Sivu 18/56

Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 23 Kesä 2016, 00:51
Kirjoittaja vph

Pyöräilijät ovat meillä todennäköisesti eniten lakia rikkova tienkäyttäjäryhmä. Ajellaan..blaablaa....erittäin suurella nopeuserolla jalankulkijoihin verrattuna, Tervo paaluttaa.

No jaa, autothan ajaa vielä suuremmalla nopeuserolla jalankulkijoihin verrattuna. Ja pyöriin verrattuna myös.

Mutta eipä silti, kyllä toi meininki kevyen liikenteen väylillä on välillä ihan kreisiä. Jengi vetää työmatkatempoa munat vaahdossa ja aivoissa vain yksi ajatus, "en saatana jarruta". Pari viikkoa sitten Suomessa käydessäni kävelin iltapäivällä työmatka-aikaan Pasilan liepeillä kevyen liikenteen väylällä, jossa oli oma kaista meille kävelijöille ja oma kaista pyöräilijöille. Pyöräkaistalla sattui ajelemaan perheitä ja muita heikompia hissunkissun, niin eikä mitä, temporyhmät veti puikkelehtien todellakin "suurella nopeuserolla" jalankulkijoiden kaistalla kävelijöistä ohi, kahta puolta - olihan heillä tempo menossa ja voitto ilmeisesti häämötti jo nurkan takana. Harmitti ja hävetti olla itsekin pyöräilijä, mutta onneksi olin naamioitunut jalankulkijaksi.


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 23 Kesä 2016, 01:07
Kirjoittaja jori
vph kirjoitti:

Harmitti ja hävetti olla itsekin pyöräilijä,

Valitettavan usein nykyisin toistuva tunne minullakin. :(

Ehkä tuo kuitenkin viimein sataa järjen voiton laariin. Tulee riittävästi hälyä nostavia onnettomuuksia ja pyörätielle määrätään nopeusrajoitus, mikä myöhemmin johtaa siihen, että pyöräilijät saavat oikeuden käyttää oman valintansa mukaan myös ajorataa, milloin nopeus on kevytväylälle liian kova. :roll:


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 23 Kesä 2016, 07:15
Kirjoittaja PW

Tänne maalle ei ilmeisesti ole tuommonen "tempoilu" vielä saapunut ja voi olla ettei koskaan tulekaan. Porukkaa on sen verran vähemmän, ni ei oo takaa-ajettavia selkiäkään, joiden kanssa tempoilla :roll:
Mutta semmosia haahuilija- ja suikkaanpatuostapyöräilijöitä näkee usein - arvaamattomia. Mutta sanoisin ett kaikissa kulkija ryhmissä löytyy "lainrikkojia" sekä tahallaan että ajattelemattomuuttaan - tietämättömyyttään. Suuri osa vielä liikkuu monella eri välineellä tai tavalla - muuttuuko ihminen mieleltään kun siirtyy jalankulkijasta autoilijaksi tai pyöräilijäksi?
Itse tunnustan muuttaneeni autoilu tapojani, sen jälkeen kun aloin aktiivisesti liikkua pyörällä. Nyt tiedän "oikeuteni" pyöräilijänä ja huomaan että autoillessani otan kevyenliikenteen varmasti paremmin huomioon ku aikasemmin. Siksi olen "pakollistenpyöräilykuukausien" kannalla 8) - vaikka kahtena kuukautena vuodessa, pitäisi liikkua kaikki mahdollinen kulkeminen pyörällä tai kävellen :mrgreen: toinen aikaan. Joku virasto valvomaan asiaa ja käsittelemään poikkeuslupa-anomuksia :mrgreen: - asenteet saattas vähän muuttua :wink:


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 23 Kesä 2016, 07:44
Kirjoittaja Stapani

"Pyöräilijät ovat meillä todennäköisesti eniten lakia rikkova tienkäyttäjäryhmä. Ajellaan..blaablaa....erittäin suurella nopeuserolla jalankulkijoihin verrattuna, Tervo paaluttaa."

