Veljekset rinnan - savolaine ja karjalaine;)
Jostain syystä tämä otsikon pyörä ei oo niin helppo ajaa ilman käsiä ku tuo oma pyörä. Vaikka omassa on penkki vinossa, sillä vaan sujuu. Lyhempi akseliväli? Penkki vähän erilainen? Penkin kaltevuudella ei ollu eroa.
Muattava putkikamelj
Re: Muattava putkikamelj
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Muattava putkikamelj
jviirret kirjoitti:Taemmassa keulakulma loivempi?
Jukka
Se on suurin ero näissä - Helsinkinojakissakin taitaa olla pystympi ja siksi sekään ei oo noin helppo.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Muattava putkikamelj
PW kirjoitti:jviirret kirjoitti:Taemmassa keulakulma loivempi?
Se on suurin ero näissä - Helsinkinojakissakin taitaa olla pystympi ja siksi sekään ei oo noin helppo.
Loivempi keula=suurempi jättö=vauhdissa voimakkaammin keskittävä ohjaus=helpompi ajaa ilman käsiä. Meniskö näin?
Vastapainona isompi jättö tarkoittaa taas sitä että ohjaaminen on raskaampaa, eli ketteryys menee päinvastoin. Tiukassa käännöksessä iso jättö haukkaa ohjausta linkkuun pienijättöistä aiemmin.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2059
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Muattava putkikamelj
jviirret kirjoitti:PW kirjoitti:jviirret kirjoitti:Taemmassa keulakulma loivempi?
Se on suurin ero näissä - Helsinkinojakissakin taitaa olla pystympi ja siksi sekään ei oo noin helppo.
Loivempi keula=suurempi jättö=vauhdissa voimakkaammin keskittävä ohjaus=helpompi ajaa ilman käsiä. Meniskö näin?
Vastapainona isompi jättö tarkoittaa taas sitä että ohjaaminen on raskaampaa, eli ketteryys menee päinvastoin. Tiukassa käännöksessä iso jättö haukkaa ohjausta linkkuun pienijättöistä aiemmin.Jukka
Ei ehkä pelkästään jättö mikä vaikuttaa. Luulen että kun ohjausakseli on lähempänä lantioniveltä, jaloilla ohjaaminen helpottuu. Omassa Mbb:ssä jaloilla ohjailee hyvin kun ajetaan suoraa tietä, mutta mutkissa ja etenkin ylämäissä tarvitsen käsiä avuksi.
Re: Muattava putkikamelj
Laitoin tähän pystymmän ohjauskulman ja kauemmas lantiosta, koska niin levee etuhaarukka - pelkäsin ett reidet ottaa siihen. Nyt ei ota mutt myös keskiö on korkeemmalla ku Helsinkinojakissa. Keskiö on mahollista asentaa myös yhdysputken alapuolelle, n. 10cm alemmas.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Muattava putkikamelj
Pitää tehdä parempi penkin kiinnike eteen. Penkki ei kestä pakoputkiklemmarikiinnitystä - repeää. Johtuuko siitä ett klemmarin pohja on liian pieni pinta-alaltaan?
Tarttee ettii kulmarauta ja hitsata se runkoon.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Muattava putkikamelj
PW kirjoitti:Pitää tehdä parempi penkin kiinnike eteen. Penkki ei kestä pakoputkiklemmarikiinnitystä - repeää. Johtuuko siitä ett klemmarin pohja on liian pieni pinta-alaltaan?
Tarttee ettii kulmarauta ja hitsata se runkoon.
Ei, älä hitsaa tuohon kohtaan mitään!
Laita mieluummin pakoputkiklemmarin peltiosan päälle alumiinilevyn pala tai vaikka se kulmarauta. Hitsaaminen huonontaa rungon väsymisenkestoa tuolla kohdalla, eikä auta varsinaisesti tuohon ongelmaan.
Olennaista tuossa on kiinnikkeen leveyden kasvattaminen, jottei pulttien kohdat joudu niin tiukalle. Pala vesivaneriakin voisi olla ihan kelpo ratkaisu.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Muattava putkikamelj
jori kirjoitti:PW kirjoitti:Pitää tehdä parempi penkin kiinnike eteen. Penkki ei kestä pakoputkiklemmarikiinnitystä - repeää. Johtuuko siitä ett klemmarin pohja on liian pieni pinta-alaltaan?
Tarttee ettii kulmarauta ja hitsata se runkoon.Ei, älä hitsaa tuohon kohtaan mitään!
Laita mieluummin pakoputkiklemmarin peltiosan päälle alumiinilevyn pala tai vaikka se kulmarauta. Hitsaaminen huonontaa rungon väsymisenkestoa tuolla kohdalla, eikä auta varsinaisesti tuohon ongelmaan.
Olennaista tuossa on kiinnikkeen leveyden kasvattaminen, jottei pulttien kohdat joudu niin tiukalle. Pala vesivaneriakin voisi olla ihan kelpo ratkaisu.
