaa."
Vakaasti olen sitä mieltä, että eniten lakia rikkoo autoilijat.
Vai eikö ylinopeutta enää lasketa rikkomukseksi?
Onhan jo esim. 30 alueella 31 ajaminen ylinopeutta.
Tuo on tietysti totta, mutta on pyöräilijälle tehty maailma sellaiseksi, ettei laillisesti kukaan pysty edes halutessaan ajamaan. Edes laillisuuden asiantuntija, eli poliisi, eikä liikennesääntöjen tuntija kaupungin liikennesuunnittelija, väylien asiantuntija, kumpikaan uskaltaneet edes yrittää demota laillisesti kaupungin läpi ajamista.
Jos liikenneväylät ja pyörällä niitä pitkin "suunnitellut" reitit ovat pätkinä eri puolilla tietä ja toria, on tietenkin aivan selvää, että pyöräilijät "suikkivat" milloin mistäkin päästäkseen taas kerran vaihtamaan ajoväylää vain jatkaakseen matkaa siihen suuntaan, minne ovat menossa. Pyöräilijän liikenne-ekologinen lokero on vain sellainen, ettei laillinen ajo onnistu. Näinhän tuo "liikennelääketieteen professorikin" sanoi tuossa jutussa. Samat henkilöt siirtyessään pyörän sarviin alkavat rikkoa sääntöjä. Vika ei siis ole henkilöissä vaan olosuhteteissa.
– Pyöräilijät ovat meillä todennäköisesti eniten lakia rikkova tienkäyttäjäryhmä. Ajellaan jalkakäytävillä, suojateillä, ajoväylillä vastavirtaan ja niin edelleen – usein yllättäen autoilijoiden eteen, jopa provokatorisesti. Päin punaisia ja erittäin suurella nopeuserolla jalankulkijoihin verrattuna, Tervo paaluttaa.
Hänen mukaansa sekä autoilijat että jalakulkijat pelkäävät pyöräilijöiden yllättäviä eteenajoja.
– Autoilijatkin näyttävät pyörän selkään hypätessään unohtavan liikennesäännöt, joiden yhteinen noudattaminen on turvallisen ja sujuvan liikennöinnin perusedellytys. Muuntuminen pyöräilijöiden joukkueen jäseneksi ei oikeuta rikkomaan lakia, Tervo muistuttaa.
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 28 Kesä 2016, 10:24
Kirjoittaja PW
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 28 Kesä 2016, 12:56
Kirjoittaja Hopea
Kohtalaisen oleellista tuossa näyttäisi olevan sähköpyörien vaatimusten yhtenäistäminen. Kaikkien sähköavustusten pitää lakata 25 km/h nopeudessa, vaikka tehorajoista on joustettu. Muut kohdat ovat minusta tämän rinnalla kosmeettisia.
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 28 Kesä 2016, 13:08
Kirjoittaja PW
Hopea kirjoitti:Kohtalaisen oleellista tuossa näyttäisi olevan sähköpyörien vaatimusten yhtenäistäminen. Kaikkien sähköavustusten pitää lakata 25 km/h nopeudessa, vaikka tehorajoista on joustettu. Muut kohdat ovat minusta tämän rinnalla kosmeettisia.
Miksi en löytänyt tuosta mitään sähköavustuksesta? Lukihäiriökö?
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 28 Kesä 2016, 20:08
Kirjoittaja Wacky
PW kirjoitti:Hopea kirjoitti:Kohtalaisen oleellista tuossa näyttäisi olevan sähköpyörien vaatimusten yhtenäistäminen. Kaikkien sähköavustusten pitää lakata 25 km/h nopeudessa, vaikka tehorajoista on joustettu. Muut kohdat ovat minusta tämän rinnalla kosmeettisia.
Miksi en löytänyt tuosta mitään sähköavustuksesta? Lukihäiriökö?
Avasitko ja luitko ihan koko määräyksen? Se on aika pitkä.
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 28 Kesä 2016, 20:32
Kirjoittaja PW
Wacky kirjoitti:PW kirjoitti:Hopea kirjoitti:Kohtalaisen oleellista tuossa näyttäisi olevan sähköpyörien vaatimusten yhtenäistäminen. Kaikkien sähköavustusten pitää lakata 25 km/h nopeudessa, vaikka tehorajoista on joustettu. Muut kohdat ovat minusta tämän rinnalla kosmeettisia.
Miksi en löytänyt tuosta mitään sähköavustuksesta? Lukihäiriökö?
Avasitko ja luitko ihan koko määräyksen? Se on aika pitkä.
Varmaan jääny osa lukematta
ehkä ymmärtämättäkin.
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 28 Kesä 2016, 21:10
Kirjoittaja NikoK
Tätä liikennemerkkiä itsekin joskus ihmetellyt. Tänään poika 5v kysyi että miksi tuossa on nokkakolarin merkki ?

Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 28 Kesä 2016, 22:33
Kirjoittaja vaaka
PW kirjoitti:Wacky kirjoitti:PW kirjoitti:Hopea kirjoitti:Kohtalaisen oleellista tuossa näyttäisi olevan sähköpyörien vaatimusten yhtenäistäminen. Kaikkien sähköavustusten pitää lakata 25 km/h nopeudessa, vaikka tehorajoista on joustettu. Muut kohdat ovat minusta tämän rinnalla kosmeettisia.
Miksi en löytänyt tuosta mitään sähköavustuksesta? Lukihäiriökö?
Avasitko ja luitko ihan koko määräyksen? Se on aika pitkä.
Varmaan jääny osa lukematta
ehkä ymmärtämättäkin.
Linkissä sivulla löytyi pdf tiedosto, jossa on paljon tekstiä.
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 28 Kesä 2016, 23:33
Kirjoittaja jori
Katsokaapas, miten paljon johdonmukaisempi ja selkeämpi tämä merkki on näin muutettuna. Merkin tarkoitushan on kertoa kaksisuuntaisesta pyörätiestä, eli siitä että väistettäviä pyöriä voi tulla molemmista suunnista.