Vakaasti olen sitä mieltä, että eniten lakia rikkoo autoilijat.
Vai eikö ylinopeutta enää lasketa rikkomukseksi?
Onhan jo esim. 30 alueella 31 ajaminen ylinopeutta.


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 23 Kesä 2016, 07:49
Kirjoittaja PW
Stapani kirjoitti:

"Pyöräilijät ovat meillä todennäköisesti eniten lakia rikkova tienkäyttäjäryhmä. Ajellaan..blaablaa....erittäin suurella nopeuserolla jalankulkijoihin verrattuna, Tervo paaluttaa."

Vakaasti olen sitä mieltä, että eniten lakia rikkoo autoilijat.
Vai eikö ylinopeutta enää lasketa rikkomukseksi?
Onhan jo esim. 30 alueella 31 ajaminen ylinopeutta.

Joo, just oli Varkaudesta juttu, peltipoliisi piti ottaa pois käytöstä kun poliisi ei kerennyt käsitellä kaikkia kuvia :mrgreen: Kamera oli ollut pidemmän aikaa poissa käytöstä ja sana oli levinny - kaikki ajo ylinopeutta :mrgreen:


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 23 Kesä 2016, 07:52
Kirjoittaja vaaka

Tempolijoita ja haahuilijoita on hirveä määrä täällä, paitsi en ole nähnyt vielä jalankulkijoiden väylällä tempoilua. Autot on jänniä. Sama risteys Ullanlinnassa vetää sekoja puoleensa, kun eri kerroilla suojatiellä autot tulevat samaan aikaan ja menevät ensin. Eilen neljä autoa molemmista suunnista kääntyen :evil:


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 23 Kesä 2016, 08:07
Kirjoittaja jori
Stapani kirjoitti:

"Pyöräilijät ovat meillä todennäköisesti eniten lakia rikkova tienkäyttäjäryhmä. Ajellaan..blaablaa....erittäin suurella nopeuserolla jalankulkijoihin verrattuna, Tervo paaluttaa."

Vakaasti olen sitä mieltä, että eniten lakia rikkoo autoilijat.
Vai eikö ylinopeutta enää lasketa rikkomukseksi?
Onhan jo esim. 30 alueella 31 ajaminen ylinopeutta.

Tuo on tietysti totta, mutta on pyöräilijälle tehty maailma sellaiseksi, ettei laillisesti kukaan pysty edes halutessaan ajamaan. Edes laillisuuden asiantuntija, eli poliisi, eikä liikennesääntöjen tuntija kaupungin liikennesuunnittelija, väylien asiantuntija, kumpikaan uskaltaneet edes yrittää demota laillisesti kaupungin läpi ajamista.

Jos liikenneväylät ja pyörällä niitä pitkin "suunnitellut" reitit ovat pätkinä eri puolilla tietä ja toria, on tietenkin aivan selvää, että pyöräilijät "suikkivat" milloin mistäkin päästäkseen taas kerran vaihtamaan ajoväylää vain jatkaakseen matkaa siihen suuntaan, minne ovat menossa. Pyöräilijän liikenne-ekologinen lokero on vain sellainen, ettei laillinen ajo onnistu. Näinhän tuo "liikennelääketieteen professorikin" sanoi tuossa jutussa. Samat henkilöt siirtyessään pyörän sarviin alkavat rikkoa sääntöjä. Vika ei siis ole henkilöissä vaan olosuhteteissa.

– Pyöräilijät ovat meillä todennäköisesti eniten lakia rikkova tienkäyttäjäryhmä. Ajellaan jalkakäytävillä, suojateillä, ajoväylillä vastavirtaan ja niin edelleen – usein yllättäen autoilijoiden eteen, jopa provokatorisesti. Päin punaisia ja erittäin suurella nopeuserolla jalankulkijoihin verrattuna, Tervo paaluttaa.

Hänen mukaansa sekä autoilijat että jalakulkijat pelkäävät pyöräilijöiden yllättäviä eteenajoja.