Joo, rupesin tuota itekin miettimään - klemmarin tuunausta. Toisessa pyörässä klemmari toimii ihan hyvin mutt erilainen penkki, siinä ei mutteritkaan haittaa persuksen alla kun on se keskivako. Se tuolla tasapohjasella penkillä on ongelma, ett mutterit on takapuolessa, pehmuste pitää aina olla.
Jos klemmariin kiinnittäs semmosen palikan mihin pystyy penkin kiinnittämään erikseen, vois käyttää kupukantapultteja.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Muattava putkikamelj
PW kirjoitti:Jostain syystä tämä otsikon pyörä ei oo niin helppo ajaa ilman käsiä ku tuo oma pyörä.
Ohjausakseli on pyörissä asemoitu ohjaaviin jalkoihin nähden aivan erilailla. Etäisyys lonkkaniveleen on eri ja myös kulma jalkoihin nähden. Onko omassasi vielä lyhyet kammet joillaa olet tottunut polkemaan?
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Muattava putkikamelj
PW kirjoitti:jori kirjoitti:PW kirjoitti:Pitää tehdä parempi penkin kiinnike eteen. Penkki ei kestä pakoputkiklemmarikiinnitystä - repeää. Johtuuko siitä ett klemmarin pohja on liian pieni pinta-alaltaan?
Tarttee ettii kulmarauta ja hitsata se runkoon.Ei, älä hitsaa tuohon kohtaan mitään!
Laita mieluummin pakoputkiklemmarin peltiosan päälle alumiinilevyn pala tai vaikka se kulmarauta. Hitsaaminen huonontaa rungon väsymisenkestoa tuolla kohdalla, eikä auta varsinaisesti tuohon ongelmaan.
Olennaista tuossa on kiinnikkeen leveyden kasvattaminen, jottei pulttien kohdat joudu niin tiukalle. Pala vesivaneriakin voisi olla ihan kelpo ratkaisu.Joo, rupesin tuota itekin miettimään - klemmarin tuunausta. Toisessa pyörässä klemmari toimii ihan hyvin mutt erilainen penkki, siinä ei mutteritkaan haittaa persuksen alla kun on se keskivako. Se tuolla tasapohjasella penkillä on ongelma, ett mutterit on takapuolessa, pehmuste pitää aina olla.
Jos klemmariin kiinnittäs semmosen palikan mihin pystyy penkin kiinnittämään erikseen, vois käyttää kupukantapultteja.
Kokeilepa, josko jatkomutterit mahtuisivat sen peltiosan sisään. Sitten vain u-pultista liika pituus pois, jatkomutteri tilalle, laudanpätkä väliin ja penkki kupukantaruuvilla paikoilleen.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Muattava putkikamelj
Tämmönen "stauff" hydrauliikkapuken kiinnike kävisi myös penkin kiinnikkeeksi?
- Liitteet
-
- 90.jpg (12.61 KiB) Katsottu 2136 kertaa
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4058
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: Muattava putkikamelj
Penkki kannattaa aina kiinnittää tukevasti ettei repeä irti eteenkin jos on tarkoitus isommilla tehoilla polkea
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
Re: Muattava putkikamelj
jooseha kirjoitti:PW kirjoitti:Jostain syystä tämä otsikon pyörä ei oo niin helppo ajaa ilman käsiä ku tuo oma pyörä.
Ohjausakseli on pyörissä asemoitu ohjaaviin jalkoihin nähden aivan erilailla. Etäisyys lonkkaniveleen on eri ja myös kulma jalkoihin nähden. Onko omassasi vielä lyhyet kammet joillaa olet tottunut polkemaan?
Joo on 152mm kammet omassa.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Muattava putkikamelj
PW kirjoitti:jori kirjoitti:Ei, älä hitsaa tuohon kohtaan mitään!
Laita mieluummin pakoputkiklemmarin peltiosan päälle alumiinilevyn pala tai vaikka se kulmarauta. Hitsaaminen huonontaa rungon väsymisenkestoa tuolla kohdalla, eikä auta varsinaisesti tuohon ongelmaan.
Olennaista tuossa on kiinnikkeen leveyden kasvattaminen, jottei pulttien kohdat joudu niin tiukalle. Pala vesivaneriakin voisi olla ihan kelpo ratkaisu.Joo, rupesin tuota itekin miettimään - klemmarin tuunausta. Toisessa pyörässä klemmari toimii ihan hyvin mutt erilainen penkki, siinä ei mutteritkaan haittaa persuksen alla kun on se keskivako. Se tuolla tasapohjasella penkillä on ongelma, ett mutterit on takapuolessa, pehmuste pitää aina olla.
Jos klemmariin kiinnittäs semmosen palikan mihin pystyy penkin kiinnittämään erikseen, vois käyttää kupukantapultteja.
Laitan penkin ja kiinnikkeen väliin palan vanerilevyä. ehkä jopa kaksi pakoputkilemmaria ja vanerilevynpala väliin ja sitten vasta penkki. Siten tulee hienosti lisää pinta-alaa. Taaksekin ehkä suikale vaneria väliin. Minulla on ohutta vaneria, johon laitan reijät ja sitten vain venelakkaa tai maalia vanerin päälle ja reikiin, ettei lahoa.
Nojapyörä männöö bujubuju...