Autoilijatkin näyttävät pyörän selkään hypätessään unohtavan liikennesäännöt, joiden yhteinen noudattaminen on turvallisen ja sujuvan liikennöinnin perusedellytys. Muuntuminen pyöräilijöiden joukkueen jäseneksi ei oikeuta rikkomaan lakia, Tervo muistuttaa.


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 28 Kesä 2016, 10:24
Kirjoittaja PW

Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 28 Kesä 2016, 12:56
Kirjoittaja Hopea

Kohtalaisen oleellista tuossa näyttäisi olevan sähköpyörien vaatimusten yhtenäistäminen. Kaikkien sähköavustusten pitää lakata 25 km/h nopeudessa, vaikka tehorajoista on joustettu. Muut kohdat ovat minusta tämän rinnalla kosmeettisia.


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 28 Kesä 2016, 13:08
Kirjoittaja PW
Hopea kirjoitti:

Kohtalaisen oleellista tuossa näyttäisi olevan sähköpyörien vaatimusten yhtenäistäminen. Kaikkien sähköavustusten pitää lakata 25 km/h nopeudessa, vaikka tehorajoista on joustettu. Muut kohdat ovat minusta tämän rinnalla kosmeettisia.

Miksi en löytänyt tuosta mitään sähköavustuksesta? Lukihäiriökö?


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 28 Kesä 2016, 20:08
Kirjoittaja Wacky
PW kirjoitti:
Hopea kirjoitti:

Kohtalaisen oleellista tuossa näyttäisi olevan sähköpyörien vaatimusten yhtenäistäminen. Kaikkien sähköavustusten pitää lakata 25 km/h nopeudessa, vaikka tehorajoista on joustettu. Muut kohdat ovat minusta tämän rinnalla kosmeettisia.

Miksi en löytänyt tuosta mitään sähköavustuksesta? Lukihäiriökö?

Avasitko ja luitko ihan koko määräyksen? Se on aika pitkä.


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 28 Kesä 2016, 20:32
Kirjoittaja PW
Wacky kirjoitti:
PW kirjoitti:
Hopea kirjoitti:

Kohtalaisen oleellista tuossa näyttäisi olevan sähköpyörien vaatimusten yhtenäistäminen. Kaikkien sähköavustusten pitää lakata 25 km/h nopeudessa, vaikka tehorajoista on joustettu. Muut kohdat ovat minusta tämän rinnalla kosmeettisia.

Miksi en löytänyt tuosta mitään sähköavustuksesta? Lukihäiriökö?

Avasitko ja luitko ihan koko määräyksen? Se on aika pitkä.

Varmaan jääny osa lukematta :oops: ehkä ymmärtämättäkin.


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 28 Kesä 2016, 21:10
Kirjoittaja NikoK

Tätä liikennemerkkiä itsekin joskus ihmetellyt. Tänään poika 5v kysyi että miksi tuossa on nokkakolarin merkki ?

Kuva


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 28 Kesä 2016, 22:33
Kirjoittaja vaaka
PW kirjoitti:
Wacky kirjoitti:
PW kirjoitti:
Hopea kirjoitti:

Kohtalaisen oleellista tuossa näyttäisi olevan sähköpyörien vaatimusten yhtenäistäminen. Kaikkien sähköavustusten pitää lakata 25 km/h nopeudessa, vaikka tehorajoista on joustettu. Muut kohdat ovat minusta tämän rinnalla kosmeettisia.

Miksi en löytänyt tuosta mitään sähköavustuksesta? Lukihäiriökö?

Avasitko ja luitko ihan koko määräyksen? Se on aika pitkä.

Varmaan jääny osa lukematta :oops: ehkä ymmärtämättäkin.

Linkissä sivulla löytyi pdf tiedosto, jossa on paljon tekstiä.


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 28 Kesä 2016, 23:33
Kirjoittaja jori

Katsokaapas, miten paljon johdonmukaisempi ja selkeämpi tämä merkki on näin muutettuna. Merkin tarkoitushan on kertoa kaksisuuntaisesta pyörätiestä, eli siitä että väistettäviä pyöriä voi tulla molemmista suunnista.